Wounded in Action

Dit topic is gesloten

Op 9 november 2005 23:21:24 schreef JuuL:
Waarmee heeft het te maken dan? Sneller warm?

Stroomvebruik, dissipatie:D

Woei! *heeft etsbak*

Ja, lager rendement zeker :+

@Free electron
Nou denk ik al meteen aan kwajongens die kortsluiting tussen die rails gaan maken zodat het stoplicht op rood blijft :P
Maar geen id of het waar is.

/edit
Niet zo verkeerd gedacht dus ( ;) @ Jossie)

[Bericht gewijzigd door JuuL op 9 november 2005 23:26:48

free_electron

Silicon Member

Op 9 november 2005 09:38:14 schreef gewe:
[...]
Heb ik een keer zien gebeuren met een hoogwerker en de bovenleiding van de trein.

over treinen gesproken . Kan iemand dit verhaal bevestigen / ontkennen ?

als je op een overweg met je auto stilvalt kan je het sein voor de trein op rood laten springen door de rails kort te sluiten met bijvoorbeeld een startkabel.

zou iets te maken hebbne met de manier waarop gedetecteerd wordt op welk stuk spoor een trein rijdt. de wielen van de train sluiten de 2 sporen met elkaar kort. zo kunnen ze zien op welk segemtn zich een trein bevindt als je die met bijvoorbeeld een stuk draad aan elkaar verbind springt het sein op het vorige segment op rood .... waar of niet. ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Als dat waar is :D ...[vul zelf maar in wat er gaat gebeuren .. klein on-opvallend koperdraadje *per ongeluk* op de rails laten vallen:P]

[Bericht gewijzigd door jossie op 9 november 2005 23:26:44

Woei! *heeft etsbak*
KT88

Overleden

Warmtevermogen.
Een 80 watt bout zal meer warmte op de soldeerplaats kunnen blijven afgeven dan een 25 watt boutje, ondanks het feit dat ze beide dezelfde temperatuur kunnen hebben.

MAW een bout met een groter vermogen zal de temperatuur beter vast kunnen houden.

Natuurlijk gaat e.e.a. maar betrekkelijk op voor temperatuurgeregelde bouten, maar probeer eens een stalen chassis te solderen met je 40 watts Wellertje, dat lukt dus niet (of pas na een uur zwoegen).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

Op 9 november 2005 23:23:47 schreef jossie14:
[...]
Stroomvebruik, dissipatie:D

Hoe groter het vermogen van de bout , hoe sneller hij iets kan opwarmen. maar vermogen heeft niks met eindtemperatuur te maken.
zelfs met een 15 watt boutje kan je 213 graden bereiken als je maar lang genoeg wacht en het te solderen lichaam de warmte niet rapper afvoert dan de bout ze kan aanvoeren.

voor gewoon electronica gebruik is een 45 .. 50 watt bout meeeeeer dan voldoende. je kan daar makkelijke dikke draden mee solderen en zo een bout heeft genoeg kick om een verbinding snel genoeg warm te stoken zodat de ganse cyclus zo kort mogelijk is ( opwarmen , solderen afkoelen ). componenten kunnen slecht tegen de hitte van een bout. dus hoe sneller e ze op temperatuur krijgt hoe beter. de afkeoltijd kan je niet inkorten zonder er een ventilator op te zetten. en de effectieve tijd dat je tin vloeibaar is is maar halve seconde meestal. dus het opwarmen is de doorslaggevende factor. vooral bij kleine componentjes is dat van belang. een chip 10 seconden stoken op 180 graden is slechter dan 2 seconden op 220 graden.

de meeste bouten voor fijn werk zijn dikwijls 80 watt. kwestie van zo snel mogelijk de las te leggen zonder de rest van het component lichaam op te
de thermische constante van de poot is veel lager dan die van het lichaam. die constante is gedeinieerd als graden per seconde. bij een trage bout kan het langer duren dan de thermische constante dus warmt het lichaam mee. bij een straffere bout is die poot al gloeiend heeft voordat het lichaam tijd gekregen heeft mee te warmen ... hmm tis nogal ene verhakkelde uitleg. moet een nadenken hoe ik het beter kan uitleggen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wat denk je van een wissel?
Daar kruisen de beide rails elkaar ook niet over een stukje kunststof.

