schakelen van 16VDC 2A

Hoi,

Ik moet voor school het volgende maken:
1.schakelen van 12 V AC (wordt wel gelijkgericht dus zal
ongeveer 16 V DC bedragen)
2.stroom doorheen schakelelement = 2A
3.en moet met een PIC kunnen geschakelt worden(dus 5V
aan, 0V uit)

als iemand mij kan helpen zou ik hem zeer dankbaar zijn,
newbie_electronics

heb je zelf een idee hoe je het wilt doen?
2A wat schakelen ac/dc zijn er nog bepaalde andere eisen
wat zijn je voedingsbronnen?

wat heb je zelf al uitgedoktert?!(eerst willen we weten wat je zelf hebt gedaan)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

het maken wan een tekening kan zeer verhelderend werken (desnoods in M$paint)

teken eerst je schakeling als een blok met de input, de output en de stuur signalen, bedenk dan een manier, loop er een week mee rond, bedenk nog 5 betere manieren, teken het nog eens en dan simuleren (althans zo begin ik er aan...)

(btw als je een tekening hebt post die dan hier, werkt voor ons ook verhelderend... uploaden bv voor free bij " http://www.xs.to/ "

klein is fijn

Moderator

Even in de titel gezet wat je wilt schakelen, kan zeer verhelderend werken. :)

Een relais is natuurlijk de makkelijkste manier, gewoon aangedreven door een transistor. Maarrr.., relais vreten stroom en maken herrie, dus dat is niet de netste oplossing..

kan ook met een Logic fet maar is weer geen optie als er een galvanische scheiding moet zijn en ook niet als er AC moet worden geschakeld

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 1 maart 2006 22:23:16 schreef klein is fijn:
Even in de titel gezet wat je wilt schakelen, kan zeer verhelderend werken. :)

Een relais is natuurlijk de makkelijkste manier, gewoon aangedreven door een transistor. Maarrr.., relais vreten stroom en maken herrie, dus dat is niet de netste oplossing..

dan neem je een optisch relais

klein is fijn

Moderator

Op 1 maart 2006 22:44:38 schreef snake:
dan neem je een optisch relais

Een optocoupler? Voor 2A? Zien zien zien! :D

Vermogenstor of FET de massa laten schakelen, gewoon de basisschema's gebruiken.
Enige wat problemen kan geven is als je PWM gebruikt, ik heb zo een voeding gemaakt die uit 30V DC een regelbare spanning van 0-25,5V maakt door een FET op PWM te sturen. Bij zware belasting begon de FET te roken, speedup condensator geplaatst en dat was opgelost (een FET wordt vooral warm tijdens het in/uitschakelen, door een speedup condensator heeft deze minder tijd om warm te worden). Tot 2A ging dan zonder problemen, met een ongekoelde FET.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Henry S.

Moderator

Op 2 maart 2006 00:17:40 schreef klein is fijn:
[...]Een optocoupler? Voor 2A? Zien zien zien! :D

Solid state relais ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het klinkt alsof hetgeen je moet schakelen galvanisch gescheiden moet blijven van je uC. Als dat zo is: klein relais gebruiken.

Als dat niet zo is: gelijk richten, - aan GND van je uC schakeling en met een bipolaire tor of logic gate FET schakelen. Als je in je uC schakeling nog hogere spanningen dan 5V ter beschikking hebt, kun je wellicht ook een 'gewone' FET nemen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!