Een generator die sinussen opwekt.
Toepassing: bijvoorbeeld testtoontje etc
Meer toelichting:
Kom nou, laat eerst zien dat je er wat voor hebt gedaan.
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Dat is een schakeling waarmee je een bepaalde golfvorm kunt opwekken, in dit geval een sinusvormige.
H.
Eh.. In de rubriek 'schoolvragen' zouden we ons toch gedragen? 
Zoals Henri reeds meldde...
En een sinus heeft wat leuke eigenschappen die een blokgolf of driehoek niet heeft.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik, is het een prima apparaat om bijvoorbeeld als input voor een defecte versterker te gebruiken. Met een scoop kun je het signaal volgen en kijken waar dat verdwijnt / zwaar vervormd wordt. Makkelijk bij repareren dus. Overigens idem voor ontwikkeling.
Ik gebruik de mijn in combinatie met een counter en een scoop nog wel eens om de waarde van spoelen te bepalen. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/47
Zie hier eigenlijk de meest simpele en bruikbare sinus generator die mogelijk is.
Je kan er bijvoorbeeld een (defecte) audioversterker mee doorfluiten, dat wil zeggen het signaal van de generator op de ingang van de versterker aansluiten en dan per trap (voorversterker, toonregeling en eindversterker) meten welke trap stuk is of bijvoorbeeld vervormd.
Je hebt dan natuurlijk wel een of ander meetinstrument nodig:
Een AC (mili) voltmeter, scoop of signal-tracer nodig om per trap te kunnen zien waar het mis gaat.
Begrijp het nog steeds niet.
Waar sluit je dat op aan en hoe?
wat meet je er mee?
Hoe merk je of iets defect is?
Sorry hoor maar het toestel is me totaal niet gekend, heb al zitten zoeken op WWW maar vindt er weinig over, althans hoe je dat ding gebruiken moet en waar het zo allemaal toespasbaar is.
Op 28 februari 2006 21:50:18 schreef Martin en carine:
wat meet je er mee?
Sorry hoor maar het toestel is me totaal niet gekend, heb al zitten zoeken op WWW maar vindt er weinig over, althans hoe je dat ding gebruiken moet en waar het zo allemaal toespasbaar is.
Nofi maar als je dat soort vragen stelt, kan je misschien beter een basis cursus electronica gaan volgen. Dan is op het Inet en Fora gaan zoeken niet zo een zekere weg naar succes, imho.
Op 28 februari 2006 21:50:18 schreef Martin en carine:
wat meet je er mee?
Ja sorry hoor, maar dat is net verteld in de twee posts boven de jouwe. Of het moet een Jip en janneke verhaal worden van een paar pagina's lang. http://www.meettechniek.info/
(van Freddy)
Henri Laprador
Martin, het is misschien beter om eerst te begrijpen wat een sinusvormige golfvorm is, alvorens meteen proberen vast te stellen wat je ermee kunt doen.
Bovendien er zijn nog veel meer golfvormen in het spel.
Wellicht is het niet onaardig als je eens in de boekjes van Dirksen duikt, je hebt deel 1, 2 en 3
Leest gemakkelijk, en het is erg verhelderend.
Je hoeft zeker geen HBO wiskunde te hebben om het te begrijpen, dat was de grootse gave van Meneer Dirksen
kennis overbrengen op een begrijpelijke wijze.
Een paar weken geleden was er een dergelijke topic, ik ben even de naam kwijt ? John ? deze heeft ook alle drie de deeltjes gekocht, en ook de complete cursus basis elektronicus van Dirksen.
Goede zet.
Henri.
Henri Laprador
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?DUMMIES-SET-1
Is dit niks voor je Martin? Helaas zal je het boek los moeten kopen, die 30 euro is alleen voor het onderdelen pakket.
Maar als je serieus bent, de kosten waard.