Problemen met HF oscillatie in AM Radio

Hallo mede hobbyisten,

Ik zit met een vervelend probleem, ik probeer een oude AM auto radio uit mijn Amerikaanse Oldtimer (1960) weer aan de gang te krijgen.

Ik heb op zich wel ontvangst, maar het geluid is zwaar vervormd en de eindtrap oscilleert! Als ik de behuizing van de eindtransistors (collector) aanraak begint alles als een gek te fluiten en te piepen.

Ik meet op de collector van de eindtorren een signaal van ca. 99 KHZ.

Het schema ziet er als volgt uit:

http://www.imperialclub.com/Yr/1960/Radio/Schematic.jpg

Als ik buis V3 verwijder stopt het oscilleren (alleen werkt de radio dan natuurlijk niet meer..)
Op de bovenste aansluiting van de volume potmeter (punt 10 in het schema) meet ik de vreemde frequency van 99 Khz niet, dus ik ga er even vanuit dat de oscillatie puur in de eindtrap zit.

Ik heb alle onderdelen van die eindtrap al vervangen, inclusief alle onderdelen van de voeding (nieuwe elco's etc.)

Maar ik blijf dit probleem houden..

Wie weet raad ??

Alvast bedankt,

Rob

Heeft u een scoop tot uw beschikking. Dan zou ik V3 er nog eens uitnemen en dan de voeding spanningen controleren op mogelijk een probleem.(droge elko's) En het volume circuit kan misschien nog wat oppikken.:)

Oscilleren is meestal een ongewenst (terug)koppeling, en ik zou in dat geval dus nog wat meer elko's en condensatoren nameten of meteen vervangen en de hoogohmige weerstanden nameten.

:) GR

PS. Wel te gek hoor een autoradio uit 1960 met Mechanische MOTOR gestuurde afstemming met buizen op laagspanning.:)

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]

hallo amateur 19!,

Ik heb inderdaad een scoop tot mijn beschikking, maar ik heb reeds alle condensatoren en weerstanden vervangen...

Het is een heel grappig ontwerp op zich en ik hoop dan ook dat ik die terugkoppeling er uit kan krijgen.

Misschien moet ik het radio signaal eens een andere versterker in sturen en kijken wat er dan gebeurt.

Maar ik twijfel of het nu in het radio of versterker gedeelte zit?

Immers, als ik v3 eruit haal is het oscilleren weg, en V3 zit in het radio circuit en niet in het versterker gedeelte....

Maar ik zal eerst jou tip even opvolgen en op de buisvoet van V3 gaan meten of alles wel clean is !

Bedankt en ik hou je op de hoogte

De terugkoppeling kan helemaal tot naar de oscillator teruglopen. Ik denk dat het probleem in de voedingsspanning zit. Dat deze wegens slechte C's niet meer geneoeg gestabiliseerd is. Probeer eens een paar goede C's daar. Wat anders ook nog kan is beïnvloeding van de ene trafo naar de andere. Al zou je verwachten dat het dan al eerd was opgetreden...

Hallo Zweetvoetje!!,

Bedankt voor je reactie, maar ik heb alle C's al vervangen door nieuwe exemplaren....

Ik heb even het signaal opgepikt na de laatste MF trafo en dat na een losse versterker geleidt en dan is het geluid prima in orde.

Het moet dus wel degelijk in de eindtrap zitten volgens mij...
Beide trafo's zijn gescheiden opgesteld van elkaar met een metalen tussenschot...

Ik ben van plan om de eindtrap los te koppelen en dan gewoon een modern eindtrapje met de TDA 2003 (zie schakelingen) er in te zetten.

Weet jij misschien waar ik het signaal het beste kan aftappen zodat ik nogwel de originele volume en tone control kan gebruiken ?

Alvast bedankt,

Rob

Je kan de basis van de driver transistor loshalen. Dit zal waarschijnlijk wel werken. Ik weet niet hoe groot de spanning daar is, maar toch.

Wat je eens kan proberen om het probleem op te lossen is een condensator aan de massa hangen (1nF is denk ik goed) en aan de andere kant van de condensator moet je dan gewoon eens op verschillende plekken de schakeling aanraken. Op plekken waar de frequentie veel verschilt is de kans groot dat daar ook ergens de fout zit.

Ok Zweetvoetje,

Ik ga het proberen!!

Ik laat je de resultaten wel weten!!

Rob

Ik verdenk de driver transistor X1 of de onderdelen daaromheen, via de trafo zit volgens mij een terugkoppeling naar V3. Ik zou daar nog eens naar kijken.:):)

Ok Amateur 19,

Ik zal dit zeker nog eens goed bekijken,
maar voor het geval dat ik er niet uitkom..

Heb je voor mij een suggestie waar ik het signaal kan oppikken na het de volume regelaar en tone control?

Ik wil natuurlijk deze gewoon blijven kunnen gebruiken, ook al knutsel ik er eventueel een moderne eindtrap achter met de tda 2003 (al dan niet in balans..)

