Hoi allen,
heb net de k8005 van Velleman (stappenmotorbesturing incl. stappenmotor) in mekaar "geschroefd" en was nu zinnens van eea er mechanisch mee aan te sturen. Ik vind alleen nergens tandwielen om op de as van de stappenmotor te bevestigen.
Iemand enig idee waar je zulke tandwielen kan vinden? De as is 4 mm doorsnee en is aan twee kanten afgevlakt.
Alvast dank!
B.
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Tandwielen en stappenmotoren zijn een slechte combinatie. De verdraaiing van de as van een stappenmotor verloopt pulserend, dit veroorzaakt een pulserend koppel. De kans is groot dat de tanden na verloop van tijd afbreken door vermoeiing.
Het toepassen van een tandriem is een betere keuze. Deze dempen de impulsen beter. Of maak gebruik van microstepping.
Goed punt, maar dan kom ik terug op die vraag: waar haal je de nodige accesoires om dat voor mekaar te krijgen?
Thx!
B.
http://www.romanblack.com/deskbot.htm
Roman Black gebruikt hier wel stappenmotoren met tandwielen. Wel grappig hij gebruikt allerlei onderdelen
uit oude apparatuur.
@damn Ik wil zelf ook nog eens een robot maken, misschien
dat ik mijn stappenmotor kan gebruiken als stuurwiel.
Al denk ik dat een servo beter is.
De sloop is inderdaad een mogelijkheid ... in printers e.d. zie ik ook steeds tandwielen gebruiken. Misschien moet ik inderdaad dat pad maar bewandelen. Het enige probleem daar is dat er zelden info is over de bedrading van de stappenmotoren. D'er hangen d'er meestal toch een 5 of 6 aan, dus dan wordt het al gokken ...
Servomotoren heb ik ook al overwogen, maar die zijn nutteloos vermoed ik in toepassingen waar je meer dan één volledige omwenteling moet doen.
Op 6 mei 2005 13:08:49 schreef liverpool:
Roman Black gebruikt hier wel stappenmotoren met tandwielen.
Vermoeiing is sterk afhankelijk van de grootte van de belasting. Bij zo'n wagentje ga je dat niet tegenkomen. In de begintijd van de spoorwegen kwam het nog eens voor dat er een as onder de trein uitbrak. Maar daar is de belasting een stuk groter.
Btw Conrad heeft tandwielen en ik zag ze ook bij rs-components maar met die laatste heb ik geen ervaring.
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Conrad heb ik geraadpleegd, maar die hadden niet de correctie as-diktes. Farnell is nog een optie, zal 'es checken. thx!