Ik heb naast (sinds kort) electronica nog een hobby. Dat betreft LandRovers. Nu heb ik een 101
(soort vrachtwagen) met een V8 en een 4 bak. Achter deze bak hangt een overdrive. Deze moet ik nog aansluiten maar de bediening is een probleem. Ik wil dit niet mechanisch doen omdat dat erg lange kabels of veel stangen worden (zit 2,5 meter van het stuur. Heeft iemand een idee of dit electrisch zou kunnen met bv een soort solenoid. Er is redelijk wat kracht nodig en een lange weg. De bediening is een pin die een centimeter of 5 in/uit moet (dus trekken en duwen). Er kunnen hefbomen aan als het moet. De beweging moet vlot gaan net als bij schakelen anders valt de snelheid te veel terug.
Ik heb ook aan lucht of hydrauliek gedacht. Maar lucht is lastig, moet er een compressor in. Ik heb nog een oude 220V staan maar die zullen wel niet op 12V kunnen. En hydraulisch is erg duur.

Volvo past(e) een solenoid op de 1xx en 2xx serie toe. Hoe zit het 'origineel'?
Kun je wat met die afstandbediende massasleutels uit een vrachtwagen? Weet alleen niet of dat duurzaan genoeg is.
Ruitenwissermotor / hefboom / eindschakelaars?

Een solenoid is ook duur (nieuw tenminste).

Ik zou eerder denken aan een deuropenener zoals bv Volkswagen-Audi die gebruikt: bijzonder krachtig en eenvoudig in te bouwen.

---edit-----------------
Deze zijn ook redelijk bestand tegen vervuiling, ik mag toch aannemen dat je van tijd tot tijd de blubber induikt met die Landrover. Anders snap ik niet dat je in zo'n onhandig en onkomfortabel hok wil rijden;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Kan je niet iets doen met het motorvacuum? Dan heb je alleen nog een kraantje of klepje nodig om een luchtcilinder of rubberen balgje aan te sturen. Terugdrukken kan dan met een veer.
Verder kan je in elke bouwmarkt voor rond de tien euro een klein 12 compressortje kopen voor bv je autobanden.

Ik ga er niet echt het terrein mee in dus modder is geen punt. Het ding weegt namelijk 3 ton en is 2 meter breed en 2,70 meter hoog.

Ik vind een ruitenwisser motor wel een idee, allen zal de afstelling niet zo makkelijk zijn denk ik. Maar de combinatie vacuum en lucht is ook een mooie. Ik heb zo'n compressortje dat zou ik op een gasfles kunnen aansluiten als buffer. Een luchtcilinder en kleppen heb ik ook (via mijn werk)deze kunnen trekken en duwen dmv twee aansluitingen(dubbelzuiger). Maar dat kan ik natuurlijk ook op het vacuum zetten wat weer een tank en herrie scheelt. (ik weet alleen niet of dat vacuum sterk genoeg is, ik ben bang van niet. Ik heb een bar of 5 nodig schat ik.

Een deurvergrendeling heeft een clublid al geprobeerd, die was niet sterk genoeg.

Op 31 januari 2006 19:23:31 schreef fred101:...Een deurvergrendeling heeft een clublid al geprobeerd, die was niet sterk genoeg.

De vergrendelingen die ik hier heb liggen hou je met één hand niet tegen. (bovendien zijn dit openers)

Ik heb een bar of 5 nodig schat ik.

5 bar vacuum ga je op deze planeet niet redden.
Stellen met die ruitenwissermotor is niet zo moeilijk. Zorg dat je het ding bedient met een dikke veer.

Dat idee van GJ_ is ook niet onaardig. Nou zijn er deur openers en deuropeners, dus dat het bij een clublid niet wil, wil niet zeggen dat het nooit goed gaat komen. Scoor eens een veerunster en kijk hoe had je moet trekken / duwen om dat ding te bedienen.
Aan de andere kant: zo'n deuropener is niet bedoeld voor dergelijke krachten, hoe lang zal de levenduur zijn als je 'm steeds op z'n tenen laat lopen?

Blijft de vraag hoe het 'origineel' in elkaar zat... Toch die stangetjes?

Op 31 januari 2006 19:23:31 schreef fred101:
Ik ga er niet echt het terrein mee in dus modder is geen punt. Het ding weegt namelijk 3 ton en is 2 meter breed en 2,70 meter hoog.

typisch geval van milieuvervuiler met asobak.

ik stel voor om m verder lekker in zn sop gaar te laten koken...

Op 1 februari 2006 10:47:34 schreef zweetvoetje:
[...]
typisch geval van milieuvervuiler met asobak.

ik stel voor om m verder lekker in zn sop gaar te laten koken...

Stap dan maar fijn in je Daihatsu :P Er zijn ook mensen die van echte auto's houden. En zolang we wegenbelasting en de benzine en het onderhoud betalen heeft niemand recht van zeiken de wagens zijn immers goed gekeurd door de EU. :)

Het blijft raar om er niet mee in de blubber te gaan: het zijn onhandige, oncomfortabele en zeer slecht rijden auto's. Ze zijn alleen gemaakt voor het ruwere werk.

een 101 is niet de laro die jij kent. Dat is een halve vrachtwagen zonder neus.

