Ik heb vandaag even getest op 230V, maar de ballast blijft een groot deel van de spanning opeisen. Ik had op de hoogspanningsuitgang even een jacobsladder aangesloten, maar die deed zijn werk dus niet.
Met laagspanning heb ik toen even gemeten, met 14V in, komt er maar 57V over de jacobsladder te staan, ipv 500+V zoals je zou verwachten. Het lijkt dus alsof dat limiteren van de stroom bij mij niet zo makkelijk gaat als bij anderen, want ik kom niemand op internet tegen met zelfde probleem.
@Sparks
Jij hebt toch ook MOTstack? hoe heb je die gelimiteerd qua stroom? Ik kom er namelijk niet uit >_<
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Jah ik heb inderdaad een motstackt.
In principie onbegrenst nah jah er zit een variac tussen als stroombegrenzing.
Op de teslathon heeft ie onbegrenst gedraait op de variac van Fry.
Nu is helaas 1 mot opgerookt die begint onbelast al te borrelen en te stomen onder de olie.
Ik heb al twee nieuwe mot's nu nog een paar zien te vinden en dan ga ik setjes van 2 mots maken.
Planning ligt op drie stacks van 4 of 6 mots om de zaak eens op 3 fasen te kunnen draaien.
Zaq gebruikte een lastrafo als begrenzing lastrafo in serie met de stack dan de stroom op de lastrafo op maximaal (of zo hoog als je wilt gaan) instellen de uitgang kortsluiten en voila een goeie begrenzing
Ik zal proberen nog wat foto's van de vttc te posten voor alles definitief in dozen en kratten verdwijnt
Als alles goed gaat ligt de hobby vanaf 16 januarie tot ?? stil ,ik hoop medio mei de zaken weer wat op regel te hebben
Vandaag weer eens aan het meten gegaan aan mijn drsstc.
Na een hoop metingen kwam ik er achter gekomen dat mijn gdt's niet goed werken. De driver chips werden zeer warm en mijn voeding ging telkens in stroombegrenzing. Word dus weer een andere gdt maken en dan maar weer testen.
@Fry.
Ik heb het geld alvast overgemaakt voor de kern dus ik hoop ze over een week of 2 wel binnen te hebben.
Ik weet niet wat je precies met de kern van plan bent maar als je hetzelfde idee als mij hebt dan kan ik je wel aan een schema en een print helpen. Ik denk dat je de coil THOR wel kent. Deze gebruikt een zelfde soort voeding en heeft zijn schema en pcb vrij gegeven dus.
@Sparks
Begrijp ik het goed, heb je het hoogste bod uitgebracht op het huis welke je wilde kopen?
Zo ja, proficiat en volgens mij hebben we nu nog een plaats waar een teslathon gehouden kan worden 
Als sparks idd het huis heeft, kan er idd een housewarming teslathon gehouden worden 
Over die Variac, vanmiddag ging ik even naar radiocentrum zoeken naar een variac, sowieso niet die ik zocht (20V max of zo.. en ook iets van 3A max) daarbij ook heeeeel duur. Maar met een beetje zoeken op marktplaats/speurders krijg ik totaal andere variacs te zien. Voor zover ik zie wel spanning instelbaar maar niet altijd de stroomsterkte.
@Zaq
Die lastrafo van jou, komt daar ook weer 230V uit?
Ik denk dat ik dan maar via marktplaats of speurders een variac/lastrafo moet uitzoeken.
EDIT:
spanning instellen is ook handig, kan ik krachtstroom gebruiken (we hebben zo'n inductie kookplaat die er volgens mij op zit).
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Op 14 december 2005 13:34:18 schreef dj_tjerk:
Als sparks idd het huis heeft, kan er idd een housewarming teslathon gehouden wordenOver die Variac, vanmiddag ging ik even naar radiocentrum zoeken naar een variac, sowieso niet die ik zocht (20V max of zo.. en ook iets van 3A max) daarbij ook heeeeel duur. Maar met een beetje zoeken op marktplaats/speurders krijg ik totaal andere variacs te zien. Voor zover ik zie wel spanning instelbaar maar niet altijd de stroomsterkte.
