Op dit moment hoor ik op alle banden Whirlpool "radio" .... moeder de vrouw heeft de wasmachine weer eens aangezet :-(

Hey rob dat klopt inderdaad had genoeg sapjes gehad :P
Was dan ook al om 12 uur wakker :D
Maak je geen zorgen over het nabouwen van dat 100 watt apparaat gaat me toch nog net ff te gek :P

@ orn als jij die spoelwaardes nog ergens weet te vinden houd ik me aan bevolen.
Is mischien wel grappig om die spoelen op een 1 of andere manier uitwisselbaar te maken.
Plop andere spoel en door naar de kg

Ik zal morgen even een frame maken even wat gaten erin ponsen voor de buise etc.
Gaat vast mooi worden. als het dan ook maar werkt :P

Ik zal eens een lange draad aan mijn huis hangen meter of 10 vertikaal moet toch wel wat ontvangen.
Nu moet ik met mijn vingertjes aan de antenne aansluitingen van de radio zitten voor ik uberhaupt wat hoor.
Dan was er ook nog iets met een aarde ofozo toch rob?

Ghehehe whirlpool radio lol gecodeerde uitzending zeker je verstaat vast niks van z'n programma..

misschien ontstoren of een apart aardpennetje waar jij je ontvanger opzet en de randapparatuur dan heb daar geen last meer van, of zend radio whirlpool leuke muziek uit...

even voor een antenne , waarom geen dipool draadantentenne ?
je kan ivm ruimte probleem ook een gedeelte inspoelen om ruimte te winnen ik had de beste ervaringen met de spoel halverwege de draad , aan beide zijden uiteraard totale lengte was +/- 12 mtr.

Nu ben je me even kwijt...
een spoel halverwege de draad aan beide kanten???
Halverwege is in het midden toch??

Of bedoel je in de aarde en in de plus om het zo maar even te noemen

Ik woon op een flat dus is voor mij makkelijk om een draad te laten zakken met wat gewicht eraan.
Dan heb ik een dipool

Voor flatbewoners:

http://www.s-line.de/homepages/dl4sz/amateurfunk/magloop/mauloopant.jpg

Bron: www.s-line.de/homepages/dl4sz/

(Werkt tevens als preselector)

Hmmzz die loop lijkt niet erg groot ik kan alleen de maten niet vinden.
Zal iets van een meter zijn als ik de foto's op die site bekijk.
Die andere is eigenlijk ook wel eenvoudig. gewoon een dipool en dan de spoel op de juiste plaats tappen.

Ik geloof dat de meesten voor de inverted v gingen toch?

Ik zal wel eens wat met 1 van die laatste twee experimenteren.
De dipool met spoel heeft bekende maten dus snel te bouwen zeg maar
Die loop antenne zal ik eens zoeken of ik wat afmetingen kan vinden

Bedankt voor de info ik zit ook al te zoeken maar zie onderhand door de bomen het bos niet meer met al die antenne's wie ik op i-net tegen kom

het staat er wel in maar dan zal ik het wel ff drie keer moeten lezen voor ik het snap.

Für welchen oberen Frequenz Bereich die Loop funktionieren soll, bestimmen sie selbst. Dementsprechend ergibt sich der Umfang. Beispiel : Frequenz von 22 Mhz bis 3 Mhz soll erfasst werdcen. Das schließt das 13 m bis hinunter zum 90m Band ein , also 12 Rundfunkbänder und natürlich alles andere dazwischen. Berechnung : 300 / Obere Frequenz in Mhz / 4 = Meter Umfang. 300 / 22 Mhz / 4 = 3,4 Meter Umfang, gewählt habe ich 3 Meter. Da die Loop geteilt werden muss um a.) den Anschluß des Drehkondensators zu ermöglichen und b.) den Anschluß des Übertragers zu ermöglichen, müssen wir nun die 3 Meter durch 2 teilen. Also je 1.5 Meter ist ein Loop-Draht lang. SWR ist 1:1.5 oder besser.

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Maten staan een beetje verstopt in het plaatje: het raam is 1X1 meter, dus 4 meter draad nodig.
Het ding zit in een vloek en een zucht inelkaar.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Ja ik zie het staan 4x1 meter :D
Zullen de naweeén van afgelopen nacht zijn.
Kan ik zo wel eens in elkaar flansen.
Zo eerst even op visite en dan gauw het hobby hok in.
Thx rd12tf als ik jouw niet had :P

@RD12TF,
Ja de magn. loop is een mooie antenne, maar je hebt web een draaicondensator nodig met (zeer) ruime plaatafstand. Zelfs bij een watt of 5-6 spettert een gewone draaicondensator uit een oude radio door. In dit type antenne zit veel hoogfrequent.
@Esoterist,
Dit is een goede antenne, alleen heb je veel tegencapaciteit nodig (HD aarde radialen) en een mantelstroomfilter anders veroorzaakt deze antenne een heleboel LFI, zoals de meeste vertikale antenne.

