diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Heb je er weleens bij nagedacht dat een diesel vaak zuiniger is dan een benzine.
En jij maakt je zo druk om "aso" bakken, die rijden hier ook veel maar dan wel met zware aanhangers erachter.
En als jij in je eend achter een "aso" bak met aanhanger zit die heuvel op net 60 kan halen dan ben je blij dat die wagen met meer dan 150 PK wel de 80 haalt.
zweetvoetje
Free the whales!
Met 150pK kom je iedere heuvel wel op, als je aanhanger niet te zwaar weegt.
Een auto haalt normaal makkelijk de 100 met 75pK erin. Met aanhanger mag je 20 km zachter, dus honder is goed. als de losse auto met 75pK de helling op komt, haalt de andere auto met 150pK en een aanhanger van 1 ton het ook.
overigens haalt het eendje het waarschijnlijk zo al niet 
diode
Een aanhanger van 1 ton vind ik geen aanhanger en daar heb je ook geen jeep voor nodig.
Bij een aanhanger spreek ik over 2,5 tot 3,5 ton, 1 tons aanhanger is net zoiets als een winkelwagen 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 1 februari 2006 22:15:24 schreef diode:
Een aanhanger van 1 ton vind ik geen aanhanger en daar heb je ook geen jeep voor nodig.
Bij een aanhanger spreek ik over 2,5 tot 3,5 ton, 1 tons aanhanger is net zoiets als een winkelwagen
Mijn Series 2a landrover uit 1970 heeft een 80 PK benzine motor (55 pk aan de wielen) hierachter heb ik een autoambu met daarop de 101 gehad. (ambu bijna 1000 kilo, de 101 ongeveer 3 ton). Windkracht 7 tegen kwam ik niet boven de 50 uit, bij gewone wind liep ie 80. Zou toen best een PK of 50 extra gehad willen hebben. De 101 heeft er 135 en dan haalt hij 120 km/u maar ik rij meestal 80-90. (met al mijn auto's ook met de dagelijke landrover (Defender 90V8 en die haalt 190)
Fred101
Staat leuk stukje in de KIJK over CO2 uitstoot, zonder deze misschien door ons bevorderde opwarming hadden we waarschijnlijk weer een ijstijd gehad. Hoofdoorzaak van klimaat verandering is overigens de baan van de aarde om de zon, deze zwabbert een beetje en de as tuimelt ook. Zelf de magneetpolen liggen niet vast en elke zoveel honderduizend jaar polen ze om. Krijgen straks de radio amateurs natuurlijk de schuld van
(het is al 1100 km opgeschoven de laatste 150 jaar)
Fred
Op 1 februari 2006 19:04:49 schreef fred101:
[...]Ik heb er een aantal liggen die uit een machine komen. Ze zijn van festo. Zwarte blokjes met twee aansluitingen voor lucht en een connector voor de sturing. Zo'n drukschakelaar waar haal je die.
Ik zal eens de spanning meten die er op de machine staat. Ik heb 12V, als ze 24V zijn of 48V dan moet ik iets bouwen wat 12V omzet in 24 volt. Maar daar zal wel een schematje voor te vinden zijn.
Met wat geluk was het een oudere machine. Tegenwoordig is 24Vdc gangbaar maar vroeger was 24Vac het meest gebruikt. En die ventielen kun je dus (in de meeste gevallen) gewoon in de auto gebruiken op 12Vdc.
soldeerfreak
aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden
@zweetvoetje vroeger reed ik in een clio 75pk nu rijd ik met een astra met 105pk en ja hoor die astra verbruikt 1.5liter minder dan mijn clio terwijl hij bijna 2x zoveel weegt (zelfs als het cliotje nog nieuw was) een grotere motor moet je zoveel pijn niet doen als een kleine is dus ook schoner
en hier in de wijk staat er regelmatig zoeen amerikaanse hummer
echt een gaaf spul dus
Op 2 februari 2006 08:48:43 schreef soldeerfreak:....hier in de wijk staat er regelmatig zoeen amerikaanse hummer
echt een gaaf spul dus
Een hummer is een gedrocht van een ding, nergens goed voor en nergens goed in. Op de weg is het een ramp en off-road presteerd het net zo min. Uit de VS komen maar zelden fatsoenlijke auto's, en ik kan het weten: ik rij al jaren amerikanen. Het is bijna allemaal rommel (wel leuke rommel).
Fred101 : meestal ligt de veldspoel met zijn + aan de +klem (koolborstel)en wordt de DF aansluiting d.m.v. de spanning/stroomregelaar in min of meerdere mate verbonden met massa(-) (weerstanden en pulserendkontakt in de regelaar) Ik ken Volvo niet, zit er Bosch in? dan kun je van bovenstaande uitgaan. Blijkbaar is of de veldwikkeling verkeerd om aan gesloten of is de wikkeling gedraaid t.o.v. van de achterplaat van de koolborstels. Heb je de wikkeling los gehad , het zij de draden of het juk gedemonteerd (grote schroeven opzij)?
diode
Ik zag op baco nog een soort hef ding staan misschien kun je hier iets mee.
