Labje

een scoop is niet zo duur, voor 20 euro, en een beetje geluk (je moet er wel achteraan zitten) dan kan je er wel eentje op de kop tikken...

Free the whales!

http://zendamateur.2dehands.nl/markt/zend_apparatuur/scoop/

Een scope hoeft inderdaad niet duur te zijn.
Een andere meetinstrumenten-bron is een radiomarkt.

Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2006 18:15:45 schreef Ectholian:
[...]
Goed idee, gaan we dus ook doen. Maar een normale schakelaar, of eentje die omslaat bij kortsluiting?[...]
[...]

Het liefst een rode paddestoel, maar ik gebruik al jaren een dubbelpolige huistuinenkeuken schakelaar voor opbouw.

Een lange stekkerdoos met schakelaar (neon lampje als indikator!) kan ook maar moet dan wel de stekker zo in een wcd doen dat de fase geschakeld wordt!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 februari 2006 18:36:18 schreef zweetvoetje:
een scoop is niet zo duur, voor 20 euro, en een beetje geluk (je moet er wel achteraan zitten) dan kan je er wel eentje op de kop tikken...

Ja, maar aangezien ik me graag wil gaan storten op HF techniek, zit ik al aan een 200MHz scoop en die kan ik niet vinden voor onder de 300 euro :(

Of iemand moet nog een interessante scoop hebben staan voor een beginnen als ik :D

Edit: ik heb een HP 1712A te koop gezien voor 25 euro; is dat wat? En waar moet ik beetje in de gaten houden als ik 2ehands scoop koop, wat er bij hoort e.d.?

[Bericht gewijzigd door Ectholian op woensdag 15 februari 2006 23:00:34

KT88

Overleden

Op 15 februari 2006 22:50:38 schreef Ectholian:
Ja, maar aangezien ik me graag wil gaan storten op HF techniek, zit ik al aan een 200MHz scoop en die kan ik niet vinden voor onder de 300 euro :(

HF in de zin van tot 30 MHz?
Dan is een 50 of 100 MHz type meer dan voldoende, die vind je voor rond de 150 euro wel.

Maar wat is het nut van draaggolven bekijken eigenlijk?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 15 februari 2006 22:54:32 schreef KT88:
[...]
HF in de zin van tot 30 MHz?
Dan is een 50 of 100 MHz type meer dan voldoende, die vind je voor rond de 150 euro wel.

Maar wat is het nut van draaggolven bekijken eigenlijk?

3m band. Ik wil kunnen zien wat een eventuele zender uitstuurt aan signaal :) In ieder geval wil ik die mogelijkheid hebben.

KT88

Overleden

Dan kun je misschien beter proberen een gebruikt spectrumanalyzertje op de kop proberen te tikken, kun je ook nog mooi je harmonischen bekijken >:-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

dat lukt gewoon met een HF probe. Daar heb je geen grote bandbreedte voor nodig, 50kHz is dan al voldoende...

Free the whales!
Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2006 23:01:33 schreef Ectholian:
[...]

3m band. Ik wil kunnen zien wat een eventuele zender uitstuurt aan signaal :) In ieder geval wil ik die mogelijkheid hebben.

Probe, zonde van je geld om daar een dure scoop voor aan te schaffen.

20-50MHz scoop is genoeg. Met een oude tv-tuner en wat frutsels heb je een voorzetapparaat om van je scoop een eenvoudige spectrummonitor te maken. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 15 februari 2006 23:04:53 schreef KT88:
Dan kun je misschien beter proberen een gebruikt spectrumanalyzertje op de kop proberen te tikken, kun je ook nog mooi je harmonischen bekijken >:-)

Spectrum analyzer is mijn droom :D

Op 15 februari 2006 23:04:53 schreef zweetvoetje:
dat lukt gewoon met een HF probe. Daar heb je geen grote bandbreedte voor nodig, 50kHz is dan al voldoende...

Zijn er ook van die probes voor spectrum analyzers?

Op 15 februari 2006 23:09:25 schreef Henry S.:
[...]
Probe, zonde van je geld om daar een dure scoop voor aan te schaffen.

20-50MHz scoop is genoeg. Met een oude tv-tuner en wat frutsels heb je een voorzetapparaat om van je scoop een eenvoudige spectrummonitor te maken. :)

M.a.w. ik kan een 20MHz scoop kopen. Als ik dan een andere probe eraan hang (met een verdeler erin) die 10x verkleint dan kan ik tot 200MHz meten?