Dat is ook niet zo gek nee ... die dingen van 30V 3A zijn ook geen variac's maar labvoedingen. En die hebben een DC uitgang terwijl de AC in variAC echt voor wisselspanning staat 
En variac heeft per definitie geen stroominstelling.
Geen stroominstelling? Dus eentje van 8A zou goed zijn.. dan gaan we daar naar op zoek 
Btw.. ben net ook begonnen met wikkelen van secundaire. Tis mijn eerste keer, dus niet alles zit direct mee (na een meter of 10 zat de draad op de spoel onder een andere doorgeduwd als beveiliging van het bedrijf.. moest alles er weer af
). Ook lijkt er af en toe een draad over een ander heen te gaan, maar volgens mij heb ik niet strak genoeg gewonden zodat hij gewoon iets uitsteekt (of eruit wordt geduwd door andere wel strak gebonden windingen). Iig.. ik vermaak me zeer 
Op 14 december 2005 19:07:04 schreef dj_tjerk:
Geen stroominstelling? Dus eentje van 8A zou goed zijn.. dan gaan we daar naar op zoekBtw.. ben net ook begonnen met wikkelen van secundaire. Tis mijn eerste keer, dus niet alles zit direct mee (na een meter of 10 zat de draad op de spoel onder een andere doorgeduwd als beveiliging van het bedrijf.. moest alles er weer af
). Ook lijkt er af en toe een draad over een ander heen te gaan, maar volgens mij heb ik niet strak genoeg gewonden zodat hij gewoon iets uitsteekt (of eruit wordt geduwd door andere wel strak gebonden windingen). Iig.. ik vermaak me zeer
Als de wikkeldraden mooi naast elkaar moeten komen wikkel ik nooit met behulp van een motor. Laat iemand met de hand de pijp draaien terwijl jij de draad geleid.Dan kan je lussen en knikken zien aankomen en voorkomen, en voel je al gauw aan hoe strak het moet zonder de draad te breken. En 1000 windingen zijn niet zoveel, binnen een uurtje zit het erop. Hou plakteepjes in de buurt,om tussentijds even de draad vast te plakken om te pauzeren.
Regeltrafo,s kun je redelijk goedkoop kopen op Veron-electronicamarkten die op verschillende plaatsen in het land worden gehouden. Deze zware regeltrafo heb ik ook daar gekocht. Sleepcontact was defect dus heb zelf aftakkingen gemaakt. Moet het nog uittesten bij een nog te maken Tesla.
Google naar ''veron markten''(met spatie)en je vind ze.
Succes met de tesla!
@dj_tjerk.
Je moet proberen te voorkomen dat de windingen over of onder elkaar doorgaan. Ook moet je uitkijken dat de windingen niet te ver uit steken omdat daar dan vrij snel corona vanaf gaat komen als je toroid te hoog op je coil zit.
Succes met winden van secondaire nog 
Ik ga morgen opzoek naar een buisje voor een leuke secondaire. Ik zat zelf te denken aan iets van 25 bij 150 ofzo als dat een beetje te doen is kwa geld voor wikkeldraad. Ik heb geen zin om 80 euro aan koperdraad voor alleen mijn secondaire uit te geven.
@fry en sparks.
Even een tip voor jullie als jullie die igbt's van mij aangaan sturen. Zorg voor een behoorlijke gate driver en een berg caps erop. De spanning zakt bij mij in tot 5 volt (voeding van 15 volt erop) terwijl er al 2 elcos over de ucc37322 en 37321 zitten en 2 100 nF caps. Ik heb er nog geen tantaal caps over zitten aangezien ik die zo niet meer had liggen (ik ben trouwens niet aan het testen met mijn drsstc driver maar met een test driver. Mijn drsstc driver heeft namelijk 2 driver chips parralel voor 18 A piek.
edit:
2 4700 uF low esr caps recht op de toevoer pinnen van de driver chips heeft het probleem verholpen. De spanning zakt nu niet meer in.