Kopje: Technische dan eerste pagina onderaan
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 2 februari 2006 09:08:47 schreef DE OLDE:
Fred101 : meestal ligt de veldspoel met zijn + aan de +klem (koolborstel)en wordt de DF aansluiting d.m.v. de spanning/stroomregelaar in min of meerdere mate verbonden met massa(-) (weerstanden en pulserendkontakt in de regelaar) Ik ken Volvo niet, zit er Bosch in? dan kun je van bovenstaande uitgaan. Blijkbaar is of de veldwikkeling verkeerd om aan gesloten of is de wikkeling gedraaid t.o.v. van de achterplaat van de koolborstels. Heb je de wikkeling los gehad , het zij de draden of het juk gedemonteerd (grote schroeven opzij)?
De grote schroeven heb ik los gehad. Daaraan zat per kant een stuk gelamineerd weekijzer met een spoel (platgemepte trafo). Deze zaten doorgelust. De ene aansluiting zat aan een boutje wat geisoleerd door het huis stak en ik opnieuw vast moest solderen) de andere aan D-(aarde). De rotor zat via twee koolborstels. Daar zit nu denk ik de fout. Ik heb waarschijnlijk DF en D+ omgedraait.
thanks, ben weer wat verder
fred101
Golden Member
Op 2 februari 2006 22:27:04 schreef DE OLDE:
Of je hebt de veldwikkelingen van plaats verwisseld bij het monteren, misschien?
Dat dacht ik zelf eerst. Ik dacht dat de plat geslagen trafo's de veldwikkelingen waren en de rotor spoel de uitgang. Dus dat pakket zit nu op DF en de koolborstel op D+. Maar net lees ik dat het veld op de koolborstels moet dus dat de rotor het veld is. ??? Ik had de veldwikkelingen eruit gehaald en de aansluitingen weer geisoleerd en gesoldeerd en toen moesten ze weer terug en ik heb niet gekeken welke waar zat omdat ik dacht dat dat niet uitmaakt. Nu ben ik een soort electronica cursusje aan het doen en daar las ik net over electromagnetisme en dat de stroom bepaald hoe het magnetisch veld loopt en dat dus ook bepaald hoe de stroom de dynamo uitkomt. Maar ze zitten in een buis en dan hooguit 180 graden doorgedraait niet omgedraait, dan veranderd het veld toch niet.
Nu weet ik het niet meer. Ik las namelijk ooit dat een gelijkstroomdynamo kan ompolen en dat je ergens stroom op moet zetten om het remanent magnetisme (heet dat zo ?, restmagnetisme dacht ik)de goede poling mee te geven.
fred101 (een maand geleden wist ik niet eens hoe een dynamo werkte, nu blijkbaar nog niet)
De spoelen die in het huls zitten(we hebben het over een gelijkstroom dynamo) zijn de veldwikkelingen, het anker moet de stroom op wekken, als de veld wikkeling van positie veranderd is(t.o.v. de achterplaat met de koolborstels) keert de polariteit van de de dynamo om. Het huis heeft haast altijd een nokje die dit foutief monteren verhindert, maar als je de veldwikkeling losgehad hebt van het huis kan die natuurlijk omgedraad zijn. Als ik je goed begrijp zat de ene kant van de veldwikkeling aan massa. Dat komt niet vaak voor, wat voor merk is het ?? Haast altijd zit de veldwikkeling aan D+ en komt de dynamo uit met DF die dan via de regelaar min of meer naar massa gestuurd wordt. Bij Bosch is DF een schroefje waar het einde uitloopt in een soort kruisje, je kunt het moertje er niet geheel afdraaien, de aansluiting is dan ook een vorkje en D+een gesloten kabelschoentje (oogje)
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op ]
zweetvoetje
Free the whales!
Ik heb het net ff opgezocht. De precieze getallen ben ik vergeten. MAAR vergelijking van de landrover Freelander 1.8 met de Renault megane 1.6 levert alleen voordeel op in de richting van de megane. rond de 30% minder Co2 uitstoot, en dus minder verbruik. Meer bagageruimte, meer pk's, sneller accelereren, hogere topsnelheid, en een lagere aanschafprijs.
