pic na 3 keer prog. stuk

Ik heb de wisp628kit om daar de pic 12f629 en de 16f630 mee te programmeren maar na 2 of 3 keer programmeren zegt de wisp dat de pic stuk is. In elk geval herkenr hij hem niet meer. Ik zeg er wel bij dat ik qwa pic een beginner ben.
Iemand een suggestie ?

Kun je de pic uitlezen,wissen?
Misschien slecht contact in voetje...
Goed geconfigureerd?
Welke van de 2 gebruik jij?
In de datasheet beweert microchip dat je de 16f630 100000X kan programmeren, das meer dan een 16f84, die kan maar 10000x geprogd worden.

[Bericht gewijzigd door coldrestart op dinsdag 19 juli 2005 09:23:19

Ik kan m wel uitlezen maar niet wissen. Hoe bedoel je welke van de twee ?

Hoi Lilian,

Ik heb dit probleem ook weleens, bij mij schijnt het zich voornamelijk bij de 16F88 voor te doen. Soms ligt het aan de belasting die ik aan de pinnen die ook voor het programmeren worden gebruikt, soms kan ik de oorzaak niet achterhalen. Soms werkt het dan wel weer met een andere pic, wat eigenlijk niet de bedoeling is natuurlijk. Er gaat een melding over het internet dat bij het programmeren een pin "floating" moet worden gehouden, ik kan echter niet zo snel vinden wat dat nou precies is. Ik zal vanavond nog even zoeken.

Ja... en toen ?

lilian:

De PIC's zijn nog niet stuk hoor.
Je moet bij het programmeren van de 12F629 / 12F675 /16F630 / 16F676 een extra circuitje bouwen.
zie www.picbasic.nl
klik Projecten
klik 'Bescherm je PC met de low-cost PIC programmer'

Ergens halverwege staat Extra circuit
Dat even lezen.

Ook op de Voti site staat het beschreven maar weet zo niet waar (zal wel bij de Wisp628 staan).

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Bedankt voor je input, Frits. Toen ik je bericht las herinnerde ik mij inderdaad dit ook gelezen te hebben op de site van Wouter maar het kwartje viel niet meteen. In mijn toepassing wordt die bewuste pin van de pic inderdaad ook als ingang gebruikt. Waarschijnlijk is dit dus de oplossing. Ik zal vanavond eens door mn voorraad onderdelen schuimen of er zo'n transistor bij zit. Het resultaat zal ik in deze topic zetten. Bedankt.

ik heb ondertussen de hulpschakeling zoals Wouter die beschrijft ook gebouwd maar de Wisp628 herkent de aangesloten Pic nog steeds niet. Je ziet wel het doven van de led,s (die via een driver op de Pic zijn aangesloten) dat ze effe uitgaan. Er is dus blijkbaar wel communicatie maar de Pic wil niet in prog-mode gaan. Wisp628 zegt dat de Pic stuk is of dat hij hem niet herkent of geen ID heeft.
Misschien toch maar een commerciele programmer kopen ?

Op 19 juli 2005 21:11:07 schreef lilian:... Misschien toch maar een commerciele programmer kopen ?

Dat is de Wisp628 toch! Het lijkt mij een prima ding hoewel ik hem zelf niet gebruik en de ontwerper ervan is kundig genoeg op dit vakgebied.
Leg het Wouter even voor dan is het wellicht zo opgelost.

de wisp is een zeer goede progger echter ik heb ook wel eens gehad dat een pic niet(meer) geprogt kon worden.

ik heb weleens de voedingsspanning een 0.5V verhoogt naar 5.5V en dat lijkt te werken.

gebruik je Xwisp.py of Bumblebee?

Op 19 juli 2005 21:11:07 schreef lilian:
Misschien toch maar een commerciele programmer kopen ?

Zou ik niet doen.
Ik programmeer heel veel PIC's waarvan vele 12F629 en 16F630.
De Wisp628 (en Galva-Wisp) is een hele goede prijs/kwaliteit ICSP PIC programmer, niks mis mee.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Wat ook nog wel eens wil helpen:
Pin 1 van de PIC (Vcc) via een weerstand van 10...47 Ohm aan de +5V hangen.
De 100n condensator moet wel rechtstreeks over pin 1 en de ground.
Het extra circuitje moet dan ook rechtstreeks over de PIC (en 100n condensator) staan.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Ik gebruik Wisp (dus de dos uitvoering). Ik ga vanavond eens proberen met de weerstand in de voedingslijn waardoor de voeding hoogohmiger wordt en de spanning makkelijker door de tip verlaagt kan worden. Verder zal ik eens een nieuwe tip120 bij de onderdelen boer meenemen want de mijne komt uit de recycle bak. Helaas heeft Wouter vakantie. Ik heb nu geen pic meer in voorraad waarvan ik zeker weet dat i goed is.
p.s. de pic draait ondertussen wel zijn programma maar komt alleen niet meer in de prog mode.

