DC motor snelheid

Ik moet voor school de snelheid van een DC motor controleren.
Er is geen tachygenerator of andere bijkomend apparaat aanwezig om de snelheid te meten.

Hoe kan ik dan toch een snelheidcontrole doen?
ik ha deen tip (EMK van de motor meten)

ik heb niets vna gegevens van de motor

dank bij voorbaat

Hallo,

Ik neem aan dat er op een schooll een stroboscoop aanwezig is;) als dat zo is plak je een wit strookje op de as van de motor en laat je hem draaien.
Dan ste je de stroboscoop zo af dat je alleen nog het witte strookje ziet en lees je de frequentie af:P
(correct me if i'm wrong)

FlAsHy

Anoniem

Op 15 januari 2006 19:08:19 schreef FlAsHy:
Hallo,

Ik neem aan dat er op een schooll een stroboscoop aanwezig is;) als dat zo is plak je een wit strookje op de as van de motor en laat je hem draaien.
Dan ste je de stroboscoop zo af dat je alleen nog het witte strookje ziet en lees je de frequentie af:P
(correct me if i'm wrong)

FlAsHy

Je kan ook een frequentie hebben n maal hoger, waar n = 2, 3 enz

Dus je moet de laagste frequentie vinden, waar het witte streepje schijnbaar stil staat.

Kijk eens of je ruis in de stroom kunt ondekken (scoop of spectrum analyser over een shunt weerstand plaatsen). Misschien dat met de "rotzooifrequentie" van de koolborstels de snelheid kunt bepalen.
Verder geld dat de spanning gelijk is aan het toerental, stroom is gelijk aan het koppel mits je er vanuit gaat dat het ingangsvermogen gelijk is aan het uitgangsvermogen. Het ligt er dus maar net aan hoe nauwkeurig je wil gaan meten.
Je kunt ook een dynamo gebruiken.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

PWM aansturen, tegen EMK meten in de pauzes ? :)