Bert Geelen
Als een IC al ingewikkeld is , wat zijn mensen dan?
Hoi
Ik ben op zoek om mijn licht effecten aan en uit te schakelen ( en eventueel dimmen maar hoeft niet)met dmx of een ander protocol. Maar ik wil het wel zelf bouwen. Het moet wel zonder computer werken! Het moet minstens over een afstand van een twintig meter gaan en ongeveer 20 kanalen hebben. Heeft iemand een idee/schema???
Bert Geelen
ps.: Ik heb hier ook eens wat over I2C gelezen is dat geen optie?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
I2C is niet aan te raden, veel te foutgevoelig over zulke afstanden (I2C = IC-to-IC bus, bedoeld voor op de zelfde printplaat of iig binnen het zelfde apparaat).
Volledig DMX is misschien wat te zwaar, maar het fysieke systeem van DMX (RS-485) is wel een goed idee, al red je het met gewoon RS-232 of zelfs TTL wrsch. ook wel.
Ik zou kiezen voor een bus met een RS-485 transceiver (E 1.50) en een goedkope microcontroller (Microchip 12F629 = E 1.80, 16F630 = E 2.23 of een Atmel AT Tiny) op iedere plek. Iedere controller luistert naar de bus, een boodschap bestaat bv uit twee bytes:
1 + <7 address bits>
0 + <7 data bits>
Iedere controler heeft een uniek (vast geprogrammeerd) adres, en 5 (8-pins) of 7 (6-pins) uitgangen.
Het 'hoofdstation' is een microcontroller, eventueel een met wat meer pinnen om het aansluiten van schakelaars te vereenvoudigen.
Alternatief: als je veel draden geen probleem vind kan je bv op iedere plek een 74HC595 zetten, die zet je allemaal in serie. Op het 'bedienstation' een microcontroller (eenvoudig) of ook 74HC595's met nog wat logica (misschien wat makkelijker te begrijpen).
Bert Geelen
Maar een micro controller moet je programmeren en dat kan ik niet en dat met bits al helemaal niet.Ik snap wel hoe het werkt maar kan zoiets weer net niet zelf maken. En uit hoeveel draden bestaat een z'n RS-485 bus?
Martijn Berntsen
pe4mb
Op 6 januari 2003 15:44:58 schreef Wouter van Ooijen:
I2C = IC-to-IC bus
I2C = IIC = Inter IC Bus, tussen IC bus.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Bert Geelen
Op 6 januari 2003 18:19:59 schreef beertje_01:
dmx rules
en ge kunt gemakkelijk uitbreiden mits het een standaard is geworden in de licht industrie
Ja maar wel een dure standaard!!!
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 6 januari 2003 18:49:55 schreef Bert Geelen:
[...]
Ja maar wel een dure standaard!!!
als ge daarmee zelf kunt beginnen spelen en zelf maken is dat nog te doen zenne
natuurlijk als ge die lichteffecten enzo koopt loopt da al direct op
Bert Geelen
Op 6 januari 2003 15:44:58 schreef Wouter van Ooijen:
Ik zou kiezen voor een bus met een RS-485 transceiver (E 1.50) en een goedkope microcontroller (Microchip 12F629 = E 1.80, 16F630 = E 2.23 of een Atmel AT Tiny) op iedere plek. Iedere controller luistert naar de bus, een boodschap bestaat bv uit twee bytes:
1 + <7 address bits>
0 + <7 data bits>Iedere controler heeft een uniek (vast geprogrammeerd) adres, en 5 (8-pins) of 7 (6-pins) uitgangen.
Het 'hoofdstation' is een microcontroller, eventueel een met wat meer pinnen om het aansluiten van schakelaars te vereenvoudigen.
Alternatief: als je veel draden geen probleem vind kan je bv op iedere plek een 74HC595 zetten, die zet je allemaal in serie. Op het 'bedienstation' een microcontroller (eenvoudig) of ook 74HC595's met nog wat logica (misschien wat makkelijker te begrijpen).
Heeft iemand voor die RS_485 een schema? En waar ik die spullen kan krijgen ( Ic's geprogrammeerd ) ?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 6 januari 2003 16:07:01 schreef Bert Geelen:
uit hoeveel draden bestaat een z'n RS-485 bus?
3: massa, signaal+ en signaal-
Bert Geelen
Waar kan ik die micro chips krijgen en de Rs-485 tranciever ?
Zijn daar schema's of misschien complete bouwpakketen van?
Waarmee kan ik het beste die micro controller mee programmeren (hardware en software, is nieuw voor mijmaar wil het dolgraag leren , erg interesant nl)?En hoe zou ik het beste met die bytes kunnen werken ( dit is ook nieuw voor mij )?
DJefke
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
DMX512 is niet duurder dan een andere standaard hoor. Gewoon een goeiekope PIC of Atmel microcontroller in elke zender of ontvanger.
Bert Geelen
Op 16 januari 2003 19:16:27 schreef DJefke:
DMX512 is niet duurder dan een andere standaard hoor. Gewoon een goeiekope PIC of Atmel microcontroller in elke zender of ontvanger.
Ja maar kan jij mij daarmee helpen om zoiets te bouwen/ontwerpen ?
DJefke
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Op 16 januari 2003 19:20:23 schreef Bert Geelen:
Ja maar kan jij mij daarmee helpen om zoiets te bouwen/ontwerpen ?
http://www.theaterzentrum.at/technix/index_html
Hier heb je alvast een DMX-dimmer en een DMX aansturing voor rookmachines.
http://www.qsl.net/n5tle/
Nog wat spul.
Bert Geelen
[/quote]
http://www.theaterzentrum.at/technix/index_html
Hier heb je alvast een DMX-dimmer en een DMX aansturing voor rookmachines.
http://www.qsl.net/n5tle/
Nog wat spul.
[/quote]
TANX
maar ik ben helaas niet op zoek naar een 12-kanaals dimmer.
zoek meer een 1-kanaals dimmer of schakelaar via dmx of iets anders. Die ga ik in bouwen op de licht effecten die ik nu al heb. Maar mag ook best een 4-kanaals dimmer zijn maar dan wel nie te duur. Heb je trouwens ook een link om een controller te bouwen.... Hoeft eigenlijk aleen maar aan of uit te schakelen.
Beste Bert
Ik ben momenteel bezig met een 4 kanaals dmx dimmer.
Een dmx switch is helemaal easy.
Een atmel avr, 75176, moc3041, triac en dipswitch.
Met een dimmer heb je ook dure ontstoor filters nodig.
Kun jij eigenlijk wel een avr of pic programmeren?
Dat's toch wel nodig als jij iets wil maken.
En je moet natuurlijk een printje etsen.
Zet binnekort de schema, print, plus codes op een webpagina.
Maar eerst ga ik de dimmer afmaken...
Bert Geelen
Op 17 januari 2003 18:04:05 schreef djmuis:
Kun jij eigenlijk wel een avr of pic programmeren?
Dat's toch wel nodig als jij iets wil maken.
En je moet natuurlijk een printje etsen.
Ik ben nu de pic programmer van deze site aan het bouwen en heb wel al een paar tutorials door gelezen. Maar om nou te zeggen dat ik een echt doorgewinterde pic programmer ben... neej.Maar wil het zeker leren.
En van die printjes etsen .....
daar heb ik een vriend voor die dat wel voor mij wil doen.
Als dat maken van een DMX switch makkelijk is dan moet volgens mij het maken van een DMX console die aleen maar aan en uit hoeft te schakelen ook nie moeielijk zijn toch?
[Bericht gewijzigd door Bert Geelen op ]
Op 8 januari 2003 10:16:30 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
3: massa, signaal+ en signaal-
RS-485 bus bestaat uit slechts 2 signaaldraden, signaal+ en signaal-
Geen pic 16F84 , die heeft geen seriele poort !
Die heb je echt wel nodig.
Ik zit nu te werken (testen)met een avr 90c8515.
Maar je kunt ook een kleinere nemen. bv ATmega8
Met een pic? Dat ga ik later uitzoeken!
De dimmer werkt (hoop ik), nu ga ik een test prog via mijn atmel stk500 expermenteerboord maken die dmx uit stuurt. Dat is niet zo moeilijk, zeker alleen aan/uit.
[Bericht gewijzigd door djmuis op ]
Bert Geelen
Welke mot ik dan hebben?
ps kijk nog ff 3 berichten terug heb die ff aan gepast
[Bericht gewijzigd door Bert Geelen op ]
Bert Geelen
Op 17 januari 2003 19:05:49 schreef djmuis:
Ik zit nu te werken (testen)met een avr 90c8515.
Maar je kunt ook een kleinere nemen. bv ATmega8
Met een pic? Dat ga ik later uitzoeken!
Maar mee moet ik deze dan mee programmeren?
Fijn te horen dat het niet zo moeielijk is om een DMX console te maken maar heb je daar ook een schema van?
Bert Geelen
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
nope :-s
ik zen zelf ook op zoek naar hoe da ik mijn licht allemaal kan aansturen via mijn pc dus...
ma als ik iets vindt laat ik zeker wat weten
Bert Geelen
Op 19 januari 2003 20:50:38 schreef whoopi:
nope :-sik zen zelf ook op zoek naar hoe da ik mijn licht allemaal kan aansturen via mijn pc dus...
ma als ik iets vindt laat ik zeker wat weten
nou ik ga een paar analog voltage to DMX512 Converters bouwen en ze dan in een kasje bouwen met een paar faders en wat schakelaars voor de switches nu de dimmers en schakelaars nog. 
Anoniem
je kunt nog beter zoiets 2e hands kopen. je maakt het dan wel niet zelf, maar voor die prijzen kun je tegenwoordig nog niet eens de onderdelen kopen. Paneeltjes kosten bijna niks meer!
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
http://membres.lycos.fr/lightcomputer/intro_eng.html
ook wel een leuke