Op 18 oktober 2005 21:02:56 schreef Jorrit:
Ook offtopic.
@KT88,
Jah ik heb alles allang binnen. Heb nog wel een e-mail terug gestuurd dat alles er was maar dat is dan denk ik niet overgekomen. De rest van de onderdelen komt als het goed is deze week binnen en dan heb ik hem over 2 weken hopelijk af. Ben ook nog druk met mijn tc's voor 26 november op dit moment :)

Waar is dat evenement van 26 november precies, welke locatie? Is het voor iedereen toegankelijk? En wat is het precies? Een tentoonstelling? Wat kun je er doen? Enz, enz...

het is in Utrecht
Gaan we met coérs onder elkaar onze coiltjes bekijken en vergelijken.

Trouwens nextcoil jij woont in Alkmaar?
Ben al een paar weken in Lutjewinkel aan het werk bij de campina. das dan dus vlak bij jouw in de buurt.
En das een mooi stuk van Utrecht af

Op 18 oktober 2005 22:35:56 schreef Sparks:
het is in Utrecht
Gaan we met coérs onder elkaar onze coiltjes bekijken en vergelijken.

Trouwens nextcoil jij woont in Alkmaar?
Ben al een paar weken in Lutjewinkel aan het werk bij de campina. das dan dus vlak bij jouw in de buurt.
En das een mooi stuk van Utrecht af

Dat is inderdaad een eind hiervandaan.
Maar ik had meer het idee dat het een soort tentoonstelling is, voor publiek, maar het is meer een bijeenkomst als ik het goed begrijp?

Nou, als het een keer in de buurt is kom ik zeker een keer kijken. Lijkt me interessant.

wat is ongeveer de capaciteit van een leidse fles?

Hangt er van af.
Maar een bierflesje met binnen in zoutwater en buiten aluminiumfolie is ongeveer 0,6 nF Een wijnfles op die manier is ongeveer 1 nF.

Vette Igbt Sparks :)

De teslathon is wel meer een bijeenkomst, eigenlijk omdat er niet heel veel mensen in kunnen. Maar je bent welkom hoor :)

bedankt voor de tips, ik heb wat problemen met toegang tot het upload archief, dus fotos posten lukt nog niet. ik zal het morgen nog eens proberen.

Ik ga een poging wagen om wat fotos te plaatsen.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=TeslaTrafo.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=TeslaWerkend1.jpg

Het werkt nog ook. Ingewikkeld hoor dat fotos posten.

Ik zou nog maar een keer ff vragen, kan je meerdere MOTs van verschillende waarden aan elkaar koppelen. Dus niet alleen maar 2kV, maar verschillende van 2/2,2/2,5kV.

Na wat zoeken op internet kwam ik er toch achter dat een MOT stack bouwen, of iig de theorie erachter nogal ingewikkeld is. Vooral omdat nergens staat uitgelegd waarom er bijvoorbeeld een aarde wordt aangesloten over de 2e en 3e, met de secundaires verbonden aan de core en de buitenste twee niet met aarde zijn verbonden en waarvan de secundaires niet verbonden zijn met de cores.

Btw, wat mijn hoofd aan het tollen deed maken was dit topic

En bij de plaatjes die ik ben tegen gekomen, deze en deze snap ik niet waarom er nog MOTs voor de 4 andere mots zitten.

Als iemand mijn vragen zou willen beantwoorden, zou ik dat natuurlijk zeer op prijs stellen :) Maar als niemand het snapt (lijkt me sterk) of als het volgens die personen mij boven het hoofd gaat, dan moet ik zelf nog maar even zoeken en desnoods gewoon proberen en kijken hoe snel de stoppen eruit vliegen.

Hoi Jandier. Leuk hoor ! Werkt prima.
Ik zie dat je lang niet alle primaire windingen gebruikt. Ik zou de binnenste 2 of 3 weghalen. De binnenste winding wil je 2 of 3 cm van de secondaire spoel hebben. Soldeeer er aan die kant ook mooi glad een draad aan in plaats van het krokodillebekje. Alles wat scherp is en uitsteekt geeft een verhoogt elektrisch veld is is extra reden tot overslag.

