Wounded in Action

Dit topic is gesloten

OMG jij neemt met je bovenlip waar of je bout op temperatuur is? Daar zijn betere manier voor hoor :)
- Op het display kijken
- Kijken of tin al smelt als je het tegen de punt houdt
- Met je hand voelen

Op 15 januari 2006 18:55:46 schreef smsmonster:
OMG jij neemt met je bovenlip waar of je bout op temperatuur is? Daar zijn betere manier voor hoor :)
- Op het display kijken
- Kijken of tin al smelt als je het tegen de punt houdt
- Met je hand voelen

Bij defensie, waar ik radioonderhoudsmonteur was, hadden wij die luxe niet. In mijn gereedschapuitrusting zat zo'n weller bout met een soldeerstation. Daarnaast had ik een verloopkabeltje erbij voor gebruik in de sigaretaansteker van de vrachtwagen.
Ik zat achterin mijn shelter te solderen toen het begeurde.
Met het verlengkabeltje dus. Geen displaytjes oid. :-)
Voor het zo heet is dat de tin smelt, wil ik wel graag weten of de boel uberhaubt op temperatuur komt. Er zijn externe factoren die mij kunnen laten twijfelen aan de goede werking. Te lage spanning, helemaal geen spanning om wat voor reden ook. enz enz.
Dus check ik even of de bout warm wordt door hem in de buurt van mijn bovenlip te houden :-D. Wordt hij op voorhand al niet warm, ga ik de externe factoren checken. (ik ga niet vantevoren meten of de spanning wel goed is of zo...) Het gaat doorgaans ook wel goed, maar je kunt je mijn twijfel wel voorstellen denk ik. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dus nu heb je er één met display? ;)

nee een met ingebouwde volt meter

Life is waiting!

Nee ik ben het leger uit gegaan... :-)

Maar nu heb ik nog steeds geen goed station omdat hobby's nou eenmaal duur zijn, én ik veel hobby's (lees=>interesses) heb.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

nog een kleine:

practicum natuurkunde: lampje op batterij: easy...
das saai, ff iets anders dan maar, de batterijen bij iedereen verzamelen en dan nog maar eens testen met wat meer batterijen:

2: saai
4: nog nix bijzonders:(
5: mwa, nie fel zat
6: begint er op te lijken
7: da wordt heet
8: nee, dat gaat dus niet.

vonden ze niet echt leuk.

Digitaal - Mijn ding :P

60kV op signaallampje: Het plastic van het lampje geeft meer licht dan de lamp zelf ooit gedaan heeft.

Free the whales!

Op 16 januari 2006 20:08:10 schreef rimco:
nog een kleine:

das saai, ff iets anders dan maar, de batterijen bij iedereen verzamelen en dan nog maar eens testen met wat meer batterijen:

Doet me denken aan een experiment bij natuurkunde in de 2e... Lampjes laten branden, spannend joh! En de lampjes mochten natuurlijk maar maximaal 6 volt hebben... Dus ik (eigenlijk wij) 5 lampjes in serie op 30 V zetten.. Ipv dat ze blij zijn dat de leerlingen zelf iets bedenken vonden ze niet eens goed ;)

En aan iemand waarmee ik een keer samenwerkte die ontdekte dat een lampje het op 12 V nog gewoon deed, maar iets verder daarboven niet meer...

"Als een dimmer een lamp zwakker doet branden (dus minder voltage) kan ik vast ook wel een 24volt lampje daarop aansluiten.
Leraar flippen! Mocht niet... geen uitleg gekregen waarom niet trouwens...

zou een ledje het doen op 230V?

Euhm gehoorbeschadiging opgelopen en een beejte rook binnen gekregen.

Voor herhaling vatbaar :P

Life is waiting!

Op 17 januari 2006 22:41:39 schreef mts plus:
zou een ledje het doen op 230V?

Euhm gehoorbeschadiging opgelopen en een beejte rook binnen gekregen.

Voor herhaling vatbaar :P

:P
Hmm .. slaat de stop weer door .. valt mijn pc uit (ownee, andere stop kiezen, valt mn pa's PC uit>:)) .. ouders boos enz:P.

Woei! *heeft etsbak*

voordeel van een extra automaatje.
Heb een automaatje apart voor me knutselen

Life is waiting!

