ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ziet er goed uit Sparks.
Die isolatoren op de stack maken het wel af 
Wat walibi pics:
Groter
2 meter strikes zijn toch een beetje klein boven op een decor van 8 bij 8 meter 
Tot nu toe heeft de tesla alle optredens prima gewerkt. Gedurende de allerlaatste keer hield hij er ineens kompleet mee op. Trekt geen stroom meer helemaal niks. Ik had gisteren geen tijd om temeten wat er nu aan de hand is. Ik hoop niks ernstigs.
@sparks
Over die motstack: waarom zijn die vier MOT's ondergedompeld in een één of andere soort olie?
Waar dienen die twee witte uitsteeksel voor?
Hoeveel spanning geeft deze motstack secundaire en hoe staan de MOT's geschakeld?
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Hey FRY dat is best wel cool die foto's met dat reuzenrad op de achtergrond.
2 meter strike's op 8 meter hoog zien er inderdaad wat minder indrukwekkend uit.
Heb je nu ook een uitbreekpunt op de linkerkant van je toroid?
En trekt helemaal geen stroom meer? primair ergens een kabeltje doorgebrand hoop ik....
Als ie niks meer trekt doet de voeding ook niks meer zou je zo zeggen.
De olie achtige substantie in die blauwe bak is ook inderdaad olie transformator olie welteverstaan.
De trafo's staan primair parralel geschakeld en secundair in serie.
De trafo''s zijn stuk voor stuk iets over de 2 Kv dus dat keer vier is zo'n 8.5 Kv maximale stroom geen idee ik heb alle shunts uit de trafo's gemept dus hij levert stroom tot dat ie oprookt.
Ga maar uit van 500 mA maximaal continu
Op 16 oktober 2005 19:59:53 schreef Sparks:
Hey FRY dat is best wel cool die foto's met dat reuzenrad op de achtergrond.
2 meter strike's op 8 meter hoog zien er inderdaad wat minder indrukwekkend uit.
Heb je nu ook een uitbreekpunt op de linkerkant van je toroid?
En trekt helemaal geen stroom meer? primair ergens een kabeltje doorgebrand hoop ik....
Als ie niks meer trekt doet de voeding ook niks meer zou je zo zeggen.De olie achtige substantie in die blauwe bak is ook inderdaad olie transformator olie welteverstaan.
De trafo's staan primair parralel geschakeld en secundair in serie.
De trafo''s zijn stuk voor stuk iets over de 2 Kv dus dat keer vier is zo'n 8.5 Kv maximale stroom geen idee ik heb alle shunts uit de trafo's gemept dus hij levert stroom tot dat ie oprookt.
Ga maar uit van 500 mA maximaal continu
Ok, maar waarom zijn die mots ondergedompeld in olie? Als isolatie?
Aan de secundaire zijde van een MOT is één aansluiting aan de kern verbonden. Moet ik die aansluiting daar gewoon laten zitten of moet ik het juist loskoppelen?
Sparks
Jup ze staan in de olie voor isolatie.
En in het extreemste geval ook voor koeling.
De aansluitingen op de kern allemaal losmaken dit om vonken tussen kern en primaire te voorkomen.
Let wel nextcoil een fout met een stack en het is je laatste!!!
EY FRY ga je nu je naam ook veranderen in dokter shock 
[Bericht gewijzigd door Sparks op ]
Wat een mooie foto's vanuit Walibi. Ik ben er tijdens de generale repetitie geweest op dinsdag, en gister nogmaals! Die Tesla maakt het effect van het decor helemaal compleet! Wat een prachtig ding. Alleen wel zonde dat ie er mee is opgehouden tijdens de show... Ik hoop maar dat t niks ernstigs is, en we er vrijdag weer gewoon van kunnen genieten!
Ik deed 's middags even een rondje reuzenrad en toen zag ik vanaf boven al iemand die bezig met de Tesla. Dat was vlak voordat het vuurwerk in het decor werd geladen.
Chris
Op 16 oktober 2005 20:27:18 schreef Sparks:
Jup ze staan in de olie voor isolatie.
En in het extreemste geval ook voor koeling.
De aansluitingen op de kern allemaal losmaken dit om vonken tussen kern en primaire te voorkomen.Let wel nextcoil een fout met een stack en het is je laatste!!!
EY FRY ga je nu je naam ook veranderen in dokter shock
@sparks
4 mots aan elkaar koppelen is natuurlijk een mooi initiatief als geen zin hebt om een dure NST te kopen. Maar het probleem met een MOT is - heb ik begrepen - dat er primair een enorme stroom uit het net getrokken wordt, zeker bij 4 aan elkaar gekopelde MOTS, of valt dat wel mee?. Hoe heb jij dit probleem opgelost?
Als je 4 MOTs aan elkaar koppelt, is het dan noodzakelijk dat het 4 identieke MOTs moeten zijn? Of mag er best wel wat verschil in zitten?
ArjanEmm
Dat was ik dus, die aan de tesla werkte zaterdag 's middags
Goed te horen dat je het leuk vondt chris.
