fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even wat recht zetten. Een 4x4 zit nu even in het verdomhoekje omdat het voor bepaalde politieke groeperingen een makkelijke zondebok is. De argumenten die gebruikt worden slaan nergens op. Ik ga daar niet op in want daar is dit forum niet voor. Mail ze me maar en dan zal ik je off list vertellen en aantonen wat er over blijft. Mijn101 is een camper die ik voor de hobby heb, hij loopt op gas wat een veel schonere verbranding oplevert dan een eend op benzine (een eend op gas is natuurlijk nog schoner)en een 101 is erg comfortabel en heeft meer bagageruimte als een bestelautotje. En als je echt om het milieu geeft rij dan ook geen eend en laat geld dan niet beslissen. Overigens loopt mijn gewone auto bij 90 zuiniger als bij 80 want dan blijft de automaat in zijn 3 hangen en draait 2500 toeren, bij 90 rij ik 2000 toeren.
G.J. Mooie foto van die 101 trouwens(ik heb een ex ambu, dit is zo te zien een radiowagen), je bent een van de weinige die ze kent.
Maar goed terug naar het onderwerp:
-Het orginele systeem is er niet want ze hebben orgineel geen overdrive. Er zit een hevel bij welke dan door de middentunnel van een rangerover steekt. Alleen zit ik naast de motor dus dat zit te ver naar achter en is er geen middentunnel.
- deuropeners zou mooi zijn maar welke moet ik dan hebben. Ze hoeven niet iets vast te houden maar ik kan er een voor inschakelen en een voor uitschakelen gebruiken ? (een veer is niet zo'n idee want dan moet het ding nog harder werken en je houdt de schakelvork onder spanning.
- Een ruitenwissermotor lijkt me de eenvoudigste en betrouwbaarste variant. Ik zal straks eens meten hoeveel kilo er nodig is.
Bedankt voor de ideeen
Fred101
zweetvoetje
Free the whales!
Op 1 februari 2006 11:30:25 schreef Marco69:
Maar zeker wel met het vliegtuig met vakantie?
Waar baseer jij dit op?
Overigens vind ik reizen met het vliegtuig niet helemaal 'not done'. Als je echt voor een paar maanden ergens heen gaat, dan heb ik er niet zoveel problemen mee. Maar zo'n verhaal dat ik laatst las, van iemand die iedere week met het vliegtuig van oostenrijk naar London gaat om daar les te geven op school vind ik echt belachelijk. Ook vakanties van 1 weekje in Zuid-Amerika vind ik eigenlijk niet goed, maar als je er een paar maanden blijft, dan heb ik er weinig tegen...
@fred: En terecht dat het in het verdomhoekje zit. Zo'n ding verbruikt nou eenmaal 2x zoveel benzine als een gewone wagen. En ok, als iedereen in een normale auto zou rijden, dan is het probleem ook nog verre van opgelost, maar ik kan me voorstellen dat het mensen nogal irriteert dat er andere mensen zijn die uitgerekend zulke auto's moeten rijden. Verder zijn ze ook hartstikke onveilig voor andere weggebruikers.
Verder is de CO2 uitstoot bij gas niet, of amper minder. Wel de uitstoot van andere stoffen is ietsje lager.
Ik rijd momenteel fiets... Als dat niet zuinig is
Maar idd, een eend is niet het best, trein is beter.
Overigens kan ik me voorstellen dat je ook een wat bescheidener camper had kunnen nemen. Er zijn namelijk ook redelijk grote bestelbusjes... Maar ik kan me voorstellen dat dit in aanschaf wat goedkoper was.
En mail me die lijst maar. me mail-adres staat er als je op mn naam klikt.
Zweetvoetje met alle respect voor jou en die anderen, wie legt mij nu eens uit wat er mis is met CO2 uitstoot. Onze tuinders gebruiken de afvoergassen van hun ketel om de planten beter te laten groeien. Ik heb het idee dat met het milieu iedereen achter iedereen heen praat, amoniak zou zure regen veroorzaken , ammonia (amoniak op gelost in water) is basisch. Fosfaten waren toen schadelijk, laats stond in de krant dat het water veel schoner geworden was maar de flora en fauna in het water had tekorten. etc.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@fred: En terecht dat het in het verdomhoekje zit. Zo'n ding verbruikt nou eenmaal 2x zoveel benzine als een gewone wagen.
