hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 28 december 2005 17:50:04 schreef hyperscan:
10m LTP werkt niet; teveel verlies met die kleine spanningkjes. Zéker als het zo snel moet gaan.
En een apart comprutel kopen wil ik ook niet en is omslachtig lijkt me.Zit meer te denken aan Bluetooth ofzo.
Of een omvormer van LTP naar zendertje naar ontvangertje naar LTP.Ziet er ook professioneel uit als je komt aanzetten met draadloze systeem. Geen gekloot met kabels naar je installatie. Echte laseristen doen het volgens mij ook zonder, dus kan kunnen wij dat ook (nadoen) !!
parallel -> zender wordt sowieso parallel -> serieel -> zender. maar zelfs die dingen zijn niet zomaar te koop (alhoewel misschien is een Xport wat voor je)
http://www.lantronix.com/device-networking/embedded-device-servers/xpo…
profesioneel == DMX (toch?)
Hoe wilde je dat soort signalen ooit door DMX heen krijgen ? DMX is alleen leuk en handig als de computer en DAC in de projector zitten, maar dat zie je bij prof. installaties volgens mij nog niet veel.
De standaard voor laserprojectoren is analoog op DB 25 volgens ILDA.
Netjes symmetrisch dus lange verbindingen zijn net als bij sym. audio geen probleem, mits de pairs in de gebruikte kabel getwist zijn.
Draadloos kan natuurlijk op allerlei manieren, maar ik zou er alleen voor kiezen als het echt niet anders kan.
Je zit bij laser behalve met de timing en hoeveelheid data ook met een extra veiligheidsvraagstuk van wat er zou kunnen gebeuren als de draadloze overdracht op alle denkbare manieren de mist in gaat.
Een prof. draadloze DMX-set kost overigens duizenden euro's.
@ zelfbouw-driver: Ik ben benieuwd. 
Let er op dat alles wat bij een normaal audiontwerp goed moet- of fout kan- gaan hier ook van toepassing is, plus ongetwijfelt de nodige extra aandachtspunten.
draadloos DMX is wel "goedkoop" te doen voor een simpel DMX lasertje. Zo ingewikkeld worden die dingen niet aangestuurd over DMX... Het is in feite gewoon een keuze tussen enkele programma's die in de unit opgeslagen zijn. Dit dus wel te doen met de relatief goedkope DMX401MOD van dmx4all. Zie http://www.thewillows.nl Je kunt hier trouwens geen wonderen van verwachten. Als je een berg movingheads denkt te gaan aansturen via dit systeem heb je het mis.... Dan heb je inderdaad wat beters nodig! Normaal gesproken word een laser via de Ilda STANDAARD aangestuurd. Hiermee kun je inderdaad wel lange lengte's halen. Het is natuurlijk ook prettig te weten dat als je alles volgens deze STANDAARD gemaakt hebt, je ook dingen kan uitwisselen met anderen zonder tegen compatibiliteitsproblemen aan te lopen! Sow... da's een goeie voor scrabble 
[Bericht gewijzigd door F-rank op ]
is volgens mij gewoon een questie van 8 mooie zendertjes bouwen die te moduleren met de 8 ltp uitgangen en 8 ontvangers maken
Bedankt jongens voor jullie meningen, en ook Aart voor zijn bezorgdheid, maar ik kan me niet voorstellen dat deze laseristen en deze het met een standaard printerkabel doen. De afstanden bij hun optreden op Mystreyland waren meer dan 100m.
Maar, ik blijf zoeken naar oplossingen, want USB is in feite ook seriele data en dat bestaat ook draadloos.
Wordt vervolgd!
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
moet nie te moeilijk zijn toch? draadloos een dac aansture?
je zet het beste je zender na de dac, zodat je maar 2 + blanking hoeft te zenden.

