Ik ben bezig met de reparatie van een Jukebox. Deze eindtrap kent 2 germanium PNP transistoren die defect zijn. In serie met deze transistoren zit een Barretter.
Waar zou ik deze Barretter voor kunnen vervangen c.q. op welke wijze pas ik deze eindtrap aan zodanigh dat zij niet in rook opgaat ?
Het komt mij voor dat deze Barretter bedoeld is om de stroom op enig moment te begrenzen. Omdat er eigenlijk 2 Barretters in één buisje zitten lijken ze elkaar te compenseren?
zie:
http://www.verntisdale.com/schem/548a.jpg
Met dank voor de moeite,
Een barretter ken ik uit de buizentechniek, het is eigenlijk een weerstand met een negatieve temperatuur karakteristiek.
M.a.w. hoe heter deze wordt, hoe lager de weerstand.
Werd wel gebruikt als serieweerstand voor de gloeidraden, om zo de inschakelpiek op te vangen.
Wat ik op het schema zie lijkt meer op een clixon, van het normally closed soort.
Bij te hoge temperatuur zou deze dan af moeten schakelen.
[Bericht gewijzigd door KT88 op vrijdag 9 september 2005 19:25:21 ]
Hmm, zou best een klixon kunnen zijn, de R is in ieder geval heel laag (uitgeschakeld).
Zou een tevens reden kunnen zijn dat ze samen in één buisje zitten i.v.m. temperatuur, schakelen ze samen uit.
Iemand enig idee of het schadelijk is om ze te verwijderen ? PNP torren zijn nogal gevoelig.
George
Het originele eindtrapje is wat wazig getekend, ik kan eruit opmaken dat de uitgang via een elco naar een uitgangstrafo gaat.
De sturing is ook via trafo's.
Verder zie ik niet zoveel temp. stabilisatie, wat wel een hot (pun intended) item is bij Ge torretjes.
Het komt nu puur op de basisspanningsdeler aan, je zou misschien emitter weerstanden toe kunnen voegen (dan wel redelijk hoge waarden nemen, 1 ohm of zo).
Die clixons kunnen er m.i. wel uit, maar uit je beschrijving maak ik op dat ze nog heel zijn?
dank je KT88
Nee, bij deze zijde van de versterker lagen zowel de torren als de barretter er uit. De uitgang is inderdaad gekoppeld met een elco van 1200 UF laagohmig. De trafo hangt er aan om er 100V luidsprekers aan te kunnen hangen.
Verder staat op de emitter van de bovenste tor 47V en op de tweede 23,5V. In serie met de basilijn staan weerstanden van 1,8 ohm 2W en over de basis-collector 390 Ohm 5W.
De opgenomen zekering is misschien wat overbemeten of te traag, deze was gewoon nog heel.
Wat ik mij afvraag is: waarom is die barretter uitgevoerd zowel in de collectorlijn van de ene als de andere tor. Als het een klixon zou zijn zou het voor de hand liggen hem enkelvoudig in de primaire voedingslijn van dit eindtrapje te zetten.
Het doet mij voorkomen alsof een verhitting van het ene deel de andere zijde compenseert maar de logica ontgaat mij.
Ik heb op internet wat rond gezocht naar vergelijkbare schema's maar je komt 2 maal pnp power niet vaak tegen.
Ik vind het een merkwaardig schema, en de enige reden die ik zou kunnen bedenken voor het gebruik van zo'n dubbele barretter is dat de fabrikant toevallig een stapel van die dingen had liggen of kon bestellen.
Krankzinnig lage waarden in die basisspanningsdeler, die torren hebben zeker een Hfe van 10 ofzo?
Bijgaande data:
Part Number = 2N2526
Description = Ge PNP Power Bipolar Junction Transistor
Manufacturer = Various
V(BR)CEO (V) = 80
V(BR)CBO (V) = 80
I(C) Abs.(A) Collector Current = 10
Absolute Max. Power Diss. (W) = 85
I(CBO) Max. (A) = 150u
@V(CBO) (V) (Test Condition) = 2.0
V(CE)sat Max.(V) = .80
@I(C) (A) (Test Condition) = 10
@I(B) (A) (Test Condition) = 1.0
h(FE) Min. Static Current Gain = 20
h(FE) Max. Current gain. = 50
@I(C) (A) (Test Condition) = 3.0
@V(CE) (V) (Test Condition) = 2.0
t(r) Max. (s) Rise time = 10u
t(f) Max. (s) Fall time. = 4.0u
Package = TO-3
Military = N
Ben eigenlijk van plan deze torren te vervangen voor deze slilicium torren:
Part Number = 2N3792+JAN
Description = Si PNP Power Bipolar Junction Transistor
Manufacturer = Defense Supply Center Columbus
V(BR)CEO (V) = 80
V(BR)CBO (V) = 80
I(C) Abs.(A) Collector Current = 10
Absolute Max. Power Diss. (W) = 150
I(CBO) Max. (A) = 5.0m
h(FE) Min. Static Current Gain = 50
h(FE) Max. Current gain. = 180
@I(C) (A) (Test Condition) = 1.0
@V(CE) (V) (Test Condition) = 2.0
f(T) Min. (Hz) Transition Freq = 30k
Mil Number = JAN2N3792
Package = TO-3
Military = Y
Blijft oud spul, is een schema van een van de eerste Wurlitzer Jukeboxen met transistoren. Zal dit weekend eens die Barretter wisselen voor 2 laagohmige weerstanden, kijken wat er gebeurd.
Ge vervangen door Si.... Dan kan je de hele eindversterker aanpassen.
Het zal lastig worden om Ge-eindtransistors te vinden die een dissipatie van 85 watt hebben, ik heb even in mijn databoeken gebladerd maar die 2N2526 is tamelijk uniek in zijn soort.
Voor Si moet je inderdaad de eindtrap fors aan gaan passen vrees ik.
Die 2n2526 kan ik nergens meer als leverbaar vinden, het dichtste bij wat ik aan Germanium powertor heb liggen is een paartje gematchte OC36 torren. Zit dan wel een beetje met angst voor de spanning en power in de maag......
OC36 = 60V en 30 watt......beetje krapjes