Zweetvoetje schreef asobak, weet je wat aso is de roetmeting van een diesel, onbelast op heel hoge toeren jagen, het is beulen van een motor en als je werkelijk roet wil meten moet je de motor vol belasten. Degene die de roetmeting uitgevonden heeft moesten ze eens s'morgens met de gummieknuppel uit bed slaan, iets dergelijks doe je een diesel aan.

Op 1 februari 2006 10:57:04 schreef Dominic:
[...]

Stap dan maar fijn in je Daihatsu :P Er zijn ook mensen die van echte auto's houden. En zolang we wegenbelasting en de benzine en het onderhoud betalen heeft niemand recht van zeiken de wagens zijn immers goed gekeurd door de EU. :)

typisch geval van iemand die het niet helemaal snapt.
Tuurlijk zijn die auto's goedgekeurd door de EU. Maar is het niet gewoon dom om in zo'n ding rond te rijden, terwijl het zo slecht is voor het milieu? Hardhouten bankjes waar regenwoud voor gekapt zijn zijn ook goedgekeurd, terwijl het hartstikke slecht is. en tja, ik blijf het triest vinden als je gevoel van eigenwaarde grootendeels wordt bepaald door een blok roest voor de deur. Is dat niet een beetje kinderachtig? 'mijn auto is groter, dus ik ben beter dan jij'

Als het voor het beoefenen van het vak van iemand nuttig is, dan heb ik echter totaal geen problemen mee.

Overigens wil ik later in een eend of dyane rijden, liefst met de 400CC motor :)

ps. Lees jij toevallig Elsevier? In dat geval zou ik eens een abbonnement nemen op een blad dat niet alleen hele leugens en halve waarheden verkoopt, en zo smoesjes verzint om toch maar vooral zo decadent mogelijk te leven.

Op 1 februari 2006 11:06:23 schreef zweetvoetje:...en zo smoesjes verzint om toch maar vooral zo decadent mogelijk te leven.

Ik ben het niet helemaal oneens maar een 101 is NIET decadent:
http://www.101club.org/~smallads/VAMPIREOffside.jpg

Eend of Dyane vervuilt niet kom nou, ik ben nog altijd gecharmeerd van de tweepitter, maar wat milieu betreft is het achterhaald,verder geweldig leuk spul, maar ik vind een vette v8 ook monster om te horen lopen. Alles wordt aan het milieu opgehangen, hoe komt het dan dat er nog bomen groeien(en goed) langs de snelweg die moesten dan toch allang geel zijn.

Op 1 februari 2006 11:08:59 schreef GJ_:
[...]
Ik ben het niet helemaal oneens maar een 101 is NIET decadent:
[afbeelding]

Niet decadent?
Nouja, wat is het dan?
Een simpel bestelwagentje is toch een bak zuiniger, rijd lekkerder, is goedkoper, en is handiger om dingen op te slaan...
Of het moet alleen voor de hobby zijn. Dat ie er niet meer dan een paar honderd km per jaar mee rijdt... In dat geval vind ik het best. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je zoiets zou willen gebruiken voor woon-werkverkeer...

Op 1 februari 2006 11:12:28 schreef DE OLDE:
Eend of Dyane vervuilt niet kom nou, ik ben nog altijd gecharmeerd van de tweepitter, maar wat milieu betreft is het achterhaald,verder geweldig leuk spul, maar ik vind een vette v8 ook monster om te horen lopen. Alles wordt aan het milieu opgehangen, hoe komt het dan dat er nog bomen groeien(en goed) langs de snelweg die moesten dan toch allang geel zijn.

Uitstoot van bepaalde giftige stoffen van die dingen is idd wel wat groter, (CO2 uitstoot niet!) , maar daar kan je wel wat aan doen. Verder rijdt zo'n ding behoorlijk zuinig. Misschien niet zo zuinig als van die kleine wagentjes die ze tegenwoordig maken, maar voordat ik daar geld voor heb...

Wat wil je dan doen om een 425cc (en geen 400) minder uitstoot te laten geven? een naverbrander hoeft niet want hij vonkt ook nog eens in de uitlaatslag.

Als je een kleine motor hebt, is je auto minder zwaar, en gaat er ook minder energie verloren in wrijving. (verder zal je ook altijd op een milieuvriendelijke 80 rijden, omdat harder rijden speciale atmosferische omstandigheden vereist)
Een katalysator enzo zal er nog wel niet op zitten, dus dat kan er nog wel op...

En het zijn gewoon mooie auto's. Niet dat dat me nou zo ontzettend veel kan schelen. Als ik voor weinig een suzuki alto kan krijgen zou ik er ook geen problemen mee hebben...

Maar zeker wel met het vliegtuig met vakantie?

Een katalysator er tussen hangen gaat niet zomaar daar komt heel wat voor kijken wil je hem tenminste niet binnen de korste keren kapot hebben. Verder als je geen uitgesproken liefhebber bent kun je beter een andere auto kopen. Maar je hebt een hobby of niet de één een tweepitter de ander een achtpitter, alles heeft wat als je maar van de techniek houdt.

volgensm ij is oude auto's rijden zoiezo beter voor het milieu dan nieuwe. er hoeven immers minder nieuwe auto's geproduceert te worden.

Een oude auto is zo gek nog niet , de nieuwe worden steeds geavanceerder met lichtere materialen, maar ze worden steeds zwaarder. Ik ben een Opel Olympia P1 uit 1959 aan het klaarmaken : grote auto weegt maar 893 kilootjes