Is er (op het patser-uiterlijk na) nog een reden om een SUV te kopen? (voor 'huis tuin en keuken' gebruik dan...)
fred101
Golden Member
Op 3 februari 2006 09:30:04 schreef DE OLDE:
Als ik je goed begrijp zat de ene kant van de veldwikkeling aan massa. Dat komt niet vaak voor, wat voor merk is het ?? Haast altijd zit de veldwikkeling aan D+ en komt de dynamo uit met DF die dan via de regelaar min of meer naar massa gestuurd wordt. Bij Bosch is DF een schroefje waar het einde uitloopt in een soort kruisje, je kunt het moertje er niet geheel afdraaien, de aansluiting is dan ook een vorkje en D+een gesloten kabelschoentje (oogje)
Bedankt, ik ga hem binnenkort eens rustig nog een keer open maken, denk dat ik er nu wel uitkom. Dan weet ik nu waar ik op moet letten. Ik dacht dat het bosch was. De veldwikkeling zit zeker niet gedraait (dus de voorkant van de wikkeling wijst nog steeds naar voren want de aansluitingen zitten op de hoek van de spoel en daar zou de aansluitdraad te kort voor zijn.
Moet ook kijken of ik de spanningsregelaar kan vervangen door een electronisch alternatief. Zal eens op zoek gaan naar een schematje.
fred101
Is er (op het patser-uiterlijk na) nog een reden om een SUV te kopen? (voor 'huis tuin en keuken' gebruik dan...)
Nou.. Een goede reden zou kunnen zijn dat alles beter is dan een Renault
Het verbruik moet je dan maar op de koop toenemen...
fred101
Golden Member
Op 3 februari 2006 22:41:19 schreef Marco69:
[...]Nou.. Een goede reden zou kunnen zijn dat alles beter is dan een RenaultHet verbruik moet je dan maar op de koop toenemen...
communisten pesten 
fred101
zweetvoetje
Free the whales!
Op 3 februari 2006 22:43:33 schreef fred101:
communisten pestenfred101
Volgens mij ben jij in de jaren 50 blijven hangen...
Op 4 februari 2006 09:19:30 schreef zweetvoetje:
[...]
Volgens mij ben jij in de jaren 50 blijven hangen...
..zegt iemand die 2CV wil rijden 
Communisten zijn meestal mensen die zelf in het Politbureau willen zitten zodat ze zelf meer privileges hebben als het "gewone" volk ...
Op 4 februari 2006 10:32:47 schreef fzwart:
Communisten zijn meestal mensen die zelf in het Politbureau willen zitten zodat ze zelf meer privileges hebben als het "gewone" volk ...
...da's anders niet echt het idee achter communisme, maar slechts een practische uitwerking zoals gevolgt in enkele communistische landen.
zweetvoetje
Free the whales!
Op 4 februari 2006 10:32:47 schreef fzwart:
Mensen die uit zijn op macht/bezit...
Gelukkig hebben we daar in onze prachtige kapitalistische samenleving geen last van.
Op 4 februari 2006 10:37:57 schreef GJ_:
[...]
...da's anders niet echt het idee achter communisme, maar slechts een practische uitwerking zoals gevolgt in enkele communistische landen.
Dat is niet in enkele communistische landen, dat is in elk communistisch land. Mijn conclusie is dat het dus een onafwendbaar onderdeel uit maakt van communisme.
Op 4 februari 2006 11:44:29 schreef zweetvoetje:
[...]
Mensen die uit zijn op macht/bezit...Gelukkig hebben we daar in onze prachtige kapitalistische samenleving geen last van.
Het zit nu eenmaal in de genen van zowel mens als dier om te willen heersen. Het maakt gewoon onderdeel uit van de evolutie. Daar kan je met mooie theoriëen wel tegenin gaan en het zal best een tijdje goed zijn in zo'n samenleving maar uiteindelijk spat de boel toch uit elkaar.
Kapitalisme is zeker niet zaligmakend maar past toch het beste bij zoals wij zijn .... roofdieren ....
zweetvoetje
Free the whales!
Op 4 februari 2006 11:59:54 schreef fzwart:
Kapitalisme is zeker niet zaligmakend maar past toch het beste bij zoals wij zijn .... roofdieren ....
Zeg je, omdat je het zo gewend bent. Nog zoiets; mensen houden niet van verandering...
300 jaar geleden had je bij hoog en bij laag beweerd dat een konkrijk het beste was.
LaStei
carpe cerevisi
Het beste voorbeeld van communisme zoals het bedoeld is heb ik gezien in Zweden, je betaalt er ongeveer 75% belasting (er er wordt stevig op gekankert) maar zaken als gezondheids zorg, zwangerschapsverlog en vervolg studie aan de universiteit zijn spotgoedkoop. En die econimie schijnt goed te kunnen werken. Dus het gaat wel, als de mentaliteit van de mensen "sociaal" genoeg is. En leven als een mierenstaat... Weet wel dat alle mieren zussen van elkaar zijn (of nichten? ) mannen komen hier maar een paar weken te pas en worden dan stelselmatig uit het nest gepleurt