Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Na al mijn blauwe LEDklokken ben ik nu dus begonnen aan een dot matrix klok.
Het schema staat al op papier (en in Proteus VSM):
- PIC16F876
- Acht blauwe 2.1" 5x7 dot matrix CA displays
- Eén 74HCT238 (+ één UDN2981 buffer) voor de row scanning
- Vijf 4094B of 74HCT595 shift registers (+ 5x ULN2803 buffers) voor de columns
Nu ben ik dus aan 't brainstormen over de PIC-software.
- Omzetten van ASCII karakters naar bit patterns via lookup table, geen probleem
- Multiplexen van de displays elke 2msec in interrupt routine, geen probleem (8-tellertje op 74HCT238 BCD-inputs, 7x5 bytes inlezen van display memory, doorklokken naar shift registers + latchen)
Waar ik een beetje vastzit:
Het display memory is dus een blok van 35 bytes in RAM (7 rows van 40 bits = 7x5 bytes)
Deze 7x5 bytes vertegenwoordigen sequentiëel de 5-bits patterns van 8 ASCII karacters.
Ik begrijp alleen niet goed hoe ik de 5 LSB's uit de ASCII lookup table op de juiste plaats in het display memory kan krijgen...
Ik hoop dat ik mij een beetje duidelijk uitgedrukt heb.
Iemand enig idee?
CD 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
[tssmode]Heej, daar was ik al mee bezig! (alleen dan bi-color + RS232 verbinding met pc)
[/tssmode]
[opschepmode]
Heb 20 5x7dotmatrix bi-color schermpies gekregen:P
[/opschepmode]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
'k Zou het display memory 7x8 bytes = 56 bytes groot kunnen maken, dan zou de row data bestaan uit de 5 LSB's van elk byte, maakt het wel gemakkelijker om in het display memory te schrijven.
Bij het uitlezen moeten dan wel de 3 MSB's van elk byte overgeslagen worden.
Maar dan wordt het nadien wel moeilijker om scrollfuncties toe te passen...
Thoughts, thoughts..... 
CD