Hallo,
Hoe zeg je in het Engels "Instelpot"?, want sinds enkele dagen ben ik in het programma Mutisim er naar opzoek en vindt geen. 'T zou mij verbazen dat een dergelijk simpel component niet in de Master Database aanwezig zou zijn.
Tuurlijk werk ik met de Demo versie om zodoende het programma te leren kennen. Ben namelijk op zoek naar een PCB programma dat mij het best ligt.
Mvg,
Marty
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Trimmer, multiturn, variable resistor. Probeer die 3 termen eens, normaal moet je daarmee wel vinden wat je zoekt.
Raar maar waar, het zit er niet bij.
Ik zal maar eens naar een ander PCB programma zoeken.
Toch bedankt.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Potmeter staat er inderdaad in, maar op de PCB layout zie je dan enkel een blokje i.p.v. in instelpot.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
De behuizing is niet te vervangen, enkel kan ik de behuizing verwijderen zodat enkel de drie pins v/d instelpot overblijven.
Op 3 maart 2006 12:40:58 schreef Hobby:
Raar maar waar, het zit er niet bij.Ik zal maar eens naar een ander PCB programma zoeken.
Toch bedankt.
Multisim is geen PCB programma, dat is Ultiboard.
Component Properties: Attributes
SHAPE veranderen
Inderdaad Henry dat is het ook, heb me verkeerd uitgedrukt.
Ik zal nog maar eens proberen.
Het principeschema op volgend adres:als beginneling niet slecht dacht ik. 
Had je de library al gevonden met alle shapes, anders weet je niet wat je bij SHAPE in moet vullen.
Schema: Redelijk, hier en daar onlogisch, maar MultiSlim helpt ook niet echt in de positieve richting. Het stoort mij bijv. gigantisch dat je niet even een loos lijntje kan tekenen voor later gebruik...
Het is geen persoonlijk schema henry, maar uit een boekje,trouwens heb ik geen enkel besef van wat je ermee bedoeld. Ik heb het gewoon nagetekend om eens op Multisim uit te proberen. Ik zal eens in die libary gaan kijken.
De tekenwijze niet, hier en daar maak je gekke toeren met je verbindingen, kijk en vergelijk:
Het zijn details, maar goed tekenen maakt je tekening rustiger en overzichtelijker.
Als je elektuur 301 Schakelingen blz 310 bekijkt dan zie je dat enkel de diodebrug anders is, voor de rest is er geen verschil.
Bij de diodebrug geeft hij ondanks dat een fout. Begrijp ik dus ook niet. Zoals bij R10 BV, 't ja het staat zo in de boek.
Als ik nu eens een voorbeeld had van hoe het wel moet Henry, dan was ik zeker al een stuk op de goede weg. Wil ik altijd bijleren, niet voor niets dat ik op dit forum ben. Ben zelfs sinds kort een thuiscursus aan het volgen.
Nogmaals het gaat me niet om het schema, dat geloof ik wel, maar puur om de tekenwijze:
Een paar voorbeelden:
-onder T2, dat zit er wat rommelig uit, waarom dan niet dit: (En het aardeteken een positie naar rechts)
-massa teken bij IO4: overbodig, heb je al bij T2 gezet.
-I01: verbinding loopt met een omweg, zeldfde bij P2a2.
-D7: 2 horizontale lijnen dicht op elkaar, meer afstand geeft meer overzicht
-D3t/m D6: lijnen te dicht op elkaar, verkrampt, scheef en onoverzichtelijk.
Zo als ik al zei details, vergelijk de Elektuur tekenwijze maar met de jouwe, helaas is MultiSlim ook niet echt behulzaam met tekenen, zelfs meestal regelrecht irritant.