Toch is het mogelijk terug te leveren, er zijn een paar wijken in Nederland waar een overschot aan energie door zonnecollectoren wordt terug gestuurd waardoor de meter gewoon de andere kant op gaat lopen, alleen zoals ik al eerder heb opgemerkt, dit kan niet bij alle typen meters, zowieso wel bij de oudere meters(met een wieltje). In de oorlog werd daar wel eens een trafo overheen gezet waardoor de arbeidsfactor zo slecht werd dat de meter de andere kant op ging lopen. Er is pas geleden nog een proces geweest waar mensen het energiebedrijf aanklaagden omdat hun nieuwe meter niet de andere kant op kon.

en wat als je nu eens de netspanning naar beneden transformeert met een transfo en aan een osci koppelt µ
en met de gerator ook dan zie je of ze in fase zijn of niet en als ze in fase zijn gewoon effe de schakeler op aan zette

Op 7 augustus 2005 13:49:33 schreef chuckie:
...In de oorlog werd daar wel eens een trafo overheen gezet waardoor de arbeidsfactor zo slecht werd dat de meter de andere kant op ging lopen. ...

da kn volgens mij niet, als je arbeidsfactor 0 is (90° fasevertschijving), dan staat je kwh meter altijd stil, maar om hem terug te laten draaien ??, mss cos phi van -1 oid ???

trouwen een cos phi van 0 of kleiner is niet te maken volgens mij, alleen een goede C komt in de buurt van 0

Het kan wel degelijk, je moet wel dezelfde fase pakken en onder en boven de meter op de trafo zetten, met aftakking kan je zelfs de meter verschillende snelheden laten draaien, maar laat ik maar niet te veel vertellen, want dan ben ik volgens mij illegale praktijken aan het stimuleren.

Op 7 augustus 2005 13:35:16 schreef High-Voltage:
[...]

Zo erg zal het wel niet zijn, als je de plaatselijke kabine aan de straat lam legt heb je goed gewerkt denk ik :)

Edit:
De nodige rook zal idd wel niet ontbreken...

Hangt er vanaf hoeveel uw generator kan leveren

Op 6 augustus 2005 17:47:32 schreef SvenVdb:
met stalmest kan je wel warmte ontwikkelen waarmee je je makkelijk kan wassen als je daar een buizen systeem door legt mss dat dat wat kan helpen ??

Als je energie uit mest haalt, dan zal je jezelf wel een keertje extra mogen wassen, dus wég profijt :-)

leuk ik woon op een boerderij, dus veel str*nt hier :D - overigens het de composthoop kan het ook best ;-)

/offtopic
Met scheikunde hadden wij ook een keer een opdracht om gas uit mest te halen.
Had 1 groep een hele mooie opstelling met een glazen kom met flink wat mest eronderin en aan de bovenkant een soort trechter met buisje waardoor het gas moest.
Was dat ding toch in het weekend verstopt geraakt, je raadt het al: Maandagmorgen zat er overal str*nt tegen de muren/plafond :D

We hebben ons dood gelachen toen die groep maandagmorgen alles kon schoonmaken :D

Op 7 augustus 2005 14:55:59 schreef JuuL:
/offtopic
Met scheikunde hadden wij ook een keer een opdracht om gas uit mest te halen.
Had 1 groep een hele mooie opstelling met een glazen kom met flink wat mest eronderin en aan de bovenkant een soort trechter met buisje waardoor het gas moest.
Was dat ding toch in het weekend verstopt geraakt, je raadt het al: Maandagmorgen zat er overal str*nt tegen de muren/plafond :D

We hebben ons dood gelachen toen die groep maandagmorgen alles kon schoonmaken :D

hahahahahahahahaha, lig krom - das een goeie - ga die proef eens voorstellen in september :D

Op 6 augustus 2005 16:22:07 schreef ILSEVA01:
Hoi allemaal.
Ik zie plotseling allemaal zenuwachtige berichtjes over stickies, groenen, geen verstand van... etc.

Niet emmeren, je hebt ook flink wat antwoorden gekregen waar je wél wat aan hebt..
Sorry, maar dit forum trekt veel 14 jarigen aan die nog echte beginners zijn en met projecten willen starten waar ze nog lang niet aan toe zijn. Als jij dus schrijft:
Ik heb nog geen kennis , maar ik zou een 16 kVA groepje...
dan denk ik onmiddellijk daaraan. Maar nu snap ik het : je hebt zo'n groep denkt, als die toch draait, waarom zou ik dan niet gelijk energie terugsteken op het net. Ik moet je teleurstellen, want het brandstofverbruik zal evenredig zijn met wat je teruglevert en met de dure olieprijzen van tegenwoordig zal je eraan toesteken..tenzij jouw groepje op stront draait:-)

Op 7 augustus 2005 14:09:11 schreef chuckie:
Het kan wel degelijk, je moet wel dezelfde fase pakken en onder en boven de meter op de trafo zetten, met aftakking kan je zelfs de meter verschillende snelheden laten draaien, maar laat ik maar niet te veel vertellen, want dan ben ik volgens mij illegale praktijken aan het stimuleren.