@Sparks,

Inderdaad een inverted V, meest gebruikt, dan de dipool denk ik. Een extra aardpen zal wel niet makkelijk gaan in een flatje.

een loop werkt het mooist , vlakbij de grond en niet hoog , het liefst boven een vijvertje , een Inverted V of draaddipool is altijd beter maar ik begrijp jullie ruimte probleem , alleen wil ik nog even kwijt dat hoogte niet echt belangrijk is , maar wel reflectie v. grondwaterspiegel(goede aarde)

Ja Vincent het is wat, die piraten. Inderdaad is (afhankelijk) van het type antenne hoogte niet echt belangrijk, maar als ik kon, ging de V nog een metertje of 20 hoger. Het mooie van buizen zenders is dat ze wel een klap kunnen hebben dus al hangt er maar een draadje van 5 meter achter hij werkt. Bij de transistorzenders die ik ooit gemaakt heb hoefde ik dat niet te proberen! Geen Golfje?

@ORN
Klopt helemaal van die overslag in de varco. Bij ontvangst heb je hier natuurlijk geen last van.

Je kan bij een transmitting-loop de rotor secties van de varco in serie zetten, scheelt de helft aan spanning! Ook in capaciteit helaas ...

En een plastic as/knop gebruiken voor het afstemmen, als afstem indicator kan je, bij voldoende vermogen, een TL buisje nemen.

@rd12tf,

Ja klopt helemaal. maar op zicht hele goede antennes, nadeel zijn smalbandig dus iedere keer opnieuw afstemmen, maar een goede signaal-ruisverhouding. Je kunt ook een vacuüm condensator nemen, maar dat kost wel wat natuurlijk.
Ik had er een gemaakt voor de 48 meter met motorafstemming, maar zoals ik al schreef voor zenden had ik wel een beste condensator nodig. met 15 watt ging de TL al lekker branden!

Ja, daar heb je deze vreselijk mooie (dure) vacuum condensator van Jennings voor nodig:

http://www.ssejim.co.uk/rfsection/270.jpg
Bron: www.ssejim.co.uk
Rond de twee, driehonderd euro ... (tweedehands!)

Maar dan heb je ook wat(t)!

john,wat torren betreft ben ik het wel met je eens, wat de hoogte van de inverted v. betreft blijf ik bij m,n standpunt ik heb het in het verleden ook uitgeprobeerd met twee dezelfde antennes de een op 10 mtr.middelpunt, uiteinde op 2 mtr. en een op 17 mtr. uit einden op 9 mtr.
maar het resultaat was dat de hoge antenne een iets betere grondgolf maakte maar op langere afstand de lagere antenne het beter deed , dat is in ieder geval mijn ervaring ,ook LF instraling was met de hogere antenne iets meer

@Fzwart
Kristal is onderweg! Heel veel succes er mee!
Dan heb ik, denk ik! Ook de lol er ook wel van.

@iedereen
Heb niet veel verstand van antennes!
Ik ben het ongeveer met jullie allemaal wel eens.

Alleen jammer dat @Rd12tf nu weer de opmerking moet maken
Dat je een geïsoleerd knopje moet gebruiken hahaha
Ik kreeg aan het uit einde van mijn V dipooltje al prik hihihi

Wel nog een ATTENTIE waard vind ik dat je misschien zo'n dipool kleiner
kunt maken door er misschien spoelen in het midden er tussen te steken!

En ja ook het GPA verhaal is misschien wel aardig???

In de UK is er nu ook eentje aan het bouwen!
Heb een fotootje gezien, zoek maar dekking!
4X de 807 aan het einde!

Rob007.

even voor de gpa , wat heel leuk werkt is een gpa , zonder spoel , een rolspoel ertussen (deze dicht bij de antenne)
met de rolspoel tune je hem in , maar ook hier geldt goede aarde op chassis zender of rolspoel
weet een amateur die hier al jaren mee werkt en met dezelfde antenne ook op mg en 76 mtr. en 48 mtr. werkt

even voor de gpa , wat heel leuk werkt is een gpa , zonder spoel , een rolspoel ertussen (deze dicht bij de antenne)
met de rolspoel tune je hem in , maar ook hier geldt goede aarde op chassis zender of rolspoel
weet een amateur die hier al jaren mee werkt en met dezelfde antenne ook op mg en 76 mtr. en 48 mtr. werkt

Ik heb hier nu als experiment de magnetic loop horizontaal hangen in plaats van vertikaal. Vermogen is zo'n 4 Watt op 6.552 MHz.
Zender zal tot zo'n 17.30 uur aanstaan.

6552 ik zal luisteren ,welke muziek of alleen een golfje ?

hier ook een signaal op 6144 (geen ander kristal)

Zo westcoast je kent dus twee piraten die die antenne gpa gebruiken?
Ja ik ken die antenne wel moet je de aanpassings spoel die er standaard in zit er uithalen natuurlijk. Werkt inderdaad leuk, maar lastig tunen, of je moet de antenne laag bij de grond hebben of weer een moter gebruiken om die spoel te tunen.

In het Algemeen is een antenne verhaal verschillend, het beste zou je al die antennes op de zelfde plaats moeten testen. Liefs ergens in een weiland. Wat betreft de inverted V heb je gelijk, deze hoeft niet hoog, maar in mijn geval zou het wel fijn zijn. Ik kan heb net in de tuin kwijt, een been zit naast de ingang van de tuin, en soms wil iemand er nog wel eens mee in aanraking komen. De geur ven verbrand vlees is niet echt lekker.

Op 14 augustus 2005 17:01:05 schreef westcoast:
6552 ik zal luisteren ,welke muziek of alleen een golfje ?

Indonesische popmuziek ... is weer eens wat anders ;-)

Heb net van Rob bericht dat ie een kristal opgestuurd heeft, zal dus binnenkort op een wat meer gangbare frequentie zitten.