Verschil tussen een elektronische en een gewone dimmer.

Hallo.
Ik ben op school een eindwerk aan het maken, en hiervoor moet ik in mijn bundel het verschil tussen een gewone en een elektronische dimmer.
Men heeft mij gezegd dat dit te maken heeft met bij de gewone dat de amplitude verkleind, en bij de elektronische dat het iets met faseafsnijding/aansnijding te maken heeft.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Alvast bedankt,

Groetjes Paul.

een 'gewone' dimmer? Misschien bedoelen ze een dimmer die enkel bestaat uit een pot-meter??

En dan een 'elektronische' dimmer... koop er maar 1 bij de gamma voor 2 euro 50 en sloop hem uit elkaar :) een triac, een weerstand, een C, een L en dat was het wel volgens mij..

PaWoN

Uhm

Een potentiometer, een vaste weerstand volgens mij ook (klein in serie met potentiometer), een diac, een triac, een condensator (in serie met de weerstand op de netspanning, zo regel je hoe snel de C oplaadt en dan ontsteekt de diac)

En een kleine C om het spul te ontstoren, die spoel doen ze nog niet eens denk ik.

?! Wat is er niet elektronisch aan de normale dimmer dan?

Het beestje moest een naam hebben, elektronisch slaat op de belasting.
Maar waarom er zo'n groot prijsverschil is...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Hmm, een elektronische dimmer doet me eerder denken op een elektronische transformator met dimingang.

(er is ook een prijsverschil tussen troebel en helder appelsap van appelsientje, het 2de is het eerst gefilterd en het is dan nog 30 cent goedkoper... Heeft te maken met marketing)

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Sterker nog, alle appelsap wordt gefilterd en voor de eerste variant wordt er weer pulp toegevoegd... ;-)
Daarom is ie ook duurder. 'T moet niet gekker worden!

[Bericht gewijzigd door echtepino op ]

Op 14 februari 2006 10:43:16 schreef echtepino:
Sterker nog, alle appelsap wordt gefilterd en voor de eerste variant wordt er weer pulp toegevoegd... ;-)
Daarom is ie ook duurder. 'T moet niet gekker worden!

Echt? :D Ik had van iemand gehoord dat ze het duurder maken omdat troebel tegenwoordig een gezondere status heeft en mensen er dus meer voor willen betalen.

Ja, je betaalt voor iets wat ze anders aan de varkens voeren ;)

De consument wordt lekker belazerd, het water in flesjes van Barleduc komt uit dezelfde bron als het Utrechtse kraanwater...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 14 februari 2006 10:45:15 schreef Henry S.:
Ja, je betaalt voor iets wat ze anders aan de varkens voeren ;)

De consument wordt lekker belazerd, het water in flesjes van Barleduc komt uit dezelfde bron als het Utrechtse kraanwater...

Gemaakt van het water onder de Utrechtse Heuvelrug, duizenden jaren gefilterd, zorgvuldig opgepompt en gebotteld door mannen met witte handschoenen.... Mmmmm...

Op 14 februari 2006 10:29:16 schreef Evilest Aedolon:
?! Wat is er niet elektronisch aan de normale dimmer dan?

alles is er electronisch aan dat voorop gesteld
(tevens meest gestelde vraag in de DHZ sector)

verder wordt een electronische dimmer verkocht als halogeenlamp dimmer(tevens voor laagspanninslampen met zowel gewikkelde als electronische trafo) en de 'normale'dimmer als gloeilamp dimmer altans zo verkopen wij ze al meer dan een jaar

correct me if I am wrong

Hallo mensen!
Bedankt voor de reacties!
Nu weet ik tenminste hoe ik verder moet gaan!
Vooral die duitse website is erg interessant.
Ik ben blij met de replies!

Groetjes Paul.

Volgens mij kan er nog een verschil in zitten: De meeste gewone dimmers geven maar een (korte) puls om de triac in geleiding te krijgen. Dat is voor de meeste belastingen wel voldoende. Echter voor transformatoren (en daardoor ook voor halogeen verlichting) is dit soms niet voldoende, dan moiet je met een lange puls gaan werken. Er zijn dan ook nog dimmers, die dan checken of de stroom symetrisch blijft, anders heb je kans dat je trafo in verzadeging gaat en dan gaat er echt een grote stroom lopen. Er was ooit eens een datablad (SLB0587) van een siemens IC, waar alles heel goed uitgelegd stond (helaas wordt het IC niet meer gemaakt.)

