Op 29 oktober 2005 14:55:44 schreef fry:
Mooi electrogek :)

Soldeerbout, Met alleen maar 1 mot is het moeilijk. Het is bijna onmogelijk om een stabiel vurende vonkbrug te maken die ook nog eens goed blust.
En je hebt een hele grote primaire C nodig om zinnig veel energie in de tesla tepompen.

Je kan wel 1 mot samen met een spanningsverdubbelaar en evt resonantladen prima een tesla maken.
Hier is een goed geslaagt voorbeeld:
http://www.scopeboy.com/tesla/index.html
Bij tesla two kijken.

kan je bij de schakeling van die site gewoon 7 1n4007 diodes in serie zetten of heb je daarvoor krachtigere diodes nodig?

ik kom toch niet :'( me ouders vinden t weer is te gevaarlijk :(

edit

nog meer slecht nieuws :(
ik had me primaire op 25 cm hoogte gedaan (volgens de desired couling funktie van java tesla)

ging eerste paar sec prima totdat ik een doorgaande powerstrike (leek meer een heel erg hete arc) van t midden van me sec naar de binnenste wikkeling vd primaire kreeg
nou is me sec dood :(

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]

Op 29 oktober 2005 19:38:36 schreef Electrogek:
nog meer slecht nieuws :(
ik had me primaire op 25 cm hoogte gedaan (volgens de desired couling funktie van java tesla)

ging eerste paar sec prima totdat ik een doorgaande powerstrike (leek meer een heel erg hete arc) van t midden van me sec naar de binnenste wikkeling vd primaire kreeg
nou is me sec dood :(

De primaire ligt qua potentiaal in de buurt van de aarde, de secundaire ligt onderaan waarschijnlijk ook aan aarde. In het midden van de secundaire ligt het potentiaal op een veel hoger niveau, enkele honderden kV's iig. De coupling tussen primaire en secundaire kan op een hoogte van 25cm wel gunstiger zijn, maar het potentiaalverschil absoluut niet!

Misschien is de secundaire nog te repareren?

euw denk t niet :P
denk dat ik maar gewoon een nieuwe tesla ga designen :)

deze wou toch niet werken blijkbaar :)

aargh ik wordt hier gek ik wacht nu al een paar dagen op mijn pakketje ik wil beginne aan mijn driveeeeeeeeeeeeer!!!

@ Electrogek
Das best wel zonde van je tc.
Een coupling van 0.15 is volgens mij wel maximaal zonder al te veel risico op overslag.
Als je primaire zo hoog moet voor die 0.15 is er iets niet goed.

Ik heb vrijdag en gister helaas geen tijd gehad om te testen.
Gisterochtend om 05:00 vertrokken en was pas 19:30 weer thuis van werk.
Dus eigenlijk klinisch dood ben dan ook na een half biertje in slaap gevallen op de bank.

Maar vandaag ben ik weer fit dus ik ga zo de VTTC aanslingeren en see what happens.
Met een beetje geluk volgen vanaaf wel wat foto's van de resultaten.

Mwuahahaha.
Weer een primeur de eerste MOT STACK VACUUM TUBE TESLA COIL....!!!!
MWUAHAHAHA

:p

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+tc+004.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+tc+005.jpg

De foto's van de output moet ik jullie nog ff schuldig blijven.
Ik was het traplopen zat om elke keer de zekering er weer in te proppen.
Maar wees zeker dat ie heet is :D

Nu nog wat afwerking en fine tuning
Wil eigelijk er nog een topload op knutselen maar dan moet ik ff zien of ik genoeg caps heb.
Ze worden nu wel erg heet ook bij mij ZAQ
Maar dat zijn alleen de eersten in de string dus waarschijnlijk de doorvebindingen verzwaren en dan moet het net kunnen zonder dat ze zichzelf lossolderen.

@Sparks

Ziet er uit als een monster VTTC.
Moet ook monster streamers geven, laat snel wat foto's van output zien.
Ik heb wel een oplossing voor dat trappen lopen, je zet je vriendin bij de zekerings kast enz. enz. :)

Ps ik heb kinderen en werk op zolder, doe het ook zo.

