weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 17 januari 2006 11:53:41 schreef LiquidSmoke:
[...]hm, het geeft wel enige indicatie, iedere led en iedere multimeter heeft natuurlijk afwijkingen he
maar eh, mijn laser driver is goed, hij trekt nu 320mA bij 2,98 volt.
Kan ik gewoon de BUZ2525af oid gebruiken om te schakelen tussen driver en diode, moet ik dan r1 opnieuw berekenen? zo ja, hoe?
En hoe sluit ik diode aan? zijn de 2 pootjes samen massa of andersom?
Enige indicatie van wat?
Als ik een rode diffuse laag mcd LED voor m'n HeNe'tje houd en op me multimeter aansluit kom ik op 1.26 volt als ik het me goed herinner.
volgens mij is het al eerder langsgekomen in dit topic, dat het gewoon niks betekent, tis leuk natuurlijk dat zo'n LED spanning af gaat geven, maar veel meer dan dat is het niet.
Ik heb ook een k-1000+ laser en ik wil deze graag omgebouwd hebben zoals mullie van plan was te doen
alleen zoek ik iemand die me hier bij goed kan helpen omdat ik zoiets nog nooit eerder heb gedaan en er ook
niet zoveel kennis van heb.
Ik moet dus weten wat ik voor onderdelen er bij moet
kopen en hoe het allemaal aangesloten moet worden.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Op 17 januari 2006 15:48:08 schreef Dnstje:
ah, jammer. (ff me andere laser diode maken) maar waar kun je een laser power meten vinden?. of is er een vermogen die je ziet als je tegen de wolken kunt schijnen? en dat het ongeveer 100mW is ofz? (zal wel vetzijn, want me laser zie ik ook vanondere zonder mist of rook buiten)
heb me laser nu op 90mA laten werken en word wel best vrij lauw.
Ah, heb de sheet gezien, moet wel lukken zo 
Nah had al een vaste 3v voeding gebouwd, dus ik laat de originele driver intact en schakel gewoon de diode tussen de driver, beetje overkill, maar goed.
Die van mij staat op 320mA, daarom wilt ie wel een beetje warm worden ja
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Op 17 januari 2006 16:44:21 schreef LiquidSmoke:
[...]Ah, heb de sheet gezien, moet wel lukken zo
Nah had al een vaste 3v voeding gebouwd, dus ik laat de originele driver intact en schakel gewoon de diode tussen de driver, beetje overkill, maar goed.
Die van mij staat op 320mA, daarom wilt ie wel een beetje warm worden ja
Rood dan he
, maar die komt ook uit een dvd brander gvan 2.4. en ik weet niet hoe verhij kan.
type nummer kan ik niet vinden op google van de laser.
EDIT: Ja net getest
ik berijk de wolken en de 10mW niet ! XD
Ik ben al enige tijd op zoek naar betaalbare scannerset (galvo + controllerboard), en wilde even vragen wat de normale prijs is voor 10 Kpps Galvo's + controller (met ILDA uiteraard.).
Ze zijn op IA.net weer een inkoopactie begonnen waarin ze nu een set verkopen voor 180 euro. Is dit een interessante prijs of is dit te duur?
Heb ook gehoord dat ze de Cambridge 6210 gaan aanbieden, weet alleen nog geen prijs.
Terwijl ik bezig ben: is voor 100mW groen (532nM) 243 euro duur?
Alvast bedankt voor antwoord
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 17 januari 2006 22:25:36 schreef weardguy:
AARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGG!!!!!!!!Ik dacht dat dit een zelfbouw topic was!
Rustig maar 
Ik ben bezig met een RGB systeem, en zocht alleen nog de galvo's..
Mijn excuses als het vragen naar een prijs hier niet thuis hoort.
Op 17 januari 2006 22:25:36 schreef weardguy:
AARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGG!!!!!!!!Ik dacht dat dit een zelfbouw topic was!
dit is toch beter dan dat hij een heel nieuw topic opend denk ik 
roelke.nl
AVR powerd
en tot hoever mag je het zelfbouw noemen
een DAC zelf solderen is zelfbouw
maar als jij het kiezen van galvo's geen zelfbouw wil noemen wat noem jij dan zefbouw ?
