Dag beste mensen...

Ik zit met een vraagje...
Ik heb laatst een "echte" stationsklok gekocht.
Deze klokken worden normaal aangestuurd door een controller. (Sr200)
Helaas zat er in deze klok geen, deze werd op afstand bestuurd via een lange kabel.

Nou heb wel een klokje liggen die op dezelfde manier werkt, het mechanisme vraagt telkens om de minuut een puls.
Leuke is ook nog dat de puls elke keer van polariteit veranderd.

Dus: -1+minuut +2-minuut -3+minuut +4-minuut

Het klokje heeft simpelweg het vermogen niet om dit te voeden, er komt maar 6 volt uit, terwijl er minstens 12volt nodig is.
En die wijzers vragen echt niet veel stroom, het ampere is zeer laag. (6,3ma)
De "output" plus moet minstens 1,5 seconde duren, de ingang puls is maar 0,5 seconden lang.

Wat ik graag wil weten is een versterkerschema (zo simpel mogelijk) dat de polariteit kan volgen en de boel naar 12volt trekt...
Liefst moet het versterkertje zelf zo min mogelijk stroom trekken aangezien het dag en nacht aanstaat.
(Geen opamps please)
Volgens mij zou je dit met een paar diodes en wat transistors kunnen doen, maar ik heb momenteel echt geen idee...

Versterkertrafo`s, mechaniek, relais, ik het allemaal geprobeert... (werkt niet)

Gegevens: || klokje: 12V input / singaal 6V wisselend || Wijzers 12volt input wisselend ||

Echte oude stationsklokken werden met een moederklok gestuurd.

Mijn vader had vroeger een stationsklok aan het werk met een H brug en wat simpele digitale tellers die werden geklokt met een gelijk gerichte wisselspanning.

Uit je verhaal begrijp ik nu niet of je de andere klok met 6 volt als moederklok wil gebruiken of dat je een manier zoekt om de stationsklok te laten lopen.

De "kleine klok" moet de nieuwe moederklok worden van de grote stationsklok.

De "kleine klok" werkt op een spanning van 12 volt , de uitgangs puls van die klok is maar 6 Volt en 0,50 seconden lang.
De stationsklok moet een puls krijgen van 12 volt bij 1,5 seconden lang.

Het versterkertje moet het singaal van 6 naar 12 volt versterkeren en de polariteit moet blijven bestaan. (anders werkt het nog niet...)
En de tijd van de puls moet van 0,5 seconden naar 1,5 seconden lang.

Een ingewikkelde versterker wordt het denk ik, allerlei andere dingen werken nou eenmaal niet...

dc/dc convertortje misschien en daarachter een rc kringetje ?

Ja, dat idee kreeg ik ook al doorgespeeld van schakelingen online, alleen heeft dat bouwen ervan tot nu geen succes gehad.

Ik ga denk ik maar eens wat proberen met schema dat in de andere topic naar voren kwam... (Dank hiervoor)

Uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/7601/2

Op woensdag 15 maart 2006 10:16:00 schreef SideFX:
Hi.

Enigszins gedateerde thread welliswaar..

maar ik heb succesvol de schakeling van Freddy gebouwd, en zodoende mijn siemens klok nieuw leven ingeblazen.

Ik liep alleen tegen het volgende aan:

er zijn twee versies van de 4068, die met AND/NAND uitgangen, bijv. de HCF4068, en die met enkel een NAND uitgang waaronder die van philips (HEF4068).

De schakeling werkt met de AND uitgang, welke de 4040 teller reset. Met de verkeerde 4068 doet hij niets, of vertoond onvoorspel gedrag, daar de reset van de 4040 zweeft. Dit heeft me aardig wat frustraties gekost voor ik hier achter was :)

Overigens zit de 4068 met AND uitgang ook niet in de standaard libs van eagle, heb ik zelf moeten aanpassen.

even ter info..

@SideFx en anderen.
Je kan ook zelf een AND-poort maken:

http://img85.imageshack.us/img85/4703/deler3uo.png

Voor lage klok frequenties gaat dat prima, R1 tussen de 4k7-47k, experimenteren.

Ik houd in elk geval een kopie van jullie gegevens bij de hand.
Momenteel heb ik iemand gevraagd of hij een dergelijke pulsgever op basis van jullie eerder gegeven gegevens kan bouwen.
Volgens hem is al bijna af, hij is de pulsgever alleen nog maar aan het calibreren.

Dat probleem met de 4068 was mij ooit bekend, maar naar een ongebruikt stukje hersen afgezakt. Bij het ontwerp van de schakeling ging alles goed. Mijn SGS (nog zonder Thomsen) databoek vertelde mij dat de 4068 zowel een niet als inverterende uitgang bezit. Schakening uitgeprobeerd met een Toshiba versie, en alles was goed.
Maar er zijn inderdaad fabrikanten die afwijkende versies produceren. Maar dat probleem schijnt bij meer IC's uit de 4xxx serie voor te komen.