Spijker gaat niet lukken heb zo'n nieuwerwetse stoppekast met automaten. waardeloze kutdingen....
Vriendin bij de kast werkt ook maar drie keer dan is die het ook zat :(

Ik heb met de grote tc en motstack de zaak doorverbonden.
Maar toen moest nuon komen.
En dat was niet voor een hoofdzekering de hele fase was al voor de hoofdzekering weg :P
Heb nu dus nog maar twee fasen :D

Dat betekent dat ik er nog 1 kan slopen :P
Maar ik heb net even geprobeert wat mijn motstack doet op 110 volt er zit immers ook nog een 110 volt winding op mijn filament trafo.
Ik kan leuke vonken trekken dan... maar als nadeel de filament spannig zakt te laag

Dus ik ga van de week als mijn vriendin er eens niet is een haspel uitrollen voor de filament zodat ik die in een andere groep prik als de stack.
En dan de stack met 10 ampere afzekeren dan heb ik 2200 watt in de coil dat zal alvast een leuk plaatje opleveren.
Met de teslathon kunnen we hem dan wel eens opendraaien kijken wat er gebeurt rookt ie dan rookt ie :P

Op 30 oktober 2005 16:57:40 schreef Sparks:
En dat was niet voor een hoofdzekering de hele fase was al voor de hoofdzekering weg :P

Kabel naar je huis doorgesmolten of in het trafo hokje?

Wel irritant als gelijk bij ons je verwarming aan 3-fase zit...

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Nee ik betaal maar voor 1 fase hier dus er wordt ook maar 1 gebruikt voor het hele huis.
Er komen wel drie binnen... nah jah twee dan bij mij nog :P
Mischien inmiddels ook wel weer drie. dat zou ik dan even moeten meten.
Maar de nuon meneer heeft mij op een andere fase geknoopt zodat ik weer rustig "tv" kon kijken gna gna gna

Op 30 oktober 2005 17:03:00 schreef Sparks:
Maar de nuon meneer heeft mij op een andere fase geknoopt zodat ik weer rustig "tv" kon kijken gna gna gna

Jouw "tv" is wel power-hungry dan als die een fase uit kan meppen...

Mwah de beste man vroe wat ik aan het doen was of ik ook teveel stroom verbruikte.
Nah ik zeg: ik had alleen de tv en de pc aan >:)

Ik heb net een NST op de kop getikt, en wil die zometeen even gaan testen door vonkjes te maken :P. Is er nog iets waar ik speciaal op moet letten (aarding?) of kan ik gewoon vonken laten overspringen tussen de twee HV aansluitingen?

Ik heb namelijk geen zin om meteen een NST op te blazen :X

Sparks: lol, dat moet een flinke TC zijn zeg.
* kipmans hoopt stiekem om na de kleine waar ik nu mee bezig ben, ook een TC te maken met een vermogen van 2000 W of meer :P

@kipmans
Volgens mij (vraag het nog maar ff aan de echte bouwers) kan het wel, omdat er een current limit op zit, dus kortsluiting zal er niet voor zorgen dat je ook je hele huis leeg gaat trekken.

En over 26 november, ik zit nogal kut met school en volleybal. Moet smiddags spelen en daarna (16:00) tellen, en daarbij heb ik ook nog eens repweek die week daarna (en ja.. alle cijfers tellen mee voor examen). En ik heb niet zelf een tesla coil om te showen :P Ik kan nog kijken of ik volleybal tellen kan verzetten, maar ik denk dat het zeker icm school niet helemaal gaat lukken. Jammer, maar volgende keer zal ik er proberen bij te zijn :P

In de tussentijd, niet doodgaan daar he? Anders kan ik de volgende keer niet jullie tesla coils zien :)

En dan moet ik melden dat ik helaas ook niet kan komen...

Ik had eerst het idee om met de trein te gaan, maar daar zag ik vanaf.
Toen zou ik met electrogek mee kunnen rijden, maar nu mag hij niet...
En de trein doe ik echt niet... die is veel te duur, en daarnaast zal ik ook nog wel met de bus mnoeten ofzo (ik neem niet aan dat die hal op respectabele afstand van het station ligt)

Dus helaas kan ik ook niet komen :'(

@ kipmans: kan gewoon hoor, als het een echte NST is dan heb ie shunts, en gaat het niet mis.
Dus gewoon proberen.

Ja kipmans, je mag de polen van een NST lekker kortsluiten en daarna vervolgens vonken trekken. De shunts in de NST zorgen ervoor dat de stroom beperkt blijft tot de opgegeven stroomwaarde. Denk wel aan de veiligheid uiteraard!

Om nu te kijken wat de trafo daadwerkelijk kan leveren kun je eens proberen met een multimeter de kortsluitstroom te meten. Je doet dit door de multimeter direct parallel over de NST te zetten. De (bijna) kortsluiting die je zo creert zorgt ervoor dat de spanning over de multimeter nagenoeg gelijk is aan nul. Ik heb dat laatst ook gedaan bij mijn 50mA 8kV NST. Deze bleek 62mA te kunnen leveren. Toch leuk om eens te weten :)

BELANGRIJK!!!: De maximale stroom van de NST mag nooit de zekering van de multimeter doen doorbranden, als dat gebeurd staat de volle spanning van de NST over de interne elektronica van de multimeter (met alle gevolgen vandien). Verzeker jezelf er dus van dat de zekering de stroom aankan en dat deze in goede staat is voordat je aan deze meting begint!
Leg de multimeter op een geisoleerde plek neer en blijf tijdens de meting uit de buurt van het ding. Zorg er dus voor dat je alle instellingen van tevoren hebt gedaan.

de stroom zal toch niet zo hoog zijn?
maar meestal is de zekering maar bestand tegen 500V:):):)
zal ook niet veel uitalen dan.