Op 24 december 2005 18:49:16 schreef jossie14:
:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(:'(
Mon nieuwe pic á €10 gesloopt:(
Jullie nog wat leed om mij mee te troosten:P

Ich bin zur bleib!
Die PIC werkt dus nog gewoon .. en ik had 'm nog wel bijna ritueel verbrand:D.
Gisteren kwam er een nieuwe binnen. Die werkt(e) dus ook niet. Ik heb nu Xwisp en ik kan beide proggen:D:D:D.
Zo, ik weet dat dit zo'n beetje 100% offtopic is (antileed:P), maargoed.
[edit]Sinds kort goede voornemens om sub af te sluiten. Was hier dus nog niet van toepassing:P

Woei! *heeft etsbak*

Op 16 januari 2006 20:08:10 schreef rimco:
nog een kleine:

Bij natuurkunde op het VMBO ook.

Ook testen met een lampje en een schakelaar. De spanning kwam uit de werkbanken, vanaf 1 grote trafo.

Nu iedereen druk bezig, en opeens alle lampjes uit. Behalve hij 1 groepje, daar deed het lampje het nog. Totdat het groepje met het werkende lampje de schakelaar van hun uitzetten. Toen ging alles bij de rest weer aan.

Duidelijk geval van kortsluiting dus. Nu bleek dat ze het lampje direct op de spanning hadden aangesloten, met daar parallel over de schakelaar.

Hun waren aardig n00b, dus roepen de leeraar erbij. Die beste man is daar zeker 10 minuten bezig geweest om de fout in de schakeling met 1 lampje, een schakelaar en 6 draden uit te zoeken.

En ik mocht me er niet mee bemoeien, hij wist zeker dat alles goed zat.

Dat was dus een goede leerervaring... Heeft de trafo het overleefd?

carpe cerevisi

Op 18 januari 2006 23:39:39 schreef LaStei:
Dat was dus een goede leerervaring... Heeft de trafo het overleefd?

Ja, dat was zo grote lompe lapvoeding, in een nog lompere kast.

De meeste kickte erop om de grote A meter heen en weer te krijgen, net zolang tot de zekering eruit ging.

De tranfo's in die labo banken overleven bijna alles.
Probeer maar met een labo-snoer kortsluiting te maken.
Na een tijdje staat dit snoer in brand. Uit eigen ervaring gezien.

Nog een leuke met labo-banken. In ons labo hadden we van die gigantische breadboard-achtige dingen, waarin een soort stekker met een component op paste. De idioot die dit ontworpen had, had deze stekker juist op de maat van een netstekker gemaakt. Dus perfect compatibel.
Experiment: Steek een 2.2Ohm 1W weerstand in de 230V terwijl de spanning afstaat. Ga dan om, en zet de spanning terug aan. Ontplofte weerstand en verbrande stekkerdoos tot gevolg.
Met elco's is dit experiment nog interessanter. Maar dan moet je nog verder gaan weg staan.

Dan weet je inderdaad waarom het volgende semester het schoolgeld weer omhoog is gegaan....

carpe cerevisi

Op 19 januari 2006 10:05:13 schreef Brokencore:
[...]
Ja, dat was zo grote lompe lapvoeding,

Lapvoeding...
Zo'n apparaat voor de spanning van je Laptop? >:)

Op 19 januari 2006 17:47:40 schreef b2:
Nog een leuke met labo-banken. In ons labo hadden we van die gigantische breadboard-achtige dingen, waarin een soort stekker met een component op paste. De idioot die dit ontworpen had, had deze stekker juist op de maat van een netstekker gemaakt. Dus perfect compatibel.
Experiment: Steek een 2.2Ohm 1W weerstand in de 230V terwijl de spanning afstaat. Ga dan om, en zet de spanning terug aan. Ontplofte weerstand en verbrande stekkerdoos tot gevolg.
Met elco's is dit experiment nog interessanter. Maar dan moet je nog verder gaan weg staan.

Doet het inderdaad goed!
Ook zéér herkenbaar!! >:)>:)

Neem een LCD scherm uit een oude laptop (640x480px, 16 grijstinten):
http://ufo-net.nl/Foto/LCD1th.JPG
Voeg daar het geluk aan toe, dat je nog ergens een datasheet kon krijgen...
Dan wil je m toch eindelijk uitproberen. Maar, wat is pin 1 van de connector?
http://ufo-net.nl/Foto/LCD2th.JPG
Juist, ik dacht aan de (enige) zwarte draad. Bedenk nu ook even dat het schermpje met +5V, GND en -12V werkt.
Aangesloten, inschakelen..
Rook :'(
Dat was dus -12V op een van z'n datapinnen...
Andersom aangesloten.. doet ie het ineens wel.. maar nu geeft ie alleen nog maar horizontale strepen :'(

Nog een mooie om jossie te troosten:

Dubbelassige aanhanger opnieuw bedraden.

