Ik hen het volgende "probleem". Ik heb een stereo-set, maar deze leest geen CD's meer. Ik denk dat het de laser is die problemen geeft.
Waarom vermoed ik dat het een laser probleem is? De CD wordt ingenomen (3 cd wisselaar) en elke lade wordt 1x onder de lens geschoven, en de stappen motor draait een paar keer, en de laser schuift een paar keer onder de CD door. Vervolgens wordt gebeurd er niets
Volgens mij is het dus de laser, maar wie weet een manier om dit te controleren. Wat zijn stromen/spanningen/signalen? Of moet ik een foto diode gebruiken om laser stralen te detecteren...

Met vriendelijke groet

Alex

Op zo 24-02-2002 09:35:17 schreef Risselada:

Ik hen het volgende "probleem". Ik heb een stereo-set, maar deze leest geen CD's meer. Ik denk dat het de laser is die problemen geeft.
Waarom vermoed ik dat het een laser probleem is? De CD wordt ingenomen (3 cd wisselaar) en elke lade wordt 1x onder de lens geschoven, en de stappen motor draait een paar keer, en de laser schuift een paar keer onder de CD door. Vervolgens wordt gebeurd er niets
Volgens mij is het dus de laser, maar wie weet een manier om dit te controleren. Wat zijn stromen/spanningen/signalen? Of moet ik een foto diode gebruiken om laser stralen te detecteren...

Met vriendelijke groet

Alex

Dat lijkt mij niet zo verstandig, aangezien de laserstralen
je kunnen verblinden. Heb je al geprobeerd de laser te reinigen
met een doekje en een beetje alcohol?

Lijkt mij eerder een probleem van een sensor die detecteert of er een CD in zit.

Doet ie dit met alle soorten CD's, standaard audio, CD-R's en CD-RW's.

Op zo 24-02-2002 14:14:09 schreef Hugo Welther:
Lijkt mij eerder een probleem van een sensor die detecteert of er een CD in zit.

Doet ie dit met alle soorten CD's, standaard audio, CD-R's en CD-RW's.

Ik dacht dat zo'n senor in elektroninca is uitgevoerd. Ik zou tenminste de laser gebruiken om het licht van de teruggekaatste CD te detecteren. Komt er geen licht terug, dan is er blijkbaar geen CD (of smerig) Maar mischien is dit te simpel gedacht... :)

Op zo 24-02-2002 16:06:02 schreef Risselada:

[...]

Ik dacht dat zo'n senor in elektroninca is uitgevoerd. Ik zou tenminste de laser gebruiken om het licht van de teruggekaatste CD te detecteren. Komt er geen licht terug, dan is er blijkbaar geen CD (of smerig) Maar mischien is dit te simpel gedacht... :)

Je hebt helemaal gelijk, probleem kan ook zijn dat de laser niet meer gefocust is. Heb dit probleem gehad met een Philips CD-speler, het ding zag ook geen CD's meer, kans van 1 op 100 dat ie ze wel zag en als ie ze dan zag speelde hij ze heel slecht af met kraken en ruisen. Eenmaal een beetje gespeelt met de potmeters aan de binnenkant heeft geholpen, welke precies weet ik ook niet meer, als je ze van te voren mermt met een viltstift hoe ze orgineel stond kun je er niks meer mee verliezen want kapot is tie toch al :) en die philips doet het nou nog !

Succes

Op zo 24-02-2002 10:27:05 schreef williewortel:

[...]

Dat lijkt mij niet zo verstandig, aangezien de laserstralen
je kunnen verblinden. Heb je al geprobeerd de laser te reinigen
met een doekje en een beetje alcohol?

Hoi

Zolang je niet in de laserunit kijkt is er niks aan de hand,
aangezien het laserlicht gefocust is zal de laserstraal
alleen omhoog stralen, er vindt dus bijna geen spreiding plaats.

het lensje gewoon effe reinigen met een beetje alcohol op een wattestaafje.
mocht dit niet werken effe aan het potmetertje op de laserunit draaien een klein tikje links of rechts opdraaien (proefondervindelijk

Groetjes Arjan

Op di 07-05-2002 13:08:30 schreef Arjan van Duyn:

[...]

mocht dit niet werken effe aan het potmetertje op de laserunit draaien een klein tikje links of rechts opdraaien (proefondervindelijk

Groetjes Arjan

Das erg gevaarlijk omdat die potmeter het vermogen van de laser bepaalt. Als de laser versleten is blaas je hem daarmee het Walhalla in.

Focus- en offset-pots verstellen zou inderdaad kunnen helpen, maar vervangen van de laser is meestal de enige oplossing.