In mijn multimeter zit op dit moment een zekering van 1A en 250V. De stroommeting is echter al kapot nadat ik er per ongeluk 16A bij 230V door heb laten lopen, hij werkt alleen nog op het 20A-bereik (op andere bereiken krijg ik rare waarden), dus slechte nauwkeurigheid bij deze lage stromen :).

Vonken maken ging trouwens best goed, ik heb wat plaatjes en een filmpje online gezet op http://home.deds.nl/~kipdev/troep/nst/ .
(als je denkt: "wat zit die nou raar te schudden met z'n krokodillenbek na die 2 vonken", dat deed ik omdat er rook van de isolatie afkwam :+)

@Kipmans

Mooie nst, kun je hele leuke Tesla mee bouwen.
Ik weet niet of het je eerste TC wordt, maar dit is anders een goede start.
Zo ben ik dus ook begonnen en daarna verslaafd geraakt.
Zie hier : http://home.tiscali.nl/mikegerrits/tesla_coil_1_filmpjes.htm

Op 31 oktober 2005 13:48:55 schreef ZAQ:
@Kipmans

Mooie nst, kun je hele leuke Tesla mee bouwen.
Ik weet niet of het je eerste TC wordt, maar dit is anders een goede start.
Zo ben ik dus ook begonnen en daarna verslaafd geraakt.
Zie hier : http://home.tiscali.nl/mikegerrits/tesla_coil_1_filmpjes.htm

Ik werk eraan met iemand anders, en dit wordt inderdaad onze eerste TC. In de eerste instantie wilden we MOT's gebruiken (we hadden al een 2 MOT stack gemaakt) maar toen ik die NST zag kon ik de verleiding niet weerstaan :P.

Leuke coils heb je; vooral de streamers van die VTTC vind ik er mooi uitzien.

Jongens denk er aan met mot's en nst's elk foutje kan je laatste zijn... Het kan niet vaak genoeg gezegt worden!!

Goed ik ben net nog even aan het knoeien geweest met de vttc.
De primaire 20 cm omhoog gebracht, de grid coil 5 cm dichter bij de primaire, en een spectaculaire blowout van een weerstand in het grid circuit.
Ik heb nu 600 pico bij 27 ohm in de grid een weerstand van 450 watt en die wordt nog warm :P

Al moet ik eerlijk zeggen dat de output met 1 mot me tegenvalt. vergeleken de testcoil van een poosje terug.
De lengte haalt ie wel maar de intense hitte blijft een beetje weg.
Maar mijn mot heeft nu al een paar keer echt staan roken.
Mischien wel een paar kortgesloten windingen hij is al ruim boven de 100 graden geweest.

Ook neemt het filament iets meer als verwacht 1600 watt gemeten bij de volle gloeispanning.

Ik ga nu eerst de complete opbouw wat fatsoeneren.
De primaire staat nu op spuitbus doppen de aansluitdraden staan allemaal strak gespannen.
Het grid circuit hangt aan elkaar met testsnoertjes etc etc

Als ie opgekuist is eens testen wat ie doet met een motstack op een andere groep.

@Sparks
Wat versta je onder foutje? Enige waar ik bang voor ben is dat ook als ik hem helemaal uitzet, en densoods kortsluit, er nog wat stroom inzit. En nee, ik ga niet die dingen aanraken, of ook maar in de buurt komen als ze aanstaan, om ff te kijken of ze het wel doen :|

en je schoenen aanhouden, heeft dat nou echt zin? Je weerstand wordt zo wel verhoogd, en dus zou de stroom door je lichaam af moeten nemen, maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd (gelukkig niet :P)

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]

Op 26 oktober 2005 22:52:01 schreef fry:
Teslathon update.
***KNIP***

Wat houdt de Teslathon precies in?
Is dit gewoon een initiatief vanuit een paar mensen van t forum zelf, of kan iedereen gewoon komen kijken naar demonstraties e.d.?

Ik begin me steeds meer te interesseren voor die leuke speeltjes en zit de laatste tijd ook lekker 't internet naar van alles en nog wat over Tesjes af te struinen! Ik ben wel wat meer een lezer dan een poster op t forum, maar volg de boel wel zoveel mogelijk, omdat t me toch allemaal wel aanspreekt om wat meer over te weten te komen!

Chris