Hallo,
ik heb twee afluisteringen in mn studio. Ik wil deze afzonderlijk van elkaar aan en uit kunnen zetten. Uiteindelijk moet dit worden aangestuurd door een Atmel, dat lukt allemaal wel, maar nu het volgende.
Dit ingangssignaal is gebalanceerd line-level. Hoe maak ik gebalanceerde line level switcher?? Ik denk dat t moet met 3 relais en een denderonderdrukking per signaal maar hoe??
misschien dat jullie ideeen hebben??
thanx
[Bericht gewijzigd door Realmusic op ]
Hum. Sorry, ik dacht dat je een gewone omschakelaar wilde en schetste dit iets anders.
Ik zal even denken over relaissturing, dat kan wel wat mooier dan denk ik. 
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Dit schema is voor alleen 1 signaal he?
Het signaal is op XLR en moet inderdaad een soort Y-splitter zijn naar 2 x XLR. En dat dus 2x, 1 voor links en 1 voor rechts.
(Moet je de massa niet mee schakelen? en hoe zit dat dan met die onderdrukker, is daar de weerstand voor? ik dacht dat dat met een RC-schakelingetje moest..
(of is x de massa??)
Thanx alvast he, ben al een eind op weg zo hoor..
(ben in elektronica niet zo goed, in programmeren beter 
Ik kom dan nu op deze schakeling, sorry, de vorige rammelde een beetje.
Is inderdaad voor 1 kanaal.
Ik snap niet wat je wilt met de denderonderdrukking.
Iemand betere ideëen ?
Ik dacht aan denderonderdrukking vanwege dat je audio schakelt met een relais wat wellicht een knal geeft als je t schakelt. (en daar zouden mn speakers wel eens kapot van kunnen gaan, duur geintje 
Maar ff voor mij nog, dit is een schakeling voor gebalanceerd 1 kanaal he, als ik zo kijk. Waar zijn die weerstanden voor??
Tast dat het audio niet aan?
De weerstanden zijn voor een nette afsluiting van het ongebruikte kanaal, met dezelfde imp als dat het in gebruik zou zijn.
Bij een hoge uitgangsimp voorkomt dat level-sprongen bij schakelen. De andere R sluit de ongebruikte versterkeringang laagohmig af tegen instraling van brom etc.
Een tikje is onvermijdelijk bij dit soort schakelingen, je schakelt immers niet altijd op een nuldoorgang van het audio.
Problemen met bijgeluiden van denderende relais zijn mij echter onbekend.
dus al ik het goed begrijp kan ik de massa dus zo doorzetten en hoef ik die niet te schakelen. Te gek zeg, thanx voor je schema, ik weet t; niet ingewikkeld, maar ja, een cursus schakelen zou niet gek zijn voor mij...
Dus als ik nou een dubbel relais koop, dan kan het met 2 relais af he..
en dat denderen heb ik gehoord van een collega, dus vandaar dat ik het zei.
Ik weet het niet, mogelijk kan iemand anders op CO er iets zinnigs over zeggen.
Al dat soort bijgeluiden zullen nooit harder zijn dan het audiosignaal, hoewel ze natuurlijk wel op een andere plaats in het spectrum op kunnen duiken.
Gebruik goede relais en houd audio (-gnd) en sturing gescheiden.
het probleem is dat ik absoluut geen knallen wil hebben van het schakelen, is dan een RC schakelingetje voldoende?? en hoe dimensioneer ik die dan?
(i know, lots a questions, sorry)
mja lots of questions 
ik weet niet of het wel nodig is om een plof beveiliging te zetten ... als ik de kabel uit m'n computer speakers haal, dan heb ik dat ook niet...
alleen ik heb speakers van 2000 euri stuk, en dan wil je wel een beveiliging hoor 
Dus nogmaals, zou een RC voldoende zijn??
Ik ook niet, maar ik begreep van een collega dat een rc een soort denderonderdrukker zou zijn.. aan de uitgangen van deze omschakelaar(als ik deze dus met relais zou bouwen) zodat ik dan de schakel knal niet hoor. (het is voor mn studio, en ik en mn klanten zijn nou niet echt gecharmeerd van knalletjes op de afluistering..
weet jij eventueel een manier hoe dat dan wel zou moeten??
edit: ik zit me nu net te bedenken, ik bouw het geheel en stuur dat aan met een atmel proc, dan heb ik waarschijnlijk geen antidender nodig. Want uit de atmel komt een stabiele 5v= om het relais aan te sturen.. please correct me if i am wrong..
