Op 21 november 2005 21:24:15 schreef fry:
[...]
Er zijn toch altijd twee dioden die sperren in een bruggelijkrichter ? Dus die 2Vamp staat over twee dioden die ieder gewoon Vamp overzich hebben. Nou weet ik eigenlijk niet hoe de maximale spanning van een bruggelijrichter gedefinieerd is. Maar een 70V wisselspanning zou je net kunnen gelijkrichten met een brug van 100V dioden.

neen

die diodes zien in sper de piek op de transfo ( 1.41 maal de rms waarde ) + whatever er op de buffercap staat na de diodes.

dus als je 40 AC volt gelijkricht krijg je (40*1.41) + Vcap ( wat ook rond de 40 volt zal zijn afhankelijk hoe rap je die leegzuigt.

Leg uit.
Al je hetzelfde zegt als EA nl. dat je er van uit moet gaan dat twee dioden in serie dezelfde maximale sperspanning hebben als een enkele ben ik het met je eens.

Leo je gaat toch nog wel wat meer experimenteren voor je dat ding aan school geeft ??

De voedings of de gelijkrichte kant moet zevend zijn anders sluit je de boel kort. Nu de voedings kant zwevend. Ik zie nooit meer als 10V over een schakelaar staan.

|-------------|
     |         _/  |
+10v |     |-o/  o---o---o-|---| +10v
    /+\    |               |   |
   (   )   |               |  ---
    \-/    |           _/  |  ---
     |     |-o---o-|-o/  o-|   |
     |     |       |           |
 0v  |-----|-------|           |
           |                   |
           |                   |
           |-------------------|  0v
           |
          === 0v
          GND

|-------------|
     |             |   _/
 0v  |     |-o---o---o/  o-|---| +10v
    /-\    |               |   |
   (   )   |               |  ---
    \+/    |   _/          |  ---
     |     |-o/  o---o---o-|   |
     |     |       |           |
 +10v|-----|-------|           |
           |                   |
           |                   |
           |-------------------|  0v
           |
          === 0v
          GND

Sparks, de oude crap cap is 20,7 nF geworden, misschien kun je die even in je kleine coil gebruiken ? Het zijn er dus 2 met m6 aansluitingen :)

@fry
Ghehehe ja dat zou haast gelukt zijn 23 nf had ik hem met de botle cap resonant.
Alleen de kleine sg primaire zit verwerkt onder de vttc.
Dus eigelijk hangt het er van af of ik de vttc nog fatsoelijk werkend krijg.
In dat geval neem ik hem mee en dan hoef ik alleen maar een extra secundaire plus toplad in de auto te gooien dan heb ik de kleine sgtc ook compleet mee.
Jammer dat ik wat in tijdnood zit met dat anderhalf uurtje per avond doe ik helaas ook niet echt veel meer

Voor de mensen die niet veel willen lezen:
Kun je een tesla coil laten werken op een flyback? (Ik heb wel dingen gevonden, maar niks echt concreets)

Voor de mensen die meer willen lezen:
Ik doe mijn ProfielWerkStuk over tesla coils (wéér zo een). Toen ik de docent (en de TOA) vertelde dat er (bij een sgtc, wat mij het simpelst lijkt) vrij hoge spanningen gebruikt worden, mocht dat niet. Deze spanningen zijn 'niet aanraakveilig'. (het stopcontact ook niet, maar dat terzijde) Ze hadden op school zo een plasma bol gekocht en opengesloopt en misschien dat ik daar wat metingen aan kon doen? (je pws moet in ieder geval een praktijk stuk hebben)
Ik heb thuis nog een flyback uit een monitor liggen en heb die aan de praat gekregen. Daar die plasmabolvoeding 6 watt is, is die flyback vast wel beter. Ik heb ondertussen ook een bescheiden coiltje gemaakt: 16 cm hoog, 540 windingen (uit de motor uit een grastrimmer)en een prop aluminium dr op (diameter 4 cm) Een wijnfles als cap en een primiare van 7 windingen. (dat kan allemaal uiteraard nog veranderd worden). Zet je dit geheel aan, dan krijg je lekker knallende vonken over de sparkgap en op top van de bol zie je hele, hele kleine vonkjes in de lucht, houd je er een metalen ding bij dan trekt die vonken van 2 cm. Deze vonken zie je alleen als de sparkgap vonkt en ik vermoed dat die vonken op de secundaire ontstaan door het verschil in windingen en niet door de resonantie.
Flinke lap tekst maar je bent er bijna!
Nog een keer de vraag: Kan dit geheel door een flyback gevoed worden? (aangestuurd met een transistor (die in die monitor zat))
Of moet ik het wat kleiner zoeken?

