ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Okay dan. Wat wil je ook met twee kratjes hertog jan 
Wordt die secondaire voor de drstc ? Gezien de lengte draad lijkt me wel, lekkere lage Fres.
Ik ben vandaag naar de ADM werf in amsterdam geweest. Daar bleek de secondaire van de tesla van Bob van Baarda te staan, dat vind Ruud RC-A vast wel interressant. De spoel is iets van 60 cm dia, 180 cm hoog. Ik schat iets van 500 wikkelingen geemailleerd 2,5mm^2 met ruimte tussen de windingen. De gene die er het meest van wist was er niet. Maar blijkbaar zwerven alle onderdelen nog wel rond. Ik vond zelf alleen nog wat las trafo's en een vonkbrug maar er schijnt nog veel meer her en der verspreid te zijn oa ook op de NDSM. Een dikke HV trafo heb ik niet gezien bijv.
Nexus, hoe groot was die tesla die je gezien hebt ? Misschien was het een van HVFX ? http://www.hvfx.co.uk/products.php
Die verhuren ze, een engels bedrijf en zover ik weet de enige in europa.
Soldeerbout blaas je lucht door die vonkbrug ? Zoniet dan blust de vonk niet op tijd en gaat een groot deel van de energie verloren. Een goed of slecht blussende vonkbrug kan zo een factor 2-3 schelen in vonklengte.
12,5/90 is wel weer een hele lange spoel. Eigenwijs 
Wat voor voeding gebruik je tegenwoordig ?
Ik zou nog maar een keer goed kijken Jorrit of die wikkelingen wel strak tegen elkaar liggen. Dat alcohol doet je vast geen goed 
@Fry
De secondaire word inderdaad voor mijn drsstc.
Fres ligt rond de 40 khz dus inderdaad wel lekker laag 
Hier het eindresultaat.
En hier speciaal voor dj_tjerk een close up 
ik gebruik dit schema:
http://www.scopeboy.com/tesla/tc2schem.html
maar ik heb nog geen draaiende vonkbrug. ik wil binnenkort een 'MOT stack'gaan maken maar ik moet ergens nog een mot zien te vinden. heeft iemand nog een MOT voor me liggen? ik heb nog 1 MOT nodig.
De sloop doet wonderen soldeerbout, beetje in die container duiken en woppa, een magnetron gevonden. Ik had er 5 gevonden, en van een heb ik de MOT al gesloopt (mooi zwart is niet lelijk).
Ik heb nu wel een variac, maar bepaald stroomlimiterend kan ik hem niet noemen
Gelukkig hebben wij simpele schakelaars thuis, gewoon ff terugzetten als ik weer eens iets te veel stroom gevraagd heb. Computer heeft er helaas wel onder te lijden denk ik 
Moet ik de variac misschien omdraaien of zo? Ik snap er niks van. Anders gooi ik er wel een hoop ijzer omheen om de zelfinductie wat te verhogen 
Vragen bij witgoed winkels kan ook geen kwaad, op die manier hebben wij er drie gratis kunnen bemachtigen. 
ArjanEmm
soldeerbout, die voeding is eigenlijk niet geschikt voor een static gap en werkt alleen betrouwbaar met een rotary.
De stroom door de ballast moet echt 0 zijn als de vonkbrug vuurt. Als de vonkbrug maar op een iets telaag voltage staat zal die stroom niet nul worden. De stroom neemt dan met iedere ontlading toe waardoor de condensator steeds wat sneller opgeladen wordt, bps neemt toe. Dit loopt uit de hand, vonkbrug kan het niet meer aan en gaat powerarcen. Dan worden de caps in de verdubbelaar kortgesloten door de sparkgap. Het zou ook kunnen dat de spanning van de verdubbelaar teveel inzakt door de toenemende bps en dat de sparkgap soms stop met vuren. Dan heb je nu misschien de gap eigenlijk veel telaag staan om toch een regelmatige bps te krijgen. Is een beetje lastig te voorspellen.
Wat je kan doen voor je een rotary maakt. Zet een stofzuiger op de gap. De mond van de slang zo dicht mogelijk op de vonk. Haal voor de veiligheid de stofzak er even uit. En verder zet de vonkbrug zo ver mogelijk open.
dj_tjerk post even een schematje van hoe je het hebt aan gesloten.Geen iedee van hoe je het aan het testen bent. Met een variac zou je echt van 100mA tot veel moeten kunnen regelen.
Strakke spoel hoor Jorrit ! Waarom eigenlijk een nieuwe ? Volgens mij heb je de drivers erg goed voor elkaar. Enig iedee waarom je er niet lekker lange streamers uitkrijgt ?
Zaq, hoe gaat het met de nieuwe vttc? Ik ben heel benieuwd !
@Fry
Heb gister voor het eerst wat spanning op mijn vttc gehad.