Ja hoor, een dikke audi, jaguar, porsch, mercedes, vito, transporter, gebruikt de helft van een suzuki jimmie of een freelander td4, (als we toch gaan generaliseren) dan heb ik het nog niet over energieverbruik bij productie afgezet tegen levensduur. Jij ademt ook CO2 uit en dan hoop ik dat je niet rookt.
Overigens kan ik me voorstellen dat je ook een wat bescheidener camper had kunnen nemen. Er zijn namelijk ook redelijk grote bestelbusjes... Maar ik kan me voorstellen dat dit in aanschaf wat goedkoper was.
En mail me die lijst maar. me mail-adres staat er als je op mn naam klikt.
[/quote]
Zo'n lijst mailen wil ik best doen maar zoals bij alle politieke standpunten is dat zonde van de tijd.
Maar om aan te tonen dat je geen idee hebt waar je het over hebt.: Een grote bestelbus als camper mag wel. Nu verbruiken die net zoveel als de gemiddelde 4x4, zijn goedkoper in aanschaf als een 101 (en dan heb ik het nog niet eens over de onderdelen die speciaal gemaakt moeten worden of uit engeland moeten komen) en veel makkelijker aan te komen (ze zijn maar even en exclusief voor het leger gemaakt in een oplage van 3500 stuks) maar bestelbussen die zijn VEEL GROTER en dat is dus associaal.
Een 101 is maar 4.20 lang, een defender 90 haalt de 4 meter nog niet eens. De gemiddelde astra station is groter.
zweetvoetje
Free the whales!
Tja, milieu is iets moeilijks... Dat bijvoorbeeld het water nu te schoon zou zijn kan komen doordat er te weinig bos meer over is. Je moet niet vergeten dat NL vroeger eigenlijk vooral moeras en bos was. Veel natuur die hier al eeuwen groeit is ook geen natuur die hier echt thuis hoort. er zijn door die overbemesting natuurlijk allemaal planten gekomen die van erg veel fosfaten houden. Nu we wat meer terug gaan naar hoe het vroeger was, zullen die het wat moeilijker hebben.
Tuinders gebruiken idd CO2, maar waarom? omdat er in zo'n kas anders een CO2 tekort ontstaat (tekort aan ventilatie)... Is het niet een beetje belachelijk om die al die kassen de hele tijd warm te stoken, terwijl je meer naar het zuiden die dingen zonder problemen in de lucht kan kweken? (ok, dat kost je dan wel weer een hoop grond)
Uiteindelijk zijn de milieuproblemen ook alleen maar op te lossen door de bevolking in te krimpen. Maarja, als je dat gaat beweren, dan kan je het als politicus waarschijnlijk verder vergeten. Ik ben van mening dat we over 9 maanden moeten stoppen met het geven van kinderbijslag aan ieder nieuwgeboren 3e kind.
zweetvoetje
Free the whales!
@fred: Heb ik ooit gezegd dat ik mensen met een dikke jaguar wel goed vind?
gewoon wat bescheidener autootjes zijn ook wel best. Waarvoor zou je nou eigenlijk meer dan 150pK nodig hebben?
Of is het belangrijk dat je MET aanhanger ook nog met 150 continu linksrijdend over de snelweg heen kan jakkeren?
Een bestelbusje is in alle smaken verkrijgbaar. Ze zijn in verhouding vaak wat langer, en iets minder hoog en breed; beter gestroomlijnd. Daarom zullen ze dus ook minder verbruiken. Ik geloof best dat die dingen ook nog behoorlijk wat benzine verbruiken..
Maar voor een camper vind ik het ook nie zo heel erg belangrijk, want hoeveel rijd je nou eignelijk jaarlijks met een camper, en hoeveel met een gewone auto?
het blijft iig nog steeds dat die wagen van jou veel gevaarlijker op de weg is. En ik denk dat hij ook te breed is om op een normale manier in een parkeervak te passen? of valt dat mee?