Ja dat kan wel degelijk.

Electrogek (heeft hier ook wel eens gepost (of dat dit deel was weet ik even niet meer) heeft eenzelfde apparaatje gemaakt.

Ook op een flyback, met 20 reageerbuizen en aluminiumfolie als condensator, vonkbrug, en wat draad uiteraard, en daar heeft ie hele leuk resultaten mee bereikt.

Je kan op http://www.classictesla.com/java/javatc.html alles invoeren om op de juiste frequenties uit te komen, echter is een tesla coil met een neontransformator wel wat makkelijker, omdat daar de verhoudingen wat minder nauw komen.

Wel leuk trouwens dat je er al resultaat uit hebt!\

EDIT: overigens, bij een flyback-vonkbrug-teslaspoel komen er ook hoge spanningen (en vooral gevaarlijke) spanningen kijken, omdat je nou eenmaal een condensator oplaad.
Ook als je met een transistor wilt gaan werken zit je met dat 'probleem' >:)

[Bericht gewijzigd door weardguy op ]

huh? kan je ook vonken krijgen als je spark gap niet vuurt?
* soldeerbout snap daar helemaal niks van :S

is er iemand die me dat kan uitleggen?

Met een sg coil krijg je geen vonken als je gap niet vuurt...
Met een sstc of vttc wel maar daar heb je dan ook geen sparkgap :P

Nou Ik moet toch zaq en ook jorrit gelijk geven het ligt wel degelijk aan de caps in mijn vttc.
Ik wou er eerst niet aan omdat ze in de test toestand wel goed werkten maar ik zit nu waarschijnlijk boven hun frequentie ofzo.
Was net ook weer even bezig eerst met 1 cap even een burst en dan praktisch niks meer.
daarna twee in serie en dan ook twee parralel had ik even iets langer output voordat ie inzakte.
Daarna tegen alle adviesen in een bottle cap eraan gehangen want ik had verder niks.
En raar maar waar hij presteerde ineens continu met de zelfde output.
Weliswaar enorme corona en rookontwikkeling om de fles door de tape om de alufolie.

Dus om een lang verhaal kort te maken...
Zaq waar heb jij die cap weg ik moet ook zo'n ding :P
Nee maar ff serieus is er iemand die dergelijke hf hv caps heeft en toevallig ook naar utrecht komt zaterdag.
En uiteraard van die dingen af wil voor een geschikte prijs :D
En anders wie heeft een adresje voor die dingen.

Hey Jorrit hoe gaat het eigelijk met je drsstc al problemen of foutjes ontdekt?
Al wat meer resultaten geboekt?
Ben zeer nieuwschierig

@Sparks
Cap voor mijn vttc bij www.elektrodump.nl
Na zessen bellen want hij doet dit erbij naast zijn werk.
Snelle levering maar de prijs is zo zo.
En dan natuurlijk ebay. heb ik er ook een gescoord.

AARGH

Probeer nooit iets wat als test werkt netjes te bouwen :(

Mijn vttc heeft altijd leuk gewerkt, nu probeer ik hem voor het teslaton wat transportabeler te maken,
Vreet het ding ineens diodes :(

Zooi ! Ik heb pas weer overmorgen diodes EN ik weet nog niet waar het probleem zit.

Grrr ...

Ja ik ken dat mijn test troep met krokedille snoertjes gekruisde Hv kabeltjes in elkaar geknoopte filamentkabels werkte als de brandweer en nu is het KUT.

