free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 5 maart 2010 07:08:54 schreef Neovo Geesink:
Ja, Ook van superponeren gehoord...Waarom vertel ik anders dat het bij de NUL-doorgangen is??
Zodra de sinus de + of - 2.4 volt voorbij gaat, lift de ruis mooi mee...Mij was het juist om het "omklapmoment" van het magneetveld van de trafokern, waar ruis misschien makkelijker "doorkomt" en in het geluidsignaal te horen / meten valt.
Neovo.
Al eens gekeken wat voor impedantie een tranformator vormt op die frequenties ? dat komt daar niet door...
Klopt. Maar zelfs als ik niet eens naar de transformator kijk, maar alleen naar de spanning achter de dioden:
Wil iets zo kort duren dat het binnen dat intervalletje blijft, dan moet het tamelijk hoogfrequent zijn.
Wel gemoduleerd door 50 Hz, dus naar LF toe vind je nog wat sporen zijbandjes.
MAAR: ga je expres de nuldoorgang oprekken met die dioden, dan maak je alleen daardoor al zóveel vervorming op je sinus, dat de oneven harmonischen van 50 Hz iedere mogelijke storing vèrre overtreffen.
De ellende van de dioden op zichzelf is dus veel groter dan de theoretische storing van 'iets' dat op de nuldoorgang een héél kort, héél klein pulsje geeft (langer of groter kan niet, omdat de veronderstelling is dat het door de dioden tegengehouden zou worden).
Dat hele diodenverhaal is alleen geloofwaardig als je het net zo snel zegt als dat dat interval voorbij is.