En wat zou het nut ervan zijn?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

wow 3 toevoegingen in een paar seconden... niet bij de houden!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
free_electron

Silicon Member

Op 9 november 2005 23:26:07 schreef jossie14:
Als dat waar is :D ...[vul zelf maar in wat er gaat gebeuren .. klein on-opvallend koperdraadje *per ongeluk* op de rails laten vallen:P]

dat was ook mijn eerste reactie. maar dat verhaal duikt af en toe terug op ... misschien toch een van die 'urban legends'

Op 9 Nv schreef free_electron

als je op een overweg met je auto stilvalt kan je het sein voor de trein op rood laten springen door de rails kort te sluiten met bijvoorbeeld een startkabel.

Ik denk het niet . Sporen worden dikwijls door regen water kortgesloten ,dan moest het licht dikwijls op rood staan
Regen is wel geen goede geleider zoals koper draad , maar er zal wel een zeker electrisch contact zijn

ging toch juist met zo'n sensor onder aan de trein en die dan langs zo'n klein plat kastje naast het spoor gaat?

free_electron

Silicon Member

inderdaad. nu ik er goed over nadenk . kan dat verhaal bijna niet waar zijn. tzal wel bij Marklin treinekes geweest zijn zekerst ...

Ga dat maar eens uitleggen als er een bliksem ingeslagen op je geparkeerde auto, en een politie agent een boetebon wil steken met hetzelfde effect.

Dat wordt dan hartelijk lachen naar de agent in kwestie... electrocutie door bonnenschrijven, dat moest veel vaker gebeuren :D

Voor 100% zeker weet ik het niet, maar ik dacht dat het net even anders zat: Niet de seinen voor de treinen, maar stoplichten en slagbomen voor kruisend verkeer worden aangestuurd door detectie van sluiting tussen de rails... daar heb je dus niets aan als je daar stilstaat (naja, je wordt niet door andere auto's geramd, das ook een plus).

Mocht je auto er ooit mee stoppen midden op een spoor: Zet hem in de 1 of achteruit, koppeling omhoog en starten maar. Heel hard gaat het niet, maar je komt er met gemak tientallen meters mee weg als het echt moet.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
KT88

Overleden

Op 10 november 2005 00:05:29 schreef Ben_:
Mocht je auto er ooit mee stoppen midden op een spoor: Zet hem in de 1 of achteruit, koppeling omhoog en starten maar. Heel hard gaat het niet, maar je komt er met gemak tientallen meters mee weg als het echt moet.

Zo kun je ook nog gewoon rijden met een defecte koppeling, meerdere malen gedaan vroeger :-)
Starten in zijn 1 en meteen wegrijden, dubbelklutsen naar 2 enzo verder.
Afremmen voor een stoplicht, gas los, in z'n vrij en motor uit.
Niet te lang doen, slecht voor de bak (en startmotor)..........

Maarre, wat nu te doen als je een automaat hebt?
Dan maar uitstappen en hard wegrennen?

[Bericht gewijzigd door KT88 op 10 november 2005 00:13:03

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 9 november 2005 23:24:45 schreef free_electron:
[...]

Volgens mij klopt het verhaal wel een beetje. Als ik me goed herrinner kan de ATB (automatische trein beveiliging) een kortsluiting tussen de rails dedecteren. In elke trein zit dan ook een stuk kabel met 2 magneten er aan om in geval van calamiteiten de rails kort te sluiten (de machinist moet dit handmatig doen). Als een trein dan z'n kortgesloten baanvak ziet, zal de ATB ingrijpen en de trein stoppen (en dus een botsing verkomen).

klein is fijn

Moderator

Volgens mij klopt het zeker, want als ze aan het werk zijn op het spoor sluiten ze ook altijd met een stang de rails kort. Maarre, wat maakt het uit? Gewoon doen, je hebt toch niets te verliezen.