Alvast bedankt,

Rob

@amateur19: Dit is volges mij gewoon een tegenkoppeling. Het kan natuurlijk wel het probleem zijn, maar het lijkt me niet. Hij zal er iig achter komen als hij die weerstand loslaat.(R23)

Hallo Rob,
Misschien trap ik een open deur in maar heb je alles goed onderzocht op slechte solderingen?

-Eat-

Neem R24 (tegenkoppeling) eens los en check de werking dan nog eens. De versterking zal dan wel veel zijn toegenomen, dus rustig aan met het volume.
Is de oscillatie weg? Dan het circuit rond V3 nazien op slechte solderingen, eventuele overgangsweerstand in de buisvoet enz.
Ook kan V3 zelf nog schuldig zijn, door isolatiegebrek tussen kathode en gloeidraad bijvoorbeeld.

Die tegenkoppelleiding loopt ook via de "search switch" naar massa, ws. als een soort squelch bedoeld tijdens afstemmen.
Controleer die schakelaar en bedrading ook eens op isolatielek of vuiligheid, extra weerstand (of capaciteit! ) naar massa in het tegenkoppelcircuit kan ook voor narigheden zorgen.

Verder lijkt C1 me een uiterst geschikte candidaat ter vervanging, zover dat al niet is gedaan.

Check ook eens de kathodespanning van V3, als er iets mis is met bijv. R23 kunnen er ook gekke dingen ontstaan.

A propos driver- en uitgangstrafo: geen aansluitingen verwisseld bij het vervangen van de eindtransistoren?
Kunnen we eens wat foto's zien van het inwendige?

Edit: X1, X2 en X3 zijn onvervalste "geranium" transistors, ik mag hopen dat je er geen silicium exemplaren hebt ingezet ter vervanging?

Wat een geweldig forum is dit toch!!

Met al deze hulp kom ik er vast wel uit!!

@ KT88: Ik zal R24 loshalen en kijken wat er dan gebeurt..
V3 en C1 zijn reeds door mij vervangen (zonder het gewenste resultaat..) net zoals alle andere condensatoren en hoog ohmige weerstanden.

De search switch heb ik echter nog niet getest, dat zal ik ook nog even doen!!

Ik zal binnenkort even wat foto's nemen, altijd leuk zo'n mix van buizen en transistoren.

En nee, ik heb geen aansluitingen verwisseld bij het vervangen van de eindtorren.

En nu de hamvraag nog even: waar kan ik het signaal afhalen achter de volume regelaar en tone control. Ik wil dit naar een losse versterker voeren om te kijken of het circuit rondom de volume regelaar en de tone control wel OK is.

Eventueel kan ik dan beslissen (als alles dan wel goed werkt) om een los eindtrapje te bouwen met bv de TDA 2003.

Belangrijke opmerking:

De kathode spanning op V3 is aanwezig maar ligt met 11,2 V wel wat hoger dan de 9 V die in het schema staat...
Maar dat zal wel komen doordat ik een moderne digitale meter gebruik met een zeer hoge inwendige weerstand.
In die tijd waren deze er natuurlijk nog niet :)
De -0,7 volt op pin 6 van V3 klopt ook niet, ik meet daar + 0,023 V. De -0,8 volt op pin 5 van V3 klopt wel weer..

@ RD12tf: ik heb de hele print opnieuw doorgesoldeerd....

@ zweetvoetje: ik zal ook even kijken wat er gebeurt als ik R23 los neem.

Foto's worden hier erg gewaardeerd :P

En zo'n TDA ding is gewoon zonde van je radio.

RD12tf: tja, wat die TDA betreft heb je misschien wel gelijk..
Maar ik wil weleens van dit probleem af zie je, en weer verder gaan met de restauratie van de auto (de laatste puntjes op de i weetjewel).

Trouwens, hoe attach ik foto's ??

Op 7 september 2005 19:42:33 schreef Robert2912:
En nu de hamvraag nog even: waar kan ik het signaal afhalen achter de volume regelaar en tone control. Ik wil dit naar een losse versterker voeren om te kijken of het circuit rondom de volume regelaar en de tone control wel OK is.

Op pen 1 van V3 (het rooster) kun je het audiosignaal aftappen, dat is na de volume en toonregeling.
Het is wel razend hoogohmig, hou daar rekening mee met de belasting.
Een scoop probe van 1 meg/9 pF zal best gaan, een 10 k ingangsweerstand van een transistorversterker niet!

Eventueel kan ik dan beslissen (als alles dan wel goed werkt) om een los eindtrapje te bouwen met bv de TDA 2003.

Zou ik zonde vinden, moet toch lukken om dit beestje weer op te lappen?

De kathode spanning op V3 is aanwezig maar ligt met 11,2 V wel wat hoger dan de 9 V die in het schema staat...