Op 14 februari 2006 10:32:10 schreef Henry S.:
Het beestje moest een naam hebben, elektronisch slaat op de belasting.
Maar waarom er zo'n groot prijsverschil is...

wat dat betreft, ik heb laatst ergens een heel goedkope stekker dimmer voor gebruikt. aan een trafo met halogeen ls lampen. Dat ding was binnen een week stuk (zekering eruit), en het knipperde als een gek.

ik heb de zekering vervangen door een wat zwaarder exemplaar en de triac door een zwaarder exemplaar (mac16d /16A) nu knippert hij niet meer en gaat hij ook niet meer stuk

Dat dat geknipper opgehouden is kan ook goed komen doordat die traic iets gevoeliger is dan degene die erin zat. Dat je eerste eruitgevlogen is kan heel goed komen doordat de transformator maar de ene helft van de sinus kreeg aangeboden en vervolgens in (DC) verzadeging gaat. En dan gaan er zekeringen vliegen...

ik had bedacht dat de zekering eruit vloog omdat bij het inschakelen de trafo in princiepe alleen een draad is, magnetisch veld moet inmiddels nog opgebouwd worden. bij hoge dimming (lage periode aan) zal dat langer duren dus zal de stroom langer een piek hebben....

maar dat is mijn Jan Boere Fuitjes conclusie.

dat die traic gevoelliger is kan best kloppen. het werkt nu dus voor de rest zal het me wat.... maar mishcien is het voor de TS iets om op in te duiken. Die dingen kosten 3 euro bij de action, leuk voor wat experimenten (schroefjes evne uitboren want dat zijn van die vage shcorefjes met om de 60 graden een inkeping en in het midden een puntje

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

Op 14 februari 2006 10:50:00 schreef echtepino:
[...]
Gemaakt van het water onder de Utrechtse Heuvelrug, duizenden jaren gefilterd, zorgvuldig opgepompt en gebotteld door mannen met witte handschoenen.... Mmmmm...

Daarom is het nog niet beter, de aardlagen filteren niet alleen, maar lossen ook heel wat minder gezonde mineralen op. Klinkt leuk water van de ijstijd dat doorsijpelt, toen was er nog geen menselijke pollutie nee. Maar misschien heeft er wel een mammoetfamilie in liggen rotten. Smakelijk.

Op 14 februari 2006 14:04:49 schreef Jan klaasen:
[...]

wat dat betreft, ik heb laatst ergens een heel goedkope stekker dimmer voor gebruikt. aan een trafo met halogeen ls lampen. Dat ding was binnen een week stuk (zekering eruit), en het knipperde als een gek.

ik heb de zekering vervangen door een wat zwaarder exemplaar en de triac door een zwaarder exemplaar (mac16d /16A) nu knippert hij niet meer en gaat hij ook niet meer stuk

M'n zus had zo'n gewone dimmer op een elektronische halogeentrafo, altijd geflikker, verlichting wilde nooit voluit branden en op laatst ging die trafo stuk. Steltje nono's, ipv even te zeggen dat het flikkert maar nee zal wel zo horen...

Trafo'tje gerepareerd (diodes) en een elektronische dimmer in de muur 'geplant', regelt nu normaal, klaar.

"Vroeger" regelde men ook wel met variacs, ik denk eigenlijk dat de TS het over het verschil tussen zo een regeltrafo en elektronische fase-aansnijding moet hebben.

Als je dat goed wilt doen lijkt dat me een behoorlijk complex onderwerp.

Op 14 februari 2006 10:45:04 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Echt? :D Ik had van iemand gehoord dat ze het duurder maken omdat troebel tegenwoordig een gezondere status heeft en mensen er dus meer voor willen betalen.

Volgens mij smaakt het wel ietsje anders. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij smaakt dat spul meer naar versgeperst appelsap dan gewoon appelsap.

Bij coolbest is het trouwens erger, dat spul is wel hetzelfde als wat ze bij appelsientje verkopen, en hoeft dus ook helemaal niet in de koeling bewaard te worden... (ze geven het zelf ook toe)