Stilstaande spanning afschakelen binnen 25ms

ah oke
het is maar voor 5 mw groen en 20 mw rood :P
zoek ze he :P

[edit] ik ga hem ook niet proffesional gebruiken
hij is alleen voor op mijn kamer :)
het is alleen zodat niemand die straal in zijn oog kan krijgen
tenslotte wordt hij maar 1 of de 10/20 keer gebruikt met publiek :D
dus de kans dat er iets gebeurt is zeer minimaal maar ik probeer hem zo klein moglijk te maken :D

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op zondag 1 januari 2006 20:16:31

AVR powerd

Dat snap ik. :)

Een dergelijke beveiliging kan natuurlijk zeker geen kwaad, maar verwacht er geen wonderen van.

Juist met het oog op simpel zelfbouwen en toepassen zou een niet te complex analoog schakelingetje gepaster zijn denk ik. Of het dan echt die 25 ms haalt etc. lijkt me eigenlijk minder spannend, als de beam maar `snel' uit gaat op het moment dat de sturing wegvalt.

jij snapt het

heb je toevallig msn ?
hint hint

AVR powerd

Jawel, en Gtalk, maar op het moment gebruik ik het niet erg veel, ik wel genoeg te doen.. ;)

Over Co-dingen praat ik logischerwijs liever op het forum, dat schiet wat meer op.

wil je mij toevoegen ?
je bent vast heel hard bezig met zoeken he ;)

AVR powerd

Doe maar rustig. :)

Heb zojuist even geschetst wat ik in gedachten had.

Opmerkingen bij dit schema:

  • Er zijn simpele sy ingangen voor X en Y. Deze zijn zeker niet perfect, maar volgens mij voor de toepassing goed genoeg.
  • C diff en R diff (C1,2 & R5,12) nog bepalen. Als de uitgangsspanning van de differentiatoren > 0.6 V (absoluut) is is het `veilig'. De weerstanden zijn instelbaar voor een instelbare gevoeligheid.
  • C time en R time nog bepalen. Deze geven de noodzakenlijke kleine vertraging voordat de schakeling de shutter dicht gooit. De R is weer instelbaar.
  • De uitgangen van de LM324 zijn kortsluitvast, er zijn daarom geen stroombegrenzingsweerstanden in het schema. Het lijkt me echter wel elegant een weerstand voor de drie potmeters te zetten om niet nodeloos een dood stuk aan het regelbereik te krijgen.
  • De diode-matrix is natuurlijk naar eigen smaak vorm te geven. Nu gebruikte ik de overgebleven opamp in de 358 voor een "detect" aanduiding van X en Y samen.
  • Op zich is er volgens mij niet veel op tegen de beide referentie-spannings voorzieningen voor X en Y (R6,7 en 13,14 & D 1,2 en 5,6) samen te nemen.
  • Schakeling is ontworpen op een sy voeding van + en - 12 V.
  • Ik heb een beetje gesmokkelt in mijn schematekenprog, let niet op eventueel niet-kloppende aanduidingen als "Ic2A", voor de opamps dacht ik dus aan 2 x LM324 en een LM358. Andere opamps zullen vast ook voldoen, maar de 324 is robuust en goedkoop. De snelheid zou mogelijk een beperking kunnen zijn.

er zitten wel veel weerstanden :P
maar tel ik nu 6 X de LM3224 en 2 X de LM358 ?

AVR powerd

ik zat toch te denken om eens te kijken om het digitaal te doen
ik heb geen zin om alles te gaan solderen :D

Edit : het wordt een beetje een onder onsje :D
ik denk dat we beter op msn verder kunnen gaan :)

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op maandag 2 januari 2006 12:36:43

AVR powerd

@ MSN: Waarom zou ik ? Wat wil je van me ? Tijd ? - Heb ik niet..

Succes er verder mee, als iemand verder vragen of opmerkingen over mijn voorgestelde schema heeft kan dat hier.

zomaar msn graag met andere laserfreaks :)

weet je zeker dat hij werkt ?

AVR powerd

Nee. Zoals gewoonlijk geen garantie.

