Is er behoefte aan een simpel software proggie?

Ik heb met veel verbazing gekeken naar hoevaak de "LED voorschakelweerstand calculator" wel niet is gedownload. Zelf had ik dit niet verwacht, maar schijnbaar is er dus wel behoefte aan zo'n simpel en klein maar toch effectief en handig programma. Nu is mijn vraag of er nog nog behoefte is aan een ander simpel proggie. Zoja, wat voor programma moet het zijn?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

ik heb dus zelf een progje geschreven om ringkleuren van een weerstand om te zetten

software die makkelijk kan zijn:

-Berekenen van koelplaten
-voeding berekenen
-(kan zo ff nix bedenken)

IF you can't convince them, then confuse them!

1= is er al
2 ?????????

wat bedoel je daarmee

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 11 januari 2003 23:48:58 schreef Erik:
1= is er al
2 ?????????

wat bedoel je daarmee

Hoezo vaag. 2??????? ?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

nou ik bedoel wat wil jeroen met voeding bereken? ik snap nie wat er aan te berekenen valt zo snel...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op 12 januari 2003 00:29:40 schreef Erik:
nou ik bedoel wat wil jeroen met voeding bereken? ik snap nie wat er aan te berekenen valt zo snel...

nou, redelijk sim-pel

voor ons techneuten is het makkelijk om ff te bepalen welke elco we moeten pakken om een optimale rimpel te krijgen
maar, er gaat toch een berekening aan te pas komen om dit te bepalen (spanningsval over diodes) je kunt aan de hand van de gewenste spanning zo bijvoorbeeld een trafo kiezen die een bepaalde spanning levert.

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 12 januari 2003 00:35:25 schreef Jeroen Boere:

[...]

nou, redelijk sim-pel

voor ons techneuten is het makkelijk om ff te bepalen welke elco we moeten pakken om een optimale rimpel te krijgen
maar, er gaat toch een berekening aan te pas komen om dit te bepalen (spanningsval over diodes) je kunt aan de hand van de gewenste spanning zo bijvoorbeeld een trafo kiezen die een bepaalde spanning levert.

ja okay dan ben ik het helemaal met je eens

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Voor het bepalen van de waarde van een bufferelco is toch een simpele stelregel voldoende. Ik hanteer altijd ongeveer 2000 uF per ampere uitgangsstroom. Werkt prima, faradje meer of minder maakt ook niet zoveel uit gezien de tolerantie van die dingen!

groetjes,

Johan

Liever een muisarm dan een tennisbal

Op 12 januari 2003 17:09:07 schreef J.H.A.:
Voor het bepalen van de waarde van een bufferelco is toch een simpele stelregel voldoende. Ik hanteer altijd ongeveer 2000 uF per ampere uitgangsstroom. Werkt prima, faradje meer of minder maakt ook niet zoveel uit gezien de tolerantie van die dingen!

groetjes,

Johan

kijk johan, jij weet dat, en ik weet dat. alleen wij (CO-crew) constateren dat er steeds meer beginnelingen komen op het gebied van elektronica, op onze website.

voor hen is het allemaal vrij onduidelijk hoe en wat. dus vandaar er hier gvraagt word of er behoefte aan is. Ik denk persoonlijk vanwel

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 12 januari 2003 17:09:07 schreef J.H.A.:
Voor het bepalen van de waarde van een bufferelco is toch een simpele stelregel voldoende. Ik hanteer altijd ongeveer 2000 uF per ampere uitgangsstroom. Werkt prima, faradje meer of minder maakt ook niet zoveel uit gezien de tolerantie van die dingen!

Had jij verwacht dat er 750x een programma zou worden gedownload waarmee je je voorschakelweerstand voor je ledje kan berekenen? Nou ik niet :)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Misschien zijn we gewoon te lui om het zelf uit te rekenen. :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 12 januari 2003 17:30:21 schreef Tommyboy:
Misschien zijn we gewoon te lui om het zelf uit te rekenen. :)

Maakt niet uit wat je motovatie is. Er is schijnbaar behoefte aan zo'n proggie. :)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Tis volgens mij ook naar aanleiding van die Led IA. Veel mensen die nooit iets met electronica doen willen wel die leds gebruiken en zien dan dat er ook nog een weerstand bij komt kijken. Deze mensen maken volgens mij vooral gebruik van dit programmaatje

Euh......

een programmatje voor te zoeken welke transistor je nodig hebt
want met transistors ga ik echt de mist in
ik zou er eigenlijk is wa moeten over leren maar weet niet goed hoe te beginnen daar aan

My Tube is bigger then yours

Of een proggie om te berekenen hoeveel watt een component (weerstand, diode, enz.) gaat verstoken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik heb hier mischien nog wel een programmatje of twee liggen.
Om ringen van weerstanden, spoelen, condensatorren snel op te zoeken.
Zelf inductie van spoelen te berekenen of juist van zelf inductie naar mH.
Nog een paar simpele programma's.

