versterken van audio uit m'n stereo toren

Anoniem

toen ik m'n stereo toren kocht zaten er 2x 30 watt boxen bij. maar ik heb nu parallel aan die 2 boxen, nog 2 extra zwaaren boxen gezet, ik denk dat die zo'n 100 watt zijn. (extra bass). maar nu ben ik bang dat ik m'n toren kapot maak, omda die 4 boxen nu misschien teveel stroom vragen van m'n stereo. of kan dat niet??

Rudie

High met Henk

Special Member

kan wel hoeft niet, moet je ff opzoeken wat de impedantie nu is. impedantie bereken bij parallel werkt zo:
(1 / impedantie speaker1) + (1 / impedantie spekaer2) = 1 / impedantie totaal. als deze impedantie onder de waarde ligt die je toren aan kan, dan heb je kans dat de torren eruit vliegen als je geen beveiliging (current limiter of temperatuur sensor hebt).
Hoop voor jouw dat je toren de huidige impedantie aan kan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

mee eens, en bang voor het aantal watt hoef je niet te zijn, als de versterker niet meer leverd dan de boxen aan kunnen is er niks aan de hand, leverd hij meer dan gaan je boxen eraan, andersom is er niks aan de hand

High met Henk

Special Member

Op do 10-10-2002 19:34:07 schreef Syb:
mee eens, en bang voor het aantal watt hoef je niet te zijn, als de versterker niet meer leverd dan de boxen aan kunnen is er niks aan de hand, leverd hij meer dan gaan je boxen eraan, andersom is er niks aan de hand

Ehh syb, ik wil er wel ff een kanttekening bij platsen. Als het zaakje gaat clippen (wat nu makkelijk kan omdat de beperking de versterker is) dan kunnen zijn speakers de bekende DC component krijgen enne, dan heb je kans op vuurwerk in je spaeker. Vooral hoge toners zullen het snel begeven dan. Dus als je kwaliteit dropt, nada probleem.

Ok ben ik niet van mening dat je versterker altijd lichter moet zijn dan de speakers, ik heb een ruime overkill aan vermogen, maare, beetje met beleid alles openschroeven en stoppen als je denkt : nu komen de conussen zo om mijn oren gevlogen of tot het vervormt.

Maar verder, vindt ik dat je het redelijk gedaan hebt, want een kleiner vermogen versterker zowel als een groter vermogen versterker KUNNEN kwaad, mits slecht bediend

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???