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Met het schakelen van mechanische delen van de aandrijving moet je toch oppassen. Je moet kijken of het wel automatisch kan. Soms moet dat schakelen met gevoel gebeuren.
Ik zou toch kijken of het met lucht kan.
Dat er geen lucht op de auto zit kan ik niet begrijpen maar goed. Lucht bekrachtigde remmen zou wel makkelijk denk ik.
En met een lucht cilinder kan je makkelijker en veiliger de handeling uitvoeren dan mechanisch. Je kan dan bijvoorbeeld een veiligheid er in maken als de lucht wegvalt met een veer terug trekken.
Mark
Edit
Over de natuur en zo zal ik het wel niet hebben want dan is het een gebed zonder end.
Er is geen algemene overbemesting kan wel heel plaatselijk zijn maar niet algemeen, het is alleen een waanidee van politici en milieufreaks die niet weten waar ze het over hebben en mensen die daar gewoon achteraan kletsen. Bossen zouden kapot gaan door zure regen en overbemesting, bossen gaan kapot omdat de waterafvoer al jaren te groot is het bos verdroogd. En elk derde kind is blijkbaar ongewenst als zweetvoetje 65 jaar mag worden is er geen bevolking meer om zijn AOW op te brengen. Overigens laten we maar stoppen want het heeft weinig meer te maken met electronica
fred101
Golden Member
Er is de laatste twee jaar een toename geweest in de verkoop van SUV's en een afname van het aantal verkeersdode. Conclusie ? Moet mijn wagen weg omdat jij dan in een eend kan rijden, maak die eend maar veiliger. Maar je hebt verder gelijk, Als je zelfmoordplannen hebt kan beter met 50 door een golf gti worden geschept (als die niet 120 rijdt waar hij 50 mag)dan door een 101. Bij die golf ben je zeker dood of doormidden of je moet hoog kunnen springen, bij de 101 kun je gewoon bukken en anders verdeel je de klap over een groter oppervlak en dat is minder druk per vierkante cm. 
Maar het is een camper en ik rij er erg weinig mee, vind het sleutelen leuker.
Fred
fred101
Golden Member
Op 1 februari 2006 13:27:35 schreef testhetmaar:
Met het schakelen van mechanische delen van de aandrijving moet je toch oppassen. Je moet kijken of het wel automatisch kan. Soms moet dat schakelen met gevoel gebeuren.Ik zou toch kijken of het met lucht kan.
Dat er geen lucht op de auto zit kan ik niet begrijpen maar goed. Lucht bekrachtigde remmen zou wel makkelijk denk ik.
En met een lucht cilinder kan je makkelijker en veiliger de handeling uitvoeren dan mechanisch. Je kan dan bijvoorbeeld een veiligheid er in maken als de lucht wegvalt met een veer terug trekken.Mark
Edit
Over de natuur en zo zal ik het wel niet hebben want dan is het een gebed zonder end.
Lucht vind ik ook technisch de mooiste oplossing maar er zit geen lucht op (is geen echte vrachtauto). De overdrive vereist niet veel gevoel. Koppeling in en duwen. Een veiligheid is niet nodig want het is geen normale overdrive. Het is een soort derde bak. Ik kan als hij inschakelt nog steeds 4 versnellingen gebruiken alleen zijn die dan langer gegeard. Dit is niet zo goed voor de bak bij lage toerentallen anders zette ik de OD gewoon permanent aan. Je gebruikt hem normaal in 3 en 4. Met overdrive heeft het ding 15 versnellingen. ( 4 vooruit en 1 achteruit in normale, lage en hoge gearing)
Maar een tankje met compressortje maken is niet veel werk en wel een leuke high tech oplossing. Ik heb een festo cilinder liggen en PU slang ervoor. Ik moet alleen een aansturing voor de luchtkleppen maken, die worden nu (op het werk)door een computer aangestuurd en ik weet niet wat voor signaal die nodig hebben.
fred101
zweetvoetje
Free the whales!
