Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Situatie:
ik wil een adresseerbaar systeem bouwen met schakelingen op een bus. Nu zit ik met het volgende probleem:
mijn dataframe bestaat uit 8 adres bits en 8 of meer databits. Nu wil ik dat op de schakeling in te stellen is welk adres het beestje heeft. dit wil ik doen door een 8-voudige dipswitch
Hoe kan ik nou het adresframe gedeelte vergelijken met het adres dat ingesteld is met dipswitches. Een micrcontroller is toch wat teveel van het goede, en erg duur.
Is dit op te lossen met logische bouwstenen?
wat ik van plan was te doen:
een 8-bits schuifregister die de serieele data inleest
de uitgangen naar de schakeling die hem moet vergelijken met de ingestelde waarde van de dipswitch. met AND-gates lukt het niet, want die geven een 1 (hoog signaal) als beide inputs Hoog zijn. Het probleem wat je dan krijgt is als beide inputs Laag zijn, moet ie ook een 1 (hoog) geven. een AND gate doet dit niet. dus ben eigenlijk opzoek naar een IC die dit kan
Zo moeten de 4 standen er dus uitzien:
A = 1
B = 1
C = 1
A = 0
B = 0
C = 1
A = 1
B = 0
C = 0
A = 0
B = 1
C = 0
Jeroen Boere
okee, na het post van het bericht werd ik meteen door A. stange aan gesproken dat een Xor IC dit doet, mits je er een inverter achter zet:
XOR:
A = 1
B = 1
C = 0
A = 1
B = 0
C = 1
A = 0
B = 1
C = 1
A = 0
B = 0
C = 0
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
mischien met een OR poortje?
zijn ze niet gelijk een 1
edit je was ff eerder
[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]
Antonie Vonk
So much to do and so little time!!
Op 19 januari 2003 21:21:56 schreef Jeroen Boere:
Situatie:ik wil een adresseerbaar systeem bouwen met schakelingen op een bus. Nu zit ik met het volgende probleem:
mijn dataframe bestaat uit 8 adres bits en 8 of meer databits. Nu wil ik dat op de schakeling in te stellen is welk adres het beestje heeft. dit wil ik doen door een 8-voudige dipswitch
Hoe kan ik nou het adresframe gedeelte vergelijken met het adres dat ingesteld is met dipswitches. Een micrcontroller is toch wat teveel van het goede, en erg duur.
Is dit op te lossen met logische bouwstenen?
Kijk eens naar de 74688
dit is een 8bit comperator.
m.vr.gr. Antonie Vonk
Jeroen Boere