Wie weet wat voor spul ik moet gebruiken om een component op een bestukte printplaat te lijmen. Je ziet wel eens printplaatjes waarop hier en daar ook klodders witte lijm zitten om dingen te verstevigen of op zijn plaats te houden en zo.
Natuurlijk mag de lijm niet elektrisch geleiden en moet hij ook niet bij 30 graden smelten of zacht worden.
mss werkt gewone silicone wel
weet het niet, heb hier geen ervaring me, maar ik keb ook al dit soort prakrijken gezien, en het leek op silicone
Klopt, wat ik heb gezien leek inderdaad veel op silicone, maar ik ga liever op zeker dan dat ik straks sluiting op mijn printplaat heb.
klein is fijn
Moderator
Gewoon witte of doorzichtige siliconen werkt goed. Ben je niet zeker, dan kan je altijd even testen op een stukje opgedroogde lijm. Omhulzing van kabels maken ze ook van siliconen, en dat laagje houd 600V tegen...
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]
kijk eens hier
http://www.tooltronics.nl/pages/products/Loctite.htm
er stat ruim halfweg iets die in aanmerking komt
klein is fijn
Moderator
Op 16 juni 2005 13:44:54 schreef Mr Soldeer:
kijk eens hierhttp://www.tooltronics.nl/pages/products/Loctite.htm
er stat ruim halfweg iets die in aanmerking komt
WTF, €38,- voor een zo'n spuit! Dat is geen spul als je alleen iets vast wil maken...
Hot-melt lijm gebruiken.
Siliconenlijm is vaak zuur houdend en kan na enige tijd je componenten en pcb aantasten.
Lijmpistool gebruiken van de bouwmarkt ofzo. Ze liggen vaak in de 5 euro bakken en ook de patronen die erin gaan. Alleen liggen die in de euro bakken 
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zuurvrije siliconenkit is inert, watervast, temperatuurbestendig, redelijk warmtegeleidend en als je wat grotere oppervlakken verlijmt supersterk.
Ik denk dat ik ga voor de tip van de zuurvrije siliconenkit of de Bison constructielijm. Over elektrische geleidbaarheid staat vast wel iets op de bijsluiter, en anders weet ik van Bisonn dat ze een goede telefonische ondersteuning bieden. Thanks to all of you!
Je kunt ook tweekomponentenlijm gebruiken is niet elastisch en zit muurvast, als iets elastisch geen probleem is kun je inderdaad transparante siliconenkit gebruiken, absoluut geen witte houtlijm!!!
Voor wie er ook intresse in heeft, ik heb de helpdesk van Bison gemaild en had binnen 1 dag antwoord.
Bison lijm en Bison kit is niet elektrisch geleidend.
Waarvan akte.