Labje

Ik ga nu echt beginnen met electronica rommelen :) Maar nu wil ik een soort van labje op mijn kamer hebben zodat ik alles binnen handbereik heb.

Wat ik in gedachten was:
-uv lichtbak gemaakt van oude scanner + gezichtsbruiner
-etsbak voor fijnetskristal van aquarium + thermostaat + luchtpompje die lucht in de bak pompt door een pvcbuisje met gaatjes
-de labvoeding van CO (25V 1.5A)
-Misschien een aardlekschakelaar oid waar de labvoeding en mijn schakelingen van 230V aan kunnen hangen zodat niet alle stroom eraf klapt? (Hoe kan ik dit doen)

Hebben jullie hier nog handige tips, ideeen, dingen die ik in de gaten moet houden voor?

Misschien is een breadbordje (experimenteerbordje, prikbordje, geef het beestje is een naampje..) ook handig!

kan je heel makkelijk even wat opbouwen en testen enzo.

Op 14 februari 2006 12:52:15 schreef madthijs:
Misschien is een breadbordje (experimenteerbordje, prikbordje, geef het beestje is een naampje..) ook handig!

kan je heel makkelijk even wat opbouwen en testen enzo.

Goed idee!

Het is te hopen dat je in diezelfde kamer niet hoeft te slapen, met al die etsdampen......
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Groot stevig bureau, zat ladenkastjes voor komponenten, boormachientje, PC, en een plek waar je je koffiemok kunt neerzetten zonder dat je hem omstoot...

carpe cerevisi

Ik slaap er wel :)

Maar het etsen doe ik toch op de werkkamer.

Hoe is zo'n aardlek achtig iets te realiseren? Of is dat niet wenselijk/gevaarlijk/zinloos? Als ik in mijn schakeling kortsluiting maakt moet de stroombegrenzing van mijn voeding ingrijpen, maar stel dat er kortsluiting ontstaan in een 230V circuit?

Een aardlek is wel degelijk zinvol als je met 230V wilt gaan spelen. Er zijn speciale stekkerblokken in de handel (hier in Engeland, maar ik denk dat ze ook wel ergens anders te krijgen zijn) met een aardlek en netfilter erin. En die gebruik ik voor al mijn aansluitingen.

carpe cerevisi

Ja naja wil niet heel veel met 230 gaan "spelen" maar bijv. een zender of versterker die draait op 230V met een trafo en wil dat eigenlijk liefst beetje gescheiden houden met normale stroomcircuit thuis :)

Waar moet ik op letten bij het maken van etsbak? (met oog op de te gebruiken materialen, niet dat mijn pompje straks kapot wordt gevreten :))

Henry S.

Moderator

Asbak.

Niet voor de etsbak, maar voor als het even niet wil of als je die fout na totale inspectie nog niet gevonden hebt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 februari 2006 19:39:49

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je een etsbak maakt, let dan wel op dat je niet boven de €60 uitkomt, dat kost die van Velleman al.

Mijn werkplekje wordt ook iedere keer wat proffesioneler, maar zorg voor voldoende laadjes!
Dan doe ik veel in hout enzo en heb ook een elektrische figuuraagmachine etc. staan, ik slaap er gelukkig niet.

KT88

Overleden

In je labje mis ik nog een multimeter, en in jouw geval een SWR meter.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Dummyload, frequentieteller, spectrum monitor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Soldeerbout niet vergeten! + staander en sponsje

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ik ben altijd veel tijd kwijt met soldeertin uit de vloerbedekking te krabben en ik vergeet mijn soldeerbout vaak uit te zetten (het probleem van mijn projectje is dan verplaatst van hard naar software).... Leer van mijn fouten.

Idd, nou ik ben geen kliederkont dus laat ik mijn tin niet vallen op de vloer, maar ik laat mijn soldeerbout ook wel eens aantaan.

Oplossing: Op de bout zit een rood ledje, die heb ik verlengt totaan de deur, als ik weg loop zie ik dat lampje en weet ik dat ik mijn soldeerbout aan heb gelaten.

Voor verlenging van het ledje heb ik een LDR met een relais gebruikt.

