Hallo

Ik heb in mijn kamer al mijn lichten gestuurd via relais. Nu wil ik die relais sturen (dmv torretjes) met mijn computer. Van die tor-dingen ken ik toch al redelijk wat maar ik zou het signaal graag gemultiplexed doorsturen. Wat ik dus wil zijn de 8 printerpoort uitgangen multiplexen, via een zo weinig mogelijk aderige draad doorsturen (max. 4) en dan in mijn kamer terug demultiplexen. Ik dacht gewoon de klokpuls die ervoor zorgt dat de 2 MUX-jes verder tellen ook via de draad te sturen zodat je de select ingangen al niet moet doorsturen (bij elk IC een tellertje). Alleen ik weet niet zo veel van tellertjes, klokgenerators en waneer de afstand te ver word, tussen mijn kamer en mijn computer is 10 meter. zou dat lukken?

Een uitdaging dus (voor mij toch)

Alvast bedankt

Koen Van Genechten

8 uitgangen is denk ik de moeite niet om te multiplexen.

Je kan de informatie ook serieel maken met een 74HC165 en terugzetten naar parallel met een 74HC595. Met 3 signalen + GND kan je de informatie overbrengen.

Of direct met de LPT poort de informatie via de 3 signalen wegsturen. Heb je de 74HC165 niet nodig.

Nog een optie is om de informatie om te zetten naar een seriele poort. Kan je met 1 draadje + GND je informatie versturen. Aan de andere kant heb je dan wel een seriele ontvanger nodig.

mod-edit

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Ik zou de relais niet gaan multiplexen,.. Denk niet dat ze dat leuk gaan vinden.

Op 12 december 2005 17:18:30 schreef Mr GAmba:
Ik zou de relais niet gaan multiplexen,.. Denk niet dat ze dat leuk gaan vinden.

LOL jah maar ik denk dat de TS het ook zo niet bedoeld !

hij wil z'n torretjes multiplexen

via RS232 ...

aan de ontvangerzijde een MAX232 zetten, en een serieel - parallel convertor (mss zelf een van de hierboven gemeldde)

en dat aan de torretjes knopen

een elcootje van 100µ over de relaisspoeltjes (als deze DC zijn) kan al voldoende zijn om je relais te sparen ...

vergeet de vrijloop diode niet

als je relais AC spoeltjes hebben, moet er een geheugen bij de torretjes komen (flip-flops ?)

mod-edit

Op 12 december 2005 17:13:45 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
man
wat the fuck is dit, zet daar toch gewoon 2 L293D's tussen (voor de noobs een H-brug) en dan kunde da toch gewoon switche wanneer da ge wilt.

ook zou ik daar ne fasevertrager tusse linke want da de boel nie ontploft, en uw lampe zijn die sterker als 2000Watt?? want dan moete daar een High Frequency controller box tusse zette (parrallel eh makke of de boel is na kl*te ;-))

willie worteltje!!?? komaan

En jij hebt de joint van je moeder gepakt in plaats van je sjekkie?

Wat moet je met een H-brug bij het multiplexen van wat I/O`s?

maja, on topic:
Ik zou een 74HC595 (of meerdere) gebruiken en daarvoor een soort serieel protocol voor jezelf opstellen via de LPT. Kan je een heel-veel kanaals ding maken met amper hardware kosten.
Gebruik voor die "data" lijnen een wat sterker signaal dan direct uit de LPT komt om het snel en duidelijk te houden, paar torretjes, pullupjes en diodetjes en je hebt een betrouwbaar signaal.

Op 12 december 2005 17:28:02 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
wor ik hier genegeerd ofzo?
heh
wtf
wa is da hier
mijn mening is toch eve belangrijk as die van ullie zeker
KOMAAAn

zeg het als ik ergens fout zit met men redeneringen (everyone can learn, you a lot from me, and I little from you gays)

euhmmm niet zo snel opvliegen :P ...

ik snap je mening gewoon nie ... (dan hoor ik bij die noobs zeker...)

fasevertrager ... dat zegt me nie veel

aan de woordenschat lijkt me je oplossing beetje overkill

Op 12 december 2005 17:30:22 schreef Mr Soldeer:
[...]

euhmmm niet zo snel opvliegen :P ...

ik snap je mening gewoon nie ... (dan hoor ik bij die noobs zeker...)

fasevertrager ... dat zegt me nie veel

aan de woordenschat lijkt me je oplossing beetje overkill

een fasevertrager(phase shift) is hier absoluut onnodig. hoe ben je daarbij gekomen?

EDIT: ik zie het al!

Op 12 december 2005 17:28:02 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
wor ik hier genegeerd ofzo?
heh
wtf
wa is da hier
mijn mening is toch eve belangrijk as die van ullie zeker
KOMAAAn

zeg het als ik ergens fout zit met men redeneringen (everyone can learn, you a lot from me, and I little from you gays)

Sorry hoor, op dit forum is het gebruikelijk om een _klein_ beetje op je typkunsten te letten, zodat ik geen msn-tolk hoef te huren...