Nog wat iedeetjes voor verdere verbetering:
Het circuit: sparkgap, condensator en primaire lekker dik en kort bedraden. Er lopen door helehoge piek stromen. Dat scheelt zo maar een paar cm vonk.

De sparkgap over de nst zetten in plaats van de condensator is beter voor de nst.

Zover in weet is dat filter met spoelen slechter voor de nst dan geen filter gebruiken. Een RC filter zou wel goed beschermen. Uitleg en tests:
http://hot-streamer.com/TeslaCoils/MyPapers/rcfilter/rcfilter.html
http://hot-streamer.com/TeslaCoils/MyPapers/rlcfilter/rlcfilter.html

De sparkgap zit nu afgesloten in en doosje. Als je bijv met een stofzuiger veel lucht langs de electroden zuigt blust de vonk beter. Dat kan echt heel veel schelen.(langere streamers)

Ik moet nu rennen naar werk. De MOT's moeten even wachten :)

1 nF per wijnfles?

dan heb ik 100 wijnflessen nodig :) (2x 47nF)

zijn er ook nog makkelijkerdere manieren om een hogere capaciteit te krijgen?

al de benodigheden voor tiny tess komen me bekant de neus uit.

zit er in iedere tv/monitor een flyback trafo?
kan ik een flyback trafo gebruiken ipv een NST?
zo niet: waarom niet/ wat moet ik aanpassen
zo ja: jes

edit: dat ik niet zonder succes onze computer ga slopen:p

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

Op 20 oktober 2005 10:20:56 schreef muddy:
1 nF per wijnfles?

dan heb ik 100 wijnflessen nodig :) (2x 47nF)

zijn er ook nog makkelijkerdere manieren om een hogere capaciteit te krijgen?

Ja, je kan condensatoren kopen!

nu weet ik het zeker, Aedolon is zeer bijdehand...

ik heb intussen gevonden dat ik ook een flyback kan gebruiken.
mijn vader neemt volgende week een monitor mee, dus dat wordt smullen:)

en weet iemand hoe ik met java tc moet werken? (google de eerste link).
er staan daar zoveel wazige woordjes, ik snap er nx van.

is er geen makkelijk progje zoiets van:\
volt
ampere
windings prim
windings sec
cap
sparkgap
draaddikte prim
draaddikte sec

zoiets?

@ muddy: was het maar zo makkelijk!

Nee, je zult de omgeving in moeten vullen (dus hoever de spoel van de wanden enzo staat, en van het plafond) en dan hoogtes van de primaire en secundaire.

Overigens staan er help knoppen bij de verschillende onderdelen, als je daar op klikt krijg je een tekeningetje van wat de verschillende waardes betekenen.

@ fry: Sparkgap in een doosje?

Ik zie toch heeeeeel duidelijk 5 (of meer zie ik niet precies) buisjes mooi naast elkaar die (lijkt mij) de sparkgap vormen, maar verder alleen afgedekt is met een stukje plexiglas.

Neemt niet weg dat het beter is dat stukje plexiglas er af te halen ja.

O ja fry: ik wil opzich ook wel naar die bijeenkomst gaan, maar ik moet even zien of ik na eurospoor nog geld overheb, dus mijn mailtje zie je nog wel aankomen.

@ Jandier: toch vind ik het een mooi stukkie werk hoor, ik lees van vrij veel mensen die plannen hun primaire in plexiglas te maken dat ze er mee stoppen omdat acrylglas zeer kut te bewerken is, maar het ziet er bij jou zeer goed uit!

EDIT: hmm, toch slechter te zien of die sparkgap nou wel of niet in een doosje zit... :P

Voor de geïnteresseerden: Er zijn op marktplaats een paar 40 en 50KV oliecondensatortjes te koop...