Was niet zo'n succes streamers van max 20 cm.
Ik moet het aantal wikkelingen op mijn prim. nog aanpassen maar ik wacht eerst nog op een topload van Sparks. Dan alles inelkaar zoals het moet en dan maar tunen 
Op 29 december 2005 11:57:46 schreef soldeerbout:
ik gebruik dit schema:
http://www.scopeboy.com/tesla/tc2schem.html
maar ik heb nog geen draaiende vonkbrug. ik wil binnenkort een 'MOT stack'gaan maken maar ik moet ergens nog een mot zien te vinden. heeft iemand nog een MOT voor me liggen? ik heb nog 1 MOT nodig.
Is dat schema niet wat overkill voor zo'n kleine coil?
ArjanEmm
Even een simpel simulatietje om mijn wazige verhaal van gisternacht even te verhelderen. Een 10 volt voeding die nooit inzakt. Wordt door de ballast verdubbeld. Wat je ziet is de stroom door de ballast. De stroom neemt steeds toe direct na het vuren van de vonkbrug. Het laagste punt is steeds als de condensator vol is. De rode lijn een een rotary die steeds vuurt als de condensator al eventjes vol is, 20V. De groene lijn een static die vuurt bij 18,8 v. Je ziet dat de bps snel toeneemt net als de stroom.
Dat verdubbelen van de ballast gebeurd alleen als de condensaor leeg is. Als de voedings spanning inzakt waardoor de static een keer niet vuurt zal de condensator nooit meer verder opgeladen worden en doet je coil helemaal niks meer. Waarschijnlijk staat je vonkbrug nu klein genoeg zodat dat niet gebeurd maar dat wel tenkoste van de spanning en vonklengte dus.
Bertix, waarom is dat overkill voor een coil met een 12,5x90cm secondaire? Lijkt me een mooi maatje.
Zaq, teleurgesteld met 20 cm, haha dat belooft wat 
Ik heb gewoon de stekker in het stopcontact gedaan, dat ding op 220V gezet, Ampere meter erin (op variac uitgang), aangezet, en BOEM 
DC weerstanden zijn wel redelijk hoog, van de stekker in stopcontact iets van 30Ohm, en van sec spoel variabel, op 230V iets van 100Ohm.
EDIT:
klein foutje, 4Ohm en 6Ohm.. dus dat beperkt de stroom sowieso niet 
EDIT2:
Ik denk dus dat ik hem heel anders moet aansluiten, moet ik de primaire van de variac misschien in serie schakelen met de MOT stack? en dan de secundaire gewoon, niet kortsluiten? Help me
mijn pc kan niet veel stroomuitvallen meer aan 
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
@ fry
bedankt voor de uitleg. ik ga nu maar een rotary gap maken:)
@ Bertrix
ik denk niet dat het overkill is. ook word op die site een nog kleinere spoel gebruikt
ArjanEmm
----------- normaal
| |
/ \ |C<-------
( ~ ) |C |
\ / |C load
| | |
----------o--------
-----------
| | variabele ballast
/ \ |C<------
( ~ ) |C |
\ / |C load
| |
------------------
(created by AACircuit v1.28.4 beta 13/12/04 www.tech-chat.de)
Pijltje is de loper/sleepcontact van de variac.
Zoals je ziet heb je gewoon kortsluiting bij de normale manier van aansluiten als je hem op 220V zet. Als je hem aansluit als in voorbeeld 2 bedenk dat als je hem helemaal openzet je ook gewoon kortsluiting hebt. Hoe minderwikkelingen, hoe meer stroom... Als je er een ampere meter opzet begin dan met zoveel mogelijk wikkelingen.
Hmm.. heb ik die variac dan net op de 'normale' manier aangesloten? Maar ik vind het wel een beetje raar zo, die tweede manier. Dan zou ik namelijk de stekker van de variac moeten slopen en ik heb dan nog steeds twee uitgangen. Achterhalen welke van de twee het sleepcontact is?
Als jij dit bedoelt dan moet dat maar he? 
Wil je nog even zeggen of ik het nu wel goed opvat Fry? Straks brand dat hele ding door en moet ik weer een nieuwe zoeken :|
ArjanEmm
Je moet idd even de variac openhalen. Het is ook niet de bedoeling dat je hem als ballast gebruikt
Maar het werkt prima in mijn tesla's. Let even op welke kant van de variac je eraf gooit. Zodat als je de sleper op 0 hebt staan je de meeste wikkelingen pakt, dus de minste stroom.
Met een ohm meter kun je wel uitvogelen welke draden waar van daan komen.
Ik wacht nog op het grote moment van verlichting, want ik snap er nu bar weinig meer van :| DC weerstand, dat is toch niet de bepalende factor voor de stroom?