Volgens mij kan het niet zonder de zegels te verbreken. Goochelen met cos fi zal niet helpen.Idd, je kunt stroom met cos fi 0 uit het net trekken dmv condensatoren, maar dat helpt je niets, de meter zal er niet voor of achteruit van gaan draaien. De teller staat dan wel stil, maar je verbruikt ook geen energie. Moest het zo simpel zijn, Nederland zou barsten van de hennepkwekerijen. Nee, niet ILSEVA01 die doet zoiets niet.

Terugleveren aan het net kan op 2 manieren:

1]elektronisch dmv een inverter, zoals die ook worden gebruikt bij netgekoppelde zonne-panelen. Aan de ingang van de inverter word een DC spanning aangesloten.

2]dmv een generator

Als je terug wilt leveren aan het net moet jouw "centrale" diverse beveiligingen hebben.
EEN daarvan is de zogenaamde Anti Eiland protectie. Dit wil zeggen dat jou generator MOET uitschakelen indien het grote net uitvalt, bv door werkzaamheden bij jou in de straat aan een voedingskabel.
Als Essent de buurttransformator uitschakelt (3 *10kV !!), verwachten de monteurs dat de kabels NA de trafo (aan de 220/380Volt zijde) spanningsloos zijn. Echter, daar pers jij nog steeds je 22kVA in. Dit vermogen is dermate sterk dat de spanning , ondanks dat er nog diverse verbruikers opo zijn aangesloten (oa jouw buren), nog vrij hoog is.
De monteur die vervolgens aan de hoofdkabel gaat werken in de grond krijgt een DOODKLAP.

A]
Wat jij wilt doen is onverantwoord en zelfs bij wet verboden.
B]
Aan uw verhaal te horen mist u ook de technische kennis om dit veilig te doen, ik adviseer u dan ook kontact op te nemen met de firma AJAX of SAVAL, en de grootste brandblusser te kopen zie ze hebben in hun assortiment mits u uw plannen voortzet.
By the way: met dit soort stunts bent u ook
NIET VERZEKERT.

Ik heb wel een ander idee voor u wat WEL werkt.
U zou kunnen overwegen om een inverter aan te schaffen zoals die worden gebruikt in de zonne-energie-wereld.
Een goede leverancier is de firma Mastervolt in Amsterdam.
Deze leveren inverters van 500 tot wel 7000Watt. Ze zijn ook prijzig (tja).
Deze inverter is voorzien van ALLE veiligheidseisen zodat je deze aan het net mag koppelen.
Zoek een ERVAREN TECHNICUS die de inverter koppelt aan jouw generator. De generator zal zijn energie dan veilig (via de inverter) doorgeven aan het elektriciteitsnet.

Je kunt uitrekenen aan de hand van de kosten van de inverter en de diesel of het loont om een dergelijke installatie aan te schaffen.

Houd er ook rekening mee dat jou energiebedrijf alleen rekeningen naar jou stuurt, als jij meer produceert dan afneemt is het heel moeilijk (lees onmogelijk) om hun hiervoor de rekening te sturen.

Heeft u een kilowattuurmeter met een draaiend schijfje, ok, deze kan ook teruglopen. Heeft u een andere meter, pas op, meestal registreren deze GEEN energie die u in het net terugstopt.

Ik vind die 22kiloWatt trouwens ook wel erg overdone om mee te beginnen.

Op 7 augustus 2005 21:12:42 schreef grotedikken:
[...]
Volgens mij kan het niet zonder de zegels te verbreken. Goochelen met cos fi zal niet helpen.Idd, je kunt stroom met cos fi 0 uit het net trekken dmv condensatoren, maar dat helpt je niets, de meter zal er niet voor of achteruit van gaan draaien. De teller staat dan wel stil, maar je verbruikt ook geen energie. Moest het zo simpel zijn, Nederland zou barsten van de hennepkwekerijen. Nee, niet ILSEVA01 die doet zoiets niet.

Het heeft niet alleen met de arbeidsfactor te maken, maar zoals ik al gezegd heb moet je niet de verkeerde mensen te wijs maken. Overigens weet ik dat dit in de hennepwereld al lang gebruikt wordt, je kunt ze kant en klaar kopen.
Je krijgt dan een trafo in de hars gegoten met drie draden uit, een aan de aarde, de andere twee op fase.
Ik denk dat je er wel achter komt hoe het werkt als je een revisie meter gebruikt voor een experiment, zoals gezegd veel heb je niet nodig.

TIP:

Koop /maak / regel een windmolen...

dus ik sloop de zegels van de meter. zet tussen ingang en uitgang een trafo en mijn meter meet ineens niets meer

dan kan ik toch net zo goed rechtstreeks vanaf de ingang van mijn meter mijn onderverdeler voeden zoals bij 99,9% van de kwekerijen.
ik zie het nut niet van die trafo.