Nu verder testen en straks ook nog maar is proberen om wat van die elcos op mijn drsstc driver te krijgen 
edit2:
Ahrg. Het is ook niet echt bepaald slim om die igbts op 2.3 mhz aan te sturen. 
De osscilator stond een beetje verkeerd ingesteld kwam ik achter en ik zat de igbts doodleuk aan te sturen op 2.3 mhz. Na een tijdje had ik eindelijk een beetje leuke blokgolf maar er was nog vrij veel ringing en het was allemaal net niet goed genoeg. Toen voor de gein eens de frequentie bekenen (zou 100 khz moeten zijn) maar die stond op 2.3 mhz. Terug gedraaid naar 300 Khz en de blokgolf is nu perfect
de igbts worden nu perfect aangestuurd.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Pff.. die drsstc is me iets te technisch 
En jorrit, ik heb nu toch wel een beetje het probleem dat sommige windingen iets te ver uitsteken. Het was mijn eerste keer, dus ben alsnog blij, nu moet ik op een of andere manier met de hand een beetje gaan duwen.
Volgende keer als ik ga wikkelen, doe ik het in één keer. Het gaat vooral fout bij het pauze houden. Ook ga ik voor een plastic buis ipv koper, omdat deze eerste wat stroever zal zijn en dus de draad iets strakker om de buis zal komen te zitten. Ervaring leert zullen we maar zeggen 
Op 14 december 2005 22:07:06 schreef dj_tjerk:
Ook ga ik voor een plastic buis ipv koper, omdat deze eerste wat stroever zal zijn en dus de draad iets strakker om de buis zal komen te zitten. Ervaring leert zullen we maar zeggen
Koperen secondrary?!? Dan heb je toch geen luchtspoel meer?
EDIT: Heck, nee, das een kortgesloten winding, dat wordt niks.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
WAT?
Koperbuis voor je secondaire als wikkel 'mal'?
Dat gaat ben ik bang niet echt werken, dat wordt een kortgesloten winding...
Als ik je goed begrijp.
Het is inderdaad niet te hopen dat dj_tjerk een koperen buis voor de secondaire heeft gebruikt dat gaat aardige korstluiting geven anders
.
Wat ik zelf een fijne manier vind om secondaires te wikkelen is de buis in een soort geimproviseerde draaibank te zetten.
Dan laat ik de secondaire meestal door een boormachine ronddraaien met variac ervoor zodat ik de toeren kan regelen. (ik heb namelijk meestal niet iemand wie me wil helpen met wikkelen)
Dan hou je de draad strak en iets schuin. (niet te strak natuurlijk dan knapt hij als je dunnen draad hebt)
Op deze manier kun je zeer strake secondaires wikkelen met de draad er zeer strak omheen.
|
|
|||
--|-|--------------------------------
| |
Dit idee krijg je dan.
De onderste streep is een buis waar de rol koperdraad opzit. Deze hou je iets schuin ten opzichte van de secondaire en rem je ook iets af.
Hoop dat je er nog wat aan hebt 
Hehe en ik heb alweer een probleem met mijn h-brug.
Er zijn nu een paar zenerdiodes stuk waardoor de gdt kortgesloten werdt. Het zit wel mee met dat ding
. Het is nu alleen nog te hopen dat ik wat 33 volt zeners heb liggen. En dan zou de brug weer goed moeten werken. Dan is het nog even een kwestie van een berg caps op de drsstc driver solderen. Het ding opnieuw stemmen en dan zou hij goed moeten werken. Heb zo onderhand alles doorgemeten en de rest zou goed moeten werken dus.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
En het volledge potentiaal van de secdaire over 0,5mm isolatie.
Maar het zal wel een koperen buis door de klos draad gedurende het wikkelen neem ik aan.
Edit Jorrit's onderste stippellijntje dus.
Jorrit worden die ucc's dan niet kokend heet als je op 2,3MHz schakelt ?? Ik heb al problemen bij 600kHz. Met enkele dan.
