em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen
Dit topic is gesloten
em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen
Op 8 november 2005 10:43:49 schreef Jan klaasen:
em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen
Kan het niet met een 50W bout?
ik heb ook een 80W Ersa soldeerbout, is misschien wat overkill, maar het soldeert wel goed.
Voor de normale klusjes heb ik een 50W soldeerstation.
Voor het zwaardere werk, met koelplaten e.d. heb ik een soldeerpistool van waarschijnlijk 100W. Het ding is zo ver versleten dat het niet goed meer te lezen is. iig voelt het aan alsof dat ding wel 4 keer zoveel vermogen heeft als mn boutje. In 3 seconden krijgt ie soldeer vloeibaar, en met een beetje geduld stook je de punt makkelijk roodgloeiend. Jammer is dat hij half uit elkaar is gevallen (er ontbreken grote stukken uit de plastic behuizing), en ook dat hij zo nu en dan in de fik dreigt te vliegen. (als de aan/uit knop weer eens vastsmelt na langdurig gebruik).
Zou je niet eens wat anders kopen? Met oog op de veiligheid? Of ben je de volgende post voor hier aan het voorbereiden?
Het ding is toch nog wel redelijk veilig hoor. Zolang je maar een beetje voorzichtig bent... Het handvat is helemaal ingetaped, dus de kans dat dat uit elkaar valt, en dat je dus onder 230 komt te staan is klein(nouja, als de trafo 150+ graden word, dan begint de lijm van de tape wel te smelten, maar het is dan nog steeds plakkerig genoeg). De transformator ligt wel helemaal open, maar bovenop ligt de secundaire winding. Daaronder zit papieren isolatie. Dus daar kom je ook niet makkelijk bij de 230. Alleen de stekker voldoet niet. Dit is nog zo'n oude, met compleet koperen pinnetjes, dus zonder plastic isolatie op het eerste deel. Kortom, het ding voldoet dus voor 99% aan de strengste NEN-normen .
Een DIL14 IC ergens op zolder laten slingeren en je zelf dan trakteren op een gratis voetzool acupuntcuur behandeling.
Dagen met een slaapvoet gelopen
Plaats van het gebeuren : garage met groot erf , ergens langs een baan waar een tram op enkelspoor reed . Hier en daar was het spoor dubbel om elkaar te passeren .
Wij reden buiten met een kamion waarop een grote kraan stond waarmee we een hoog hek aan het plaatsen waren . Normaal moest die kraan omlaag om buiten te rijden , maar : vegeten
Pats ; buiten vuurwerk , overal bliksems om ons heen
Wat was er gebeurt ? de draden van de tram eraf gereden
En beide trams voor een rood licht natuurlijk .
Na een tijdje kwam een der trams toch door ..
De wattman kwam buiten , nam een geisoleerde tang uit de kabine , en ....met de ene hand had hij de tang vast , en met de andere (lege) hand nam hij voorzichtig de draad beet ....Na enkele seconden besefte hij wat hij deed en zwierde de draad weg ....
Wel , gelukkig was het de hoogspannings draad niet dat we eraf gereden hadden , maar de kabel warmede de rode lichten bedient werden . Bij het afknappen had die de hoogspannings draden waarlangs de tram stroom kreeg geraakt , vandaar de bliksem schichten om ons heen ...
We bleven eerst een tijdje verstokt zitten , dierven niets aan te raken en mensen op de overkant dachten dat we dood waren ....
Op 8 november 2005 23:32:50 schreef Mon1935:
Blaat..dachten dat we dood waren ....
:D
Das wel een spectaculaire actie met zon bovenleiding... al zul je op zich de eerste niet zijn die zoiets eraf rijdt met een of ander hoog vehikel.
Ik heb wel eens gehoord dat het verstandig is om na blikseminslag of contact met een hoogspanningsleiding vestandig is de wagen te ontladen door rustig tegen een paaltje/boompje etc te rijden - geen idee of het echt helpt.
Moderator
Op 8 november 2005 23:32:50 schreef Mon1935:
met de ene hand had hij de tang vast , en met de andere (lege) hand nam hij voorzichtig de draad beet ....Na enkele seconden besefte hij wat hij deed en zwierde de draad weg ....
Levensmoe zeker.
@ Ben_; Ik denk zeker dat het werkt, je kan immers behoorlijk wat statische electriciteit opbouwen in een auto, dus ontladen nadat je door de bliksem bent getroffen is geen overbodige maatregel denk ik.
We hebben niets gevoeld van electriciteit . Alleen gezien . We hebben een hele poos blijven zitten , tot mijn baas de deur voorzichtig opende met iets isolerend .
