Labvoeding

Ik ga dus de labvoeding van deze site bouwen, met als aanpassing dat ik de LM317 door een LM350 vervang. Dan moet er dus nog wat meer veranderen, dat weet ik. Maar wat ik dus niet weet is welke trafo ik dan moet gebruiken. Ik zat dus te denken aan een 2x12V 80VA ringkern, is dit een goede?

Alvast bedankt.

Henry S.

Moderator

Net te krap, 24V/80VA levert hooguit 2,5A aan de LM350 (Amplimo is nog voorzichtiger en geeft 2,1A aan), en ik vermoed dat je 3A wilt hebben.

De 24V/120VA ringkern kan meer dan 3A aan de LM350 leveren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

[mod break]
@ModGodje. We zouden het op prijs stellen als je een andere nick zou willen kiezen.
Mod geeft te veel relatie naar ons Mods en aan Godje zullen wat mensen aanstoot nemen.
Stuur maar een pm met de nick die het gaat worden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

[offtopic]
Hugo, you've got mail :P.
[/offtopic]

Op 17 september 2005 01:05:51 schreef Henry S.:
Net te krap, 24V/80VA levert hooguit 2,5A aan de LM350 (Amplimo is nog voorzichtiger en geeft 2,1A aan), en ik vermoed dat je 3A wilt hebben.

De 24V/120VA ringkern kan meer dan 3A aan de LM350 leveren.

Ok bedankt voor de tip. *Tom gaat bouwen*
Dan moet ik trouwens ook een andere brugcel hebben of niet, zo ja welke is het meest geschikt? Google geeft zo veel verschillende results dat ik er geen wijs uit kan :P

[Bericht gewijzigd door Tommy1987 op zaterdag 17 september 2005 02:05:54

Henry S.

Moderator

KBU8x, goedkoop en algemeen verkrijgbaar, kan 8A aan. De KBU6x kan 6A aan maar je moet rekening houden met 5,5A wisselstroom, een beetje ruimte is wel verstandig. Schroef hem aan de behuizing vast voor wat koeling.
http://www.vishay.com/docs/88657/kbu6.pdf
http://www.vishay.com/docs/88658/kbu8.pdf

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

[Mod break]
Nickname "ModGodje" gewijzigd in "Tommy1987"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 september 2005 04:20:51 schreef Henry S.:
KBU8x, goedkoop en algemeen verkrijgbaar, kan 8A aan. De KBU6x kan 6A aan maar je moet rekening houden met 5,5A wisselstroom, een beetje ruimte is wel verstandig. Schroef hem aan de behuizing vast voor wat koeling.
http://www.vishay.com/docs/88657/kbu6.pdf
http://www.vishay.com/docs/88658/kbu8.pdf

Ok, bedankt voor de info.
Dan nog een vraag mbt de koeling van die LM350, ik heb hier nog een paar P4 stockcoolers liggen, is een half blok genoeg om zo'n ding passief te koelen, of is dit zwaaaaar overkill?
De thermische weerstand van een heel blok komt uit rond de 0.65C/W met de fan aan.
En ik bedenk net dat C3 waarschijnlijk ook veranderd moet worden, maar waarin dan?

[Bericht gewijzigd door Tommy1987 op zaterdag 17 september 2005 12:47:14

Henry S.

Moderator

Die koeling lijkt me wel ok, zeker als je een lage spanning bij 3A wilt hebben. Bijv: 5V @3A is (32-5=27V)x3A=81W, reken dan maar eens uit wat de warmteweerstand van je koelblok moet zijn.

C3, Van welk schema? Als je de buffer elco achter de diodebrug bedoelt dan kom je op 6800uF/40V of nog liever 2x4700uF/40V. Of als je net als ik goedkoop aan 10000uf/50V kon komen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

als ik je een tip kan geven... zeker niet besparen op de gelijkrichtercel ...

hier fikken 2A 200V cellen er gewoon uit bij het opladen van 4400 µF op 27V (2keer 2200 µF parallel)... dus neem ze gerust ruim genoeg...

Henry S.

Moderator

Heb ik zelf ook meegemaakt, vooral de eerste inschakelpuls nekt de brug. Daarom adviseer ik een 8A cel.

Oh en vergeet de secundaire zekering niet!

@Mr Soldeer, waar blijft uw kortegolf apparaat? ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 september 2005 01:05:51

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 september 2005 20:00:05 schreef Mr Soldeer:
als ik je een tip kan geven... zeker niet besparen op de gelijkrichtercel ...

hier fikken 2A 200V cellen er gewoon uit bij het opladen van 4400 µF op 27V (2keer 2200 µF parallel)... dus neem ze gerust ruim genoeg...

Nee weet ik (n00b speaking:P), ik gebruik een KBU8x als gelijkrichtercel. Bedankt voor de tips, ik ga de onderdelen maandag halen en dan bouwen. Ik laat nog wel weten of het gelukt is of niet.

Ik bedoelde dus R3 niet C3 :P, wat moet ik daar nu mee. Die moet toch ook aangepast worden als ik er een 3 ipv 1,5 amp van maak?? (Ik heb het dus over het Labvoedingschema van deze site http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71
Waar moet ik de Amp en Volt meter trouwens plaatsen. Gewoon bij de IC toch?

[Bericht gewijzigd door Tommy1987 op zondag 18 september 2005 16:55:45

Henry S.

Moderator

R3 halveren, denk om de warmte en soldeer hem niet strak op de print.
Ampèremeter: Op de uitgang in serie met de belasting.
Voltmeter: Over de uitgang parallel met de belasting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 september 2005 22:31:33

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nickname "ModGodje" gewijzigd in "Tommy1987"

Ik vind het ook wat vriendelijker staan nu :)

[Bericht gewijzigd door JuuL op zondag 18 september 2005 22:35:49

Op 18 september 2005 22:30:30 schreef Henry S.:
R3 halveren, denk om de warmte en soldeer hem niet strak op de print.
Ampèremeter: Op de uitgang in serie met de belasting.
Voltmeter: Over de uitgang parallel met de belasting.

Ok tnx dan kan ik nu echt aan het werk (voor de 3e keer of zo?:P).

Hugo Welther

Moderator

Op 18 september 2005 22:30:30 schreef Henry S.:
R3 halveren, denk om de warmte en soldeer hem niet strak op de print.
Ampèremeter: Op de uitgang in serie met de belasting.
Voltmeter: Over de uitgang parallel met de belasting.

R3 hoeft niet gehalveerd te worden. De 1e LM regelt op de spanningsval over R3 en is als regelbare stroombron geschakeld.
Als je hier een 3A voeding van wilt maken hoef je alleen de LM317's te vervangen door LM350's en de brugcel en C2 aan te passen (10.000µF)
3A uit een LM317 gaat niet werken.

Dit is de V-A meterschakeling voor de labvoeding http://www.circuitsonline.net/circuits/view/119

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

En de spanning over R3 wordt aleen maar groter, natuurlijk, foutje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 september 2005 22:49:46 schreef Hugo Welther:

Dit is de V-A meterschakeling voor de labvoeding http://www.circuitsonline.net/circuits/view/119

Ok bedankt, maar hoe sluit ik deze dan aan en waar dienen die potmeters voor? Moet ik P1,2 uit het schema van de labvoeding dan gewoon vervangen? Want deze hebben hele andere waarden

Hugo Welther

Moderator

Nee, dit is een extra schakeling! Er wordt niets vervangen.

De instelpotmeters van de V-A meter schakeling dienen om de draaispoelmeter de juiste spanning en stroom te laten aanwijzen.
Hoe die moet worden aangesloten staat bij het schema.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.