Of hij helemaal geen stroom mee trekt weet ik niet. Niet veel meer want het peertje dimt niet meer als de variac opendraai
(spannings val over de kabel naar de generator) Er is dus niks kort gesloten. De tankcap moet dus nog goed zijn lijkt me. Die zou kortsluiting moeten maken.
Of een losse connectie of een trafo is doorgebrand.
Zou kunnen, een overslag in de trafo door overspanning die draad heeft weggesmolten totdat er geen connectie meer is ofzo. Door overbelasting kan niet. Ze kunnen samen 10KVA hebben.
De variacs heb ik wel gemeten. Die zijn okay.
Mocht het een van de trafo's zijn is er misschien nog niks aan de hand. Er schijnt een polepig rond te slingeren dienst doent als decorstuk in walibi world 
Ik zal wel zien ...
Dr. shock is wel een goeie ja 
Sparks
De stroom moet je begrenzen met een balast in de primaire kant.
je zet gewoon een lastrafo in serie met je motstack en dan kun je de stroom regelen.
Of je zet een paar duizend watt aan lampen in serie met je stack.
of je zet een handvol caps in serie met je stack
resestief capicatief inductief waren de juiste woorden voor het begrenzen van de stroom
google eens op motstack en balasting
Een polepig???? wordt hoog tijd om decorstukken te gaan sparen dan 
Och hij hield er ineens mee op dus dan zal de schade wel meevallen als ie nu langzaam tot zijn einde was gekomen met rokende variacs zou ik me meer zorgen maken
Ik heb nog een paar fototjes van de Tesla Coil in actie tijdens de preview avond, die een vriend van mij heeft gemaakt.
En hier nog een foto van het rondje reuzenrad. Dat moet dan fry zijn, die daar bovenop met de zeilen bezig is.
Zit nu ff op een andere comp. Als ik terug ben zal ik eens door mijn foto's van gister kijken of ik er nog meer van de Tesla Coil heb.
Chris
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik was net bij Fry's in Fremont. ( das een electronica en conputerwinkel hier in san jose ) Ze hebben daar een wekende 1:1 kopie staan van de originele tesla generator. dat ding is wel 5 meter hoog staat in een enorme kooi. ze geven om het uur ongeveer 30 seconden van katoen. man dat ding maat een teringherrie. vonken van wel 5 meter. kheb paar fotos getrokken met mijn gsm. kmoet ze er zien uit te peuteren. kzal ze posten.
tis een kopei vande generator die in 1831 gemaak is. torigineel staat ergens in een museum.
de primaire is gemaakt uit plaatkoper ( 5 centimeter breed koper wat een 20 tal windingen maakt.
ze hebben een vonkbrug zitten in een glazen ballon
met de spanning op de primaire laten ze een neonlicht branden.
tis wel spectaculair, volgens de tekst die erbij staat maken ze zo een 15 megavolt
ArjanEmm
Gaaf free_electron. Wil ik wel wat pics van zien 
Ik denk wel dat ze de plank volledig misslaan met 15MV met 1 of 2 mogen ze blij zijn, maar goed 5 meter is indrukwekkend !
Gaaf dat ze het oude ontwerp nagemaakt hebben.
Sparks. Ik gebruik geen breakout point maar iets nieuws volgens mij. De fry breakoutring
Een halve ring 12mm wicu enigzinds schuin op de toroid. de uiteinden plat gelagen en eindigend boven op de toroid waar het eveld lager is zodat je daar geen breakout krijgt. Deze toroid heeft met deze coil een breakout nodig. Op deze manier hoopte ik dat hij lekker random allekanten op slaat net als een toroid zonder breakout. Het was een experiment maar het werkt perfect 
Hij doet alles, streamers omhoog, strikes naar de grond etc. Je kan nog steeds richten, aan de achterkant waar geen ring is breekt hij niet uit.
Groter
Je ziet het hier een beetje, streamers gaan alle kanten op. Die streamers naar links is trouwens lang ! Als ik zo meet in de foto kom ik zeker op 2,50. Waar hij precies ophoudt zie je niet door het vuurwerk.(toroid is 1,20)
@nextcoile
Ik ben ook van plan om een motstack te maken idd. Maar ik vind niet echt veel kapotte (werkende qua trafo) magnetrons, binnenkort ff langs de kringloopwinkel of zo. Maar ik vroeg me idd ook af of het precies dezelfde MOTs moesten zijn, of dat ze ook iets mogen verschillen in spanning.
Verder vond ik op internet zo snel even niet een goed schema van een quad pack (kan je ook 5 secundair in serie?), en moet ik eerst maar ff zo'n ding voor mijn ogen hebben voordat ik weet wat wat is. Tis wel wat anders dan een in vergelijking simpele NST, en hierbij gaat dan natuurlijk ook wat meer zorg mee gepaart. Maar ik heb er wel zin in 
Toch maar ff verder zoeken nog, kwil wel weten hoe het precies in elkaar zit, wat ik nu tegen kom zijn gewoon schematjes, maar als er een aarde staat .. weet ik niet of ik dan de aarde van het huis moet pakken.. of aarde van ergens een pin in de grond rammen.