Advies over watvoor galvo's te kopen begrijp ik wel... Een prijs vragen weer niet. Dit is aan jezelf vind ik. Ik vind dat ieder voor zich best kan uitzoeken wat voor hem de beste prijs is. Ook lijkt me het verleden van dit topic doorlezen niet onbelangrijk! Hier staat enorm veel informatie in over alle aspecten van het "zelfbouwen" van een laser. Ook is hier behoorlijk wat gesproken over het "waar halen" van je componenten. Een paar avondjes lezen dan maar. Ok vooruit... Ik zal ook nog een paar link's geven.
www.medialas.de
www.ebay.de of www.ebay.nl
www.jmlaser.com
www.mylaserpage.de
www.hb-laser.de
www.laserverkoop.nl
www.laserexpert.nl
www.laserfreak.net
moet ik nog doorgaan? 
Nu is het aan jou om bij een van deze bedrijven een mooie prijs te regelen!
Succes!
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Hoe zit het nu eigenlijk met de symetrische voedingsspanning, Als ik dit schema maak:
http://www.dnst.be/laser/dacwandler+ttl.jpg
zie ik nergens +/- 12 volt staan terwijl daar wel veel over verteld wordt in dit topic. Waar is die spanning dan voor nodig?
Ik kan deze print toch gewoon met 5 volt voeden? Of zie ik nu iets over het hoofd..?
De aansturing had ik in gedachten met popelscan, deze dac en 2 mot-1 steppers. Alleen loop ik dus vast op de voedingsspanning.. kan iemand me vertellen hoe dit zit?
Het is zowiezo een absurd schema, zeer onhandig getekend en onbegrijpenlijk zonder de typenrs van de IC's.
Maar de TL084 zal meer als +5 nodig hebben, anders komt er niet veel uit ..
Zie de datasheet.
Pas ook een wat voedingsontkoppeling toe, en gebruik een niet te rotte layout.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Ontkoppeling etc voeg ik toe geen probleem. Ik wilde alleen uitgaan van dit schema als basis, maar kan je aangeven wat hier niet aan klopt? Ik begrijp dat het lastig lezen is als je niet weet dat de losse onderdelen één IC zijn.
Maar ik moet voeden met meer dan 5 volt. Geen probleem opzich maar dat verklaard de symetrische spanning nog niet.. waarvoor de -12? (en in enkele schemas zelfs -18!)
Of heb je een beter schema in de aanbieding?
Mvg
Thijs
De logica zal +5 nodig hebben, de analoge elektronica (TL084 ) om 10 V te halen een sym voeding van minstens 12 V.
Ik heb geen beter schema. Moet dat om een ander schema onbegrijpenlijk te mogen vinden ? 
Als je de nrs van de IC's hebt wil ik echter best wat schetsen, ook ivm gnd routing enzo.
T.Assies
nee ik vroeg het omdat je aangaf dat het schema brak was 
Maar ik wil dus uitgaan van dit schema maar dan zonder IC4.
IC1 en IC2 zijn de DAC0832, en ic3 dus de TL084 quad opamp. Ik zie alleen de functie van de potmeters niet helemaal in... ze lijken hier niet echt een functie te hebbben en vervangen voor een vaste 10k of 20k lijkt mij geen probleem
Als je me zou kunnen helpen met een opzet zou dat erg fijn zijn! 
Thijs
Het lijken mij offset (die naar +5 V ) en gain instellingen.
Wel nuttig bij dit soort toepassingen, regelt zeg maar de plaats en formaat van het outputbereik van de DAC in het totale bereik van de galvo.
Ik kom er op terug. De datasheet van de DAC0832 is even leeswerk, houd je adem niet in.
T.Assies
Ik zat ook nog even te filosoferen over de veiligheid. Zou het wat zijn om de outputs van de dac naar een microcontroller te fietsen (een met 2x ADC, 167628a bv 10 bits, dat is nauwkeuriger dan de DAC!). de waardes op te slaan in een register. En dan een timer setten van 20 usec. zodra die verloopt wordt de opgeslagen waarde vergeleken met de huidige waarde, is die gelijk -> uitzetten...
volgens mij is dat wel wat of niet? Ik ga ook eens prutsen. bijkomend voordeel is dat de pic eventueel gebruikt kan worden voor logging/debugging.
@ DAC-schema: Ik kom op zoiets uit.
