Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

@ZAQ.

Ik ben wel benieuwd naar je filmpje :) Hoop dat je snel ergens een host vind.

Ik ga zodadelijk de kachel buiten in de tuin maar weer is opstoken. Moet nog de gaten in de staanders voor de primaire maken en dat moet helaas in de werkplaats buiten waar het nu vrij koud is. Daarna kan ik de primaire wikkelen. Hoop dat ik hem vanmiddag nog afkrijg.
Ik had trouwens ook bijna 4 igbts van 400 A en 1200 volt gewonnen maar er werd net op het laatste moment overheengeboden. Maar binnenkort heeft hij weer nieuwe dus dan heb ik nog een kans.

Filmpje van vttc 2 met votage doubler
http://rapidshare.de/files/10160671/vttc_2_voor_web.WMV.html

bedankt Stynus

Edit: btw variac staat hier pas op 55% verder durfde ik niet want er is nog niets getuned.

[Bericht gewijzigd door ZAQ op zaterdag 31 december 2005 17:29:27

Geweldig, metaal in de fik gekregen met de streamer, niet slecht hoor :) Dat belooft wat !

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Hmmzz ik kan het filmpje niet zien file has been downloaded 5 times already dat is dan de max of zo?

jammer

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Oke, ik heb een ftp server aangemaakt zodat het wat beter gaat om filmpjes te laten zien
ftp://86.84.49.142/FTP
Nadeel het werkt natuurlijk alleen wanneer mijn computer aan staat.
Nu staan hier wat dingen van mijn vttc 2

En natuurlijk iedereen de beste wensen vanaf hier.

[Bericht gewijzigd door ZAQ op zondag 1 januari 2006 14:33:24

Ziet er goed uit Zaq.
Je kunt hem trouwens wel opendraaien zolang je geen vonken tussen primaire grid en/of secundaire hebt is er niks aan de hand.

Ik zal proberen van de week die topload jou kant op te krijgen als ik eens op tijd ben voordat het postkantoor dicht is.
Ik ben helaas gewoon aan het werk dus nog steeds in de lange dagen waar ik overigens al mooi flauw van ben.
Nah jah nog twee weken en dan heb ik 6 weken "vrij"

Iedereen ook de beste wensen en een gezond vonkent nieuwjaar ;)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Teslaproost+.jpg

Ik wens iedereen voor het komende jaar (en ook daarna nog) veel loodvrij soldeerplezier (grr) en de bijbehorende gezondheid.
Neem d'r een uit je eigen drankvoorraad en proost op de positieve dingen die er zijn. Negatieve dingen moeten er blijkbaar ook zijn anders stroomt het niet door! Dit alles volgens de philosoof Georg Simon Ohm die dat tijdens een natuurkundige orgie bedacht.
In de Leidsche fles zat ook eerst een geestrijk vocht!
Kortom, laat de vonken er vanaf springen!

Effe normaal...
Ik ben bezig een lastrafo om te wikkelen tot hsp. trafo en hoop tot 7-8KV-300mA te komen (ong.1V per winding).
Tussen elke laag wil ik een isolatielaag doen. Denk aan geolied papier (welk papier?) of iets anders. Iemand ervaring daarmee?

@RC-A
Ik heb nog wel een site met daarop informatie over zelfgewikkelde hv trafo's alleen niet op deze computer. Ik kan het wel even voor je opzoeken als je wilt.

De primaire voor mijn drsstc is ook bijna af kreeg hem gister niet helemaal af doordat de decoupeerzaag nat geregend was.
Vandaag maar niets aan gedaan ivm de hoeveelheid drank van gisteravond :P

En iedereen ook nog een gelukkig nieuwjaar gewenst met vele vonken en lange streamers :)

Op 1 januari 2006 17:32:24 schreef Jorrit:
@RC-A
Ik heb nog wel een site met daarop informatie over zelfgewikkelde hv trafo's alleen niet op deze computer. Ik kan het wel even voor je opzoeken als je wilt.

Dat wil ik wel...

