Na deze middag nog ff flink bezig te zijn geweest met het verhaal over de keuze tussen linksaf of rechtsaf, ben ik er nu wel zo'n beetje uit.

Ik weet nu ook dat ik het volgende totaal voor het omzetten nodig ga hebben:

• 11 AND poorten
  • 4 NOR poorten
  • 3 XOR poorten
  • 1 NOT poort (inverter)

Als iemand IC's weet die 12 volt aan kunnen en een of meerder van deze poorten hebben, ik hoor het graag (ik heb daar weinig verstand van. En dan ben ik 2 dagen lang aan het zoeken, terwijl jullie ze misschien uit jullie hoofd kunnen ratelen)

Ik zit nu er nu weer aan te denken om de robot te koppelen aan een klapschakelaar (dat als je klapt de robot aan of uit gaat). Dit kan nog best handig zijn. Velleman heeft er ook een. Bekijk de pagina of de datasheet (hier staat ook het schema op. Ik vroeg me hierbij ook nog af of dit geschikt is voor de robot die rond de 12 volt draait. Ik zie daar namelijk een flinke lamp aangedreven worden. Het moet ook zo zijn, dat er zo min mogelijk nutteloze dingen moeten zijn, om het verbruik te verminderen. Als iemand tips/antwoorden heeft, dan hoor ik ze graag aan.

Hier nog even de pagina en de datasheet van de lichtzoekende robot van velleman

Weet iemand trouwens waar ik variabele condensatoren kan vinden?? Deze zou ik namelijk kunnen gebruiken om de draaitijd in te stellen, zonder energie te verspillen aan potmeters.

aan los kontakt:

Ik was van plan met die poorten een soort filter te maken, zodat bij bepaalde combinaties van dingen, de robot bepaalde dingen doet. Als ik het namelijk volgens mijn eerste schema zou doen, rijd de robot achteruit als beide ingangen hoog zijn. Dat werkt natuurlijk niet. Dat signaal zou dan genegeerd moeten worden. Ik ben thuis eens lekker alle singnalen gaan uitwerken en heb de bijhorende richtingen erbij uitgezocht. Met die poorten maak ik dan een soort eigen chip:P, die zorgt dat de robot goed rijdt. Aangezien ik ten eerste dit project, zo goed als, op eigen kracht wil maken, wil ik niet zomaar één IC erin gooien. Ook denk ik dat de juiste niet te vinden zal zijn.

Aan Willie Worteltje:

Bedankt voor de tip:D:D

Aan cociedecooc:

Zoals je misschien al had gelezen, had ik daar al links naar gezet. Ik denk eerlijk gezegd dat ik dat schema niet nodig zal gaan hebben, maar toch bedankt. Wel ga ik waarschijnlijk van velleman de klapschakelaar gebruiken, die de robot dan aan/uit kan schakelen. Hiervan staat ook al een link in een van mijn berichtjes.

Hier nog even het schema van de klapschakelaar van de velleman kit:
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=schakeling.PNG

Als ik nog eens duidelijk naar de tekening van de klapschakelaar kijk, zie ik dat het bovendste deel alleen resulteert in een voltage van 9 volt. Volgensmij dient die schakeling alleen als adapter. Ik weet niet of dit deel van de schakeling veel verbruikt, maar het is wel een beetje overbodig.

Kan iemand mij vertellen of dit alleen dient als adapter?

Ik heb de microfoon die in de velleman klapschakelaar wordt gebruikt(M300), gevonden op de velleman site:
http://www.velleman.be/images/products/6/m300.jpg
http://www.velleman.be/images/products/6/m300_t1.jpg
Ik weet eerlijk gezegd niet of deze ook ergens anders verkrijgbaar is, maar deze is waarschijnlijk essentieel in deze schakeling

Heb voor Sinterklaas een klapschakelaar gekrege, zo'n velleman kit type MK 139. Daarbij kun je instellen of je een puls of toggle uitgang wilt en of je 1 klap is aan en twee klap is uit of 1 klap aan 1 klap uit. Nu heb ik deze ijverig in mekaar gesoldeerd, maar wil hem liefst een of meerdere elektrische apparaten aansluiten, als lampen en mijn tv. Nu is er een uitgangsrelais van 24 vdc en kan ik maar 1 apparaat schakelen.

Blijkbaar kan je deze schakeling van velleman dus instellen, dat is dus wel voordelig:D:D

Ik denk dat ik al zo goed als zeker weet dat ik de velleman klapschakelaar ga gebruiken, omdat je zeker weet dat die werkt. Tevens kan je die ook instellen op het geven van een puls. Ik zit er nu aan te denken om de schakeling op puls te zetten, en die puls door te geven aan een T Flip-Flop IC door te geven. Dit kost volgensmij minder stroom als een relais

Tevens kan je er dan gewoon een and poort achter hangen om de schakeling af te maken.

(het einde komt al in zicht:D:D)

Over de velleman klapschakelaar had ik nog een vraag.
Kan iemand mij vertellen waar dit deel van de schakeling op slaat??
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=onduidelijkheid.JPG
Het heeft iets te maken met de adapter, maar dat met dat pijltje enzo is zeer onduidelijk

Edit:
zou iemand mij ook kunnen vertellen of het bij de velleman schakeling mogelijk is om twee microfoons in serie te zetten, om zo de nauwkeurigheid wat te vergroten??

[Bericht gewijzigd door Nicondrio op ]

Op 10 april 2005 10:49:51 schreef Nicondrio:
Over de velleman klapschakelaar had ik nog een vraag.
Kan iemand mij vertellen waar dit deel van de schakeling op slaat??
[afbeelding]
Het heeft iets te maken met de adapter, maar dat met dat pijltje enzo is zeer onduidelijk

Edit:
zou iemand mij ook kunnen vertellen of het bij de velleman schakeling mogelijk is om twee microfoons in serie te zetten, om zo de nauwkeurigheid wat te vergroten??

Hehe,

Van SK1, is het pooltje met het plusje de centerpin van een dc stekker, de pool met het minnetje is het omhulsel.

Als er geen stekker in deze socket zit, is het middelste pooltje doorverbonden met de massa.

Zodoende kan je makkelijk de accu eraan laten hangen als er ook een netadapter aan zit. SK2 is een stekker waar je een accu ofzo op kan zetten.