Op 15 december 2005 15:50:50 schreef Jorrit:
Als je 2 windingen over elkaar hebt liggen moet je daar wel een beetje mee uitkijken. Het ligt er natuurlijk aan op welk vermogen je de coil draait en of het punt boven of onderaan de secondaire zit. Als het bovenaanzit zou ik adviseren om de secondaire om te draaien zodat het voltage op dat punt minder hoog is.
Verder zou ik de secondaire niet opnieuw proberen te wikkelen met hetzelfde draad aangezien je dan weinig kans hebt dat je het er mooier opkrijgt. (het is vrij lastig het draad mooi van de secondaire te halen en dus ook mooi opnieuw op de secondaire krijgt)

Het omdraaien van m'n sec. had ik ook al bedacht. :) Maar eigenwijs als ik ben heb ik toch geprobeerd het draad er af te halen. Eerst een stukje van 10 windingen er af gehaald (Had er sowieso 10 extra opgezet, voor het geval er iets mis zou gaan.) Maar dat gaat allemaal goed, dus de boel tot aan het foutje er af gehaald. Het waren toch iets meer windingen als ik dacht... :D Ik denk wel ruim 300.

Op 15 december 2005 15:50:50 schreef Jorrit:
@coaster_chris.
Welke tc staat daar in je icon ?
Hij lijkt wel wat op die van mij dus vroeg het me af :P

Ik zou niet weten of het die van jou is. Het zou heel goed kunnen hoor.
Ik heb het van een filmpje dat ik zo'n 1,5 maand geleden waarschijnlijk wel van CO af heb geplukt. Ik kan me nog wel herinneren dat het filmpje niet zo denderend was gecomprimeerd, omdat er horizontale strepen in zaten.... meer weet ik even niet meer. Het filmpje staat namelijk op een andere computer.

Ook nog ff over dat wikkeldraad, ik weet niet waneer je gaat bestellen. Het is opzich altijd wel handig om een stukje te hebben liggen, maar ik moet nog heel ffies kijken hoor, weet niet zeker of ik nog wat nodig heb. Ik heb nu namelijk nog maar zo'n 100 meter over, dus daar kan je ook niet bepaald veel mee. Maar ik laat het wel horen!

Chris

@coaster_chris.
Oke ik ga denk ik uiterlijk eind volgende week het draad halen dus laat het maar horen.

De h-brug werkt nu goed :)
Ding aan een geimproviseerde isstc gehangen. Na een beetje kloten 30 cm zeer hete vonk en een warme primaire. Er gaat dus behoorlijk wat vermogen in.

Nu mijn drsstc driver nog verbeteren en dan daar mee gaan vonken :)

Foto is er natuurlijk ook wel beetje belaberde kwaliteit is uit filmpje geknipt dus.

http://home.hccnet.nl/g.heus/30cm.JPG

Zouden alle mensen wie foto's op de teslathon gemaakt hebben deze ingezipt naar mijn email kunnen sturen of het uploaden naar een site zodat ik ze kan downloaden.
Ik heb ZAQ zijn film en die van mijn vader al op de computer en ben nu alles een beetje aan het bewerken. Ik wou ook nog de foto's toe gaan voegen dus hierbij deze oproep.

@ jorrit
ik wil ook nog wel een stukje wikkeldraad. ik zal wel een mailtje sturen

komt er een dvd van de teslathon? die wil ik dan ook wel :) ik heb namelijk zelf geen foto's en video's gemaakt.

Hier staan al mijn foto's op 1024*683 resolutie in een .zip map. Ik had het eerst op vol formaat in een map gezet, maar dat was gezipt nog 250 MB... :P Ik hoop dat het zo goed is? Ik kan ze ander wel iets groter maken als dat nodig is...