Ik twijfel ook nog over de wikkelmethode, of één wikkeling van 7-8KV of t.o.v. massa 2 x 3,5KV. Bij dat laatste is er minder kans op doorslaan naar massa en de prim. maar dan moet ik misschien twee wikkelkamers maken.Dus ruimteverlies. Overigens is de primaire van aluminiumdraad gewikkeld als stroombegrenzing.
Het is veel werk...ongeveer 7000windingen netjes naast elkaar laag voor laag, dus graag wat tips voordat ik wat stoms doe.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=Lastrafo--+open.jpg

ALs je hem onder olie doet zul je ook wel wegkomen met 1 wikkeling van 8 Kv.
Ik heb hier twee trafo's staan 35Kv en 42Kv de 42 Kv heb ik gesloopt en herwikkeld tot 8.5 volt bij dik 150 ampere voor een gloeispaningkje voor mijn vttc.
Maar de originele secundaire was ook 1 wikkeling met papier tussen elke laag.
Ik kan je helaas geen papiersoort aanbevelen daar ik me er niet in verdiept heb.
Het lijkt in ieder geval wel erg op het papier dat ze gebruiken om gereedschap en wapens in te pakken (oliepapier?,vetpapier?)
Ondanks ik niet aan mijn hobby meer toekom heb ik toch de tc in mijn achterhoofd bij de verbouw plannen , heb een 50 meter 5x6 kwadraat kabel geregeld om van de meterkast naar de schuur te gaan ;)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Plaats voor de tweede teslathon is bekend :)

@ZAQ Inderdaad volgens mij weet sparks nu een zeer mooie locatie :P.

@RC-A
Ik zou zodadelijk even de site opzoeken ik ben er nog niet aan toe gekomen.

De primaire is ook af. Hier natuurlijk wat plaatjes :)

De primaire
http://home.hccnet.nl/g.heus/primaire.JPG

De complete coil met kleine toroid.
http://home.hccnet.nl/g.heus/coiltotaal2.JPG

De complete coil met grote toroid.
http://home.hccnet.nl/g.heus/coiltotaal1.JPG

Weer ff aan het "spelen" geweest met mijn vttc 2.
Twee caps in de tank cap erbij, gaat lekker zo, 57 cm strikes naar mijn tl balk. daar zit geen tl lamp in maar een balk die daar parralel aan staat geeft bij iedere rake strike wel licht. Dit lijkt me toch wel link voor elec. app. in huis.
Een speld als uitbreekpunt werk voor zo'n 10 seconden daarna is tie weg gesmolten.

btw hier staan nu filmpjes van al mijn tesla's
ftp://86.84.49.142/FTP
enjoy!!!

@Jorrit
Ziet er heel mooi uit

@jorrit: ziet er heel mooi uit, een kunstwerkje. Wanneer een plaatje met bliksems?

Een nieuwe locatie voor de teslathon ? vertel !!

Mooi geworden Jorrit ! Heeft wel wat zo met manchet :)

60 cm is echt veel voor een vttc of niet ? Nog een filmpje schieten Zaq :)

Rc-A heb je nog mijn post boven aan vorige pagina gelezen ?
Edit: Volgens mij heet het kraftpaper dat wordt gebruikt in Hv trafo's en caps's. Meer weet ik ook niet.

Beste wensen allemaal !

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op dinsdag 3 januari 2006 00:39:04

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Net een filmpje gemaakt van vttc 2, met het licht aan is de camera niet sync met de streamers???!?!?!?!? heel vreemd.
Met het licht uit is het wat beter te zien, de strikes komen nu net boven 53cm uit met geen mogelijkheid langer te krijgen.
Ga morgen verder.

[url]ftp://86.84.49.142/Tesla 4 big vttc/53cm.wmv[/url]

met geen mogelijkheid de link klikbaar te maken!!!!!

BTW: de GU-5B is behoorlijk te overrunnen. Max operation voltage=5KV. Ik heb twee mots met de sec's in serie plus een voltage doubler!!!!!!
Buisje krijgt het wel snel warm, moet nog een flinke fan zien te vinden voor wat meer koellucht.