Ook slaat jou post hierboven niet echt ergens op bij dit onderwerp, of ik zit er heel veel naast, maar wat moet je met een L293 bij dit onderwerp?

En nog iets, ik krijg niet het idee dat ik zoveel van je kan leren...

mod-edit

ajjjj verhitte discusie :S

die 2000W hé

http://solaris-digital.com/imagenes/l293.pdf

dat het IC niet bruikbaar is durf ik niet te zeggen.

maar hoe dan ook, de TS wi torretjes en relais, en geen IC

en mr lord ... niet zo'n opvliegende reacties aub !

de modjes zitten al te gluren vrees ik ... Op CO is het heel deftig, en dat houden we zo !

wie hier van wie leert is niet belangrijk, maar de mannier waarop.

Op 12 december 2005 17:37:07 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
[...]

WHAT??
weet je wel wie ik ben?
Ik ben THA LORD of ElEcTrIcitY
hoe oud ben je eilijk ?
veel te jong om je met elektriciteit te bemoeien.

En nog iets, ik krijg dat gevoel van jouw maal een miljard + altijd één meer als gij

Mwah, uber lol:D:D:D

Laten we vooral niet te veel ingaan op mister dalord..Iets te veel BrEEzaH gedronken en toen een hele wilde L293-droom gehad. Sinsdien gaat het niet zo goed meer met hem. Jammer maar helaas.

mod-edit

Op 12 december 2005 17:51:42 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
Excuses, mijne heren, mijn zoon (9jaar) heeft blijkbaar een nieuw account aangemaakt op circuitsonline.nl, mijn favo site trouwens, en heeft jullie wat zitten te jennen.

Is niet erg, we begrijpen het wel.
Wat je kunt doen is een mailtje sturen naar de mods dat ze deze nieuwe account ongedaan maken.

en 2. Hou je bek jossie14

Vreemde taal voor een 'vader', de appel valt niet ver van de boom.

Op 12 december 2005 17:51:42 schreef Tha lord of ElEcTrIcitY:
Excuses, mijne heren, mijn zoon (9jaar) heeft blijkbaar een nieuw account aangemaakt op circuitsonline.nl, mijn favo site trouwens, en heeft jullie wat zitten te jennen.
Hij zal zwaar gestraft worden, dat meen ik.
Toch nog 2 puntjes van kritiek:
1. tis THA LORD
en 2. Hou je bek jossie14

meen je ? LOL spaar je de moeite ... iedereen wel eens een slechte bui

kan me niet voorstellen dat een 9-jarig knulletje weet dat een L293 voor H-brug sturing dient :+

dus RS232 --> MAX232 --> serie naar parallel --> geheugen --> torretjes --> relais --> lampen

zo kun je 100en kW sturen :P mss optocoupelaars ergens ertussen voor de veiligheid van je mobo ...

Op 12 december 2005 18:11:03 schreef Mr Soldeer:
[...]
kan me niet voorstellen dat een 9-jarig knulletje weet dat een L293 voor H-brug sturing dient :+

:+:+:+:+:+:+
über:D

en in andere topics ben je ook nie mild :S

PCB's? Das zooo out man!
ik gebruik altij L293D's, they rock!(the rock: fantastische film!!, sean connery ... mmmmm)
Als ge nog wa kloot ier en daar, dan moet da wel lukke!
!!INT VERVOLG WEL NETJES WERKE!!
want as ge zo iet afgeeft an uwen baas, dan ligde wel me u klote opt straat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dit was tha lord

je doet me denken aan EA en gergard

en dat in een HF project gebruiken :S

waar zit de TS ???

@jossie14, ik stel enkel vast !

EA of Gerhard? Kom nou! Dit ruikt naar Jos van Mieghem!

Op 12 december 2005 18:28:49 schreef Mr Soldeer:
je doet me denken aan EA en gergard

Sorry, maar nu moet ik het opnemen voor EA. Deze vergelijking vind ik niet kloppen.
EA heeft tenminste nog moeite gedaan te bewijzen dat er nog iets werkt in z'n hersenpan.

Op 12 december 2005 18:33:21 schreef DIY:
[...]
Sorry, maar nu moet ik het opnemen voor EA. Deze vergelijking vind ik niet kloppen.
EA heeft tenminste nog moeite gedaan te bewijzen dat er nog iets werkt in z'n hersenpan.

EA is hier nog heilig bij ;)

kijk es naar de voorlaatste post hier

http://www.circuitsonline.net/forum/view/18370

het doet me denken aan ... nee laat maar :+

on topic dan

@TS, kan je niet met tryacs werekn, ipv relais ... maakt iets minder lawaai, is kleiner, en is een leuke uitdaging.