Pixie
Weer terug bij de leukste hobby in het universum
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Als je het 7-segments display en de BCD naar 7-segments decoder van bv een wekkerradio weg laat en op de uitgang van de BCD-teller ledjes aansluit heb je een binaire klok.
Rob Keij
Honourable Member
Hallo,
Voor de led kan je ook een dot matrix display nemen (5x7 dots) is wel wat duurder dan leds...... maar dan kan je wel een hele kleine maken (of heel groot)
Ik zou een AVR controller gebruiken i.p.v. een PIC.
deze zijn veel goedkoper (en beter vind ik).
Als je de klok met een DCF module wilt gebruiken is dit ook eenvoudig.
Voor veel van mijn klokken gebruik ik een AT90S8515 deze stuur meteen de klok (lichtkrant aan) en verwerkt het eventuelen DCF signaal.
groeten,
Rob
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Hier zie je een site waar iemand met behulp van een AVR een klok heeft gemaakt:
http://www.zpcir.ict.pwr.wroc.pl/~jarekp/proj/clck/indexe.html
Het is wel niet hetzelfde, maar je kunt natuurlijk ideeen uit de source code halen.
Rob Keij
Honourable Member
Ja....
het is een controleer van atmel, maar geen AVR.....
Die je in het schema ziet werkt met de philips core,
MC51 of zoiets.....
Deze deel de xtal frequentie eerst door 12. De AVR werkt rechtstreeks op de xtal frequentie.
maar de klok ziet er mooi uit.
Rob
Die radiogestuurde klokken werken volgens een heel mooi schakelingetje wat ze o.a. bij conrad ook hebben, en pas stond in de elektuur hoe dit te maken valt.... allen hoe die afkorting nou ook al weer is ???
weetut nie meer
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 31-10-2002 18:56:34 schreef Rob Keij:
Ja....
het is een controleer van atmel, maar geen AVR.....
Klopt, mijn fout.
Rob Keij
Honourable Member
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Hhmmmmm....volgens mij slaapt Pixie morgenvroeg weer uit tot half 3 in de middag omdat ze niet weet welke LED aangeeft dat het tijd is om er uit te komen...
:P
Gaaf klokje overigens Pixie 
SWS
Bastiaan
Op za 02-11-2002 01:04:11 schreef Sweet Winter Smile:
Hhmmmmm....volgens mij slaapt Pixie morgenvroeg weer uit tot half 3 in de middag omdat ze niet weet welke LED aangeeft dat het tijd is om er uit te komen...:P
Haha, het is dat ik weet dat je ook zeer serieus kan zijn 
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Volgens mij moet dit hem wezen
Ik heb het nog niet zelf gebouwd(nog geen tijd voor gehad)
maar ik wou jullie alvast een voorproefje geven
http://members.home.nl/kpmeinesz/
bestand BICLO.ZIP
en ook wel handig PICPROGGER.zip
Op 11 november 2002 23:00:23 schreef k.p.meinesz:
Volgens mij moet dit hem wezen
Ik heb het nog niet zelf gebouwd(nog geen tijd voor gehad)
maar ik wou jullie alvast een voorproefje geven
http://members.home.nl/kpmeinesz/
bestand BICLO.ZIP
en ook wel handig PICPROGGER.zip
Van welk schema ben je uitgegaan bij het maken van de software?
Ik zal hem wel eens proberen te maken.
k.p.meinesz
hoe bedoel je schema+print zitten in de zip file
maar ff voor de duidelijkheid
a0-a3 zijn de leds
b0-b6 zijn het multiplex signaal
hoe je de pic aansluit hierop dwz eigen print of de picprogger maakt dan niet uit.
houd er wel rekening mee dat je nog weerstanden moet toevoegen tussen de poorten en de leds en drukkers.
ik heb nog geen tijd gehad om de code en hardware te testen
hoop dit volgende week te doen
Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb deze klok van hans summers gemaakt. op een paar uitzonderingen na:
- ik heb de and poorten gemaakt van dioden met een pullup weerstand,
- ik heb als tijdbasis een kristal genomen wat ik gedeeld heb met twee 4060's
- het instellen van de tijd heb ik niet op basis van het 1 Hz signaal gedaan, maar gewoon aan de plus gehangen.
maar hij doet het niet zo goed:
- bij het instellen van de tijd (minuten en uren) heb ik last van kontakt dender, dit is wel op te lossen.
