Goede Morgen
Ik heb gisteren avond een Penny Shooter gemaakt:P
idee kwam van deze site http://forum.4hv.org/index.php?board=5;action=display;threadid=4943
het af schieten gaat goed
(Vraag 1)maar nu vroeg ik me af is er geen betere manier op de condernsator opteladen? ik heb een condensator van 3300uF 360V--
Nu laat ik hem op met zoon ding uit een weg gooi camara dat geeft 350V-- werkt op 1 AAA batarij dus met een batarij kan je maar 2keer goed schieten ofzo en het duurt zoon beetje 7 minuten voor dat hij tot 200V-- is opgeladen
Dus heeft iemand van jullie een Idee hoe dit beter kan?
(Vraag 2)Ik vind het ontsteken van de Shooter een beetje gevaarlijk omdat ik dus Net als op die site draadjes tegen elkaar aan tik.
nu dacht ik kan ik de shooter met deze http://pdf.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/view/11509/ONSEMI/2N6509.h… Thyristor schakelen?
alvast bedankt
laden kan prima via het lichtnet, lampje in serie als stroom begrenzing ( 100W of meer )
En die triac vliegt in honderd stukken uit elkaar, je komt echt een hockey puck achtige thyristor aan't gebruiken, EN een snelle inverse diode EN een snubber netwerk EN een schakeling om een stevige gate puls te crieeren.
Oke.... ik dacht dat de stroom niet zo hoog zou worden 800v en 25 ampere:(
Maar Ik wou het dus een beetje portebel houden dus ik wou niet met het licht net gaan werken..
Iemand anders Nog sugesties??
Een schema Voor een charger??
Maat in iedergeval bedankt om te zeggen dat de triac Uitelkaar spat:P
Groet. Wouter
Gewoon, een oscillator en een trafotje dat je wikkelt, eventueel nog feedback, maar das niet nodig. Dan gelijkrichten (met snelle diodes) en dan via een weerstand aan de condensator.
Voor de trigger kan je een industriele thyristor gebruiken, met een 'simpele' kun je dan al 200A
Oke:P
industriele thyristors Waar kan je die ergens kopen:P
met 2 0.1uf en 2 1.2k weerstandje en 2 2n39006 moet het wel mogelijk zijn he?
Maar moet ik dan gewoon zelf een Transofmatortje maken of eentje van zoon foto flitser afhalen??
Heey
Ik zat net effe te google-en ik zal dat een gemidelde "industriele thyristor" al snel een paar honderd euro kosten...Duzz...is het niet mogelijk om een paar normale thyristor achter elkaar te zetten ofzo?? om dan een hogere Voltage/Ampere te schakelijk??
Op 8 november 2005 21:00:25 schreef ~*SpArky*~:
Heey
Ik zat net effe te google-en ik zal dat een gemidelde "industriele thyristor" al snel een paar honderd euro kosten
Ja, maar je hebt dan ook wat.
zweetvoetje
Free the whales!
Ik zou voor een oplossing met een diodebrug op 230V gaan, en dan nog een weerstandje voor de stroombegrenzing. Je kan de stroombegrenzing ook met een lamp doen, dan wordt de levensduur van de elco ietsje korter. Maar het zal ook best gaan. Je elco wordt dan tot 315V opgeladen, wat genoeg moet zijn.
Een thyristor is een oplossing die NIET gaat werken. Je zekering zal eruit klappen, omdat de piekstroom enorm hoog op gaat lopen. Als je zekering er niet uit klapt, dan klapt de diodebrug eruit, als die er niet uit klapt, dan klapt de thyristor eruit, en als die er niet uit klapt dan klapt de elco er na een aantal keren gebruik uit door veel te grote laadstromen.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Kun je de caps niet ontladen door een elektromagnetische schakelaar te maken.
Het idee dat ze in een elektrische klep gebruiken.
een spoel daarin een koperen buisje met daarin een stalen pen.
boven de spoel een koperen strip.
ene kabel aan het buisje andere kabel aan de strip.
als je nu de spoel op spanning zet schiet de pen in de spoel.
Of een stukje erdoor als je hem lang genoeg maakt.
Is maar een gek idee mijnerzijds
Op 8 november 2005 21:06:20 schreef zweetvoetje:
Een thyristor is een oplossing die NIET gaat werken. Je zekering zal eruit klappen, omdat de piekstroom enorm hoog op gaat lopen. Als je zekering er niet uit klapt, dan klapt de diodebrug eruit, als die er niet uit klapt, dan klapt de thyristor eruit, en als die er niet uit klapt dan klapt de elco er na een aantal keren gebruik uit door veel te grote laadstromen.
Pardon, maar de thyristor is om de spoel te schakelen, niet om de cap te laden 
@ Sparks
Goed idee:P Ik zal er is over denke:P
Maar ik zag net op http://www.anothercoilgunsite.com/nf-single.htm
daar hebben ze 3 SCR aan elkaar gemaak? is dat ook mogelijk met die 2N6509?