De deelschakelingen laten zich echter vrij gemakkelijk op experimenteerbord bouwen of simuleren lijkt me. Echt spannend is de schakeling volgens mij niet, maar je weet nooit.

Mogelijk wil iemand anders op Co er zijn mening over geven.. :)

Als je zeker wilt zijn dat iets werkt koop je een degelijk apparaat van een bekend merk met goede service en lees je de manual een paar keer goed door. ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 2 januari 2006 13:34:59

kopen, nee zelfbouw is leuker :P
digitaal zijn daar ook oplossingen voor ?
hibren had het hier over maar die heb ik daarna niet meer gezien :(
wie kan hibren's idee wel uitwerken ?

AVR powerd

op verzoek van roelke:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/safedinges.gif

ik hoor het wel als er een fout in zit.
dit heb ik even snel in elkaar gefreubelt, ben aan het afstuderen en heb niet veel tijd...

de tijdconstanten is gewoon R*C*0,8 oid

zonder rook geen elektronica

en voor de mensen die het analoge signaal willen aftappen, die moeten deze schakeling er even voor frotten:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/laser/safe-analoog.gif

zonder rook geen elektronica

Bedankt alvast

het enige wat ik jammer vind is dat hij niet beschermt tegen :

-kapotte galvo's
-kapotte DAC

waardoor hij niet zo heel intressant is tenslotte is pas 1/3 van de falen beschermt :(

AVR powerd

dat kun je oplossen door ipv de spanning de stroom door de galvano's te meten. (behalve als ze kortsluiten, want dan werkt dat ook niet meer)

zonder rook geen elektronica

Op 2 januari 2006 20:48:14 schreef hilbren:
dat kun je oplossen door ipv de spanning de stroom door de galvano's te meten. (behalve als ze kortsluiten, want dan werkt dat ook niet meer)

maar daar is hij toch niet precies genoeg voor :?

edit : wel dus

AVR powerd

namens Lazeres post ik dit :

wat is voedingsspanning van dit schema ?
en kan je hem regelrecht dac aansluiten ivm de ingangs-benamingen

AVR powerd

Op welk schema doel je ?

[edit]
Sorry, de info van mijn schema stond er al bij. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op woensdag 18 januari 2006 23:08:29

Ik las dat je als uitgang een optocoupler of relais wilt gebruiken. Bij relais is het in ieder geval een goed idee om rekening te houden met de tijd die het relais nodig heeft om af te vallen. Immers, als dat al meer als 25ms is gaat het niet lukken.

Voor een microprocessor is 25ms relatief lang, dus daar moet wat mee te maken zijn.

Succes :)

maargoed die 25 ms zijn relatief
het gaat om het idee

AVR powerd

okee. Nog altijd met een analoog systeem aan het knoeien. :p Ge heb een digitaal singaal. Waarom dat niet gebruiken.

code:


dim x[0 to 25] as int
dim y[0 to 25] as int
dim xresult as int
dim yresult as int
dim temp as int
config porta = input
config portb = input
:loop
'haal data op
for temp = 0 to 25 
x[temp] = pina
y[temp] = pinb
waitms 1
next temp
'controleer gegevens 
for temp = 0 to 24
if ( x[temp]= x[(temp + 1)] then
xresult = xresult + 1
end if
if ( y[temp]= y[(temp + 1)] then
yresult = yresult + 1
end if
next temp
if yresult = 24 AND xresult = 24 then
lazeroff
endif
goto loop

uitleg: gehebt 2 8bit die ge elke ms vergelijkt met het vorige. Als het gelijk is dat telt die een een waard +1 op
als die waarde 24 dan lazeroff.

RT

AVR powerd

Op 31 december 2005 11:49:54 schreef Lazeres:

10volt gedeeld door 1024 (2^8=(8 bits)) geeft dus een spanningsverandering van 10mV binnen 25ms. Dus: binnen 25ms geen grotere verandering dan 10mV = afschakelen!

De schakeling heeft 2 ingangen (X en Y) en 1 uitgang; namelijk een relais of optocoupler.

Wie kan ons helpen????????

Ik zag het zo snel niet in het topci staan maar 8bit geeft 256 moglijkheden (2^8=256). je stappen zijn dus een behoorlijk eind groter (10 / 256 = 39mV)