Als je per se zonder enige kans op bijgeluiden om wilt schakelen zul je om moeten zien naar een oplossing rond electronische omschakelaars denk ik.
Die kun je op de nuldoorgang laten schakelen, mogelijk bestaan ze in uitvoeringen die dat al min of meer vanzelf doen.
Of anders een electronische potmeter / VCA met een groot bereik (80 dB + ? ) en netjes in- en uitfaden. Ook hip.
Maar op die manier is het veel lastiger om zelf iets met goede audio-eigenschappen te ontwerpen, je zult in- en uitgangsbuffers nodig hebben etc. (printlayout !!)
Test het een en ander voor de grap anders eens met een paar relais en/of wat schakelaartjes
Dan weet je waar het om gaat.
[edit]
Merk overigens op dat DC op een in- of output een heleboel herrie kan veroorzaken bij omschakelen.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Op 23 augustus 2005 18:40:02 schreef Aart:
Als je per se zonder enige kans op bijgeluiden om wilt schakelen zul je om moeten zien naar een oplossing rond electronische omschakelaars denk ik.
Die kun je op de nuldoorgang laten schakelen, mogelijk bestaan ze in uitvoeringen die dat al min of meer vanzelf doen.
Of anders een electronische potmeter / VCA met een groot bereik (80 dB + ? ) en netjes in- en uitfaden. Ook hip.
Dit is niet echt de bedoeling, de bedoeling is dat ik een setje monitors kan kiezen welke ik wil horen, dus eerst op A en dan fftjes naar B luisteren en dan weer terug naar A. in en uit faden (hoe snel ook) is dan niet een optie.
Test het een en ander voor de grap anders eens met een paar relais en/of wat schakelaartjes
Dan weet je waar het om gaat.
Ga ik zeker doen! Thanx voor het advies!
Merk overigens op dat DC op een in- of output een heleboel herrie kan veroorzaken bij omschakelen.
Als dat het geval is zou een setje goede ontkoppelcondensatoren (10 uF MKP ? oid) + wat weerstanden om ze te laden wonderen kunnen doen.
Dat is waarschijnlijk wat mn collega bedoelde, hoe dimensioneer ik dat? en dat plaats ik dus aan de uitgangen he? (anders zou het weinig nut hebben denk ik...)
Thanx voor het meedenken, echt top!
Op 23 augustus 2005 18:51:22 schreef Realmusic:
Dat is waarschijnlijk wat mn collega bedoelde, hoe dimensioneer ik dat? en dat plaats ik dus aan de uitgangen he? (anders zou het weinig nut hebben denk ik...)
Ik denk dat je jouw collega verkeerd hebt begrepen.
Er worden wel eens RC-filtertjes gebruikt om de afschakelpiek van de relaisspoel te dempen, maar een vrijloopdiode over de spoel doet het net zo goed.
De enige reden dat er geplop hoorbaar zou kunnen zijn is omdat de sturende bron DC afgeeft, wat dan weer bij omschakelen een op/ontlaad peikje geeft aan een ergens aanwezige condensator in de (eind) versterker.
Lukraak een C-tje in de uitgang van je switcher prikken helpt dus niet.
Wees zeker dat de bron geen DC afgeeft, en zet desnoods een goede MKP aan de ingangen met een weerstand naar massa om hem "koud te maken", zoals ze dat zo bloemrijk zeggen.
Verder kun je nog de niet-gebruikte ingang door het relaiscontact aan ground latten leggen.
En monteer zeker die vrijloopdioden over de relaisspoel, dat helpt zeker tegen de "schakel"plop.
Op 23 augustus 2005 19:13:31 schreef KT88:
[...]
Wees zeker dat de bron geen DC afgeeft, en zet desnoods een goede MKP aan de ingangen met een weerstand naar massa om hem "koud te maken", zoals ze dat zo bloemrijk zeggen.
Verder kun je nog de niet-gebruikte ingang door het relaiscontact aan ground latten leggen.En monteer zeker die vrijloopdioden over de relaisspoel, dat helpt zeker tegen de "schakel"plop.
Thanx voor het advies en de ideeën allemaal!
Ik denk dat ik nu genoeg info heb om te kunnen gaan bouwen...
Thanx!
Je kunt een (dure) schakeling maken die met een analoge schakelaar ic(hoge kwaliteit) op de nuldoorgang schakelt.