Ik ben op dit moment ook bezig met zo'n dingetje, heb een cap bank geconstrueerd van rondslingerende elco's van in totaal zo'n 950uF, dat geeft ca. 50J @ 325V.
Opladen doe ik met een weerstand en dan een zelfgebouwde gelijkrichter erachter. Opladen met een weerstand van 220 ohm ging bijzonder traag, dus nu heb ik er eentje van 22 ohm voor hangen, maar die heb ik nog niet getest.
Sparks: nog niet eens zo'n heel raar idee eigenlijk, 't is iig beter dan met de handen een draadje er tegenaan tikken 
Sparks
ik heb ook nog 4 1500 uf caps bij 350 volt liggen uit een fres regelaar mischien ook eens knoeien.
zal bij mij wel tikken met een draadje worden.
hahah Waarom Makelijk Doen Als Het Ook Moelijk Kan He;)
Maar Kipmans: Je heb het gewoon via het net gedaan?
Net-Gelijkrighter-Weerstand-Elco-Net ? Zo?
Op 8 november 2005 21:54:55 schreef ~*SpArky*~:
hahah Waarom Makelijk Doen Als Het Ook Moelijk Kan He;)
Maar Kipmans: Je heb het gewoon via het net gedaan?
Net-Gelijkrighter-Weerstand-Elco-Net ? Zo?
Niet precies: net-weerstand-gelijkrichter-elco. Heb trouwens alleen nog maar getest met een enkele 100uF elco, maar morgen ga ik m'n 950uF bank afmaken (meteen veilig in een doosje enzo
) en kijken wat die doet.
oke:P
Maar kan je nou die 2n6509 ook paralel zetten net zo als hier http://www.anothercoilgunsite.com/nf-single.htm????
Op 8 november 2005 21:52:47 schreef Sparks:
ik heb ook nog 4 1500 uf caps bij 350 volt liggen uit een fres regelaar mischien ook eens knoeien.
zal bij mij wel tikken met een draadje worden.
Dat doet *BOEM* zorg voor gehoor bescherming !
Relais gaat niet werken, die bakken zich na 2x schakelen vast ( en ook die geven een flinke knal )
Ik heb tot voor kort de linker thyristor gebruikt voor mijn cap bank, maar die heeft het vrij recent begeven,
De rechter wordt voor de nieuwe bank ( 10x 3900uF )
Laden en ontsteken doe ik met dit zooitje, de bovenste print is een constante stroombron en de onderste een voeding voor de "logica" en een laad controle + een schakeling om de ontsteek puls voor de thytistor op te wekken.
De elco's, 3x 5600uF op 400V ( en die koperen strippen zijn niet overdreven )
Zorg ook dat je een idee hebt van de laad toestand van je elco's, al is het maar een neon pitje, als je dit perongeluk vast pakt kunnen er vervelende dingen gebeuren.
Als je zoiets perongeluk kortsluit ( met een steeksleutel of whatever ) en je zit er wat te dicht bij dan is loop je daar waarschijnlijk gehoorschade aan op.
( een geweerschot is er niks bij )
Ik heb het zo opgelost :
met 10 meter kabel er aan zodat ik van op een veilige afstand dingen op overspanning kan testen 
Als je er nu een spoel aan hangt ( 8 wikkelingen coax kabel in mijn geval ) Dan kun je er ook dingen mee lanceren ( doe dit BUITEN of met niet te veel energie ! )
En crappy filmpje van een 5 1/4" hdd platter, dit is bij 150V, bij 400 krijg ik deuken in mijn plafond.
Ziet er erg mooi uit!!!
Laad jij hem ook gewoon op zie het licht net?
Waar heb je die thyristors gekocht?
En zijn die ook een paar honder euro?
Maar ziet er mooi uit!!
Groet. Wouter
Ik zag een voorbeeld in de TU Delft. Eerst laden ,en toen een interessante trigger.
Je moest de knop indrukken, en dan snel loslaten. Daarmee schoot je een boutje 5 meter!
Sparks
Hey sine neem je dat ding ook mee de 26ste???
Lijkt me wel grappig om erbij te hebben net als Jorrit z'n coilgun.
Even iets anders tussen de coils door (kan ik ook ff rustig roken
)
Ik kreeg net een mailtje uit duitsland dat 10 3900uF 400V condensatoren vandaag op de post gegaan zijn,
Met een beetje geluk ( en tijd ) komt ie de 26 mee 
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 8 november 2005 23:37:37 schreef Sine:
[...]
En crappy filmpje van een 5 1/4" hdd platter, dit is bij 150V, bij 400 krijg ik deuken in mijn plafond.
Goede manier om je schijf te formateren
:-p
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Is er een manier om uit te rekenen wat de waardes worden van een thytistors als je ze paralel zet??
want dan wil ik 10 2n6509 koopen die paralel zetten en dan kijken of de het kunnen schakelel??
Alvast Badankt!
Groet.. Wouter