Op 1 februari 2006 13:27:55 schreef DE OLDE:
Er is geen algemene overbemesting kan wel heel plaatselijk zijn maar niet algemeen, het is alleen een waanidee van politici en milieufreaks die niet weten waar ze het over hebben en mensen die daar gewoon achteraan kletsen. Bossen zouden kapot gaan door zure regen en overbemesting, bossen gaan kapot omdat de waterafvoer al jaren te groot is het bos verdroogd. En elk derde kind is blijkbaar ongewenst als zweetvoetje 65 jaar mag worden is er geen bevolking meer om zijn AOW op te brengen. Overigens laten we maar stoppen want het heeft weinig meer te maken met electronica
nee, nog eventjes doorgaan 
Er is WEL algemene overbemesting. Er IS WEL teveel mest. Waarom? Heel simpel, het voer voor de beesten hier wordt voor een groot deel in de derde wereld gemaakt, en daarna hierheen versleept. Al die mineralen die daarin zitten verdwijnen daar uit de grond, en komen hier extra erin.
Hoe weet jij trouwens dat je het goed hebt? Je komt me veel te zelfverzekerd over. Als je er verstand van had, dan wist je wel dat het allemaal juist redelijk onzeker is. Die onzekerheid is dus net het probleem, daardoor kunnen mensen die eraan verdienen, en de mensen die hen napraten makkelijk gaten schieten in de argumenten van de 'milieufreaks'. Ik blijf het ook nog altijd een vreemde redenering vinden: 'Het is nog niet helemaal zeker of het broeikaseffect echt bestaat, dus doen we er ook niets aan.' Wel heel erg kortzichtig...
En over die AOW: tja, ik ben nou eenmaal een communistje met een compleet andere kijk op economie en geld. (lang verhaal
)
@fred: het blijft zo dat een SUV gewoon onveiliger is voor andere weggebruikers. Dankzij de ontzettend snel verbeterende kooiconstructies e.d. worden alle auto's tegenwoordig stukken veiliger...
Er zou ook eens onderzoek moeten komen naar slachtoffers van ongelukken met SUV's...
Ook wel eens gehoord dat agrarische producten uitgevoerd worden. Gaan de mineralen weer ergens anders heen. Overigens de derde wereld is de VS derde wereld, en in veevoer wordt ook veel afvalproducten uit de foodsector verwerkt, bijv . soja schroot vet, lupinehullen etc. Wat betreft de veiligheid ja als een golf gti enz. met 150 tegen een echte auto botst ja dan is het gedaan maar met zo'n wagentje moet je ook niet harder rijden dan 80 , en helemaal niet als je pas begint
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op ]
zweetvoetje
Free the whales!
Op 1 februari 2006 13:59:45 schreef DE OLDE:
Ook wel eens gehoord dat agrarische producten uitgevoerd worden. Gaan de mineralen weer ergens anders heen. Overigens de derde wereld is de VS derde wereld, en in veevoer wordt ook veel afvalproducten uit de foodsector verwerkt, bijv . soja schroot vet, lupinehullen etc.
Prachtige redenering!
Mijn complimenten!
Je zou er zo een plaatsje op de redactie van de elsevier mee kunnen verdienen!
Maar heb je ooit nagedacht over hoeveelheden? NEE!
Netto komt er een gewoon hoop meer deze kant op. punt uit.
les: leer bijzaken van hoofdzaken onderscheiden.
toepasbaar op: Terrorismeprobleem. de VS geeft 200 miljard uit voor het voorkomen van aanslagen, waar ze misschien nog eens 5000 burgers het leven hebben gered. Dat komt neer op 40 miljoen per 'geredde persoon'. beetje veel geld. Voor dat geld kan je moeiteloos 10 of 100 keer zoveel (Amerikaanse) levens (of ruim 10000 keer zoveel Afrikaanse levens) redden. Dat levert alleen minder stemmen op.
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Op 1 februari 2006 13:39:35 schreef fred101:
[...]Lucht vind ik ook technisch de mooiste oplossing maar er zit geen lucht op (is geen echte vrachtauto). De overdrive vereist niet veel gevoel. Koppeling in en duwen. Een veiligheid is niet nodig want het is geen normale overdrive. Het is een soort derde bak. Ik kan als hij inschakelt nog steeds 4 versnellingen gebruiken alleen zijn die dan langer gegeard. Dit is niet zo goed voor de bak bij lage toerentallen anders zette ik de OD gewoon permanent aan. Je gebruikt hem normaal in 3 en 4. Met overdrive heeft het ding 15 versnellingen. ( 4 vooruit en 1 achteruit in normale, lage en hoge gearing)
Maar een tankje met compressortje maken is niet veel werk en wel een leuke high tech oplossing. Ik heb een festo cilinder liggen en PU slang ervoor. Ik moet alleen een aansturing voor de luchtkleppen maken, die worden nu (op het werk)door een computer aangestuurd en ik weet niet wat voor signaal die nodig hebben.fred101
De meeste luchtkleppen zijn 24 volt gelijk.