- je kunt de minuten niet instellen als de seconden 40 of meer aangeeft, en je kunt de uren niet instellen als de minuten 40 of meer aangeeft, omdat deze de count ingang omhoog trekt via de diode, heeft het instellen geen zin.
- het resetten van de beide uur counters als hij 24 bereikt werkt niet. hij reset dan wel de 10-uren counter, maar de 1-uren counter reset niet. dit heb ik opgelost door een tweede and poort te bouwen, zodat beide counters hun eigen reset-and-poort hebben.
- de tijdbasis is niet exact, na een paar minuten loopt hij iets voor of achter, ondanks dat ik de 4060's onkoppeld heb met een c'tje van 100 nF.
heeft iemand een oplossing voor deze problemen? of moet ik een andere maken, een op basis van een pic zou wel lekker makkelijk zijn. (heeft iemand die van k.p.meinesz al gemaakt?).
mvg,
Martijn
(edit: url toegevoegd)
k.p.meinesz
Ik ben zelf druk bezig geweest met testen
de display werk goed maar ik heb mijn PICprogger niet goed aan de gang gekregen dus of de software 100% werkt weet ik nu nog niet.
Martijn Berntsen
pe4mb
dan wacht ik daar nog even op, ik mag denk ik wel aannemen dat deze het 100% gaat doen? want dan begin ik vast aan de print.
k.p.meinesz
welke print de display of de progger?
display werkt heb ik getest met een 5v voeding(data) en 12v (leds)
progger wil wel programeren en uitlezen maar opeen of andere manier wil hij niet draaien.
die software word uitgebreid getest.
en eventuele verbeteringen worden altijd door gevoerd
maar de display aansluitingen blijven hetzelfde.
Joeri de Man
LED there be light
hier even op terug komen ook al is het meer dan ee njaar geleden, maaar waarom iets nieuws openen als iets dergelijks al bestaat?
maar goed Ik heb de zip gedownload waarin de source zou staan en de schakeling
alleen de schakeling is een plaatje dat zo onduidelijk is dat ik alleen kan zien dat er een weerstand is en een ledje en een "ic"? maar verder kan ik niks zien of begrijpen.
k.p.meinesz
Op 12 februari 2004 23:49:23 schreef joerideman:
hier even op terug komen ook al is het meer dan ee njaar geleden, maaar waarom iets nieuws openen als iets dergelijks al bestaat?maar goed Ik heb de zip gedownload waarin de source zou staan en de schakeling
alleen de schakeling is een plaatje dat zo onduidelijk is dat ik alleen kan zien dat er een weerstand is en een ledje en een "ic"? maar verder kan ik niks zien of begrijpen.
welke zip welk plaatje waarvandaan?
Joeri de Man
LED there be light
deze link heb ik gebruikt
<url>http://tristus1er.free.fr/electronique/the/binclk.zip</url>
k.p.meinesz
da´s een clock van P.engels
gebruikt een pic 16f84@4.xxMhz
en da´s idd een wazig plaatje
nu kun je hen via asm terug constreeren
het is bij zijn klok portb0-7-weerstand-led-led-led-led
en van elke led in een lijn de gnd naar de transistor en van af de transistor naar gnd
de transistoren worden gestuurd via porta0-3
deze klok heeft alleen minuten en uren
je kunt ook [url=http://members.home.nl\kpmeinesz\biclo.zip]deze [/url]proberen
deze heeft uren(24) minuten en seconden en een leesbaar schema
en wat het beste is hij is door een CO lid gemaakt 
onder het topic šbinaire klok is af!!!š
zijn er al een paar resultaten gemeld die met succes hem hebben nagemaakt