Ten tijde van dat ik nog een commodore 64 had geschreven en vertaalt naar de PC. Is dus geschreven in basic maar wel exe bestanden.
Interesse?

Kleinere vrouwen en snelle wagens hebben een ding overeen. Ze scheuren zo lekker.

Op 12 januari 2003 17:09:07 schreef J.H.A.:
Voor het bepalen van de waarde van een bufferelco is toch een simpele stelregel voldoende. Ik hanteer altijd ongeveer 2000 uF per ampere uitgangsstroom. Werkt prima, faradje meer of minder maakt ook niet zoveel uit gezien de tolerantie van die dingen!

groetjes,

Johan

Hmm, ik vind 1000uF ook wel goed werken...

Okeeeokeeee, points taken, ik snap ook wel dat er behoefte is aan zulke gadgets maar als CO pretendeert (niet waar?) ondersteuning te bieden aan beginners is het dan niet beter om die beginners uit te leggen hoe je zoiets uitrekent, daar leren ze toch veel meer van?

groetjes,

Johan

Liever een muisarm dan een tennisbal

Op 12 januari 2003 23:48:17 schreef J.H.A.:
Okeeeokeeee, points taken, ik snap ook wel dat er behoefte is aan zulke gadgets maar als CO pretendeert (niet waar?) ondersteuning te bieden aan beginners is het dan niet beter om die beginners uit te leggen hoe je zoiets uitrekent, daar leren ze toch veel meer van?

Wij pretenderen (voor diegene die het niet weten, dat betekend "beweren") dat niet. Wij hebben niet als doel beginners te ondersteunen. Wel willen wij iedereen graag helpen waar kan.

Als het alleen om beginners ging dan was die stap, dus eerst uitleg en dan pas een proggie, beter geweest. Maar wij hebben te maken met allerlei verschillende mensen. En op dit moment zal een programma voor een grotere groep eerder de voorkeur hebben.
Nou heb ik eerlijk gezegd altijd een afkeer voor grote groepen die worden voorgetrokken op de meestal meer hulp nodig hebbende minderheid, maar in dit geval is het zo dat we zowat iedereen wel bereiken. Door een programma te gebruiken kan het leuker en gemakkelijker zijn om wat te leren. Iemand die de wetten van ohm moet leren zal het na wat geklooi met een programma en een formule naast zich het beter en sneller zich eigen maken dan iemand die alleen de tekstuitleg + forule bezit. Aangezien er al veel formules op internet te vinden zijn kan dan toch voor de beginners een programma een postieve werking hebben. :)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 12 januari 2003 00:35:25 schreef Jeroen Boere:

[...]

nou, redelijk sim-pel

voor ons techneuten is het makkelijk om om een "optimale rimpel" te krijgen...maar, er gaat toch een berekening aan te pas komen om dit te bepalen

Is een pot plamuur middel van Oil of Olaz bij de Trekpleister niet veel simpeler? :P

OK, even ontopic: Een programmatje voor het bepalen van weerstand waarden zou misschien een welkome aanvulling zijn naast de LED calculator :D

SWS

A long answer is not short!

ik heb is iets geschrevn in QBASIC om watt ohm stroom en ampere te meten (zoiets)mischien om te zetten naar windows ik moet nog ff kijken maar ohm ampere watt zeker

[Bericht gewijzigd door Gerwin op maandag 13 januari 2003 08:18:48

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 13 januari 2003 00:17:39 schreef Bastiaan:
Iemand die de wetten van ohm moet leren zal het na wat geklooi met een programma en een formule naast zich het beter en sneller zich eigen maken dan iemand die alleen de tekstuitleg + forule bezit.

Nou kan ik er natuurlijk een tikkeltje naast zitten, maar de wetten van Ohm worden toch gegeven op de middelbare school? (Ik geniet wel een VWO opleiding, kan zijn dat ze het op het VMBO niet doen).

hier is een zippie met een basic en een txt bestandje
Ohm.zip

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 13 januari 2003 08:04:57 schreef Tristan:

[...]

Nou kan ik er natuurlijk een tikkeltje naast zitten, maar de wetten van Ohm worden toch gegeven op de middelbare school? (Ik geniet wel een VWO opleiding, kan zijn dat ze het op het VMBO niet doen).

Jah ik doe vmbo bbl en daar kreeg ik in een van de eerste lessen de wet van Ohm

May The Source Be With You