Ik denk overgens niet dat je zo'n zware Amerikaanse bak van een overweg krijgt met een startmotor...
Maar in Amerika zal wel geen treinbeveiling zijn, oja, wel, maar die detecteerd railsbreuken. Neem dus altijd een accuslijptol mee als je veilig wil rijden! :9

Dat "klein onschuldig koperdraadje" op de rails laten vallen werkte vroeger altijd goed hoor. Hier in driehuis loopt een oude verlaten spoorweg, daar was ook een overweg over. Daar heeft nog enkele tijd spanning op gestaan, maar deze hebben ze er toch vrij snel afgehaald. Er lag ieder uur weer een metalen staaf op de rails en daardoor stond er een kilometer lange file voor de gesloten bomen. :D

Maar ach, daar heb je eigenlijk weinig aan als je vaststaat met je auto op de overweg, behalve dat je iedereen valse hoop geeft. :) >:) :D :D :D

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op 10 november 2005 01:11:24

Ik zie het al in de krant maandag:

dit weekeind misterieuze storingen door verbonden treinrails in nederland.
Op meer dan 100 plaatsen in nederland is het treinverkeerd ontregeld. bla bla bla
De aanslag lijkt aan stoken op een internet forum en geinspireerd door een in de vs verblijvende belg. In nederland zijn diverse leden van het forum opgepakt en de eigenaar van de website word ondervraagd. aan de vs is om uitlevering gevraagd van de aanstichter Free E.

minister donner vraagt zich af of er geen verbod op internet forums moet komen. dit is een te makkelijke plek om misdrijven annoniem te beramen

Tegenwoordig is het ook blijkbaar grappig om een bankschroef om een rail te knopen.
Dat gaat wel iets te ver zeg :(

ik meen dat het zo is gedaan dat er een klein ladings(/spannings) verschil zit tussen de beide sporen. als dit wegvalt word dat gedetecteerd en moeten de seinen op rood springen. dit is omdat als er iets op het spoor ligt er dus ook word gestopt...

hoemeer vermogen(energie) je 'in' je tin stopt hoe sneller het vloeibaar zal zijn...

maar gelezen heb ik wel dat sommige componenten moet goed kunnen tege de hitte die nodig is om loodvrije tin te laten vloeien... is dat zo? (uiteraard zorgg je wel dat je bout heter is dat de minimale smeldtemp..)

Op 10 november 2005 00:10:30 schreef KT88:
Maarre, wat nu te doen als je een automaat hebt?
Dan maar uitstappen en hard wegrennen?

aanduwen.. aanslepen.. wegslepen.. de rails kortsluiten en er het beste van hopen.. maar persoonlijk zou ik er vandoor gaan geloof ik.. :P

Op 10 november 2005 11:55:59 schreef JuuL:
Tegenwoordig is het ook blijkbaar grappig om een bankschroef om een rail te knopen.

dit heb ik nooit gesnapt. er werd gesproken over een vuurbal door de trein en ik meende dat hij aan de bovenleiding zat (en ik me maar afvragen hoe ze dat hadden gedaan....)

maargoed, we dwalen af. ;)nu weer terug naar de hobby...

[Bericht gewijzigd door MAH op 10 november 2005 15:29:35

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

De gewone voorvalletjes als soldeerbout bij verkeerde kant oppakken, hete componenten...

Transformator 230 -> 12 V verkeerd aansluiten (prim/sec omgewisseld). Bleh, ferme lap ;-)

Op 10 november 2005 20:18:07 schreef Lionel:
De gewone voorvalletjes als soldeerbout bij verkeerde kant oppakken, hete componenten...

Transformator 230 -> 12 V verkeerd aansluiten (prim/sec omgewisseld). Bleh, ferme lap ;-)

Geen mooie hoogspanningsvonk:P?

Woei! *heeft etsbak*

Voor zover ik het weet worden de treinen bij een ATB gemeldt met tonen van 500 (rood) 1000 (geel) of 2000 (groen) Hz. Kortsluiten van de rails wordt idd ook gedaan door spoorwerkers. Echter blijft de vraag of jouw overweg wel een ATB baanvak is :)

Op 10 november 2005 21:37:25 schreef Antoine:
Voor zover ik het weet worden de treinen bij een ATB gemeldt met tonen van 500 (rood) 1000 (geel) of 2000 (groen) Hz. Kortsluiten van de rails wordt idd ook gedaan door spoorwerkers. Echter blijft de vraag of jouw overweg wel een ATB baanvak is :)

Dus als ik langs het spoor met een luidsprekertje ga staan kan ik de seinen op rood laten verspringen? :D

Woei! *heeft etsbak*

Dit topic is gesloten