Een ter plaatsen gemaakte aparte Uref (met een 78L05 of nog wat beters) uit de +15V zou nog wat beter kunnen zijn.
Helaas blijkt volgens mij uit de datasheet niet of pin 3 danwel 10 mogelijk een aparte analoge gnd is.
Qua beveiliging (blanking van laser aan de hand van galvostuur- of -feedbacksignalen) heb ik naar aanleiding van een ander topic deze analoge schakeling ontworpen.
Ik zou een beveiligingsschakeling zo simpel als mogelijk houden, ook met een microcontroller ontkom je niet aan wat analoge elektronica.
Ook lijkt het me (persoonlijk) handig analoge instellingen voor gevoeligheid en timing te hebben.
T.Assies
Op 18 januari 2006 15:30:13 schreef Aart:
@ DAC-schema: Ik kom op zoiets uit.
Een ter plaatsen gemaakte aparte Uref (met een 78L05 of nog wat beters) uit de +15V zou nog wat beter kunnen zijn.
Helaas blijkt volgens mij uit de datasheet niet of pin 3 danwel 10 mogelijk een aparte analoge gnd is.Qua beveiliging (blanking van laser aan de hand van galvostuur- of -feedbacksignalen) heb ik naar aanleiding van een ander topic deze analoge schakeling ontworpen.
Ik zou een beveiligingsschakeling zo simpel als mogelijk houden, ook met een microcontroller ontkom je niet aan wat analoge elektronica.
Ook lijkt het me (persoonlijk) handig analoge instellingen voor gevoeligheid en timing te hebben.
bedankt voor het schema, alleen 1 ding is me nog niet duidelijk over die Uref, die moet 5 volt worden? Waarom perse 5 volt? en waarvoor is die noodzakelijk? Ook begrijp ik de opamps niet helemaal.. dat is gewoon een spanningsvolger zodat er genoeg stroom voor de stepper uit kan?
Geen aanval naar jou maar ik probeer te doorgronden hoe eea werkt 
alvast bedankt
Thijs
De schakeling rond de eerste opamp komt rechtstreeks uit de datasheet; Uout= - Vref*digital_input / 256
Men past deze schakeling toe omdat de uitgangen van de DAC een stroom leveren, de spanning op de uitgangen moet 0V zijn voor een goede werking.
Dus 0...-5 V bij Uref=5 V. De tweede inverterende versterker versterkt dit een instelbaar aantal malen, en met de extra pot is een offset-instelling gemaakt, zodat men de uitgang netjes op een bereik van b.v. -5...5 V af kan regelen.
De instellingen zijn niet lineair, maar het is lekker simpel en zal zo volgens mij best werken.
TL084's kunnen niet veel uitgangsstroom leveren.
Is er niemand die me wil helpen bij het ombouwen van m'n K1000+ laser?
Alsjeblieft, ik wil hem zo graag omgeboud hebben.
Mag je die Uref niet gewoon 12v geven? de dacs krijgen van mij ook 12v
[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]
Volgens mij kan dat gewoon. Zie ook de datasheet. Het maakt de zaken wel veel simpeler volgens mij ?
Nogmaals, ik heb dat schema niet ontworpen - alleen even opnieuw getekent zodat het wat beter te volgen is voor niet-ingewijden. 
Ontkoppel de Vref in ieder geval goed. De absolute waarde is minder interressant, maar eventuele troep is ook zichtbaar aan de uitgang van de DAC.
Bedenk ook wel dat eventuele extra logica dan ook CMOS moet zijn, en tegelijk compatibel met de TTL-niveaus die uit de parralelle poort komen.
[edit]
Ik zie net dat pin 10 toch een meer analoge gnd lijkt te zijn, en 3 de digitale (pagina 7 van de sheet) en Vref beperkt tot -10 ... 10 V.
Ik zal straks een en ander proberen aan te passen aan een voeding met enkel + en - 15V.
[edit2]
Hier een aangepaste versie. 
DAC wordt direct uit +15 V gevoed, Uref van 5V6 wordt apart gemaakt door zeverdiode D1, R7 en C10.
Volgens mij zou deze ref bij bijna alle instellingen van offset en gain voldoende stroom moeten kunnen leveren, maar hij gaat iets eerder onderuit dan de stroombegrenzing van de TL084.