Ik hoop dat je dat hebt in de auto. Er zijn ook wel 12 volt spoelen te krijgen die er dan zo opgezet kan worden.
Ik denk dat als je een 12 volt compressor neemt die
je bijvoorbeeld bij de halfords kan halen en die
laat je een tankje vullen, zoals eerder is genoemd,
dat dat een hele goede oplosing is. Het is ook het
makkelijkste te maken. Het aansluiten is dan ook het
probleem niet. Er hoeft dan alleen spanning op en klaar.
Nou ja de lucht aansluitingen moet je dan ook goed
aansluiten.
Mark
Ik heb eenzelfde soort systeem gemaakt voor in een boot (ook 12V). De 24V luchtkleppen stuur ik aan via een step-up convertertje. Voor het op een bepaalde druk houden van de tank heb ik bij de Baco een drukschakelaar gehaald. Deze kan je op een bepaalde druk instellen waarboven de compressor uitschakelt.
Feit is dat als er geen agrarische producten zouden (vee e.d.)zouden zijn, er veel meer afval in het milieu terecht zou komen, en dat de burger ook veel meer moest betalen voor de producten. Als iedereen die over het milieu schreeuwt nu begint met uitsluitend biologische producten te kopen, dan gaan we op de goede weg. Als er meer vraag is naar biologisch schakelt de sector vanzelf om. Het is wel gemakkelijk te schreeuwen, verbeter de wereld en begin er zelf mee.
Tsja, ik zeg maar een ding, in NL de wegenbelasting afhankelijk maken van:
1. het gewicht van de auto (is al zo, maar mss. eens anders indelen)
2. De uitstootklasse
3. De cylinderinhoud
2 en 3 heb je in duitsland, je betaalt voor elke 100CC cylinderinhoud een bedrag X. de hoogte van X wordt bepaald door de uitstootklasse.
(ik betaal voor een opel corsa 1390CC Euro-3 benzine bijvoorbeeld 14x6.75=94,50 euro per jaar.)
het aantal CC wordt naar boven afgerond tot het volgende honderdtal.
een dikke V8 van 2,5 liter diesel Euro 3 of 4 kost zo ca.
25x15,44 =386 euro per jaar.
in NL iets soortgelijks invoeren ?? naar het motto, de vervuiler betaalt ?? Overigens die eend kost hier ook veel hoor, nl. 5x 25,36=126,8 Euro.
Misschien nog het gewicht mee in nemen, zwaardere auto's met grotere motoren worden dan ook nog relatief duurder.
/ontopic:
een ruitewissermotor heeft een zekere vertraging, daar kan het schakelen ook weer langer duren.
hmm, die compressor laat zich nog voor veel andere dingen benutten hoor, zoals een automagisch uitklappende voortent bijvoorbeeld.
@zweetvoetje: Communisme werkt prima, bij de mieren, kijk en een mierenhoop en je ziet een perfect ingericht communistisch systeem. [midas dekkers]
Op 1 februari 2006 11:06:23 schreef zweetvoetje:
[...]
Overigens wil ik later in een eend of dyane rijden, liefst met de 400CC motor
Nou voila een eend prima rij jij toch eend ? Ik ben meer gecharmeerd van Amerikaanse oldtimers. Ik zeg toch ook niet dat je niet in ene end mag rijden omdat die vervuilend of onveilig is door z'n gammele constructie ?
Hoe werken de remmen? Door middel van een vacuüm pomp of een compressor zoals een vrachtwagen?
