hoi,

Schoolopdracht: schrijf software voor een domotica zuil; eigen interpretatie: maak er ook een werkend voorbeeld van in een modelwoning op schaal. ;)

mijn vraag is eigelijk, wat zijn de mogelijkheden (protecol ed) en hoe begin ik hier aan, waar is het startpunt?

Het is misschien een beetje vaag allemaal, maar dat komt eingelijk omdat ik niet weet wat de mogelijkheden zijn, zelf zat ik met iets in mn hoofd als:

http://xs69.xs.to/pics/06083/system.GIF

Ps: het project is net begonnen en moet over 20 weken af zijn.
Pss: zelf zat ik ook aan I2C te denken alleen dat is niet practisch in een reele situatie vanwege de afstands beperking (als dit werkt nl wil ik dit wel thuis aanlegen :D )

Groet
Richard

Volgens mij kun je I2C zo lang maken als je zelf wil. Alleen moet je de clockfrequentie omlaah halen. De maximale lengte wordt volgens mij bepaalt door de maximale clockfrequentie, de pull-up weerstanden en het draad zelf.

Volgens mij had iemand hier op CO ook I2C door zijn hele huis, maar op een paar Hz/kHz.

[Bericht gewijzigd door Lampie op ]

op zich is een aantal kHz voldoende lijkt mij,
voorzover ik zie is het alleen de master die de 'room masters' polt cq schrijft

Ps: ik wil het relatief simpel houden, geen ingewikkelde data zoals audio of video, simpele sensors cq apperaten

deelvragen:
1. roommaster kan dat een simpel i2c eeprom'etje zijn icm een pic?
2. is het ivm snelheid beter om de computer te laten regelen of om deze reactief te doen zijn?
(voorbeeld: licht - ik zet knop om, computer ziet knop verandering, computer doet licht aan -of- ik zet knop om knop vormt hotelschakeling met relais aangestuurd door roommaster, licht gaat direct aan, computer registreerd alleen de verandering)

na nog een dag denken zit het volgende in mn hoofd,

het 'schema' uit de eerste post
I2C als protocol
roommaster=I2C eeprom (512 Bytes =0,5KB)
maximaal aantal apperaten=255 (ivm 8 bits adres)
elk apperaat 2 bytes in de eeprom (1 voor invoer-sersor en 1 voor uitvoer-status)
computer is reactief (registreerd de veranderingen, maar speelt geen actieve rol)

Mijn probleem, hoe knoop ik de sensors/apperaten aan de eeprom zodat er wat gebeurdt met de data uit de eeprom?

Ps: als ik te snel beslissingen heb genomen of dit concept prut is, schiet het dan alsjeblieft af, dan heb ik aan het eind misschien iets werken ;)

als je het makkelijk aan wil sluiten is het dan een idee dat je data binnen komt via de voeding?

wat bedoel je precies?
voeding van sensoren en uitvoer staat los van hun data;
. bv de temperatuur sensor is een schakeling met een ntc en een AD-converter > 8 draadjes paralelle data (invoer)
. bv de lamp dimmer is een schakeling met een DA-converter en een spannings deler (uitvoer)

het gaat mij nu niet om fysieke stekkers ofzo, maar om ideeen hoe de roommaster-PIC(?) de verschillende apperaten kan aanspreken...

maar het is idd de bedoeling dat de roommaster in een kastje gaat en de daar met een stekker combinatie het apperaat aanhangt, en de voeding moet dan ook door die stekker heen, maar dat is implementatie...

heeft iemand ideeen voor een schema/opzet?

Ideetje: PC weggooien, ding vreet stroom.
1 master communiceert met alle slaves over een bus.
Slaves hebben eigen programma, met genummerde onderprogramma's.

Slave neemt ergens een gebeurtenis waar (schakelaar, sensor, o.i.d.)en steekt vingertje op tot master passeert. Ondertussen handelt slave gebeurtenis verder af (programmanummer).