Rc-A heb je nog mijn post boven aan vorige pagina gelezen ?
Edit: Volgens mij heet het kraftpaper dat wordt gebruikt in Hv trafo's en caps's. Meer weet ik ook niet.

FRY:
Heb ik gelezen,hij was verbaasd...later geef ik hier een url op over die heel grote tesla van toen. Ben ze aan het scannen vanaf zijn negatieven.

ZAQ: Goed filmpje! Ze noemden mij op m'n werk een buizengek, maar dit is pas het echte werk! Lopik is er niks bij...

Hier zijn we weer, nog steeds onze teslaspoel aan het bouwen voor ons profielwerkstuk. We hebben voor de primaire spoel 15 meter koperdraad nodig van 8 mm dik. Het draad voor de secundaire spoel is al geregeld, maar het dikkere draad is moeilijk te verkrijgen. Weet iemand een adres, liefst in de buurt van Zwolle? Alvast bedankt.

ik ben nu een draaiende vonkbrug aan het maken(oke oke, ik ben pas bij het ontwerp:P) en ik weet deze dingen nog niet:

- is er een minimale en een maximale bps bij een draaiende vonkbrug?
- wat moeten de afstand van de elektrodes zijn?
- moeten de elektrodes een punt hebben of bol?
- ben ik de eerste op CO die dit wil of heeft iemand anders hier ook al evaring mee?

ik ga binnenkort ook maar eens een paar fotos posten van mijn knoei knutselwerk :)

Op 4 januari 2006 15:21:05 schreef soldeerbout:
ik ben nu een draaiende vonkbrug aan het maken- ben ik de eerste op CO die dit wil of heeft iemand anders hier ook al evaring mee?

knutselwerk :)

Je zou eens kunnen zoeken op synchroon roterende sparkgap of op srsg of op arsg.
Er is al het 1 en ander over behandeld ook hier op co ik weet niet meer welke pagina of welk deel van het topic.
Probeer de zoekfunctie van co anders ook eens even.
Het model van de elektroden maakt niet echt veel uit ze smelten toch in no time af.....

ik heb even voor je gezocht op co

fry zijn roterende gap staat op blz 6 van deel 6
mijn roterende gap staat op blz 14 van deel 6

[Bericht gewijzigd door Sparks op woensdag 4 januari 2006 17:21:34

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@ Sparks
stevige vonkbrug heb je daar :o voor hoeveel power heb je dat ding gemaakt? ik ga iets rustiger aan doen.

@ ZAQ
leuke VTTC heb je daar! mag ik een keer komen kijken? :P

[nieuwsgierig]
komt er weer een teslathon? ja? en waar dan? en wanneer?
[/Nieuwsgierig]:P

EDIT:
BLZ. 30 alweer. volgens mij zijn we bijna aan deel 9 toe:)

[Bericht gewijzigd door soldeerbout op woensdag 4 januari 2006 19:58:59

@Soldeerbout
je kan komen kijken maar moeten we wel ff wat afspreken.
het is een eindje uit de buurt voor jou, ik woon in Elst(gld)

Net ff aan het testen geweest met mijn staccato cont. gaat nog niet helemaal goed, als er een strike naar een object gaat ligt de aardlek eruit.
Ik ga eerst alles maar eens normaal maken (weg met de test snoertjes)

Op 4 januari 2006 20:17:55 schreef ZAQ:
@Soldeerbout
je kan komen kijken maar moeten we wel ff wat afspreken.
het is een eindje uit de buurt voor jou, ik woon in Elst(gld)

Net ff aan het testen geweest met mijn staccato cont. gaat nog niet helemaal goed, als er een strike naar een object gaat ligt de aardlek eruit.
Ik ga eerst alles maar eens normaal maken (weg met de test snoertjes)

ja Elst is een beetje ver weg ... :(

ik moet mijn test snoertjes ook maar een opruimen: de hele werkbank is een spagetti :P

EDIT: dit is het laatste bericht uit topic nr. 8...

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten