Hallo Zeg Heren..
Alles lekker hier,
Ik voelde mijn naam schrijven, hahahah
Hallo allemaal. Veel kennisen hier. hihi
was al lid maar dat is zo lang geleden dat ik het al weer vergeten was.
maar euh, mijn antenne probleem, iemand met sugesties..
MRF?
Heb nu 2 gewone dipolen en een inverted v.
http://www.alfalima.net/afbeeldingen/foto/antenne-storm-4.JPG
dacht dat een echte yaki ook wel wat problemen op loste om dat deze een meer horizontale afstraling heeft???? hihi
heren..groetjes van Alfred., Alfa Lima int

Op 8 maart 2006 21:56:54 schreef Alfred:
maar euh, mijn antenne probleem, iemand met sugesties..

Wat is precies het probleem. Ik meen te begrijpen dat het iets van de laatste tijd is. Wat is er dan veranderd met vroeger ?

Niks eigenlijk, maar weet wel dat de buren in het huis aan het rommelen zijn geweest (opnieuw inrichten)
Ik zat wel vaker met het vermogen waar ik tegenwoordig vaker mee draai

Op 9 maart 2006 17:12:33 schreef Alfred:
Niks eigenlijk, maar weet wel dat de buren in het huis aan het rommelen zijn geweest (opnieuw inrichten)
Ik zat wel vaker met het vermogen waar ik tegenwoordig vaker mee draai

Hee, Alfred ook hier , welkom Alfred ! steeds meer echte piraten ontdekken deze site ! Alfred , wat zijn op dit moment precies de apparaten waar je op stoort , zoals ik je al eens eerder verteld heb , heb ik er 3 jaar geleden ook wat last van gehad met de nieuwe situatie hier ik heb met een paar aanpassingen de problemen op kunnen lossen, misschien kan je het probleem wat duidelijker voorleggen er zijn er hier genoeg die zeker handige tips hebben !

Leuke site @Partinax! Staat hier opgeslagen!:)

Op 8 maart 2006 17:49:48 schreef Rd12tf:
Geduld Rob ;), jouw zender is ook niet in een nacht ontstaan als een paddestoel in de herfst!! :)

Het is me al vaker opgevallen Eat, wat voor dichterlijke ondertoon jij in jouw reakties gebruikt;). Persoonlijk spreekt me dit wel aan. Er zou meer poëzie gebruikt moeten worden op CO. Tenslotte valt of staat "de KG-uitdaging!" toch onder "er te zijn of niet te zijn...":)

@Alfred: Geef eens een complete beschrijving van jouw antenne's, Alfred (t/m het soort coax-kabel aan toe). Misschien dat @MRF-Technoligy, @QRO_man of anderen hier iets mee kunnen om jouw HF-inslag bij de buren (grotendeels) te doen verhelpen.
Come on genius', Let the Alfa Lima rolls on the clouds of the sky!

:) Het leven is vaak al saai genoeg ...

Alfred Welkom!

Helaas weinig van je antenne te zien, zie door de takken het antennebos niet ;)
Sterkte met de buren, hopelijk met een filtertje hier en daar op te lossen.

Wel heren. hehehe
De antenne mast is 21 meter lang. bovenin heb ik een dipool boven op een rotor staan die precies on 15070 staan, 2 a 3 meter daaronder is een dipool voor 21860 en circa 4 meter daaronder heb ik een inverted v
met meerdere frequencies er in (door middel van doorlussen) Ik stoor als ik op 48 mb zit (inverted v) en op 15 mhz (dipool)
alles word gevoed met rg 213. (3 kabels naar de antenne) aangezien ik ook wel eens met 3 zender tegelijk op de band zat. tegenwoordig vaak met 2 of 1 tegelijk..de afstand tussen de antenne en de buurtjes is ongeveer 20 a 25 meter.
Staandegolf is goed van de antenne's , heb er geen block in voor retour power.

Op 9 maart 2006 18:23:02 schreef Alfred:
Wel heren. hehehe
De antenne mast is 21 meter lang. bovenin heb ik een dipool boven op een rotor staan die precies on 15070 staan, 2 a 3 meter daaronder is een dipool voor 21860 en circa 4 meter daaronder heb ik een inverted v
met meerdere frequencies er in (door middel van doorlussen) Ik stoor als ik op 48 mb zit (inverted v) en op 15 mhz (dipool)
alles word gevoed met rg 213. (3 kabels naar de antenne) aangezien ik ook wel eens met 3 zender tegelijk op de band zat. tegenwoordig vaak met 2 of 1 tegelijk..de afstand tussen de antenne en de buurtjes is ongeveer 20 a 25 meter.
Staandegolf is goed van de antenne's , heb er geen block in voor retour power.

heb je ook nog aarde Alfred ?,bij de antennes die jij gebruikt heb je dat niet echt nodig , dat weet ik ook wel , maar het maken van meer aarde hielp mij aardig uit de problemen , in combinatie met netfilters en een lowpass filter en een mantelstroom filter , mijn grootste probleem hier was een kabelantenne kast vlakbij de antenne.
kan het zijn dat jouw antennes te dicht bij elkaar zitten waardoor het een het ander beinvloed ?

Hoi Alfred,

Zelf heb ik ook nogal wat instraal narigheid gehad. Vooral omdat de uitspanlengte beperkt is. Zo te zien is dat bij jou ook zo.

Ben aan de slag gegaan met een halve golf met spoel en condensator in parallelresonantie wat op zich goed werkte maar smalbanding was ( 15 Khz).

Om meer bandbreedte te krijgen ben ik met de tuner en diverse antennetypen aan de gang gegaan. Leek allemaal heel aardig, antennetune deed het netjes maar de buurt werd keer op keer laaiend en niet van enthousiastme .....

Vervolgens heb ik het spincipe van een Shakespeare antenne genomen. Misschien ken je die van 27 MC. Ze bouwen die dingen overigens voor alle frequencies. Ik dacht altijd dat er, net als bij de meeste CB antennes, een spoel in zou zitten. Niet dus! Het principe is een eindgevoedde halvegolf antenne. De inmpedantie tranformatie gaat middels een lang deel coax RG62 en een kort deel RG58.

In de Shakespear is het bovendeel een stuk glasfiber (die gasten maken ook hengels ...) met een geleider ering (straler) en in het onderste deel van holle glasvezel zitten de stukken coax verstopt.

Nou werken die dingen op 27 mc prima en heb ik de maten gedeeld door 11,027384 meter. Vervolgens de boel in een spreatsheet even omgerekend: als voorbeeld:

6300 khz Antennegegevens

47,43083004 meter

4,301335812 rekenfactor

rg62 2,15 9,247871996

rg58 0,34 1,462454176

straler 4,5 19,35601115

Deze antenne is dus nu in totaal 28,6 meter waarbij alleen de straler perse moet vrijhangen. Ding loopt perfect 1:1 en ik heb al meerdere van deze antennes voor verschillende banden gemaakt De bandbreedte is 200 Khz binnen 1:1,3 en het belangrijkste: geen instraal narigheid. ( 100 watt HF set). Ik weet niet wat voor antenne je hebt maar mijn ervaring is dat als je breedbandige antennes gebruikt c.q. met tuners aan de slag gaat dat het fout gaat en de buurt begint te klagen. Een antenne recht tunen naar de zender toe is immers geen probleem maar de antenne blijft krom.

Ik zal eens kijken of ik een schets van het ontwerp op deze site kan zetten. ( ff de scanner van mijn werk nodig)

George

Trouwens, ik ben ook wat aan het rommelen met dat IC maar lijkt het niet zinnig eerst te filteren VOORDAT de FET wordt aangestuurd ? Krijgen we meer sinus op de gate en waarschijnlijk minder rommel ?

Ik heb geen mantelstroom filters.
eigenlijk zou ik dat moeten doen, stond ook te denken gamma machers te bouwen.. de dipolen staan in het geheel geisoleert aan de mast zodat de antennes elkaar het minst beinvloeden. eerst had ik een kant van de dipool zeg maar in verbinding met de mast maar daardoor ging het helemaal mis met afstanden draaien. de enige verbinding die de dipolen hebben is coax zeg maar.
doch het ik hier de studio en zenders aan de massa en heb ik een bliksem inslag aarde aan de mast zitten.

Ik wil als ik een andere mast krijg deze zo hoog mogelijk maken,, mijn moto,,, hoe groter de afstand tussen de buren en de antenne en ook dat de afstraling meer over de buren heen gaat des te beter, of is dat naief?

+++++++++++++++++++++++++
Ook hallo Geo,,
wel,, al houd ik niet van vertikaal afstralen,,, vertel me meer, ten minst,,, dat is toch een vertikale waar je over praat, ...Ik ben benieuwd

http://www.alfalima.net

[Bericht gewijzigd door Alfred op ]

He Alfred, geen balun op de inverted-v, starlers direct aan de coax ? Als dat zo is is het vragen om problemen ....

Alfred, dat maakt niet uit, je kunt hem vertikaal of horizontaal opstellen, maakt niks uit. Ik zal een tekeningetje maken hoe het ding in elkaar zit en morgen posten.

Best veel HAM's werken uiterst tevreden met deze antenne al ie wat meer om te bouwen dan een inverted-V en bovendien moet je de verbindingen goed sealen omdat RG62 vol water kan lopen als je de verbindingen niet goed afkit. George P....A

Op 9 maart 2006 18:35:02 schreef geostar:
[...]
Trouwens, ik ben ook wat aan het rommelen met dat IC maar lijkt het niet zinnig eerst te filteren VOORDAT de FET wordt aangestuurd ? Krijgen we meer sinus op de gate en waarschijnlijk minder rommel ?
[...]

ja & nee, als je een sinus op de gate zet moet je deze clampen met een diode anders wordt je rendement minder en je FET een stuk warmer. Of een clamp meer harmonischen verookzaakt is natuurlijk de vraag...

Hier op de scope heb ik niet meer rommel kunnen ontdekken met de clamp. Ik heb hier van gate naar massa 820 ohm, een 1n4148 met de anode aan de gate en antiparallel daarmee 2 LEDS in serie. Zonder diode legt de fet bij mij het loodje sinus of blokgolf maar dat kan ook door zelfoscillatie komen ...

Alfred, ik heb even een tekeningetje gemaakt van mijn antenne:

de straler zit vast aan de kern van het einde van de RG62 kabel. De buitenmantel houdt daar gewoon op.

de RG 58 kabel is aan het einde kortgesloten.

het begin van deze twee kabels worden de mantels aan elkaar verbonden en de kernen worden ook met elkaar verbonden. Hier zoe een pl plug goed passen. Vanaf dat punt heb je 50 ohm en kan je met een 50 ohm kabel naar de zender toe. De straler hangt bij mij tussen isolatoren. Het deel met de 62 coax mag buiten hangen maar dat hoeft niet, is dus niet kritisch. BELANGRIJK: als de antenne licht wilt verstemmen moet je de combinatie rg58 en rg62 inkorten of verlengen. Knippen aan de straler heeft weinig effect.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=antenne.JPG [/img]

