Hallo allemaal.
Drie berichten van mij achterelkaar. Ben plotseling weer fanatiek geworden.
Ik heb hier een klein generatortje staan (diesel) waarmee ik electriciteit aan het net wil leveren. Vraag niet waarom, maar ik wil dat gewoon doen om te begrijpen hoe e.e.a. werkt.
Hoe maak ik van een wisselend toerental van m'n dynamo (380 Volt, 16 kVA) een spanning / stroom die het net op mag en kan ? De fase moet gelijk zijn heb ik begrepen, maar hoe meet ik dat en hoe krijg ik de fase van mijn generator gelijk aan die van het net ?
Het energiebedrijf stuurt me een beetje van het kastje naar de muur. Niet interessant voor hen en dat begrijp ik wel, maar hoe ZOU het dan moeten ?

Aahum.... kun je niet met iets kleiners beginnen?
Omdat jij wilt weten hoe iets werkt wil je het openbare energie net gaan verkrachten?
Doe effe normaal en begin eerst eens met je kennis van de elektriciteitsleer op te waarderen.

Op 3 augustus 2005 02:08:00 schreef ILSEVA01:
Hoe maak ik van een wisselend toerental van m'n dynamo (380 Volt, 16 kVA) een spanning / stroom die het net op mag en kan ? De fase moet gelijk zijn heb ik begrepen, maar hoe meet ik dat en hoe krijg ik de fase van mijn generator gelijk aan die van het net ?

Als je fase gelijk is, dan levert hij stroom. Als deze niet in fase zijn, dan neemt de generator stroom.
Je zal dus een schakeling moeten vinden die de stroomrichting controleert en vergelijkt met de huidige stand van de rotor.

Misschien zijn er standaardsschakelingen verkrijgbaar aangezien zonnepanelen ook stroom terug leveren aan het openbare net.

Ik denk dat je energieleverancier er niet mee instemt als je stroom in hun netwerk gaat pompen, en dan ook nog zonder verstand van zaken...

gaat dan ook je meter terug lopen?

Bovendien kan dit niet bij alle typen kWh meters, juist de nieuwste meters kunnen dit vaak niet.

En pas na een contract krijg je er daadwerkelijk geld voor.

1 je moet alle fasen syncroon hebben lopen je kan dit doen met een autosynchro of een handsynchro deze werkt met een paar lampjes als ze uit zijn ben je synchroon.

2 je moet de gelijke spanning leveren aangezien je generator maar 380v levert gaat dat dus niet lukken.

3 en je moet toestgemming hebben van de netbeheerder.

4 niet onbelangrijk ,beveiligen tegen net uitval.
als het net wegvalt zal de complete last op jouw dieseltje komen welke dan meteen zo goed als blokkeerd of door brand

Hier is al eens een soortgelijk topic over geweest. Er zijn apparaten te koop die de stroom op het lichtnet kunnen overbrengen. Ze zijn alleen niet goedkoop. Ik heb ze al eens ergens zien staan op het i-net. Dit is dat andere topic.

Hee dit is interesant.

Dus als ik een verlengkabel maak met twee manelijke connectors en ik plug een kant ongemerkt bij mijn buurman in het stopcontact en de anderekant bij mij in het stopcontact. (dan zijn dus automatische de fase gelijk). maar nog belangerijker ik wordt al slapent RIJK
:):):):):):):)

effe proberen

Op 3 augustus 2005 12:09:03 schreef Fire_IC:
Hee dit is interesant.

Dus als ik een verlengkabel maak met twee manelijke connectors en ik plug een kant ongemerkt bij mijn buurman in het stopcontact en de anderekant bij mij in het stopcontact. (dan zijn dus automatische de fase gelijk). maar nog belangerijker ik wordt al slapent RIJK

effe proberen

grote kans dat jij op L1 zit en hij op L3 dan word je helemaal niet rijk maar dan word je zwart

Op 3 augustus 2005 12:09:03 schreef Fire_IC:
Hee dit is interesant.

effe proberen

even meten... als je 380 op je meter ziet, dan niet in steken die stekker,... dan heb je 2 verschillende fase..

maar ik denk dat je beter 2 huisjes verder op moet proberen..