Ik heb het nog eens nagevraagd, een oude vriend van mij heeft een growshop die belt mij nog wel eens op als klanten van hem vragen over aansluitingen en veiligheid hebben. De draden die naar de fase gaan zijn heel dun, doordat de hoofdzekeringenkast altijd wat ruimte heeft in het deksel, vaak ontbreken de zegels ook nog, vissen ze met een draadje naar de fase. Dan loopt zonder de zegels op de meter te verbreken de meter terug, hoe meer belsting des te harder loopt ie terug.

Persoonlijk vindt ik het allemaal wat onveilig, want wat gebeurt er als die fase uitvalt, juist , dan komt de hele belasting over een 0,75 kwadraat te staan.
Dit heb ik hem ook verteld, maar ik geloof dat de meeste van die jongens niet zo erg op veiligheid letten, maar meer op een zo groot mogelijk rendement. Don't try this at home, behalve als je verstand van zaken hebt en een revisiemeter die je bij de gamma kunt kopen en laag afzekert.

Chuckie,

Ik neem aan dat je zelf ook de kwh-meter omzeilt?
Waarom zou je anders tips geven aan anderen hoe je dit doen moet.
Je begrijpt toch wel dat alle verbruik van het openbare net uiteindelijk betaald wordt door de rest van de (wel betalende) gebruikers.
Als jij tips in de rondte strooit die ervoor zorgen dat iemand zijn deel van het verbruik niet betaald (en dat dit dus op de schouders van de betalende rest komt), neem ik aan dat je ervoor zorgt dat jij in elk geval zelf niet bij die betalende rest hoort...

chuckie je was geloofwaardig tot je laatste post
1 kan je door de meeste hoofdzekering boxen niet heen kijken.

2 zit er helemaal niet genoeg ruimte in de deksel om er zonder de zegel te verbreken een draad 0,75 tussen door te krijgen.

3 door punt 1 genoemt kan je heel moeilijk de juiste rail aanslaan zonder 1 van de andere 3 te raken.

4 als de fase uitvalt is er geen spanning meer dus hoe kan de vollast dan door 0,75 mm².

Dat doe ik dus niet, ik heb ook expres niet precies aangegeven hoe je dit moet doen.Ik heb ook zojuist aangegeven dat dit onveilig is, en heb er al helemaal geen zin in dat de politie en/of brandweer op mijn stoep staan.

Op 8 augustus 2005 12:48:06 schreef The Headhunter:
chuckie je was geloofwaardig tot je laatste post
1 kan je door de meeste hoofdzekering boxen niet heen kijken.

2 zit er helemaal niet genoeg ruimte in de deksel om er zonder de zegel te verbreken een draad 0,75 tussen door te krijgen.

3 door punt 1 genoemt kan je heel moeilijk de juiste rail aanslaan zonder 1 van de andere 3 te raken.

4 als de fase uitvalt is er geen spanning meer dus hoe kan de vollast dan door 0,75 mm².

Er zitten in somige kasten wel raampjes hoor

@headhunter
1 hoeft ook niet, want je ziet vanzelf wel of de meter ineens de andere kant opdraaid
2 b.v. de nieuwere boxen hebben een kwartslag opening prakisch altijd zit er genoeg speling in het zegeldraad om hem dit kleine stukje te laten draaien, ik snap zelf ook niet waarom het energiebedrijf dir op zo'n domme manier doet.Het is wel handig als je hoofdzekering door is, scheelt wel 60 euri voorrijkosten.
3vissen-haakje, hoeft alleen maar te raken
4als de groep zekering uitvalt en hij zit boven die zekering aangesloten

laten we nou niet te gevoelige informatie uitwisselen, daar maken we de verkeerde mensen blij mee, als iemand van dit forum geintresseerd is wil ik wel een demonstratie in mijn werkplaats geven.

op punt 2 ga je weer de fout in
hoofdzekerings boxen hebben altijd meertoeren schroeven juist omdat deze gezegeld moeten worden.

in de box zit een gaatje van 1 mm waarmee de schroef in lijn gezet word. de schroef heeft ook een gaatje van 1 mm
en een zekeldraad is 0,5 mm dik dus kan je de schroef maar 1mm verdraaien zonder de zegel te verbreken en dan is er nog geen ruimte om de rail te pikken.

je zal toch echt moeten zien wat je doet er zit maar 0,5-1cm tussen de rails dat gaat je op de gok nooit lukken om maar 1 tegelijk aan te slaan daarbij komt dan nog dat je niet weet of de rails horizontaal of vertikaal loopt.

4 maar dan valt dus de fase niet uit maar de groep dat is een groot verschil.

nieuwe kasten hebben idd raampjes welke je alleen kan plaatsen deze haal je er niet meer uit zonder ze te breken.