LC kring

Nu heb ik ook een vraag .
We zijn hier al heel veel bezig geweest met spoelen.
Hoe ze te berekenen enz enz (ik ben daar geen kei in)
Heb ik een vraag aan de mensen die goed met de formules en het rekenwerk zijn!
Ik heb een LC kring nodig die resoneert op 6,4 MHZ (je begrijpt het wel)
Ik wil graag klein blijven dus geen PVC 35MM buis met een variabele C van 500PF.
Ik ben wel eens bezig geweest met een smoorspoeltje en een C
10 uH en daar over 62PF zou dit kunnen? ( klopt dit? 6,4MHZ )
Daar nog een vraagje bij, gestel ik wil een losse spoel wikkelen waar kom ik dan op uit?
Is het misschien goed te doen met een T50-2 ?
Hoop dat er iets bruikbaars uit komt

Groetjes Rob

Ha die rrrrrrrobbie,TIP Ik ben ff opzoek gegaan nu heb ik ff gevraagd bij de plaatselijke elektronica zaak en daar werd mij verteld dat dat je de inductivieteit kunt meten met een zogeheten LC METER tovallig zag ik in de catalagus echter voor ca. 47 euro bij conrad aan de coolsingel!

Op 11 maart 2003 22:55:28 schreef Walther:
conrad aan de coolsingel!

Volgens mij is die daar al 2 jaar weg?

Ja sorry effe een tijdje weg geweest maar daar ben ik weer. Schrijf de formules effe op één regel daar ik het anders niet normaal kan schrijven, hehe.
Fr = Resonantie frequentie
L = Zelfinductie in Henry
C = Capaciteit in Farad
Z = Impedantie

Fr = 1/(2.Pi.Wortel(L.C))
Z = Wortel(L/C)
L = Z/(2.Pi.Fr)
C = 1/(2.Pi.Fr.Z)

Dan effe kijken hoe we de zelfinductie van een spoel berekenen. Dat ligt natuurlijk helemaal aan de gebruikte kern enz. Maar voor een spoel met luchtkern issie als volgt. Niet helemaal de nauwkeurigste manier maar wel een goed uitgangspunt. Uitgaande van een spoel met de wikkelingen strak tegen elkaar aan. Dus gewonden met gelakt koperdraad.
L = Zelfinductie in nH
D = Binnendiameter van de wikkelingen in cm
l = Lengte van de wikkelingen in cm
N = Aantal windingen
K = Vormfactor

K = D/l
L = ((Pi².D².10³)/(l)).K

Hoop dat je er wat mee kunt, was wel niet de snelste reactie tot nu toe maar het is in iedergeval wat. Succes.

Rob, lees even mee.
De Amidon T50-2 ringkern is toepasbaar in het frequentiegebied tussen 0.25 en 10MHz, dus bruikbaar voor jouw toepassing.
De "Al" waarde van deze kern is 49 en je wil een spoel maken van 10uH.

De formule is als volgt: N = 100*wortel(L/Al)

Voor jouw voorbeeld: N = 100*wortel(10/49) = 45 windingen.

De draaddikte moet je zo kiezen dat je in één laag alle wikkelingen naast elkaar op de kern krijgt. Ik schat dat 0.3mm Cul volstaat.

Voor meer info over de Amidon kernen kun je hier terecht.