Mss kun iets aanvangen met de oliedrukpomp van de motor maar ik denk het niet omdat je dam een drukval heb wat de smering van de lagers niet graag hebben.
offtopic
Door altijd te zagen over het milieu hebben ze hier in België een domme recyclage premie gedaan waardoor ik altijd van mijn ma naar Frankrijk moet flessen water kopen omdat het daar veel goedkoper is.
Fred101 hoeveel verbruikt het eigenlijk want ik heb 11L /100km met een bestelwagen?
en ja vroeger reed ik met een mazda 1300cc wat al 9L/100 km dronk
LaStei
carpe cerevisi
Laat iedereen inderdaad zijn hobby houden. Ik ken er een paar die lyrisch worden bij het horen van bepaalde motor geluiden. Niet mijn pakkie aan. Ook verbeter de wereld en begin bij jezelf. Naast electronica ook nog een grote groentetuin en een laag energie huis. Auto rijdt op bio diesel, gemaakt uit de afvalolie van een chipshop. En nu rijdt-ie nog schoner ook. En global warming/vervuiling geen probleem? Even naar Noordzweden gaan, strak blauwe meren, net zo zuur als citroensap. De hoeveelheid energie in de atmosfeer is duidelijk toegenomen, er zijn nu zelfs huricanes op het zuidelijk halfrond. Ik weet niet of het met Global warming te doen heeft, maar alle records met het weer zijn bijna allemaal de laatste 10-15 jaar.En wel eens een orchidee in het wild gezien?
Maar even terug on topic. Wat zou je vraag in het engels zijn, een collega heeft een stuk of 10 (oude) landrovers, en sleuteld er dagelijks aan, misschien heeft-ie een pasklare oplossing.
Op 1 februari 2006 15:01:59 schreef Sjaakie:
Ik heb eenzelfde soort systeem gemaakt voor in een boot (ook 12V). De 24V luchtkleppen stuur ik aan via een step-up convertertje...
Ventielen voor 24Vac zijn goed leverbaar. En die laten zich weer prima bedienen met 12Vdc.
De meeste Festo en SMC ventielen die ik hier heb liggen hebben een spoelspanning van 24Vdc/48Vac.
Op 1 februari 2006 11:55:27 schreef fred101:... G.J. Mooie foto van die 101 trouwens(ik heb een ex ambu, dit is zo te zien een radiowagen), je bent een van de weinige die ze kent...
Ja, ik vind Landrovers (stiekum) hele sjieke wagens. Die 101 is een erg stoere. De eerste 101 die ok tegenkwam zat tot aan z'n assen in de blubber. Die hebben we er met twee CJ5'jes uit moeten slepen.
fred101
Golden Member
Op 1 februari 2006 17:51:28 schreef GJ_:
[...]
Ventielen voor 24Vac zijn goed leverbaar. En die laten zich weer prima bedienen met 12Vdc.
De meeste Festo en SMC ventielen die ik hier heb liggen hebben een spoelspanning van 24Vdc/48Vac.
Ik heb er een aantal liggen die uit een machine komen. Ze zijn van festo. Zwarte blokjes met twee aansluitingen voor lucht en een connector voor de sturing. Zo'n drukschakelaar waar haal je die.
Ik zal eens de spanning meten die er op de machine staat. Ik heb 12V, als ze 24V zijn of 48V dan moet ik iets bouwen wat 12V omzet in 24 volt. Maar daar zal wel een schematje voor te vinden zijn.
Ander vraagje, ik was toen straks met een volvo amazon bezig. De gelijkspanningsdynamo heb ik schoongemaakt en nagemeten. Er was een draad van de veldspanning intern gebroken. Dat heb ik hersteld. Na inbouwen nog geen spanning.
Op een gegeven moment begon de regelaar te roken. Die er tussen uitgehaald en alles zo doorgemeten en tot mijn verbazing geeft hij -6 V (met +12V direct op DF) ipv +12 V. Ik heb intern niets omgewisseld. Kan zo'n dynamo ompolen ? Ik heb hier wel eens iets over gelezen in een Harley boek maar kan het niet meer vinden. De auto heeft een negatieve aarde.
fred101 (ik heb 4 landrovers, een austin 10 uit 1936, een amazon uit 63, een triumph speedtwin uit 54 en een Guzzi met zijspan. Hoezo motorisch gestoord
)