Da's de anodespanning, en die is te hoog aangezien de andere kant van R17 aan +10V ligt.
Die 10V ontstaat door de spanningsval over R34 in de voeding, mits die 10V ook correct belast wordt.
M.a.w. er loopt te weinig stroom, wat bv. kan komen doordat X1 te weinig stroom trekt de basis in, dat is op de mixer na wel zo ongeveer de grootste stroom trekker in dat circuit.
Wat me weer bij mijn laatste vraag brengt: heb je X1 (en X2,3) soms vervangen door Si transistors?
Zoja, dan kan ik me voorstellen dat ze niet open gaan en zo dus niet correct werken.

Maar dat zal wel komen doordat ik een moderne digitale meter gebruik met een zeer hoge inwendige weerstand.
In die tijd waren deze er natuurlijk nog niet :)

Valt wel mee, de hoogst voorkomende weerstand daar is R17 van 6k8, een 20 kohm/V meter doet daar niet veel vanaf.
In ieder geval niet voldoende om je misaanwijzing te kunnen verklaren.

De -0,7 volt op pin 6 van V3 klopt ook niet, ik meet daar + 0,023 V. De -0,8 volt op pin 5 van V3 klopt wel weer..

Die spanning op pen 6 ontstaat door de gelijkgerichte MF als AVR.
Staat er dus alleen bij afstemmen op een (sterke) zender.

Da's het gedemoduleerde signaal, kan een DC offset opzitten. Niet zo belangrijk op dit moment.

Trouwens, hoe attach ik foto's ??

Ga naar http://imageshack.us en load daar de foto(s) up.
Dan de klikbare URL hier posten, of een thumbnail.

wat de transistoren betreft:

X1 is nog origineel (had ik nog liggen) X2 en X3 zijn vervangen door europese germanium torren namelijk de AD 149.

trouwens alle spanningen liggen een paar volt hoger in de eindtrap...

12 volt is dan b.v. 13,4
9 volt is dan 11 enz.

Als ik het goed begrijp kan ik pen 1 dus niet gebruiken als signaalbron naar een externe versterker?

Op 7 september 2005 21:29:59 schreef Robert2912:

X1 is nog origineel (had ik nog liggen) X2 en X3 zijn vervangen door europese germanium torren namelijk de AD 149.

Heb je echte AD149's? Nieuw gekocht?
Er zijn namelijk nep AD149's op de markt. Si torren die als AD149 worden verkocht.
Heb er hier ook zo 6 liggen. :(
Meet je de BE overgang bij die neppers is deze 0,7V ipv 0,2 à 0,3V bij een Ge-tor.

Op 7 september 2005 21:29:59 schreef Robert2912:

Dat is inderdaad de vervanger van de 2N1227.
Maar vergeet niet dat die germaniumtorren nogal een grote spreiding hebben, het kan daarom best zijn dat je bijv. R17 en R25 aan moet passen voor X1, en R26 (voorzichtig!) voor de eindtransistoren.
De laatsten dienen wel gepaard te zijn (klasse B)!

Edit: en wat Hugo hierboven zegt, kan natuurlijk ook nog.....(gruwel! )

trouwens alle spanningen liggen een paar volt hoger in de eindtrap...

12 volt is dan b.v. 13,4
9 volt is dan 11 enz.

Dat is mogelijk, als de verhoudingen tussen de spanningen dan maar kloppen.
Ik heb overigens sterk de indruk dat de C en E spanningen bij X1 op het schema verwisseld zijn.
Bij de eindtransistoren ook trouwens.

Als ik het goed begrijp kan ik pen 1 dus niet gebruiken als signaalbron naar een externe versterker?

Als je dat echt wilt doen, dan beter vanaf de anode (pen 7) van de buis met een C van 220 nF ofzo. Dan wel de basis van X1 losnemen, of liever nog die tor helemaal er even uit.

de AD 149 zijn gepaard, en hopelijk echter germanium torren...
Ik heb ze gekocht bij radio Okaphone in Groningen, het ging om de laatste twee en ze zijn mij verkocht als germanium torren...

Maar voor de zekerheid zal ik de BE overgang even meten.

En inderdaad volgens mij zijn de voltages bij de collector en emitter van de eindtorren verwisseld...

Ook bij X1 is die fout gemaakt...

Hallo iedereen,

Nou ik heb eindelijk de radio weer aan de gang!
Helaas niet via het originele schema maar goed.

Het loshalen van R24 zoals door jullie voorgesteld had geen succes.

Uiteindelijk heb ik besloten de complete eindtrap te ontmantelen en op de vrijgekomen plaats heb ik een eindtrapje met de TDA 2003 gebouwd.

Alles werkt nu weer perfect, nu alleen de radio nog even optimaal afregelen en klaar is kees!

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en een prettig weekend gewenst!!

Het blijft zonde... je kan snel de AD149's testen omdat bij germanium de diodeovergangen een veel lagere doorlaatspanning hebben ivt silicium.