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Op 16 oktober 2005 23:33:04 schreef free_electron
tis een kopei vande generator die in 1831 gemaak is. torigineel staat ergens in een museum.
Zal wel 1931 geweest zijn...
Sparks
Blijft leuk om die foto's te zien.
Vooral dat dat ding zo ergens in de lucht op een steiger staat geweldig!!!
De Fry breakoutring die houden we erin.
Ik zat trouwens aan zoiets te denken om die grote toroid te ondersteunen anders hangt ie aan zo'n randje kit.
Maar dat is dus geen goede oplossing om strikes op de primaire te voorkomen, maar wat anders bedenken.
Dan maar twee plaatjes hout in het hart van de toroid 5 cm ertussen en voila hij hangt aan twee kitrandjes en kan niet meer naar beneden zakken/torderen.
Op 16 oktober 2005 23:33:04 schreef free_electron:
ik was net bij Fry's in Fremont. [knip]
Die heeft een eigen webstek : http://www.ttr.com/Fry-coil.htm
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ah, wat schattig:p
ik heb intussen in de gouden gids een wikkelbedrijf gevonden.
in Deurne (daar woon ik)!!!
ga affe contact leggen, even uitrekenen hoeveel ik nodig hebben, en dan hoop ik te kunnen beginnen.
markyboy
alive and sleeping
Hallo, Ik volg dit topic al redelijk lang, Net kwam ik bij toeval deze site tegen, leuke inspiratie?
http://www.lod.org/Projects/Projects.htm
Greets, Mark
Sparks
Ik had hem al eens eerder gezien die site.
Maar er staan leuke cijfertjes op
OUTPUT SPECIFICATIONS :
Total Streamer Arc Length at Full Output - 250 to 320 ft
Peak Output Voltage, tower to tower- 8,720,000 Volts
Maximum Output Power Capacity - 4.71 Megawatts
Maximum Peak Output Current, using booster - 20,000 Amperes
PRIMARY DRIVE [per tower] :
Primary Operating Voltage -- 20,400V
Primary Peak Current -- 48,200A
Resonant Frequency - 5,200 Hz
Char. Primary Impedance - 0.42 ohms
@Fry.
Ziet er vet uit die foto's. Jammer dat je tc er mee opgehouden is. Ben je er al achter wat er mis is ? Je zou denken dat er een verbinding los is of dat er wat mis is met je trafo's aangezien hij bijna of helemaal geen stroom meer trekt.
@sparks.
Ziet er netjes uit die mot-stack en toroid. Plaatjes verduidelijken je verhaal van zaterdag wel. Maar dat ik het toen niet helemaal snapte kon misschien ook wel aan de hoeveelheid bier liggen 
Ben zelf de afgelopen dagen ook druk geweest.
Koperbuis voor de primaire ligt hier nu klaar en een koper plaat voor de h-brug (moet nog op maat geknipt worden).
Het ontwerp is wel grondig aangepast. De coil is nu bijna kompleet uit hmdpe opgebouwd. Alle stukken zijn al gezaagd. Moet nu alleen nog de randjes schuren enzo. Dan nog alles in elkaar zetten primaire bouwen, H-brug bouwen, driver etsen en solderen. En dan nog hopen dat alles werkt 
Plaatjes komen waarschijnlijk van het weekend. Komende dagen even druk met wat anders.
Even grof offtopic:
Jorrit, ik ben je e-mail adres kwijt (nwe PC, geen image overgezet, enz.), dus daarom even hier: heb je die spulletjes nog gekregen die ik je had opgestuurd?
Had niets meer gehoord, vandaar.........
Ook offtopic.
@KT88,
Jah ik heb alles allang binnen. Heb nog wel een e-mail terug gestuurd dat alles er was maar dat is dan denk ik niet overgekomen. De rest van de onderdelen komt als het goed is deze week binnen en dan heb ik hem over 2 weken hopelijk af. Ben ook nog druk met mijn tc's voor 26 november op dit moment 
Het is voor het eerst dat ik een vraag op een forum zet, ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag, zoniet leg dan even uit hoe het wel moet.
Ik heb net mijn bescheiden Tesla spoel klaar en hij doet het prima. Vonken van 25 cm, mooi horizontaal in alle richtingen vanuit de torus. Maar er is ook vonkoverslag tussen de Primaire en secundaire spoel. Om mijn secundaire spoel te beschermen besloot ik hem in een pvc pijp te plaatsen maar de vonk had er maar een halve minuut voor nodig om de pijp te doorboren. Als ik foto’s zie van werkende coils zie ik dit probleem niet. Weet iemand de oorzaak/oplossing van dit probleem zou kunnen zijn?
Sparks
Te hoge coupling ... probeer eens je secundaire iets hoger boven de primaire te zetten.
Niet goed getuned ... de resonantie van je primaire beter afstemmen.
Geen goeie aarde ... ergens een aarde pen twee meter de grond in jassen (en aansluiten op de ground van de secundaire)
Hadden we nog meer?
ENNE welkom op dit forum 
Owjah we zijn ook gek op foto's van iemand anders zijn creatie (hint hint)