Ik denk niet dat je slapend rijk wordt!

Een aantal regels voor het parallelschakelen:
1. De spanningen moeten ongeveer gelijk zijn. (Het spanningsverschil "drijft" het uitgewisselde vermogen een bepaalde kant op; samen met de impedantie bepaalt dit spanningsverschil welke vereffeningsstroom gaat lopen.
2. De fase's moeten gelijk zijn. (Als je niet oppast verwissel je N en L: 2 * 230 V/ R van een stuk kabel is een erg grote stroom.)
3. De draairichtingen moeten gelijk zijn (met voornoemde lampenschakeling te controleren, bijvoorbeeld.
4. De frequentie's en bijbehorende faseverschuiving moeten "in de pas" zijn, hoewel het net een asynchroon-generatortje wel in de pas kan trekken.

Op 3 augustus 2005 11:20:01 schreef The Headhunter:
4 niet onbelangrijk ,beveiligen tegen net uitval.
als het net wegvalt zal de complete last op jouw dieseltje komen welke dan meteen zo goed als blokkeerd of door brand

en als hij het kan trekken en ze willen in de cabine aan de hoogspanning werker dan staat er nog hoogspanning op door jouw generator

Op 3 augustus 2005 18:00:50 schreef Stynus:
[...]
en als hij het kan trekken en ze willen in de cabine aan de hoogspanning werker dan staat er nog hoogspanning op door jouw generator

No Way dat een generatortje dat ooit zal trekken. Bij m'n werk hebben ze een 4MW generator staan, en laatst toen de stroom uitviel, toen ging het licht ook nog even *flits* omdat de generator even het hele verdeelstation over wilde nemen... Ding valt dan binnen 0,1 seconde uit vanwege de enorme stromen.

Ik denk als je dat hebt met je eigen 4kW generator thuis, dat je ook flits ziet, maar dat komt dan niet van de lampen...

Je wilt overgens niet weten wat voor meetprotocollen er allemaal aan vast zitten voor je aan de 10kV mag werken...

Op 3 augustus 2005 02:08:00 schreef ILSEVA01:
[...]
Ik heb hier een klein generatortje staan (diesel)
[...]
(380 Volt, 16 kVA)
[...]

Wat noem jij dan een grote generator?
16kVA is toch al een hennige bengel :p

Op 3 augustus 2005 12:19:09 schreef The Headhunter:
[...]grote kans dat jij op L1 zit en hij op L3 dan word je helemaal niet rijk maar dan word je zwart

Nee, de fases liggen meestal per straat verspreidt, niet per huis...

Hier in belgie hebben de meeste moderne huizen 3-fase net...

Op 3 augustus 2005 19:05:48 schreef High-Voltage:
[...]

Nee, de fases liggen meestal per straat verspreidt, niet per huis...

In België misschien...

alle huizen hebben hier meestal ook wel drie fasen alleen bij de meeste huizen is maar 1 van die drie aangesloten.
Daarom kan de 1 een andere fase als de ander hebben

Op 3 augustus 2005 19:09:13 schreef Henry S.:
[...]
In België misschien...

Stel nu dat je geen 3-fase hebt, hoe zit dat dan met keukenapperatuur die op 380V werkt?

Op 3 augustus 2005 19:12:05 schreef Bertrix:
[...]

Stel nu dat je geen 3-fase hebt, hoe zit dat dan met keukenapperatuur die op 380V werkt?

Wat werkt er op 380 dan? of hebben jullie een mixer op 380 volt :p

elektrische kookplaat mischien?

Op 3 augustus 2005 19:08:46 schreef Bertrix:
Hier in belgie hebben de meeste moderne huizen 3-fase net...

Tis gewoon hoe je het aanvraagt :)

Edit:
Turnhout (als ik mij niet vergis) heeft laatst ook 380 gehad ipv de gebruikelijke 230 :) Gratis en voro niets!!!
Wel leuk voor je mixer, draait hij vele malen meer toertjes :p Wordt hij NOG moorddagdiger >:)

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op ]

Die werkt volgens mij op meerdere groepen, een kookplaat werkt volgens mij niet op krachtstroom!