CD :)

ik wil mn tc zo gaan uitvoeren

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=tesla+dc.JPG

weet iemand of dat die condensator bij de voeding een elco is, ik ga er vanuit vanwel maar welke waarde? en de resonant charging circuit is ook niet helemaal duidelijk. wat is dat voor een spoel. smoorspoel denk ik, maar ook hier, welke waarde.

van de site waar ik dit schema vandaan heb wordt ik ook niet erg wijzer.

[Bericht gewijzigd door tritium op ]

dachtet niet.

dus ik moet echt voor iedere ruimte opnieuw tunen?
dan blijf ik gewoon in de openlucht vonken.

ga morgen naar de vuilnisbelt om een mooie flyback te zoeken (tiny tess is veel te uitbundig) en dan ga ik ook een gewone maken.

het lijkt er toch op dat je doormiddel van dit schema de bps kan afstellen en zodoende de hele tc afstemd op de beste werking, mits je de goede waarde c heb natuurlijk.

Bedankt voor de tips FRY.
Ik ben geen elektronica wiz, dus heb ik de meeste ideeën van het Internet geplukt, en ik ben me er van bewust dat er veel onzin verkocht wordt. Het verhaal over dat filter klonk mij wel logies in de oren (dat verhaal over zelfinductie bij hoge frequenties). Maar mijn safty gap sloeg nog regelmatig door. Dus ga ik op zoek naar de onderdelen voor een ander filter.
Mijn vonkenbrug zit wel in een doosje, maar er zit óók een ventilatortje in. Maar de luchtstroming van dat dingetje staat in geen verhouding met een stofzuiger.

nog een berekening van mn elco in het laatst gepost schema...
meld aub even als ik iets fout heb gedaan

q=i*t
q=c*u

nst is 50mA dus 0.05A
t=50Hz dus 0.02 Sec
U=8000V

Q=0.05*0.02=0.001
C=Q/U=0.001/8000=0.000000125F=0.125uF

is lang geleden dat ik hiermee gerekent heb.......

Wvenis Ik zou daar niet aan beginnen als ik jouw was. Zeker leuk als je al een keer een tesla aan de gang hebt gekregen maar niet echt iets om mee te beginnen.
De eerste condensator kan een elco zijn als je er een kan vinden voor ee dergelijke spanning.
Stel je hebt een 4 kv nst als voeding. Dan moet de gelijkrichtbrug tegen 4*1,4 kV=5,6kV, De elco moet tegen 5,6 kV kunnen. De de-q-ing diode tegen 11,2 kv net als de hv ballast. Die hv ballast moet ook nog iets in de orde van de 1 a 10H zijn. Dat is niet niks. Het schijnt dat een MOT of 4 in serie werkt. Waarschijnlijk in olie.
Die dioden zijn ook een probleem. Je zal niet de eerste zijn met een berg gebakken silicium.
Het kan zeker maar ik zou wat makkelijker beginnen.
Dat plaatje komt van richie burnett zijn site. Wat mij bedtreft de beste tesla site op het net. Zeer uitgebreide uitleg en alle benodigde formules zijn gegeven.
http://www.richieburnett.co.uk/dcreschg.html#resonant

jandier. De filter zoals in de rcfilter link die ik gaf schijnt erg goed te werken. Is ook wel bekent als terryfilter. Het levert wel wat verlies op.

Muddy. Tini tess heeft een tankcap van 1 nF later uitgebreid tot 1,47 nF, staat in de tekst. 100nF is echt heel veel. Het is een foutje in het schema.
Maakt het schema van tiny tess. In plaats van de zelf gemaakte trafo neem je een dc flyback (een moderne met ingebouwde diode, dat zijn de meeste die je vindt). En vergeet de by8406's etc, plaats daar twee flessen wijn ofzo :)

@fry,

ik heb alles voor handen om dit te creeren,
sillicium zat,ik werk in de vermogenselektronica dus wat materiaal betreft maakt het niet uit,
die elco heb ik zo gemaakt, ik heb ze van 1uF 400 Volt dus 10 in serie en ik heb 4000 volt 0.1uF, het afstellen lijkt me gemakkelijker voor dit schema.
ook smoorspoelen heb ik tot 200 kilo staan

Blaat, wacht even

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]