En een spectrum analyzer is dus niet per se nodig, harmonischen e.d. kan je met die voorzetschakeling van jou ook toonbaar maken?

KT88

Overleden

Op 15 februari 2006 23:15:12 schreef Ectholian:
M.a.w. ik kan een 20MHz scoop kopen. Als ik dan een andere probe eraan hang (met een verdeler erin) die 10x verkleint dan kan ik tot 200MHz meten?

Umm...nee, dat kan helaas niet.
De 1:10 probe staat voor de mate van verzwakking van de amplitude, niet van de frequentie.

En een spectrum analyzer is dus niet per se nodig, harmonischen e.d. kan je met die voorzetschakeling van jou ook toonbaar maken?

Een TV tuner als de UV716 op een standaard 20 MHz scoopje kan gebruikt worden als een primitieve spectrum analyzer, ik meen dat Hugo Welther of Amateur 19 eens zoiets gemaakt heeft.
Zo te horen weet Henry S. ook wel hoe dat in elkaar steekt....(ik niet, ben maar een simpele laagfrequent audioboer).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Een HF probe meet alleen de amplitude van het HF signaal, maar niet het HF signaal zelf...

Free the whales!

Even my 2 cents:

- een stuk of wat hoge ladenkasten voor onderdelenstock
- een hoop onderdelen op voorraad
- ruime stevige stabiele werktafel
- antistatische werkmat, evtl polsband
- soldeerbout (of station)
- een rits stopcontacten die geschakeld zijn zoals sine al aangaf (1 knop stuurt een teleruptor en schakelt alles uit)
- scoop
- aantal voedingen, stevige, gewone spanning grote stroom, hoge spanning lage stroom ,aantal adaptors is ook heel handig,
- goede verlichting die je evtl kan bijtrekken (smd loep met ingewerkte lamp)
- multimeters
- frequentieteller
- een hoop gereedschap (tangetjes, schroevendraaiers, soldeergerei, ICpennen buigmal, etc
- experimenteerprint (voor HF ook gewone PCB enkelzijdig om afschermblik van te maken)
- draad, kabels
- etsbak, belichtingsbak, ontwikkelsset, boormachine, boortjes, freesjes, etc
- spuitbussen (SK10, kontactreiniger, defluxer, isopropanol, isoleerlak etc.)
- radio/CD en versterker met stel luidsperkers om de boel op te fleuren

Kan nog een tijdje doorgaan
Das een beetje zoals ik het organiseer.(14m² en staat vol)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Een goede werkplaats heeft ook toegang tot Internet ...

Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Hugo Welther

Moderator

Op 15 februari 2006 23:23:14 schreef KT88:
[...]

Een TV tuner als de UV716 op een standaard 20 MHz scoopje kan gebruikt worden als een primitieve spectrum analyzer, ik meen dat Hugo Welther of Amateur 19 eens zoiets gemaakt heeft.
Zo te horen weet Henry S. ook wel hoe dat in elkaar steekt....(ik niet, ben maar een simpele laagfrequent audioboer).

Zover waren we nog niet.
dit is een leuk ontwerp http://home.planet.nl/~benzandstra/pagina2.html op basis van een TV-tuner blikje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Goede suggesties! :)

Wat ik wil met een scoop:
-zien hoe het signaal eruit ziet wat een 3m zender eruit gooit
-de harmonischen in beeld brengen om hem zo goed af te kunnen stellen (moet eigenlijk met spectrum analyzer).

Maar ik kan wel een 105MHz signaal meten met een 200MHz probe op een 20MHz oscilloscoop toch? Of begrijp ik het allemaal weer verkeerd (zoals gewoonlijk), kan iemand mij het dan ff kort uitleggen? :)

je zal de sinus niet te zien krijgen, alleen een 'voetafdruk' ervan. de grootte van de amplitude... Dus een constante spanning op de scoop.

Free the whales!
Hugo Welther

Moderator

Op 15 februari 2006 23:29:50 schreef Ectholian:
Goede suggesties! :)

Wat ik wil met een scoop:
-zien hoe het signaal eruit ziet wat een 3m zender eruit gooit
-de harmonischen in beeld brengen om hem zo goed af te kunnen stellen (moet eigenlijk met spectrum analyzer).