In die test driver gebruik je ook enkele ?
Op 14 december 2005 22:20:17 schreef Jorrit:
Het is inderdaad niet te hopen dat dj_tjerk een koperen buis voor de secondaire heeft gebruikt dat gaat aardige korstluiting geven anders.
Geen tesla, maar een automatische bloemschikker dan...
ArjanEmm
Jorrit en Sparks. Hebben jullie de HV kant van jullie motstacks aan huisaarde zitten of aan rf gnd ? En als dat rf is, is dat ook altijd gebeurd op de teslathon ? Er is wat elektronica gesneuveld in de werkplaats en ik probeer te achterhalen hoe het komt. Het is verder niet erg maar ik wil zien of het te voorkomen valt de volgende keer
Sparks
Op 14 december 2005 11:47:54 schreef ZAQ:
@Sparks
Begrijp ik het goed, heb je het hoogste bod uitgebracht op het huis welke je wilde kopen?
Zo ja, proficiat en volgens mij hebben we nu nog een plaats waar een teslathon gehouden kan worden
Jup ik had het hoogste bod 
Als het allemaal goed gaat heb ik 16 januarie de sleutel.
Dan ga ik de hele woning leegtrekken alle wanden plafonds eruit.
Nieuwe keuken nieuwe badkamer nieuwe cv etc etc etc alles nieuw dus 
Maar daar gaat wel wat werk inzitten en aangezien ik om kosten te sparen alles zelf ga doen.....
Dus met een beetje geluk medio mei de zaak op orde.
@ Jorrit damn 2.3 Mhz das wel heel rap schakelen voor die igbt's 
Maar met een beetje geluk heb je de drsstc nu zo goed als klaar Zal vast hier en daar iets oproken nog maar dat hoort erbij.
Tenminste hier is rook een standaart voor een goed werkende tesla 
Mijn tc perikelen gaan zo als duidelijk mag zijn de ijskast in voor de komende tijd.
Maar ill be back en ik blijf uiteraard de ontwikkelingen volgen hier op co
@ fry
Mijn motstack is niet geaard op wat voor manier ook.
De windingen zijn allemaal los van de kernen
En voor zover ik weet is dat met de stack van jorrit idem dito
Wat is er allemaal stuk dan?
@fry.
Ze begonnen behoorlijk te koken jah.
Ze worden nu nog steeds behoorlijk warm op 100 khz (een enkel paar). Daarom zitten er in mijn drsstc driver ook 2 paar. En ze draaien dan ook niet continu dus ze zouden dan aardig koel moeten blijven. Mijn isstc gebruikte een halfe h-brug maar daarbij bleven de drivers koel omdat ze ook niet continu aangstuurd werden.
en nu natuurlijk een paar plaatjes
Aangezien die er op deze pagina nog niet zijn.
Het signaal op de gate van de igbt. Een blokgolf met een frequentie van 150 khz en 30 volt.
En hier mijn pas opgeruimde werkbank...
Hopelijk morgen avond foto's van de drsstc als hij goed wil werken.
edit:
@Fry.
Dat is balen dat er wat stuk is gegaan.
Ik heb bij mijn mot-stack ook niets geaard. De buitenste 2 mots zijn zwevend en de binnenste 2 zitten met de kern aan elkaar maar zijn verder niet geaard ergens aan. Misschien kwam het door een paar behoorlijk hete vonken van Sparks zijn coil naar de tl balken. Mijn laptop adapter heeft het ook opgegeven nadat mijn laatste sgtc de tl balk nogal te grazen nam.
Sparks
Dit soort vonken bedoelde je??? 
Ik kan het niet laten met al die leuk plaatjes 
Heb je netjes gedaan dat opruimen Jorrit lijkt wel wat op mijn berging op het moment ook een enorme gaos kan zelfs amper meer bij de werkbank komen 
ArjanEmm
Het is 50 jaar of meer een garage geweest en de grond was heftig vervuild (understatement). Na de sanering wordt nu het grondwater onder ons pand door een koolstoffilter gepompt om de rest vervuiling eruit tehalen. De regelunit daarvoor is kaduk en dat is die zaterdag gebeurd en hangt onder in de meterkast. Misschien is met het sterven van jouw(sparks) motstack een beetje teveel rf op de huis aarde gekomen.