@ Zaq
ik heb hem even een mailtje gestuurd voor een 15Kv1600pico en een 15Kv2000pico cap.
Ben benieuwd zal wel een schok worden maar goed had ik maar een paar mee moeten nemen van de radio beurs op lichtmis daar stonden ze ook genoeg :(

iemand intresse in 12kv 500ma magnetron dioden 1.25 euro/ps? ga morgen zelf bestellen dus dacht vraagen kan geen kwaad :)

en willen jullie ook is Hier ik ben op zoek naar een formule voor het berekenen van stroom begrensing's spoelen voor een marx

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]

Op 23 november 2005 19:53:15 schreef Bobbyb:
iemand intresse in 12kv 500ma magnetron dioden 1.25 euro/ps? ga morgen zelf bestellen dus dacht vraagen kan geen kwaad :)

en willen jullie ook is Hier ik ben op zoek naar een formule voor het berekenen van stroom begrensing's spoelen voor een marx

ja ik heb wel intresse
hoe veel diodes heb je?

@Sparks
Je kunt beter bellen (na 18:00)
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn mail.

Het is wel heeeeeeel stil hier zo vlak voor de teslathon, iedereen de puntjes op de i aan het zetten voor morgen? :)
Ga vanavond mijn grote tc nog ff testen in de garage, heb de muren met de buurman met al folie afgeschermd dus dat moet nu zonder gevaar kunnen. Daarna mijn vttc nog ff laten pulsen en als alles goed gaat de auto inpakken voor morgen (YES)

Edit:
Aan het weer te zien moet ik een uurtje eerder vertrekken.

Op 25 november 2005 15:22:41 schreef ZAQ:
Het is wel heeeeeeel stil hier zo vlak voor de teslathon, iedereen de puntjes op de i aan het zetten voor morgen? :)
Ga vanavond mijn grote tc nog ff testen in de garage, heb de muren met de buurman met al folie afgeschermd dus dat moet nu zonder gevaar kunnen. Daarna mijn vttc nog ff laten pulsen en als alles goed gaat de auto inpakken voor morgen (YES)

ik hou een minuut stilte omdat ik een foutje met mijn tesla heb gemaakt en nouw zijn er 60 diodes naar de componenten-hemel :(

EDIT:

kan iemand mij wat vertellen over resonantie bij een tesla coil? ik heb op internet gelezen dat door de pirm. en sec. van je tesla op elkaar af te stemmen je hogere voltages kan maken.

@ZAQ

Ik ben in iedergeval wel de puntjes op de i aan het zetten.
Gisteravond nog tot half 2 bezig geweest om een drsstc aan de gang te krijgen maar helemaal werken wil het helaas nog niet.

Ook heb ik de mmc voor mijn sgtc even opnieuw gebouwd. Hij is nu een stuk compacter dus dat scheelt weer in de ruimte. Ook heb ik een nieuwe toroid voor mijn sgtc gebouwd. Hij is ongeveer 15 bij 60. Deze komt onder mijn grotere toroid en er komt een 5 liter bierblik tussen als afstand houder.

Als ik geen van de 2 drsstc's aan de gang krijg (jah ik heb er 2 gisteravond nog snel ff 1 gemaakt een dndrsstc oftewel dirty night dual resonant solid state tesla coil :P ) Dan probeer ik de laatste nog snel even om te bouwen tot een sstc. Ik heb hier nog 2 sstc driver liggen wie zouden moeten werken dus :)

Oftewel druk zat geweest en nog steeds druk om 1 van de drsstc's werkend te krijgen.

Ik ben nergens puntjes aan het opzetten dat moet morgen gebeuren :P
Met de hulp van de echte tesla output tot de max cracks.
Ik ben overigens al met mijn derde auto bezig deze week :D
Donderdag de turbo van de verlengde en verhoogde transit eruit geblazen het turbine wieltje lag in de uitlaat :P
Toen had ik een transit conect daar paste de grote coil ook nog wel in.
Nu heb ik die weer om moeten ruilen voor een chevrolet station.
Dus ik kom morgen met mijn eigen auto anders kan ik de coil geen eens meenemen.
Leuk weekje zo.

Hoe zijn de wegen rond utrecht eigenlijk?
Vandaag hier in heerenveen mooi weer volgens de buurman.
En in Alkmaar was er ook niks aan de hand (het stuk er tussen in dus ook niet)
Dus is het verstandig morgen wat eerder die kant op te tuffen?

kan iemand mij wat vertellen over resonantie bij een tesla coil? ik heb op internet gelezen dat door de pirm. en sec. van je tesla op elkaar af te stemmen je hogere voltages kan maken.