Op 14 februari 2006 21:04:40 schreef Laurens66:
Idd, nou ik ben geen kliederkont dus laat ik mijn tin niet vallen op de vloer, maar ik laat mijn soldeerbout ook wel eens aantaan.

Oplossing: Op de bout zit een rood ledje, die heb ik verlengt totaan de deur, als ik weg loop zie ik dat lampje en weet ik dat ik mijn soldeerbout aan heb gelaten.

Voor verlenging van het ledje heb ik een LDR met een relais gebruikt.

LOL zo kan het ook :D

dingen als een scoop en functiegen moet je geleidelijk krijgen. In ieder geval een goede voeding idd. En veel opbergruimte dat spreekt voor zich.

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Sine

Moderator

Ik heb 1 schakelaar voor alles, verlichting meet app soldeerbout, kortom .. de hele zwik.

Als ik weg loop 1x op de knop rammen en alles zit zonder spanning.

KT88

Overleden

Op 14 februari 2006 21:37:40 schreef Sine:
Ik heb 1 schakelaar voor alles, verlichting meet app soldeerbout, kortom .. de hele zwik.

Als ik weg loop 1x op de knop rammen en alles zit zonder spanning.

Inderdaad de enige veilige manier.
Als men dan ook nog een degelijke paddestoel noodknop binnen handbereik op de werkbank monteert, is men helemaal gedekt.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Heb hier ook 1 schakelaar voor de werkbank.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bouw de voeding dubbel. Daar ga je later HEEL VEEL plezier van hebben...
1 losse spanning is over het algemeen te weinig..

Free the whales!

En 1,5A is misschien ook aan de magere kant. Heb nu een voeding van 3A max. Word wel eens gebruikt aan mijn zelf gebouwde accu lader voor RC racing packs. Heb ik net genoeg stroom.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Sine

Moderator

Op 14 februari 2006 21:42:47 schreef KT88:
[...]
Inderdaad de enige veilige manier.
Als men dan ook nog een degelijke paddestoel noodknop binnen handbereik op de werkbank monteert, is men helemaal gedekt.

Die ligt op het moment nog onder de werkbank :P

Maar die komt er zeker op.

Op 14 februari 2006 21:48:55 schreef zweetvoetje:
Bouw de voeding dubbel. Daar ga je later HEEL VEEL plezier van hebben...
1 losse spanning is over het algemeen te weinig..

Helemaal eens!

idd, ik heb nu een leuk labvoedinkje staan, maar ga nog een symetrische bijbouwen!

Op 14 februari 2006 19:33:06 schreef Henry S.:
Asbak.

Niet voor de etsbak, maar voor als het even niet wil of als je die fout na totale inspectie nog niet gevonden hebt

Ik rook niet, en straks gooi ik hem nog door het raam vanwege frustratie :D

Een multimeter heb ik uiteraard wel :D (zowel analoog als digitale). Wat ik nog wel mis is een SWR-meter, frequentieteller, spec analyzer en oscilloscoop. Die laatste drie zijn voor mij niet betaalbaar op dit moment. SWR meter is in de maak. Frequentieteller zijn ook schema's van, maar met een radio naast een hf zendertje kom je ook aardig op gang. Ik kan hem altijd nog bij een kennis aan de spec analyzer hangen :)

Op 14 februari 2006 21:37:40 schreef Sine:
Ik heb 1 schakelaar voor alles, verlichting meet app soldeerbout, kortom .. de hele zwik.

Als ik weg loop 1x op de knop rammen en alles zit zonder spanning.

Goed idee, gaan we dus ook doen. Maar een normale schakelaar, of eentje die omslaat bij kortsluiting?

Op 14 februari 2006 22:09:59 schreef chipje:
En 1,5A is misschien ook aan de magere kant. Heb nu een voeding van 3A max. Word wel eens gebruikt aan mijn zelf gebouwde accu lader voor RC racing packs. Heb ik net genoeg stroom.

Ik heb het liefst een 50V 3A voeding oid, maar dan moet ik me eerst heel goed verdiepen in de werking van die labvoeding bij de schakelingen, en dan kijken of ik dat kan aanpassen :)