Teslathon.zip (Grote: 19,1 MB)

Ik heb het bovenste stuk van m'n secundaire weer opnieuw gewikkeld. Zoals je al zei Jorrit, het ligt idd op sommige punten net niet strak tegen elkaar aan, maar dat valt verder heel erg mee. Ik heb nu dus gelukkig geen kruisende draden meer. Ook die knikken heb ik er met behulp van een tangetje en wat wrijven er, voor zover mogelijk, een beetje uit gekregen.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein02.jpg
M'n wikkeldraad op de spoel, met het M8 draadeinde er door (wat helaas niet zo goed werkte als ik in eerste instantie dacht :( )

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein03.jpg
...het begin

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein04.jpg
De lak slaat wat geel uit

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein05.jpg
Klaar!

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein06.jpg

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein07.jpg
(sorry voor de slechte kwaliteit, had ff geen goede camera bij de hand)
De knikken in het draad, die na de eerste keer wikkelen echt TE erg waren.

http://rollercoaster-thrills.nl/chris/tesla/klein08.jpg
Nogmaals die vieze knikken! ...die er nu grotendeels dus uit zijn!! :D

[Edit:]
Ik verveelde me dus ging maar ff spelen... :) Hier een filmpje waar ik een kleine stroom door de spoel stuur en m'n duikkompas er bij houd, gewoon om eens een beetje naar het inductieve veld te kijken. (dus ook alleen kijken als je, je verveeld... ;) ) Omdat het kompas vloeistof gedempt is reageerd ie vrij langaam bij het in- of uitschakelen van de stroom, waardoor ie van die sloom doorschietende bewegingen maakt. Voor het duiken is dit optimaal, maar hiervoor een beetje lastig. Ook lijkt het kompas niet geheel goed naar de noord kant van de spoel te wijzen, maar dit komt omdat ie net buiten de spoel zit, dus daar zal het veld wel niet precies homogeen zijn en zullen de veldlijnen al flink afbuigen ofzo....

Filmpje

[Edit2:] Ik blijf bezig, ik zit nu achter de computer waar dat filmpje opstaat die ik gebruikt heb in mijn avatar:

Filmpje

Chris

[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]

ik heb nog een vraagje, wij zijn al een heel eind met onze halve meter tc, maar we kunnen nergens 8mm draad krijgen, waar halen jullie dit vandaan/uit?, btw, mag het ook dunner zijn, 3 mm oid?

Op 17 december 2005 16:19:04 schreef pcnerd:
ik heb nog een vraagje, wij zijn al een heel eind met onze halve meter tc, maar we kunnen nergens 8mm draad krijgen, waar halen jullie dit vandaan/uit?, btw, mag het ook dunner zijn, 3 mm oid?

Vermeld er wel bij dat het voor de primaire spoel is. ;)

Op 17 december 2005 16:21:31 schreef kipmans:
[...]
Vermeld er wel bij dat het voor de primaire spoel is. ;)

jaja, "het gaat over een primaire spoel"

btw, "MIJN pogingen om een tc te maken" ?

Hoi, ik ben Jurre a.k.a. Kipmans en ik ga een tesla coil bouwen. Dat doe ik samen met Tom a.k.a. Pcnerd. In dit artikel vertel ik wat voor coil we gaan maken

ff verder lezen :P

Op 17 december 2005 16:24:00 schreef Jan klaasen:
installatie draad strippen van 6kwadraad ofzo

is dat niet te dun?

Ik zou liever 25 kwadraat pakken :D

Maar om te proberen kun je prima dikke instalatie draad gebruiken.
Als je dan mettertijd eens een dikkere kabel tegenkomt kun je altijd nog uitwisselen.

Wat veel gebruikt wordt voor de primaire is een flexibele gasleiding van bijvoorbeeld Wicu. Dat schijnt bijzonder makkelijk te werken, maar is dan wel weer bijzonder slecht voor de portemonee in verhouding met een stukje instalatie draad... ;)

Ik heb dat spul wel alleen nog in 15 en 22 mm gezien, maar wat ik mij afvraag, hoe zit het dan met de diameter, aangezien het natuurlijk geen massief koperen buis is... Hoe moet je hier rekening mee houden in je berekeningen? Of maakt het verder geen verschil omdat bij een massief draad ook alleen maar de buitenkant wordt gebruikt voor de grotere stromen vanwege het skineffect?