Mijn coil heeft ook in een hv trafo gezapt, dat kan het ook zijn.
Ach ja zal moeilijk te achterhalen zijn. Volgende keer dat ding loskoppelen in ieder geval 
Edit. Twans labtopje aan de adapter op de zelfde groep als de tl's op die foto draaide zonder prolemen een slideshow af terwijl die foto werd gemaakt 
Het blijft toch raar 
Ziet er goed uit, die spanning op de gates Jorrit 
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
LOL mensen.. rustig 
Ik zal ff een plaatje opzoeken van mijn opstellen.. wordt het iets duidelijker >_< De koperen buis is de buis waar de rol met draad op zit, die draait te soepel --> draad losjes. Als ik die door plastic vervang draait hij niet zo soepel mee met de PVC buis van de secundaire. 
Toch nog maar eens een keer een meer automatisch systeem bedenken. Even wat uitleg, in het midden zit een wit plankjem, met daarop weer een plankje met een oogje eraan. Door dat oogje gaat de draad, want de draad op de rol gaat steeds heen en weer, en dat is best wel irritant. Verder had ik rechterhand op de boormachine en in linkerhand had ik een verbogen ijzeren plaatje met wat duck tape eromheen, die de draad steeds tegen de vorige aanduwde.
Als het blokje met het oogje ook nog naar rechts kon bewegen (met snelheid afhankelijk van draaisnelheid boormachine of misschien nog wat simpelers), kon ik in één keer doorwikkelen.
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Sparks
Hoe dan ook het blijft natuurlijk link om relatief gevoelige elektronica te laten draaien in dezelfde ruimte als een tc.
Het heeft mij vermoedelijk al eens een voeding voor het telefoon/kabel modem gekost.
Kwam weer in huis na wat tc klooien was ie dood.
Dat Twan z'n laptop het zo goed bleef doen na al die vette strikes is mij ook een raadsel.
Hoe zit dat nu met die regelunit? Is dat ding van jullie of van iemand anders?
verzekering? of wij weten van niks zal vazelf stuk gegaan zijn 
Ben benieuwt Jorrit ik hou je in de gaten als je over de 2.50 meter gaat moet ik opschieten met verbouwen om je weer in te halen 
Ik zit me nu een beetje af te vragen of ik misschien opnieuw moet wikkelen. Ik zag helaas ergens ook een stukje, niet zo mooi oranje meer, koper wat kartelig aanvoelde :| Verder probeerde ik net de wikkelingen wat strakker te draaien, maar verderop raken ze natuurlijk losser dan. Iemand wel eens de draad weer van de spoel gehaald en er opnieuw opgelegd?
Op 14 december 2005 19:07:04 schreef dj_tjerk:
*KNIP*
Ook lijkt er af en toe een draad over een ander heen te gaan, maar volgens mij heb ik niet strak genoeg gewonden zodat hij gewoon iets uitsteekt (of eruit wordt geduwd door andere wel strak gebonden windingen). Iig.. ik vermaak me zeer
Ik heb de laatste 2 daagjes ook mijn secundaire gewikkeld. Wel met de hand, aangezien een hele draaibank bouwen met boormachine e.d. misschien in totaal even veel tijd kost om het vanaf het begin gewoon gelijk met de hand te doen.
Helaas heb ik hetzelfde probleem met het draad dat het over een vorige winding terug ligt. Is het dan slimmer om de laatste 150 a 200 windingen er weer afhalen, en het recht te leggen? Of maakt het niks uit, omdat er toch maar een kleine stroomsterkte is waardoor het magnetisch veld slechts zo'n klein stukje op de 1500 windingen afwijkt?
