Ik heb dit schema gevonden, waarmee het mogelijk is om een positieve spanning om te zetten naar een negatieve. Ik heb al wat zitten zoeken, maar kan de werking ervan niet acherhalen. (ik moet dus weten hoe het werkt en waarom daar een negatieve spanning uitkomt).
Het schema:
In weze vrij simpel. Met de 555 is een pulsgenerator opgebouwd die op een bepaalde frequentie oscilleert.
De uitgangsspanning van de 555 wordt gelijkgericht door middel van D1 en D2 waarbij alleen de negatieve helft van de puls wordt doorgelaten. De elko aan het eind zorgt voor de nodige afvlakking. Als je de diodes en natuurlijk ook de elko omdraaid wordt de uitgang positief.
Dit soort schakelingen wordt gebruikt als er een negatieve voedingsspaning nodig is en er alleen een positieve beschikbaar is. Je kan dit soort schakelingen slechts met een paar mA belasten.
Bouw het eens na, en neem een scoop en multimeter, dan wordt de werking ook duidelijker.
Kijk ook eens naar de datasheet van de 555 dan begrijp je werking ook.
Denk je?? Volgens mij geeft de 555 enkel een positieve spanning af. (tussen 0 V en Vcc). Ben ik nu zo verkeerd??
zal even simuleren in multisim, en kijken at er daar gebeurt.
[update]
Mijn vermoeden werd bevestigd: diene 555 levert enkel spanningen af tussen 0 V en Vcc.
Maar als je dan over de diodes gaat meten (ten opzichte van massa)liggen de blokgolven plotseling onder 0?? Da vinnek toch wel raar zenne!
[/update]
Op za 16-03-2002 13:20:46 schreef Hugo Welther:
Wat denk je van de invloed van de 100u elko aan de uitgang van de 555
De 555 genereerd een kanteelspanning van 5V max. Deze
kun je ook zien als een blokspanning van -2,5V-2,5V. met
daarbij opgeteld een gelijkspanning van 2,5V.
(Als je het signaal op een scoop bekijkt en het signaal met
de halve spanning omlaag verschuift lijkt het een wisselspanning).
De elco doet dit ook hij verwijdert de gelijkspanning en
een blokspanning blijft over. Na gelijkrichting en afvlakken
blijft er een gelijkspanning over.
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
ik geef williewortel gelijk, de elco verwijdert de DC-component, daarna gebeurt er enkel nog maar wat gelijkrichting & afvlakking