of je doet gewoon dat wat ik van plan was 
een kleine bearbone pc of oud notebook mee inbouwen en dan via virtual network computing aansturen
dan kan je als je op t internet bent aangesloten zelfs wereldwijd je laser aansturen 
ik kan vandaag of morgen me m9024 scanners kopen
:D:D:D:D:D
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Waar ga je die M9024 kopen, als ik vragen mag?
Er zijn diverse aanbieders, verschillende prijzen en met -en zonder BTW telling.....
ik koop ze bij jmlaser maar de prijs geef ik nog niet door hier omdat ik wat gahandeld heb en iedereen anders gaat zeuren 
dus cvp de volgende dagen even niet naar jmlaser mailen met goedkoper kopen omdat ik dan me aanbieding kan vergeten 
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Hoihoi,
Ik wil graag een 70mW 532nm mengen met een 130mW 655nm. Met een dichro gaat er één straal rechtdoor, de andere komt er onder een hoek van 90gr bij.
Wat is het beste om zo weinig mogelijk verlies te hebben?
De groene rechtdoor of de rode rechtdoor?
En wat voor een dichro heb ik dan nodig? Een rode of een groene? Heb al flink zitten zoeken op sites, maar dat geeft weinig verduidelijking.
Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben????
damn en t word toch een andere dag
me pa heeft toch niet zoveel geld momenteel was de btw vergeten 
dus word t mischien 2 weken later 
Bedankt jongens voor jullie meningen, en ook Aart voor zijn bezorgdheid, maar ik kan me niet voorstellen dat deze laseristen en deze het met een standaard printerkabel doen. De afstanden bij hun optreden op Mystreyland waren meer dan 100m.
Ik denk dat het je zal verbazen.. 
Sym. audio gaat ook prima over honderden meters kabel, er is weinig reden waarom het voor dit soort lasersignalen anders zou zijn. Het lijkt me de goedkoopste, flexibelste en betrouwbaarste optie.
Paar gerelateerde opmerkingen:
- ILDA over een "onbekende" standaard 25p sub-D printerkabel lijkt me onverstandig, de pairs moeten getwist zijn en de aansluitingen moeten kloppen.
- Er zijn werkelijk uitstekende Sub-D connectoren in de handel, ook geschikt voor dikke kabels, maar die zijn helaas wat lastiger verkrijgbaar en duur.
- Merk op dat er een interlock op de verbinding zit, als die onderbroken is mag de projector geen output geven.
Maar, ik blijf zoeken naar oplossingen, want USB is in feite ook seriele data en dat bestaat ook draadloos.
Wordt vervolgd!
Een flinke haspel met 8-pair STP van goede kwaliteit ?
roelke.nl
AVR powerd
De zender ná de DAC zetten lijkt me niet mogelijk! De kans op (inteferentie-)storingen is hierbij véél te groot.
Met een lange 25p sub-D kabel krijg je ook problemen door spanningsverlies, zéker met die vrij hoge scansnelheid.
Symetrische audio is volgens mij nog gewoon een analoog signaal, dus als er ergens op de lijn even wat mis gaat is dat niet te horen hoor. Bovendien wordt dit signaal op een hoge gelijkspanning gezet (zgn superponeren), om zo min mogelijk verliezen te hebben. Dit kan bij een digitaal signaal niet!
Mensen die zich ooit hebben verdiept in RS232/422 weten dat je de grootste afstanden kan overbruggen door van POLARITEIT te veranderen, niet door spanningsverschil !
Digitaal '0' is positief 5volt, digitaal '1' is negatief 5volt. Voor een ontvanger aan de andere kant van de lange kabel is het veel makkelijker om een polariteit te 'herkennen' dan een spanningsverschil.
Draadloze seriële dataoverdracht is trouwens goed te doen!!
Het zendertje met bestelnr 190338 van Conrad kan al tot 100meter 120kbps ontvangen. Lijkt me meer dan genoeg voor die DACtjes van jullie. Nu nog even een printje voor Parallel-naar-Serieel-converter en het moet werken...