Iig, ik had een van de twee draadjes die vanuit stopcontact naar spoel gingen, doorgeknipt, en nu krijg ik aan de kant met meeste wikkelingen 14A, en daarvoor had ik getest met weinig wikkelingen, en toen kreeg ik een mooi vonkje en sloeg zelfs de aardlek door?
Ach.. hele huis was donker, moest nog zoeken naar zaklantaarn, maar nu doet alles het weer
Ik denk dat een inductiemeter soms wel zo handig is >_< Door middel van proberen erachter komen dat het niet werkt is niet altijd even leuk.
Op 30 december 2005 23:50:21 schreef dj_tjerk:
Ik wacht nog op het grote moment van verlichting, want ik snap er nu bar weinig meer van :| DC weerstand, dat is toch niet de bepalende factor voor de stroom?Iig, ik had een van de twee draadjes die vanuit stopcontact naar spoel gingen, doorgeknipt, en nu krijg ik aan de kant met meeste wikkelingen 14A, en daarvoor had ik getest met weinig wikkelingen, en toen kreeg ik een mooi vonkje en sloeg zelfs de aardlek door?
Ach.. hele huis was donker, moest nog zoeken naar zaklantaarn, maar nu doet alles het weer
Ik denk dat een inductiemeter soms wel zo handig is >_< Door middel van proberen erachter komen dat het niet werkt is niet altijd even leuk.
je prata over dc weestand en inductie in je post. het is inerdaad wat anders. dc weestanf in ohm meet een ohm meter (multimeter) maar gaat niet op bij een wisselstroom, dan krijg je een inductie/reactantie i nhetr imarginaier vlak
Maar stroom limiteren met een variac, dat berust op inductie toch? Ik vraag me dan toch af wat er mis is met deze variac
100mA ga ik nooit halen lol.
ArjanEmm
Ik snap hier helemaal niks van.
Zet eens een fotootje van dat ding online. of teken precies uit wat je doet.
Een variac is een regelbare autotransformator.
Dus 1 wikkeling, beide eindjes zitten normaal in het stopcontact. 1 van die kanten gaat ook naar de uitgang samen met de loper.
Als je verder niks aansluit en je steekt dat ding in het stopcotact gaat de stop er niet uit. Er loopt alleen wat magnetiserings stroom door. Een paar 100mA, beetje afhankelijk van de grote van dat ding.
Als je hem zo schakeld als ik zei met de stand van de meeste wikkelingen. Dan via een amperemeter, dan heb je precies die situatie.
De DC weerstand is niet echt van belang. Alle windingen geven iets van een 50-100 Henry spoel. En dat geeft een grote impedantie bij 50Hz AC. Xl=2·pi·f·L. Via de loper kun je dus tussen 0 en 50-100H regelen.
Soms heeft de wikkeling nog wat vaste aansluitingen, bijv als hij van 0-260V kon regelen. Mischien zit je aan een van die aansluitingen ofzo?
Een kant moet helemaal aan het begin of einde zijn aangesloten, de andere aan de loper.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Zozo we zitten weer in de overuren hier op co 
ff rekenen vanmorgen om 05:30 in de auto gestapt en het is nu 01:24 nog ff doorzetten dan haal ik de 24 uur wel 
@ Jorrit hij is mooi geworden je nieuwe drsstc secundaire wel grappig die verdikking op het eind.
Er zit ook wel een sublieme topload op 
Nu nog de rest even klaar maken en vonken met dat ding.
@Fry dus je hebt de bada coil in levende lijve gezien aparte afmetingen trouwens.
Ga je ook nog uitzoeken waar de rest van dat ding gebleven is?
ArjanEmm
Zo dus, draadje 1 en twee gebruiken. loper volledig tegen de klok in draaien. draadje 1 naar stopcontact, 2 naar amperemeter. andere pool van ampere meter naar stopcontact.
Beetje meten, dan ampere meter voor teslaspoel vervangen 
Hey sparks, hou je wel wat energie over voor wat feesten morgen ??
Iemand die meer onderdelen weet te liggen zit nu in italie en als het goed is belt hij ons daar nog over.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Hosted by Bart Peeters, and featuring a range of celebrity guests, Hoe?Zo! is one of the Netherlands most popular and innovative panel games. Working to tight deadlines with a live studio audience, HVFX provided a spectacular climax to the opening show of the forthcoming series of Hoe?Zo!.
Het was dus inderdaad een coil van hvfx
ArjanEmm
Okay, ik had Hoe?Zo! gemist in nexus post. Ik had dat verhaal wel gelezen op de site, dacht dat het al oud was.
Dus het komt binnenkort op TV ofzo ? Of is het al geweest ?
Ik ga het morgen maar eens volgens dat plaatje van jou proberen Fry. Als ik nu per ongeluk de stoppen eruit sla.. kan ik moeilijk weer de weg naar beneden vinden laat staan de stop weer terugschakelen