@Alfred

Hoi Alfred het duurde een poosje voor ik zag wat er pecies op de foto stond, maar nu heb ik hem.
Veel antenne geweld mooi hoor.De frequenties die je gebruikt zou je ook met een ( 1 ) antenne kunnen bestrijken.Zelf gebruik ik ook een systeem die het hele HF spectum in een keer bestrijkt en heb geen last van LFI (Laag Frequent Inpraten ) want ik denk dat dat het probleem bij je is.Het is ook zaak om de goed aan te passen bij voorkeur Symetrisch (open-lijn kippenladder geen mantelstromen).
Deze mantelstromen treden vaak op bij gebruik van coax (dipper bij de coax uislag mantelstroom aanwezig)Kans op veel storing in de omgeving door LFI.Bij openlijn heb je dit niet.Je kan ook alleen een inverted V gebruiken voor de door jou gebruikte frequenties dan zit je aan een kippenladder vast en een tuner ( Gebruik ik hier ook van 160mtr tot 10 mtr ) de tuner is een Z-match maar er zijn veel meer soorten hoor.
Veel klachten zullen bij een dergelijk systeem verdwijnen de resterende zal je op moeten lossen door ff wat ferriet ringen in de luidspeaker snoeren van de buurman te plaatsen. Ls snoer 6 a 7 windingen er door dan oversteken naar de andere kant en dan weer 6 a 7 windingen terug.
De als antenne fungerende ls snoeren pikken wel je hf op maar transporteren dit niet meer naar de versterker uitgang waar de uiteindelijke detectie optreed en veel hinder kunnen veroorzaken.De lengtes van de v zijn bepalend voor de laagste freq. maar het is een soepel aanpasbaar sijsteem en voldoet vaak goed, ook geeft de openlijn minder demping .

Nou Alfred en anderen ik heb het al veel vaker neergezet op CO maar het is voor het goede doel nietwaar.

Ps. Hier onder staat een link naar mrf-technoligy kan je ff op kijken de site is in aanbouw dus er komt vanzelf meer op.

@Geostar

Ik zie een gewone J-pole in coax uitgevoerd.

MRF

.... alleen moeten de buren meewerken met het ferriet en dat doen zijn buren niet.

.. lijkt op een j-pole omdat die is ook eindgevoed is.

Op 9 maart 2006 19:13:32 schreef geostar:
Hier op de scope heb ik niet meer rommel kunnen ontdekken met de clamp. Ik heb hier van gate naar massa 820 ohm, een 1n4148 met de anode aan de gate en antiparallel daarmee 2 LEDS in serie. Zonder diode legt de fet bij mij het loodje sinus of blokgolf maar dat kan ook door zelfoscillatie komen ...

Ok ,hoe schoner hoe beter. :)

Maar even een verzoekje om niet te dubbelposten, bij reacties graag quoten met http://www.circuitsonline.net/images/f_quote.gif en toevoeging aan een post te doen met http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif

Zo houden we het overzichtelijk, het opnieuw kicken van een topic wordt als negatief ervaren, gelieve dat niet te doen binnen 24 uur of alleen bij interessante ontwikkelingen/ontdekkingen/vorderingen.

Op 9 maart 2006 18:35:02 schreef geostar:
Ik weet niet wat voor antenne je hebt maar mijn ervaring is dat als je breedbandige antennes gebruikt c.q. met tuners aan de slag gaat dat het fout gaat en de buurt begint te klagen. Een antenne recht tunen naar de zender toe is immers geen probleem maar de antenne blijft krom.

Ben ik niet mee eens bij symetrische systemen gaat dit niet op .

MRF

Beste rob,
Ik las een stukje terug dat je nog nooit iemand op KG hebt gehoord met een Loop.
Luister savonds eens op 3630Khz LSB.Meestal va 1900 tot 2300 uur
Zitten er een aantal op met een loop en harde signalen:+

@kroket, ik hier zo"n beetje alle info liggen rond de isotron waar jij om vroeg, ik ga proberen om de antenne voor mg online te zetten op mijn nieuwe page http;//radiogalaxy.listen.to
moet eerst nog ff een en ander vertalen van engels naar nederlands en vervolgens bewerken en uploaden
@alfred, probeer een lowpass filter mischien wil dat helpen, hier tenminste wel destijds achter mijn yeasu.