Aanhanger opheffen -> Paaltje eronder zodat em blijft staan -> op de rug gaan liggen en boven je kop solderen -> druppel tin die omlaag komt -> door je T-shirt brandt -> van opwinding het paaltje omstoten...

Godmiljaar!

IMEC rulez

Iemand die nog mijn 400 led verbrand prohject kan herhinneren?

Het werkt nog een beetje.

Gewoon even aan de labvoeding gehangen 25v @ 2,5 A
Is best veel gesneuveld maar toch best wat licht opbrengst. zonde...

http://img521.imageshack.us/img521/3336/dsc000254rk.jpg

-

Ik krijg gewoon zin om zelf ook 500 blauwe ledjes te kopen:9.

En dan fotoo's maken en hier posten>:).
op de hoop dat dat offtopic is:p

Woei! *heeft etsbak*

Tja teveel om op te noemen.

Net klaar zijn met een gerepareerde eindtrap, laat ik er per ongeluk een schroevendraaier invallen, alles weer kapot.

Een 150 watt soldeer (bakbout) perongeluk op je broek laten vallen, dik gat in mn spijkerbroek + een uber dikke blaar op mn bovenbeen :S

Aan een monitor aan het sleutelen zijn (zonder meganische on/off switch) terwijl de stekker er nog in zat, paar dikke klappen, aardlek eruit..

Huid weg schrapen met een platte schroevendraaier..

Aan het expirimenteren zijn met een spanningsregelaar, was ietsje overbelast wat doe je dan?
Jawel em ff tegen je bovenlip houden om te voelen oftie wel warm werd :+
Dat was dus een mooi rondje (waar normaal het schroefje inzit) en een plat stuk op mn bovenlip :p

Gain van je eindversterker vol open laten staan en dan over je input jacks struikelen, tweeters eruit gepiekt..

Kat die eerst lekker aan het doek van je nieuwe speakers zn nagels gaat scherpen, om als je deze wegjaagt je speaker nog eens van het bureau te springen waardoor het hele front naar zn mallemoer is :@

Heel vroeger een CD schijfje van mn vader op een platenspeler leggen (had zelf nog geen cd speler) om te kijken of dat ook een goedkopere optie was om cd's af te spelen :p
CD naar de klote en een boze pa

Ook alweer een aantal jaren geleden op school bij de zogeheten 'techniek lessen' tijdens het solderen pakte een of andere pino voor het eerst een soldeer bout vast.
En tja jullie raden het al natuurlijk wist hij niet dat het ijzeren deel nogal 'heet' werd.
Die kon dus lekker naar huis met een zeer dikke blaar op zn gehele hand :+:+:+

Bij het sleutelen aan een waterpomp buiten (roestig), kreeg ik iets niet los even wat kracht zetten en daarbij schoot ik nogal uit, resultaat was dat ik met diepe wonden aan mn pols naar de doktor kon en even later met mn pols in het verband naar huis mocht...

Door een te snel aangesloten stekker aan een tl armatuur stond de aarde onder stroom, omdat de contactdoos niet in een geaardstopcontact zat en de stekker er goed inzat sprong de aardlek niet.
Ik moest ff in het trapgat wat goed leggen dus ik houd vast aan de verwarmingsbuizen, en pak de contactdoos (waar de aarpennen dus onder de 230~ stonden) toen mocht ik even als weerstandje spelen tussen fase en 0, voor een kwartier mn geheugen kwijt en duizelig ed..
Dat was toch wel een van de ergere dingen, dat je niet eens meer herinnert wat je aan het doen was of wie je bent!!

Later kwam ik erachter waarvan ik de schok had gekregen toen ik de stekker van het armatuur er andersom instak.
BWAMM

Tja zo heeft iedereen wel zn eigen blunders ;)

zonder prutsen kom je nergens!

Steekt iemand een passer naald in me hand. Leraar doet er ook niets aan, vindt het allemaal wel best.
:@

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Dit topic is gesloten