Master pollt slaves, en merkt ergens opgestoken vinger. Master vraagt aan slave om programmanummer. Slave terug in rust, master stuurt programmanummer naar betreffende uitgangsslave.

Ben er zelf ook beetje mee bezig, maar ligt momenteel door tijdsgebrek weer in de ijskast.....

(ik gebruik een 18F452 pic als master, en 16F648A als slave. Communicatie gebeurt over rs485, max 1 master, 255 slaves met maxim-converters (1/8 load), aantal in-en uitgangen beperkt tot aantal vrije I/O op slaves...en dat zijn er veel)

ZigBee en nanoNET zijn hier de magische woorden voor het protocol. Google daar maar eens op.
Ik heb dezelfde (nouja iets wat erop lijkt) eindopdracht.

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

heb nu ff weinig tijd, zal strax ff googlen
maar dat de computer meedoet is verplicht aangezien het project draait om de software die er op staat

Ja, als die ??? eens vervangt met draadloos, zuinig bent met de batterijen en dan kan je een mooi netwerk opzetten.

/edit
Zo'n ZigBee of nanoNET protocol (de chip zelf kost niets) kost wel veel geld, ik denk niet dat school daarmee akkoord gaat :9. Dus miss wat 433 MHz zendertjes ofzo?
Maar om te beginnen zou ik eerst wat over die protocollen lezen.

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

Schoolopdracht, dus verplaatst naar schoolvragen.

De opdracht is schrijf zelf software, maar het moet dus software voor op de computer zijn. Zitten er nog meer beperkingen aan?

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op ]

@Juul
die ??? stond voor een protecol, draadloos is erg leuk echter om ~50 (2 modules) euro uit tegeven per connectie is een beetje duur. maar idd wel een leuk idee :)

@Kif (als ik dat mag zeggen ;) )
het is idd een schoolopdracht maar de opdracht gaat zuiver over de software op de computer en dan simuleren, maar ik vindt een reeele situatie leuker (dit mag ook), dus dit is een extensie op een schoolopdracht

@all
ik heb een paar ideetjes getekend, als dit niet werkt of niet echt goed is, schiet het dan alsjeblieft af.
globaal:
http://xs69.xs.to/pics/06084/domotica1.png
logic**:
http://xs69.xs.to/pics/06084/domotica2.png
logic***:
het is de bedoeling dat ik hier een chip komt die een binair getal op 4 ingangen omzet naar een uitgang met de ingevoerde binaire waarde,
dus als ik 1001 invoer is de uitvoer 0000000100000000.
select*:
dit is wat ik van de sensor/het apperaat wil weten
01=type apperaat dit zijn hardware verbindingen
10=invoer in apperaat
11=uitvoer van sensor

algemeen:
8 bits apparaat/sensor addres na adressering vd roommaster
8 bits type apperaat
het is de bedoeling dat dit min of meer plug and play is, de computer ziet het apperaat als je het er insteekt
de pic is constand bezig om de data in de eeprom te verversen en data naar de sensor/apparaten te schrijven de computer polt de roommasters en vraagt de veranderde data op en schrijft de nieuwe data.

3 vragen:
1: werkt dit ontwerp?
als vraag 1:
2: kunnen de I/O pinnen van een PIC in een programma van I naar O veranderen en omgekeerd?
als vraag 2:
3: weet iemand een pic met 21 I/O pinnen met een EEPROM van 256*3 bytes (liefst in 1 bank) en indien mogelijk met een hardware I2C-UART(slave)?
als niet vraag 2: ;)
3: weet iemand een pic met 29 I/O pinnen met een EEPROM van 256*3 bytes (liefst in 1 bank) en indien mogelijk met een hardware I2C-UART(slave)?
als niet vraag 1:
2: weet iemand een beter ontwerp?

misschien is bovenstaande een beetje krom opgeschreven, mijn excuses hiervoor :)