Heeft er niemand een rol 8-pair STP over om het te proberen? Weten we gelijk de uitkomst. (Hoewel een USB verlengen met deze kabel ook niet werkt na 10 meter)
En willen Roel (MirageGroup) en andere professionele laseristen niet hun geheimen vertellen hierover???
[Bericht gewijzigd door Lazeres op ]
Wij hebben een haspel van naar schatting 30 meter kabel die niet eens getwist is. Dit werk nog prima bij deze lengte! Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom iedereen draadloos wil werken?!?! In mijn ogen is dit alleen maar een grotere kans op uitval en bovendien lijkt het me ook minder veilig... Als je laser is uitgrust met een safeguard o.i.d. dan zal dit ook nog wel meevallen maar is het dan echt zoveel moeite een haspeltje uit te rollen? Of is dit niet "flashy" genoeg?
Symetrische audio is volgens mij nog gewoon een analoog signaal, dus als er ergens op de lijn even wat mis gaat is dat niet te horen hoor. Bovendien wordt dit signaal op een hoge gelijkspanning gezet (zgn superponeren), om zo min mogelijk verliezen te hebben. Dit kan bij een digitaal signaal niet!
Uiteraard is sym audio analoog. Hoewel er ook digitaal AES/EBU over de zelfde bekabeling kan als de kabelimp. in orde (110 ohm) is. Je punt met een gelijkspanning snap ik niet, ik neem maar aan dat je op fantoomvoeding van microfoons of voorversterkers doelt, maar dat heeft met de overdracht van het audiosignaal in de kabel zelf niets te maken.
De ILDA-verbinding waar ik steeds over sprak en naar linkte is een analoge symmetrische verbinding voor de signalen tussen de DAC (in het algemeen ingebouwd in de sturing, of dat nu een tafel of PCI-kaart is) en de galvo's + modulatie van de laser (de projector). Volgens mij zijn "standaard" audio-ontwerpjes voor sym. uit- en ingangen prima toepasbaar voor ILDA, mits ze DC-gekoppelt zijn, de signaalniveau's aankunnen en snel genoeg zijn.
Digitaal (tussen sturing en DAC, bijvoorbeels een "LPT-verlenger" ) over lange verbindingen kan op zich ook prima, maar moet dan inderdaad wel symmetrisch als bijvoorbeeld RS485 (gebruikt door o.a. DMX512) werkt. Volgens mij zijn standaardcomponenten als de sn75176 tranceiver snel zat voor een soort "printerpoortverlenging". Gebruik weer getwiste pairs en vergeet een correcte terminatie niet. Het wordt voor 12 + verbindingen ws. nogal een lompe kabel, maar zal verder (voor een-richtingsverkeer, er zijn wat LPT-timing haken en ogen meen ik) best werken.
Het is naar verhouding vrij complex en uiteraard niet ILDA compatibel.
[edit]
Dat de parralelle poort en ILDA beide 25p sub-D gebruiken als connector is toeval, sorry als het voor verwarring zorgt - maar let er goed op (!)
Okee okee, ik voel hem al. Draadloos stel ik wel even uit tot er kant en klare oplossingen zijn....
Andere vraag:
Op CO heeft ooit iemand gezegd dat je beter kan investeren in een goede rookmachine dan in een krachtige laser.
Ik heb zelf een oude 600watts rookmachine van Conrad met gewone vloeistof (geen heavy duty). Is deze groot genoeg voor een ruimte van 10x10x3m en bestaat er vloeistof speciaal voor laserbeams?
En zijn er vuistregels voor de 'dichtheid' van de rook in een ruimte? Bij teweinig rook en ook bij teveel rook zie je de straal namelijk niet (meer)....
even een opmerking over de uploads
er zijn een aantal popelscan shows geupload waar normaal een wachtwoord op staat waarmee de maker niet zo blij was 
ik moet ze van hem verwijden 
mij ging het er om dat je je eigen shows upload en niet die van een andermans site 
Dan zal er weinig overblijven van je upload site. De meeste zijn natuurlijk van iemand anders....
Succes ermee!