Soldeerbout: Als je die ene juiste freq. op een parallel geschakelde spoel/condensator zet loopt IN die LC kring op die ene freq. een hoge wisselstroom. De spanning OVER de L-C is dan bij een goeie kring veel hoger dan de aangelegde spanning. De kring is dan niet alleen in resonantie maar slingert de aangelegde spanning ook nog eens hoger op.
Dit vooral als de spoel en condensatorverhouding de juiste is. Een C van 10nF met een L van 4windingen staat bv. op 100KHZ (reken het niet na, het is maar een voorbeeld).
Maar een C van 20nF met een spoel van 2wdg staat evenzo op 100KHz.
Toch slingert een van die twee de spanning meer op dan de andere.(hogere Q). Je moet dus proefondervindelijk uitzoeken/meten wat het beste is.
Heb je twee van diezelfde kringen die inductief (spoelen in of naast elkaar) gekoppeld zijn dan ontstaat er in die tweede sec. spoel ook die resonantiefreq. met een scherpere hogere piek/opslingering.
De mop bij een tesla is nu dat de sec. meer dan 100 x meer wdg heeft en dus de res.spanning meer dan 100 x optransformeert. Dat is al 100 x winst. Maar ook slingert de sec. die spanning door zijn goeie L-C verhouding die spanning nog eens vele malen hoger op.
Ik las ooit eens ergens dat een tesla trafo ook beschouwd kan worden als een capacitieve trafo, omdat primair de C zeer groot is (10000-30000pF), terwijl secundair de capaciteit (eigen capaciteit tussen de windingen en tussen de torroid en aarde)erg klein is (10-20pF?)
Die prim.res.freq. kan je vooraf meten en dus evt. veranderen als de vonkbrug kortgesloten is (en de 230V netspanning NIET aangesloten is!)

Het weer hier is belabberd ligt een goeie 15 cm sneeuw dus.

Mijn drsstc begint ook steeds beter te werken. Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden. De ct en ocd trafo's zitten in de driver box. En de primaire draad loopt er ook doorheen. Dit zorgt volgens mij voor teveel storing waardoor hij niet goed werkt. Ik ga ze er proberen uit te halen vannavond of morgen. Ik heb nu tijdens een testje er al 15 cm mee gehaald dus we boeken al vooruit gang :P

De andere coil weet ik nog niet precies wat ik er van ga maken :P Het kan nog een drsstc worden of een sstc. Voor bijde heb ik nog een driver liggen maar of de drsstc driver goed werkt weet ik niet. Oftewel het word morgen nog flink experimenteren met die dingen :)

@sparks

Dit weer is het hier.

http://home.hccnet.nl/g.heus/weer.JPG

Maar om niet geheel offtopic te gaan:P

hier nog een foto van de coil wie nog niet weet wat hij gaat worden. Of het word nog een drsstc of een sstc.
Het ligt er maar net aan welke ik vannavond aan de gang krijg :)

http://home.hccnet.nl/g.heus/coiltje.JPG

@Jorrit
het was hier net zo, hoop dat het morgen een beetje beter is

@zaq
Ik heb ook nog geen antwoord op mijn mail gehad zal volgende week wel eens bellen.

@Jorrit
Waar blijven die foto's met testresultaten:P

Ik zie het wel hoe het morgen is.
Ik heb nog geen vlokje sneeuw gezien vandaag....
behalve op de foto van jorrit dan:D

Morgen de auto ff volladen fry z'n foonnummer in de mobile toetsen en gaan met die banaan

Grrr ik ben jaloers op het weer daar bij jullie.

Hier heb het vannacht alleen maar stevig gewaaid, en stevig geregend, maar nu is het helemaal rustig.

Ik wens allen veel plezier morgen op de teslathon, de kosten om er heen te gaan zijn me te hoog, het weer speelt niet echt mee, en daarnaast zijn er bij utrecht ook 2 goederentreinen tegen elkaar aan geklapt, dus vraag ik me af of dat morgen al helemaal gedaan is zonder alle vertragingen enzo.

Ehm jorrit: wat zijn ct en ocd trafo's?

@ rc-a: bedankt voor de uitleg :)

hier is het nu helemaal droog en windstil ???