Maar ik kan wel een 105MHz signaal meten met een 200MHz probe op een 20MHz oscilloscoop toch? Of begrijp ik het allemaal weer verkeerd (zoals gewoonlijk), kan iemand mij het dan ff kort uitleggen? :)

Nee, de scoop bepaald de bandbreedte niet de probe.
0-20MHz betekent dat signalen boven de 20MHz al niet meer goed zichtbaar zijn.
105MHz al helemaal niet meer, hooguit als ruis.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
KT88

Overleden

Op 15 februari 2006 23:29:50 schreef Ectholian:
Maar ik kan wel een 105MHz signaal meten met een 200MHz probe op een 20MHz oscilloscoop toch?

Dat kun je wel proberen, maar je zult ws. alleen maar een hoop gras zien..........

Of begrijp ik het allemaal weer verkeerd (zoals gewoonlijk), kan iemand mij het dan ff kort uitleggen? :)

Kort en bondig: met een scoop meet je frequentie/amplitude tov. de tijd, met een spectrum analyzer kijk je naar signalen tov. het frequentiedomein.
Hoewel frequentie een rechtstreekse, reciproke (omgekeerde) functie is van tijd, is het nog wel lastig om dat in zichtbare beelden om te zetten.

Een analyzer sweept als het ware door het frequentiespectrum (vandaar de naam), kijkt dus van bijv. 80 MHz....500 MHz naar welke signalen daar staan en laat dat zien als "naalden", terwijl de scoop die "naald" op de Z-as 90 graden draait en het verloop in de tijd laat zien.

Met de scoop zou je harmonischen en dergelijke ook wel kunnen laten zien, maar dan in XY-mode (dus geen tijdbasis gebruiken), op Y dan het te meten signaal, op X het signaal gefilterd op de grondfrequentie.
Het getoonde Lissajous figuur laat dan de harmonischen zien (google eens op Lissajous of Lissajoux).
In audio althans wordt dat veel gedaan, of dat op VHF en UHF ook nog betrouwbaar werkt weet ik eerlijk gezegd niet.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 15 februari 2006 23:27:05 schreef BruzaQ-Inc:
Een goede werkplaats heeft ook toegang tot Internet ...

Inderdaad, een pc/laptop waar je datasheets op staan en internet voor de datasheets die je nog niet hebt. En een hoop andere info.
En natuurlijk CO :-)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Op 15 februari 2006 23:39:28 schreef KT88:
[...]
Dat kun je wel proberen, maar je zult ws. alleen maar een hoop gras zien..........
[...]
Kort en bondig: met een scoop meet je frequentie/amplitude tov. de tijd, met een spectrum analyzer kijk je naar signalen tov. het frequentiedomein.
Hoewel frequentie een rechtstreekse, reciproke (omgekeerde) functie is van tijd, is het nog wel lastig om dat in zichtbare beelden om te zetten.

Een analyzer sweept als het ware door het frequentiespectrum (vandaar de naam), kijkt dus van bijv. 80 MHz....500 MHz naar welke signalen daar staan en laat dat zien als "naalden", terwijl de scoop die "naald" op de Z-as 90 graden draait en het verloop in de tijd laat zien.

Met de scoop zou je harmonischen en dergelijke ook wel kunnen laten zien, maar dan in XY-mode (dus geen tijdbasis gebruiken), op Y dan het te meten signaal, op X het signaal gefilterd op de grondfrequentie.
Het getoonde Lissajous figuur laat dan de harmonischen zien (google eens op Lissajous of Lissajoux).
In audio althans wordt dat veel gedaan, of dat op VHF en UHF ook nog betrouwbaar werkt weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik zal me, als ik daar aan toe ben, er eens wat meer verdiepen. Bedankt voor de inleiding :)

Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2006 23:25:56 schreef zweetvoetje:
Een HF probe meet alleen de amplitude van het HF signaal, maar niet het HF signaal zelf...

Meer wil je niet van een FM-signaal weten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 15 februari 2006 23:28:08 schreef Hugo Welther:
[...]
Zover waren we nog niet.
dit is een leuk ontwerp http://home.planet.nl/~benzandstra/pagina2.html op basis van een TV-tuner blikje.

Iets dergelijks staat in m'n todo, maar dan simpel zonder controller.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een HF signaal van 100MHz dat er zo uit ziet:

code:


    -
   / \
__/   \__

Zal er dus op een 20MHz scoop met een 1:10 probe er zo uit zien:

code:


    -
___/ \___

?