[Bericht gewijzigd door lilian op woensdag 20 juli 2005 08:22:42

Ondertussen heb ik een nieuwe Tip120 erin gezet en ik kan de pic nu uitlezen, wissen en programmeren maar de Pic functioneerd toch niet meer zoals hij zou moeten. Er is dus blijkbaar toch iets misgegaan. Bij alle vier de Pics trouwens. Als alles goed gaat krijg ik vrijdag of zaterdag een aantal nieuwe exemplaren en dan ga ik het nog eens proberen.

Toch die "oude" PIC's nog even bewaren lilian.
Ik geloof nooit dat ze stuk zijn.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Ondertussen heb ik enkele nieuwe exemplaren binnengekregen en ben weer eens aan de slag gegaan. De nieuwe laten zich probleemloos programmeren. Van de 4 "ouwe" heb ik er nog twee kunnen programmeren maar de andere twee heb ik moeten afschrijven. Nu is dat tegen die prijs niet zo erg. 1,70 euro.
Wat er nu precies is misgegaan kan ik niet echt zeggen maar ik ben er wel achter gekomen dat in mn breadboard enkele contacten "versleten" zijn waardoor misschien de voeding van de pic is weggevallen tijdens het programmeren. Misschien dat dit de pic heeft verwoest.

elmowww

Golden Member

Breadboards geven bij mij ook altijd problemen. Contacten houden er snel mee op als je ook dikkere onderdelen erop plaatst. Probeer het even op experimenteerprint ofzo.

PS: wie wil 10 euro verdienen en even een PIC voor mij schieten? mijn programmers zijn dood :(

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Een breadboard gaat lang mee maar kan inderdaad niet tegen dikke draden.
Van een TO-220 behuizing zoals de 7805 moet je de pootjes met een tang even een kwart slag verdraaien.
Dan gaan die er wel makkelijk in.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Op 19 juli 2005 21:11:07 schreef lilian:
ik heb ondertussen de hulpschakeling zoals Wouter die beschrijft ook gebouwd maar de Wisp628 herkent de aangesloten Pic nog steeds niet.

Wat is precies de foutmelding?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Wouter,

het probleem heeft zich grotendeels opgelost.
Twee van de vier pics heb ik opnieuw kunnen programmeren. Ik heb de TIP vervangen door een nieuw exemplaar. Bij de derde PIC was de HEX code beschadigd en de vierde is helaas overleden. Waarschijnlijk door een slecht contact in mn breadboard waardoor de voeding tijdens het proggen uitviel.
Ik weet precies meer wat de melding was maar het was zoiets als: can not identify type ID. Pic not connected or defect. Check connections.
Zoiets was het.
Ik heb hierna nog twee pics geprogrammeerd en beide functioneren goed.
Bedankt voor je mail nog.

Op 28 juli 2005 09:18:04 schreef lilian:
Ik weet precies meer wat de melding was maar het was zoiets als: can not identify type ID. Pic not connected or defect. Check connections.
Zoiets was het.

Voor anderen die zo'n probleem krijgen: ik moet de exacte en volledige foutmelding hebben om er iets mee te kunnen doen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik zal kijken of ik de defecte PIC nog kan vinden, dan sluit ik hem aan en noteer de foutmelding.

Ik heb mijn eerste PIC 16F628A ook binnen een paar keer naar de eeuwige programmeervelden geholpen.
Waarschijnlijk omdat ik een beetje zat te stoeien met de aangelegde (gemeten) spanning op de PortA.5 Die had een of ander doel (zit ook een gele draad op van de WISP)
Ergens is het toen fout gegaan.
Ik kon hem niet meer wissen en hij werd ook niet meer herkend.
Ik heb wel eens gehoord dat een (toegewezen met bijvoorbeeld TRISA) uitgang nooit een aangelegde spanning (5v) mag krijgen. Dan zou hij ook overlijden. Het zou hier om een 16F84 gaan.

Mijn 2e PIC by the way, draait al ca 120 prog- en wissessies en kan nog wel een paar keer mee.
100 punten trouwens voor de Wisp628 omdat ik niet steeds het IC uit mijn Breadboard hoef te peuteren. :-P

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 29 juli 2005 23:14:31 schreef Fantomaz:
Ik heb wel eens gehoord dat een (toegewezen met bijvoorbeeld TRISA) uitgang nooit een aangelegde spanning (5v) mag krijgen. Dan zou hij ook overlijden. Het zou hier om een 16F84 gaan.

Je moet een uitgang van een chip natuurlijk nooit op een spanningsbron aansluiten (tenzij dat dezelfde spanning is die de uitgang ook probeert te leveren). Dit is niet beperkt tot de 16F84, het geldt voor alle chips.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Effe voor de duidelijkheid ...... ik ben op dit moment heel tevreden ben over de wisp628. Met name door de ISP. Ik heb gewoon een slechte start gehad.