Ik had verder niet echt het probleem dat het draad niet strak genoeg zat. Ik heb de PVC buis eerst gelakt, en daarna een uurtje ofzo gewacht tot de lak plakkerig was, en ben toen begonnen met wikkelen. Zo bleef het draad gelijk goed op z'n plek zitten! Misschien werkt dat bij jou ook wel?
Ook heb ik een ander klein probleempje met het draad, waardoor ik misschien zelfs helemaal opnieuw moet beginnen!! 
Ik heb het wikkeldraad via BobbyB van Farnell gekregen (Nog super bedankt man!!
), maar de rol waar het op zat had ie zelf gemaakt omdat de rol waar het origineel op zat te dik was om door de brievenbus te stoppen. (achteraf misschien toch beter een paar euro meer kunnen overscrijven, en het via paket post doen, maargoed
) Helaas zijn de eindes van de rol af gevallen, ondanks dat ik het met een stuk draadeinde (van dat M8 schroefdraad) en 2 moertjes klem had gezet. Hierdoor was het wikkeldraad om het draadeinde vast geklemd. Dit gebeurde ongeveer toen ik halverwege was.
Hierdoor ontstond er tussen twee delen van het draad een lus die zichzelf strak trok. Ik heb ze wel uit elkaar gekregen maar er zitten nu dus op een paar plekken lelijke knikken in het draad!
(Zal straks eens even een foto oploaden, waar op te zien is hoe ernstig het is...)
Is dit dus echt kritiek? Het lijkt me dat de weerstand opzich wel wat zal oplopen hierdoor, en het is ook gelijk een makkelijk punt waar hij op de secundaire zou kunnen striken (misschien na lekker wat lak laagjes wel op te lossen?) en zou er dan ook makkelijker corona kunnen ontstaan. Of is het allemaal zo ernstig niet?
Iemand? Helluuup!!
Moet ik nu dus weer beter helemaal opnieuw beginnen?
Op 15 december 2005 14:38:53 schreef dj_tjerk:
Ik zit me nu een beetje af te vragen of ik misschien opnieuw moet wikkelen.
*KNIP*
hihi! Toeval? 
Chris
Als je 2 windingen over elkaar hebt liggen moet je daar wel een beetje mee uitkijken. Het ligt er natuurlijk aan op welk vermogen je de coil draait en of het punt boven of onderaan de secondaire zit. Als het bovenaanzit zou ik adviseren om de secondaire om te draaien zodat het voltage op dat punt minder hoog is.
Verder zou ik de secondaire niet opnieuw proberen te wikkelen met hetzelfde draad aangezien je dan weinig kans hebt dat je het er mooier opkrijgt. (het is vrij lastig het draad mooi van de secondaire te halen en dus ook mooi opnieuw op de secondaire krijgt)
@de mensen wie nog wikkeldraad nodig hebben.
Ik weet niet of ze er nog zijn of niet maar ik ga binnenkort weer nieuw draad halen voor een nieuwe secondaire en ik heb ook nog wat nodig voor een paar transformatoren. En wil ook wel extra draad voor mensen wie interesse hebben halen. Het draad kost 10 euro per kilo en er zit 6 euro statiegeld op de rol dacht ik. Het verzenden kost 5.50 (pakket post) tot 5 kilo.
Stuur maar even een email als er interesse is.
@coaster_chris.
Welke tc staat daar in je icon ?
Hij lijkt wel wat op die van mij dus vroeg het me af 
edit:
h-brug werkt nu helemaal goed
.
Zonet ff een gloeilamp getest wie nu mooi oplicht. En daarna mijn zelfgewonden flyback getest. 110 volt op de h-brug en de driver cw. Resulteerde in zeer hete vonken maar niet echt lang. Voltage is denk ik 1 kv ofzo maar de stroom zit wel rond de 1 A. De 0.6 mm draad waarmee de flyback gewonden is smelt met gemak weg door de vonk.
Zodadelijk mijn isstc weer aansluiten en dan maar is kijken of hij goed werkt op een tc. Als dat ook het geval is gaat hij weer op mijn drsstc. Waar ik nog elcos op de driver moet solderen voor ik hem weer kan testen.