Ik ben eigenlijk zelf ook net opzoek naar mooi draad voor m'n primaire, dus als je iets leuks hebt gevonden moet je t wel ff melden hè! :)

Chris

Wicu = DUUR !!

bandkoper / alu gaat ook erg goed, maar probeer het maar ergens te vinden

Ik weet zo ff niet wat een rol instalatie draad kost.
Maar dan heb je 100 meter als je dat gedeelt door drie doet houd je 33 meter over.
Dan de hele zaak twisten met een boormachine ofzo.
en voila een al iets dikkere primaire draad.
Dat band materiaal heb ik ook al eens aan zitten denken.
Daar kun je volgens mij wel een vrij compacte primaire mee maken het is dun maar heeft wel een groot oppervlak.

Ik zal er in de toekomst nog eens mee experimenteren Gewoon even een paar strokmen knippen van een plaat die aan elkaar lassen en kijken wat het doet in een primaire

Op 17 december 2005 18:23:22 schreef Sparks:
Ik weet zo ff niet wat een rol instalatie draad kost.
Maar dan heb je 100 meter als je dat gedeelt door drie doet houd je 33 meter over.
Dan de hele zaak twisten met een boormachine ofzo.
en voila een al iets dikkere primaire draad.
Dat band materiaal heb ik ook al eens aan zitten denken.
Daar kun je volgens mij wel een vrij compacte primaire mee maken het is dun maar heeft wel een groot oppervlak.

Ik zal er in de toekomst nog eens mee experimenteren Gewoon even een paar strokmen knippen van een plaat die aan elkaar lassen en kijken wat het doet in een primaire

juist, installatie draad kost niks, heb hier zat liggen :+

heb ook wel bij de bouwmarkten stangen zien liggen, gewoon rondvan 2 tot 10 mm oid, mischien aanmekaar bakken en gebruiken?

Okee mijn buisje heeft "first light" gehad.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=tesla+4+004.jpg

En ik heb zo'n beetje alles bij elkaar voor mijn tweede vttc.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=tesla+4+007.jpg

Het wordt wel een beetje onbenullige grote vttc!!!

als het dan maar wel aluminium of koper of brons ofzo is ijzer is volgens mij niet echt efficient in een tesla.
Zit er niet een mechanisatie bedrijf of een autoonderdelengroothandel in de buurt voor remleiding?

Hey dat ziet er alvast goed uit qua onderdelen.
Er kan weer gebouwd worden!!!
Maak je ook nog iets van koeling op die buis?
ventilatortje ofzo?
En hoe ga je nu de primaire doen? uit 1 stuk of toch tappunten erop maken?
(volgens mij ventilatortje in pijpje waar de buis nu opstaat?)

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Ga koelen met twee vents achter elkaar(hoop dat dat genoeg is) idd door pijpje waar buisje opstaat.
En de primaire zonder tappunten van 6mm2 draad.

[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]

Op 17 december 2005 18:30:10 schreef Sparks:
als het dan maar wel aluminium of koper of brons ofzo is ijzer is volgens mij niet echt efficient in een tesla.
Zit er niet een mechanisatie bedrijf of een autoonderdelengroothandel in de buurt voor remleiding?

hmm, ik zal is even kijken, maar dat is volgens mij ook niet goedkoop

Off topic

Er gaat een wereld voor me open, ik heb een bewegend plaatje bij mijn naam!!

Op 18 december 2005 06:35:27 schreef ZAQ:
Off topic

Wil ik ook! Waarmee heb je die gemaakt?

Ik ga binnenkort een nieuwe tesla coil bouwen omdat ik die 8 cm vonkjes van mij nou wel zat ben:P
Wat is de beste diameter:lengte buis verhouding van de sec. spoel?

Op 18 december 2005 06:35:27 schreef ZAQ:
Off topic

Ik had een zwart-wit knipperende, uwe is minstens even storend, maar over mijne opende direct iedereen topics...