Geschrokken waren we in ieder geval . En bang geelectocuteerd te worden .IK weet niet hoevel volt dzat is , ik geloof 600 Volt toen in die tijd
Maar die vent van de tram ...Toen die bersefte wat hij gedaan had , werd die zo bleek als en lijk . Had dat de hoogspaning geweest ....Gelukkig was die intact gebleven
Mon
Als je door de bliksem bent getroffen denk ik niet dat je nog veel kunt doen ...Dat zijn vele 1000en Volts
zolang jij in een auto oid zit zit je in een kooi van faraday.
alles wat je aanraakt heeft dezelfde potentiaal dus geen gevaar.
De condensator werking van de kooi maakt dat je eerst moet ontladen voordat je uitstapt want er is een potentiaal verschil tussen de kooi en aarde.
Op 8 november 2005 23:32:50 schreef Mon1935:
Wat was er gebeurd ? de draden van de tram eraf gereden
Heb ik een keer zien gebeuren met een hoogwerker en de bovenleiding van de trein. Je blijkt struiken te kunnen frituren zonder olie. Een stuk koperdraad en 1500V (en nog meer Ampères) werkt ook
Het verhaal met de auto en de blikseminslag is inderdaad dat je door de kooiwerking van de auto weinig gevaar loopt op electrocutie - zolang je erin blijft zitten... ergens klinkt dat best plausibel.
Het vervolg is dat dit iemand gebeurd is, die vervolgens een portier opende, uitstapte, en alsnog door ontlading van de auto naar de aarde een doodschok opliep. Of het waar is weet ik niet, maar als het droog onweer is zou het best kunnen dat een auto lang lading kan vasthouden - je kent die schokken wel als je bij droog winterweer uitstapt.
heb net wat LEUKS meegemaakt! een tindruppel heeft zich in de overgang van mn duim tot mn hand gebrand. dit gaat weken pijnlijden worden
Op 9 november 2005 12:13:43 schreef Ben_:
Het vervolg is dat dit iemand gebeurd is, die vervolgens een portier opende, uitstapte, en alsnog door ontlading van de auto naar de aarde een doodschok opliep. Of het waar is weet ik niet, maar als het droog onweer is zou het best kunnen dat een auto lang lading kan vasthouden - je kent die schokken wel als je bij droog winterweer uitstapt.
Ga dat maar eens uitleggen als er een bliksem ingeslagen op je geparkeerde auto, en een politie agent een boetebon wil steken met hetzelfde effect.
Op 8 november 2005 10:19:39 schreef MAH:
**** wat moet je nou ook met een 80 watt soldeerbout? dakgoten solderen ofzo?[...]
stond jij op hem of stond hij in jou?
kubus solderen. pff. ik heb dat niet bij mezelf gedaan dat was ne kamerraad van mijn. Ik pak mijn kubus van tafel. Hij wou zijne soldeerbout pakken om op te ruimen. rats door mijn gezicht. De volgende parktijk les hij wou zijn hand op de tafel leggen om op te leunen maar hij legde het op zijne soldeerbout. Gans zijn hand palm onder de blaren. Zoete wraak.
RT
Toen ik nog jong en onbezonnen was, maakte ik een luidsprekerbox van spaanplaat. Om het doek op het front te bevestigen gebruikte ik een bostitch nietpistool met nieten van 9 mm...
Heb dan bij het vasthouden van het doek gewoon een 9 mm joekel door mijn handpalm gejaagd...
eerste reactie: ongeloof
tweede reacie: raar gevoel in mijn buik
derde reactie: bleek trekken
vierde reactie: van mijn stokje gaan
en dan kwam the fun part: het nietje er terug uit halen...
zoiets vergeet je nooit, kan er zelfs nu nog van genieten, 30 jaar later...
Op 9 november 2005 00:50:42 schreef Ben_:
Ik heb wel eens gehoord dat het verstandig is om na blikseminslag of contact met een hoogspanningsleiding vestandig is de wagen te ontladen door rustig tegen een paaltje/boompje etc te rijden - geen idee of het echt helpt.
je bent dat electrisch geladen. het condensator idee. veel oppervlakte waar electronen opgeduuwd kunnen zijn. behalve dat het ook wel wegtekt als je gewoon rijd(door vocht in de lucht) kan je ook een metalen paaltje nemen. let wel op dat je dat dan niet met je kunststof bumper doet
Golden Member
Trekhaak for life
Op 9 november 2005 22:28:49 schreef elmowww:
Trekhaak for life
Haha, auto ff achterstevoren ergens tegenaan/in parkeren
Silicon Member
Op 8 november 2005 10:43:49 schreef Jan klaasen:
em, weller boutjes zijn er ook in 80 watt. nodig voor lood-vrij solderen
BULLSHIT. vermogen heeft niks te maken met llodvrij. allen je temperatuur gaat van 183 naar 213. vermogen heeft daar NIKS mee te maken.
Dit topic is gesloten